Έντυπη Καθημερινή
Παρασκευή 1 Απριλίου 2016
Απομονωμένος ο Αρ. Μπαλτάς από τον κόσμο του θεάτρου
Εκνευρισμό και αμηχανία έχουν προκαλέσει σε Ελληνες καλλιτέχνες το γενικό πρόγραμμα και οι κατευθύνσεις του Διεθνούς πια Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν στην προχθεσινή συνέντευξη Τύπου, η ελληνική εκπροσώπηση στο φεστιβάλ θα προέλθει μόνο από τους κρατικούς φορείς πολιτισμού, γεγονός που αρκετοί καλλιτέχνες εξέλαβαν ως εξαίρεση των ανεξάρτητων ελληνικών παραγωγών από τη διοργάνωση. Οπως ανέφερε ο επικεφαλής του φεστιβάλ Γιαν Φαμπρ, ο οποίος απέβαλε τον τίτλο «καλλιτεχνικός διευθυντής» που του προσέδωσε το υπουργείο Πολιτισμού και αυτοπροσδιορίστηκε ως «επιμελητής» (curator), οι Ελληνες καλλιτέχνες θα εισέρχονται σταδιακά στο φεστιβάλ από το 2017 και με «ποσόστωση» –το 1/3 του φεστιβαλικού κορμού– μέχρι και το 2019, το οποίο θα είναι αφιερωμένο στο «Ελληνικό Matrix», όπου η ελληνική καλλιτεχνική παρουσία θα αποτελεί τον κύριο κορμό του φεστιβάλ. Πενήντα νέοι Ελληνες καλλιτέχνες θα έχουν την ευκαιρία να ενταχθούν στη νέα Ακαδημία Νέων Καλλιτεχνών που θα δημιουργηθεί με σεμινάρια, εργαστήρια και ελεύθερη είσοδο στα θεάματα του Φεστιβάλ, ενώ ένας μικρός αριθμός θα παρακολουθήσει και ένα Θερινό Σχολείο για μία εβδομάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ηθοποιοί και σκηνοθέτες του θεάτρου ετοιμάζουν ανοιχτή επιστολή για να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους στον προωθούμενο προγραμματισμό της φετινής διοργάνωσης. «Είναι ξεκάθαρη η απουσία πολιτιστικής πολιτικής. Θεωρούσαμε ότι ο Φαμπρ θα ήταν μια καλή περίπτωση, μια ενωτική μετά τη λάθος απομάκρυνση του Γιώργου Λούκου, όλοι τον εκτιμάμε περισσότερο από αυτούς που τον έφεραν, αλλά χρησιμοποιείται με τον χειρότερο τρόπο», τονίζει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Αργύρης Ξάφης για τη διαφαινόμενη εξαίρεση των Ελλήνων καλλιτεχνών από το φετινό φεστιβάλ. «Δεν είναι το φεστιβάλ της Αβινιόν. Το φεστιβάλ των Αθηνών ήταν ένας κεντρικός πυλώνας για την παραγωγή τέχνης και το προχθεσινό είναι ένα κακόγουστο αστείο για τους ανθρώπους που δούλευαν εκεί τα προηγούμενα χρόνια», τονίζει. Το γεγονός ότι όφειλε ο Γιαν Φαμπρ να ενημερωθεί για το ελληνικό θεατρικό τοπίο, σημειώνει στην «Κ» ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου Πρόδρομος Τσινικόρης και τονίζει ότι ανακόπτεται ένα καλλιτεχνικό ρεύμα που είχε αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια γύρω από το φεστιβάλ. «Ορισμένα πράγματα που προτείνει, όπως η Ακαδημία Νέων Καλλιτεχνών, έχουν ενδιαφέρον, αλλά σε μια χώρα κατεστραμμένη οικονομικά, χωρίς επιχορηγήσεις στο θέατρο, δεν μπορείς να αποκλείεις τις ελληνικές ομάδες. Είναι χαμένα ένα, δύο καλοκαίρια για το ελληνικό θέατρο ως δημιουργία καλλιτεχνικής αξίας. Είναι κάτι που πρέπει να επανεξετάσει το συντομότερο δυνατόν», επισημαίνει. Ως «επιθετική κίνηση» χαρακτηρίζει το ανακοινωθέν πρόγραμμα η ηθοποιός Ολια Λαζαρίδου, η οποία εκτιμά ότι οι καλλιτέχνες πρέπει να συσπειρωθούν και να διατυπώσουν τις προτάσεις τους. «Θεωρώ ότι είναι κάποιου είδους αστοχία, όχι μόνο απέναντι στους καλλιτέχνες αλλά και απέναντι στη χώρα», σημειώνει. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς, ο οποίος επισημαίνει ότι το πρόγραμμα δεν δικαιολογεί τον νέο τίτλο του φεστιβάλ. «Το φεστιβάλ της χώρας έγινε θεματικό, δεν υπάρχουν δημιουργοί από άλλες χώρες όπως συμβαίνει στα διεθνή φεστιβάλ του εξωτερικού. Είναι καθαρά βελγικού προσανατολισμού. Δεν πρέπει να είναι μαγαζί κανενός, αλλά ούτε και ενός ανθρώπου που δεν γνωρίζει τη χώρα», τονίζει.
Εκ των ων ουκ άνευ θεωρεί τη συμμετοχή Ελλήνων καλλιτεχνών ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Καμεράτας Γιώργος Πέτρου και εκτιμά ότι θα συμπεριλαμβάνονται στο τελικό πρόγραμμα. «Ο κ. Φαμπρ είναι ένας σπουδαίος καλλιτέχνης που έρχεται να γεμίσει το κενό του προκατόχου του που έγραψε ιστορία. Οι Ελληνες καλλιτέχνες συνετέλεσαν στην εξέλιξη του φεστιβάλ με κόπο και δουλειά εν μέσω οικονομικής κρίσης. Εχω την πεποίθηση ότι θα βρίσκονται στη διοργάνωση και περιμένω να δω το τελικό πρόγραμμα και να τοποθετηθώ επ’ αυτού», τονίζει.
Έντυπη Καθημερινή
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου