Παρασκευή 10 Μαρτίου 2023

Νέα Δημοκράτια : Ψεύτης ο Σπίρτζης: Τα πέντε ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ για την τραγωδία στα Τέμπη

 


Με Δελτίο Τύπου, η Νέα Δημοκρατία επιχειρεί να ξεκαθαρίσει το τοπίο των ευθυνών για την τραγωδία στα Τέμπη, απαντώντας στα ψέματα του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης.

Όπως αναφέρει, «ο εξαφανισμένος κ. Σπίρτζης εμφανίστηκε 10 ημέρες μετά την τραγωδία, σε μια στιγμή που οι πολίτες απαιτούν αλήθειες που να απαντούν στα ''γιατί'' της τραγωδίας, προκειμένου, αραδιάζοντας σειρά ψεμάτων, να μας πει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φταίει σε τίποτα.

Ότι τις ευθύνες φέρουν αποκλειστικά οι προηγούμενοι και οι επόμενοι και ότι παθογένειες και νοοτροπίες που γέννησαν την τραγωδία των Τεμπών δεν τους αφορούν. Σε μια στιγμή που χρειάζεται σοβαρή και ουσιαστική συζήτηση και ανάδειξη και ανάληψη ευθυνών, ο κ. Σπίρτζης, που ήταν υπουργός επί 4,5 χρόνια, αρνείται οποιαδήποτε ευθύνη για τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου. Ο ΣΥΡΙΖΑ, με την ανακοίνωσή του, καλύπτει απόλυτα τον κ. Σπίρτζη».

Νέα Δημοκρατία: Οι απαντήσεις στα πέντε ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ

Η Νέα Δημοκρατία παραθέτει, λοιπόν, κάποιες «πρώτες απαντήσεις στα πολλά ψέματά του»:


Ψέμα: «Παραδώσαμε το 68% του έργου, αλλά η Αlstom δεν υπέγραφε τις μελέτες»


Αλήθεια: Η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, ενώ θα έπρεπε να ολοκληρωθεί ως το 2016, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου, στο οποίο δυστυχώς, όμως, «υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ' αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευασθεί. Το 2017 σταματά στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή». Επιπλέον, το περίφημο 68% αναφέρεται σε ποσοστά απορρόφησης των χρηματοδοτήσεων και όχι σε λειτουργικά τμήματα τα οποία παραδόθηκαν επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ στον ΟΣΕ για χρήση. Συγκεκριμένα: επί θητείας ΣΥΡΙΖΑ παραδόθηκαν 17 σταθμοί, σε σύνολο 52, εκ των οποίων οι μισοί ανακατασκευάστηκαν επί κυβέρνησης ΝΔ αδαπάνως για το δημόσιο και κατασκευάστηκαν 19 επιπλέον. Σχετικά με το ETCS, μέχρι το 2020 είχαν παραδοθεί μηδέν (0) σταθμοί, ενώ μεταξύ 2020-2023 παραδόθηκαν 21 σταθμοί για χρήση στον ΟΣΕ, ήτοι το 40% του έργου.


Ψέμα: «Στη Λάρισα υπήρχε και δεύτερο σύστημα τηλεδιοίκησης που υπέστη βλάβη το 2019 και κάηκε και δεν το έφτιαξε κανείς. Γιατί δεν το έφτιαξε κανείς; 9,5 δισ. απευθείας αναθέσεις έκαναν».


Αλήθεια: Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε πλήρως από τον Νοέμβριο του 2022. Το 2017 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έκλεισε ο τοπικός σταθμός σηματοδότησης στη Λάρισα. Η τηλεδιοίκηση ήταν ενεργή, όμως, σύμφωνα με έγγραφο του ΟΣΕ, δεν λειτουργούσε, δεν τους επέτρεπε να δουν τίποτα πλην ενός πολύ μικρού τμήματος, μέχρι την πυρκαγιά του 2019, οπότε και καταστράφηκε. Ο νέος τοπικός σταθμός παραδόθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ τον Νοέμβριο του 2022 και έκτοτε ήταν πλήρως λειτουργικός. Άρα ο σταθμάρχης θα μπορούσε και να χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία και να δει το τρένο για 5.5 χιλιόμετρα. Δεν έκανε τίποτα από τα δύο. Την ίδια ημέρα τα υπόλοιπα δρομολόγια έγιναν κανονικά με αυτόματη χάραξη, κάτι που αποδεικνύει ότι το σύστημα λειτουργούσε πλήρως.


Ψέμα: «Επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν πάντα 2 σταθμάρχες σε κάθε σταθμό»


Αλήθεια: Ποτέ δεν υπήρχε υποχρέωση για δύο σταθμάρχες. Αρκεί να κοιτάξει κάποιος τους πίνακες υπηρεσίας για να το διαπιστώσει. Υπάρχουν 3 βάρδιες, στις οποίες επιμερίζεται το έργο. Το ρυθμιστικό πλαίσιο προβλέπει ότι ο προϊστάμενος είναι εκείνος που καθορίζει τις βάρδιες. Ο ΣΥΡΙΖΑ ουδέποτε άλλαξε το πλαίσιο για να καταστήσει τους 2 σταθμάρχες υποχρεωτικό.


Ψέμα: «Κάναμε ειδική πρόσκληση για να βγουν έκπτωτοι οι εργολάβοι»


Αλήθεια: Αυτό είναι κάτι που ποτέ δεν έκανε ο κ. Σπίρτζης. Είναι ένα ακόμη από τα πολλά που ο ΣΥΡΙΖΑ εκ των υστέρων προβάλλει, αλλά ουδέποτε έπραξε.


Ψέμα: «Όταν ήμουν Υπουργός μπορούσες να δεις πού ήταν το κάθε τρένο»


Αλήθεια: Ο κ. Σπίρτζης συγχέει το σύστημα τηλεδιοίκησης που δείχνει ακριβώς πού βρίσκεται κάθε αμαξοστοιχία, δηλαδή σε ποια συγκεκριμένη γραμμή ανόδου ή καθόδου, και το σύστημα απλής πλοήγησης, το οποίο δείχνει μόνο τη γενική θέση ενός οχήματος. Στην πραγματικότητα, υπήρχε ένα σύστημα GPS το οποίο όμως δεν έδειχνε σε ποιες ράγες κινείται το τρένο, αλλά απλά το στίγμα της τοποθεσίας του. Άρα, όταν υπάρχουν δύο γραμμές, όπως εν προκειμένω, δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση ο σταθμάρχης να δει αν κινείται στη σωστή ή στη λάθος γραμμή. Συνεπώς, δεν είχε απολύτως κανένα ωφέλιμο αποτέλεσμα. Αντιθέτως, στο τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, που είναι σε λειτουργία από τον Νοέμβριο του 2022 στη Λάρισα, ο κάθε σταθμάρχης μπορεί να δει ακριβώς τη γραμμή πάνω στην οποία κινείται η αμαξοστοιχία, πριν την είσοδο του τρένου στον σταθμό και μετά την αναχώρησή του. Αυτό το σύστημα έως τον Σεπτέμβριο θα έχει εγκατασταθεί σε όλον τον κύριο άξονα. Έχει απευθυνθεί πρόσκληση στον κ. Σπίρτζη να παραστεί στην Επιτροπή Μεταφορών και Εμπορίου της Βουλής σε κατ’ αντιπαράσταση συζήτηση με τον υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για θέματα μεταφορών κ. Γεραπετρίτη, προκειμένου να αποτυπωθεί με έγγραφα και στοιχεία η πραγματική κατάσταση. Ο κ. Γεραπετρίτης θα είναι εκεί. Ο κ. Σπίρτζης θα είναι;».



Εμφανίστηκε ο αισχρός φαιδρός Σπίρτζης : Εγώ και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουμε καμία ευθύνη – Κοιμόμουν ήσυχος ως υπουργός

 


Ακροαριστερά και φαιδρά ο Χρήστος Σπίρτζης μετά από δέκα ημέρες που κρυβόταν,  προκαλεί τους συγγενείς των θυμάτων στην τραγωδία των Τεμπών, και τους τραυματίες με τις απίστευτες δηλώσεις ανήθικου και γελοίου πολιτικού.

Ο προκλητικός Σπίρτζης δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη και εμφανίσθηκε μετά από 10 ημέρες πλήρους αφωνίας, υποστηρίζοντας ο γελοίος και φαιδρός ακροαριστερός,  ότι ο ίδιος και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουν καμία ευθύνη για την κατάσταση στους ελληνικούς σιδηρόδρομους που είχε ως αποτέλεσμα την τραγωδία στα Τέμπη.

Ο Χρήστος Σπίρτζης, με ύφος ανήθικου ακροαριστερού μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, ξεκίνησε δηλώνοντας πως δεν κρυβόταν διότι δεν είχε κανέναν λόγο, αφού οι ευθύνες για τις διαχρονικές ελλείψεις στους σιδηροδρόμους δεν αφορούν την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και τον ίδιον.

«Αν έχουμε ευθύνες, ποτέ δεν αρνηθήκαμε να τις πάρουμε. Το όλοι φταίνε, δεν ισχύει. Πιστεύω ότι δεν φταίμε. Εγώ πιστεύω ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν φταίει. Ούτε εγώ προσωπικά», τόνισε χαρακτηριστικά σε ύφος Τόσκα ότι δεν βλέπει ο φαιδρός που έκανε λάθος.

Σύμφωνα με τον Χρήστο Σπίρτζη, όλα λειτουργούσαν ιδανικά μέχρι το 2019 και δεν υπήρχε κανένα θέμα ασφάλειας παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Και δήλωσε πως ο ΟΣΕ κατέρρευσε γιατί υπήρξε άλλη λογική στελέχωσης στον Οργανισμό.

Είπε ο φαιδρός απατεώνας : «Είναι τραγικό να λέμε ότι σε διπλή σιδηροδρομική γραμμή έγινε σύγκρουση. Πότε στην Ελλάδα έχει γίνει αυτό; Μέχρι το 2018 είχαμε μονή και δεν είχε γίνει σύγκρουση. Είχαν γίνει άλλα δυστυχήματα αλλά είναι δυνατόν σε διπλή να γίνει μετωπική;» τόνισε, μεταξύ άλλων, λέγοντας ακόμη ότι «τηλεδιοίκηση δεν υπήρχε, αλλά υπάρχει gps σε κάθε τρένο, υπάρχει εφαρμογή της Vodafone, όταν λειτουργούσαν μαζί ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ επικοινωνούσαν οι μεν του ΟΣΕ με τους σταθμάρχες και οι δε με τους μηχανοδηγούς. Δεν έβλεπαν σε ποια γραμμή, αλλά χάραζαν. Τώρα ο ΟΣΕ, δεν το έβλεπε.»

Με λίγα λόγια αποποιήθηκε πλήρως οποιασδήποτε ευθύνης και δήλωσε ότι ο ίδιος κοιμόταν ήσυχος όταν ήταν υπουργός, αφού δεν υπήρχε κανένα θέμα ασφάλεια.

Το θέμα είναι θα είναι και αυτός υποψήφιος όπως ο Νίκος Παππάς στα ψηφοδέλτια; Είσαστε απατεώνες στον ΣΥΡΙΖΑ τελεία και παύλα!!



Κρύβει τον Σπίρτζη και κουνάει ο φαιδρός το δάχτυλο για την τραγωδία στα Τέμπη

 


Είναι τραγική η κατάσταση του μεγαλύτερου πολιτικού απατεώνας στην ιστορία της Ελλάδας, που είναι αμετανόητος, ανήθικος, χωρίς ίχνος ευθύνης και σοβαρότητας.

Ο Αλέξης Τσίπρας βλέποντας ότι και η δημοσκόπηση εν θερμώ που δεν έπρεπε να βγει γιατί δεν σεβάστηκε τους νεκρούς αλλά βγήκε, βγάζει πάλι με διαφορά πρώτο κόμμα την Ν.Δ. και καταλληλότερο τον Κυριάκο Μητοστάκη, δεν μπορεί να ησυχάσει και πατάει επάνω στην τραγωδία των Τεμπών προκειμένου να αποκομίσει οφέλη από την μικροκομματικής εκμετάλλευση της θλίψης αλλά και της αντίδρασης που έχει προκαλέσει το τραγικό δυστύχημα.

Ο Τσίπρας κουνάει το δάχτυλο, έχοντας κρύψει ο φαιδρός τον Χρήστο Σπίρτζη για δέκα ημέρες, και αυτό για να μην αναλάβει μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί, για τέτοιο ανήθικο πρόκειται, και πολύ επικίνδυνο για την χώρα, κάτι που έχει καταλάβει πολύ καλά ο κόσμος.

Το τραγικό είναι ότι τον αμόλησαν τον Σπίρτζη μετά από δέκα ημέρες για να προκαλέσει και να πει αλλά Τόσκα ότι αυτός κοιμόταν ήσυχος ως υπουργός, δεν έχει καμία ευθύνη μαζί με τον ΣΥΡΙΖΑ.

Την ώρα που βρίσκονται σε εξέλιξη οι έρευνες για τα αίτια και το σύνολο των υπευθύνων για την τραγωδία, την ώρα που έρχονται αποκαλύψεις για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τον πρώην υπουργό Σπίρτζη, την ώρα που ασκούνται διώξεις στους υπεύθυνους, εμφανίζεται βλακωδέστατα και χυδαία ο Αλέξης Τσίπρας να θέτει θέμα “συγκάλυψης” που δεν υπάρχει, αλλά ο τύπος είναι απατεώνας και αυτό θέλει να περάσει.

Έφτασε στο σημείο ο φαιδρός αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ να μιλάει για επιχείρηση “αποποίησης ευθυνών” την ώρα που ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε συγγνώμη αλλά δήλωσε με σαφήνεια πως η κύρια ευθύνη βαρύνει τη σημερινή κυβέρνηση αλλά και τους προηγούμενους, κάτι που δεν θέλει ο Τσίπρας να αποκαλυφθεί και γιαυτό κρύβει τον Αλέξη Τσιπρα.

Ο φαιδρός ανίκανος και επικίνδυνος για την χώρα Αλέξης Τσίπρας, έδειξε σήμερα ότι και αυτή η εκμετάλλευση της τραγωδίας μετατρέπεται σε πολιτικό στόχο για την Κουμουνδούρου!

Απλά ακροαριστερό αίσχος!!!!!



Επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου με απόλυτη ασφάλεια

 



Ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών και Υποδομών Γιώργος Γεραπετρίτης τοποθετήθηκε για το δυστύχημα, τη συνολική διαχείριση του δυστυχήματος, αλλά και τις πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης για το σιδηρόδρομο το επόμενο διάστημα. Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι:


Ήδη εξ αρχής να σας πω ότι η ευθύνη η οποία αναλογούσε στην Κυβέρνηση στο υψηλότερο επίπεδο του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών έχει αναληφθεί. Έχουν τεθεί στη διάθεση του Πρωθυπουργού οι παραιτήσεις των διοικητών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, τις αμέσως επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης.

 

Οι διαπιστώσεις, τις οποίες έκανα, ήταν ότι το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης του σταθμού της Λάρισας λειτουργούσε απόλυτα και αδιαλείπτως, δεν υπήρξε καμία απολύτως διάρρηξη ή διακοπή της λειτουργίας του κέντρου τηλεδιοίκησης της Λάρισας, το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας.

Άρα υπό αυτή την έννοια και το μοιραίο βράδυ ήταν αναγκαίο και οφειλόμενο να έχει υπάρξει η αυτόματη χάραξη πορείας πάνω στον πίνακα τηλεειδοποίησης το οποίο δεν φέρεται να έχει συντελεστεί.

Επίσης, υπήρξε, αντιλαμβάνομαι, ακόμα και αν δεν είχαν αυτή την αυτόματη χάραξη η οποία εξ ορισμού θα είχε αποτρέψει το δυστύχημα, ένα δεύτερο επίπεδο ασφάλειας ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού η οποία δεν συντελέστηκε με αποτέλεσμα η αμαξοστοιχία 62 να περιέλθει σε λανθασμένη γραμμή.

Και βεβαίως ένα τρίτο επίπεδο το οποίο πάλι συνδέεται με την τηλεδιοίκηση, ότι θα έπρεπε, σύμφωνα με το προβλεπόμενο πρωτόκολλο, να είχε υπάρξει παρακολούθηση πάνω στον πίνακα ελέγχου, τον ηλεκτρονικό πίνακα ελέγχου της Λάρισας εκ των υστέρων, δηλαδή μετά την αποχώρηση της αμαξοστοιχίας από το σταθμό της Λάρισας και για μία απόσταση 5,5 χιλιομέτρων, όταν και φαίνεται πάνω στον πίνακα η πορεία του τραίνου, εάν, δυστυχώς δεν συνέβη, εάν είχε υπάρξει η παρακολούθηση πάνω στον πίνακα μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο διότι θα προέκυπτε, χωρίς καμία απολύτως δυσκολία, η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή.

Και βεβαίως πέρα από τα τρία αυτά επίπεδα του πρωτοκόλλου που όφειλε να έχει τηρηθεί υπάρχει και το ζήτημα του ότι η αμαξοστοιχία περιήλθε σε εσφαλμένη γραμμή χωρίς να έχει υπάρξει και η αντίδραση εκ μέρους της ίδιας της αμαξοστοιχίας έτσι ώστε να κινηθεί ένα σύστημα προειδοποίησης που θα απέτρεπε το μοιραίο.

 

Άσχετα με το ανθρώπινο λάθος εάν είχαμε ένα πλήρες σύστημα, καθολικό, τηλεδιοίκησης στην χώρα κατά πάσα βεβαιότητα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί.

 

Ακούω όλο αυτό το διάστημα για το ζήτημα, πέρα από το θέμα των ηλεκτρονικών υποδομών, είναι δυο τα μεγάλα θέματα. Είναι το θέμα των υποδομών, της ηλεκτρονικής αναβάθμισης και το θέμα του προσωπικού το οποίο ανακύπτει.

Σε ότι αφορά το κομμάτι του προσωπικού θα ήθελα να πω ότι είναι προφανές ότι πάντοτε απαιτείται περισσότερο πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Έγινε μία μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια για την ενίσχυση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων, έτσι ώστε να ανταπεξέλθει στις μεγάλες δυσκολίες. Έγινε μία προσπάθεια σε τρία επίπεδα.

Είχαμε το ζήτημα της κινητικότητας που απέφερε ένα μικρό αριθμό από προσωπικό του Οργανισμού Σιδηροδρόμων.

Είχαμε έναν σημαντικό αριθμό προσώπων τα οποία προσλήφθηκαν με δελτία παροχής υπηρεσιών για την διεκπεραίωση των άμεσων αναγκών. Είναι περίπου 200 άτομα τα οποία προσλήφθηκαν, 69 κλειδούχοι, 73 σταθμάρχες, 60 τεχνικοί, οι οποίοι στελέχωσαν την υπηρεσία, αφού έλαβαν την προσήκουσα εκπαίδευση και

Είχαμε και τη δρομολόγηση για πρώτη φορά ενός σημαντικού αριθμού μόνιμων προσλήψεων στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος. Είχαμε για το έτος 2021 το διαγωνισμό για την πρόσληψη 117 ατόμων τα οποία θα στελεχώσουν τον Οργανισμό, εκ των οποίων 36 σταθμάρχες και το 2022 ακόμα 100, δηλαδή συνολικά 217 άτομα επιπλέον των περίπου 200 ατόμων τα οποία προσλήφθηκαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Ήδη η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την πρόσληψη των 117 ατόμων έχει δρομολογηθεί. … και βεβαίως θα ενεργοποιηθούν και επιπλέον 100 θέσεις για το 2022.

Σε ότι αφορά τις υποδομές. Είναι ολοφάνερο ότι ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα υφίστατο μία διαχρονική απαξίωση, … Για πρώτη φορά το 2014 τέλος του 2014 υπογράφεται η σύμβαση με την οποία θα έχουμε καθολική αναβάθμιση των υποδομών σε επίπεδο ηλεκτρονικό, με δύο τρόπους. Με τη σηματοδότηση σε όλο το φάσμα του δικτύου και με την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης.

Η σύμβαση αυτή η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της στο τέλος του 2014 αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς, είχε υπάρξει παράδοση περίπου του 32% συνολικώς του παραδοτέου της σύμβασης αυτής, δυστυχώς όμως στο παραδοτέο αυτό υπήρχαν σημαντικότατα σφάλματα, κατά αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια, με αποτέλεσμα το υπόλοιπο να χρειαστεί να ανακατασκευαστεί.

Το 2017 σταματάει στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης, διότι προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή. Η αρμόδια αρχή δημοσιονομικού ελέγχου, δηλαδή η αρχή η οποία αξιολογεί την χρηστή διαχείριση των πόρων εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρόκειται για χρήματα τα οποία είναι κατ΄ εξοχήν ευρωπαϊκοί πόροι, περίπου 43 εκατομμύρια ο αρχικός προϋπολογισμός της σύμβασης, διαπιστώνει λοιπόν η δημοσιονομική αρχή ότι υπάρχουν σοβαρά σφάλματα.

Από το 2017 έως το 2019 δεν έχουμε καμία απολύτως παράδοση.

Το 2019 το Νοέμβριο αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ ο οποίος είναι ο φορέας για την υλοποίηση του έργου και από το Νοέμβριο του 2019 γίνεται μια προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Στον ενδιάμεσο χρόνο έχουμε πολύ σοβαρά ζητήματα γραφειοκρατικού κυρίως χαρακτήρα τα οποία καθυστερούν την οφειλόμενη συμπληρωματική σύμβαση. Εντέλει, έχουμε την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης το 2021 με αποτέλεσμα να επανεκκινήσει η σύμβαση αυτή.

Σήμερα βρισκόμαστε στη φάση κατά την οποία έχει παραδοθεί, όχι υλοποιηθεί, έχει υλοποιηθεί μεγαλύτερο μέρος αλλά έχει παραδοθεί ήδη περίπου το 70% της σύμβασης αυτής.

Η δε εκτίμησή μας είναι ότι εντός του έτους θα έχουμε και την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος το οποίο έχει να κάνει με τη φωτοσήμανση, με την τηλεειδοποίηση και με τα αναγκαία συστήματα αλληλεπίδρασης της αμαξοστοιχίας με το συντονιστικό κέντρο. Δηλαδή συστήματα ελέγχου ταχύτητας και αυτόματου φρένου, αυτόματης πέδησης στα τρένα.

 

Θα σας μιλήσω για το πώς βλέπουμε την επόμενη μέρα. Με την επιφύλαξη βεβαίως ότι ο σύντομος χρόνος δεν μας επιτρέπει πάντοτε να έχουμε μια πλήρη εικόνα για τις τεχνικές λεπτομέρειες. Άμεσα τι θα πράξουμε. Καταρχάς τίθενται δυο ζητήματα μεγάλα.

Πρώτον, η υλοποίηση της σύμβασης τεχνολογικής αναβάθμισης. Θέλω να πω ότι ήδη ο Πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο και Πρόεδρο της αναδόχου εταιρείας, της Alstom, όχι την εταιρεία η οποία βρίσκεται εδώ εγκατεστημένη, την Alstom Γαλλίας, δηλαδή τη μητρική εταιρεία, με τον οποίο είχε μία συζήτηση για τα θέματα της υλοποίησης της σύμβασης. Ο Πρωθυπουργός έδωσε σαφή εντολή για την επίσπευση όλων των διαδικασιών έτσι ώστε να έλθει ο χρόνος αποπεράτωσης της ηλεκτρονικής αναβάθμισης όσο το δυνατόν πιο άμεσα.

Το δεύτερο ζήτημα έχει να κάνει βεβαίως με το ζήτημα της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, … Θέλω, όμως, να σας πω ότι είναι σημαντικό να μπορέσει ο σιδηρόδρομος να ξεκινήσει εκ νέου, να μην αναμένουμε δηλαδή την ολοκλήρωση ολόκληρης της τεχνολογικής αναβάθμισης. Όμως, θέλω να είμαι σαφής. Η επανεκκίνηση και ως ότου ολοκληρωθεί το σύστημα τεχνολογικής αναβάθμισης θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Θα αναβαθμίσουμε, δηλαδή, σημαντικά το επίπεδο ασφάλειας.

Για το υπόλοιπο διάστημα και έως ότου έχουμε πλήρη τεχνολογικά συστήματα θα λειτουργήσει με αναβαθμισμένο σύστημα ασφάλειας το οποίο θα περιλαμβάνει υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς. Αυτό, θέλω να πω ότι μπορεί να σημαίνει τη μείωση σε ό,τι αφορά το μεταφορικό έργο έτσι ώστε να μπορεί να υπάρξει αυτή η δυνατότητα, μόνο με μείωση μεταφορικού έργου μπορούμε να εξασφαλίσουμε ικανό αριθμό σταθμαρχών παντού.

Και επιπλέον με ένα μεγαλύτερο συντονισμό σε ό,τι αφορά τις δράσεις έστω στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατότητων που διαθέτουμε σήμερα. Ο συντονισμός αυτός θα διασφαλιστεί από τους αρμόδιους φορείς σε συνεργασία με την εταιρεία που λειτουργεί το σιδηρόδρομο, δηλαδή την Hellenic Train.

 

Επιπλέον, πέρα από το ζήτημα της επανεκκίνησης η θέση της κυβέρνησης είναι ότι θα υπάρξει περαιτέρω ενίσχυση σε ότι αφορά τα οικονομικά του σιδηρόδρομου και το προσωπικό του σιδηρόδρομου.

Ειδικά για την οικονομική ενίσχυση θα ήθελα να αναφέρω ότι για πρώτη φορά φέτος αυξάνει ο προϋπολογισμός ο οποίος αποδίδεται από τον κρατικό προϋπολογισμό προς την ΕΡΓΟΣΕ για την, ΟΣΕ- ΕΡΓΟΣΕ, για την αναβάθμιση και τα έργα αναβάθμισης. Από 45.000.000 που ήταν παγίως ήδη είχε εγγραφεί στον προϋπολογισμό, δυστυχώς πριν από την τραγωδία, είχε εγγραφεί ποσό 75.000.000 και βεβαίως να πω επίσης ότι επειδή η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού έργου ήταν μέσα στις προθέσεις μας ήδη έχουν εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ένα ποσοστό της τάξεως των 185.000.000, ακριβώς για την αναβάθμιση των δομών.

Σε ότι δε αφορά το κομμάτι του προσωπικού θα υπάρξει η αναβάθμιση που σας είπα σε σχέση με τις προσλήψεις οι οποίες θα γίνουν και θα μελετηθεί εκ νέου το σύστημα που έχει να κάνει και με τις προσλήψεις και με την εκπαίδευση του προσωπικού.

 

Περαιτέρω δε, ήθελα να σας μεταφέρω ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα θα φέρουμε στη Βουλή προς ψήφιση και ένα αυστηρότερο πλαίσιο σε ότι αφορά δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές που γίνονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

 

Τώρα, σε σχέση με το τι μακροπρόθεσμα θα πράξουμε. Δεν είναι του παρόντος, αλλά απλώς ήθελα υπαινικτικά να σας αναφέρω ότι υπάρχει ήδη μία εκπόνηση σχεδίου σε ότι αναφέρεται το επιχειρησιακό σχέδιο των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, με μία αλλαγή φιλοσοφίας στην προσέγγιση την επιχειρησιακή, προσέγγιση ασφαλείας. Είναι στο πλαίσιο που έχει προβλεφθεί το επιχειρησιακό σχέδιο των δύο εταιρειών με το Νόμο 4974/2022.

Για το ζήτημα της αναβάθμισης των δικτύων και της νέας στρατηγικής των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, ο Πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την κυρία Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και για αυτό ήδη βρίσκονται σήμερα στην Ελλάδα ένα τεχνικό κλιμάκιο, μία αντιπροσωπεία του Ευρωπαϊκού Γραφείου για τους σιδηροδρόμους του ERA.

Ήδη ο Πρωθυπουργός είχε επικοινωνία και με τον Γερμανό Καγκελάριο.

Όπως γνωρίζεστε η Γερμανία μολονότι έχει ένα πολύ ανεπτυγμένο δίκτυο, έχει καταστροφικά συμβάντα σε ότι αφορά σιδηροδρομικά δυστυχήματα… με μεγάλη τεχνογνωσία και θα υπάρξει συνεργασία με αποστολή κλιμακίου από την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας στη χώρα μας για την περαιτέρω διερεύνηση και για την κατάθεση προτάσεων για την αναβάθμιση της ασφαλείας του δικτύου.

Τέλος θα δρομολογηθεί και η σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. Θυμίζω ότι στο τέλος του Ιανουαρίου του 2023 ψηφίστηκε ένα ολόκληρο νομοθετικό πλαίσιο για τα ζητήματα αυτά, θα ενεργοποιηθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα.




Δεν άρεσε στον Ηλιόπουλο ότι μία εν θερμώ δημοσκόπηση έβγαλε μπροστά Ν.Δ. & Μητσοτάκη

 


Οργή στον ΣΥΡΙΖΑ για την δημοσκόπηση της MARC, όχι γιατί διενεργήθηκε την ώρα που γίνονται ακόμα κηδείες θυμάτων, αλλά επειδή παρά την τραγωδία η κυβέρνηση παραμένει μπροστά και ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι καταλληλότερος για πρωθυπουργός.

Ξεχωριστά από αυτό, η δημοσκόπηση εν θερμώ δεν έπρεπε να γίνει, έπρεπε να περάσουν κάποιες εβδομάδες γιατί ο κόσμος απαντάει οργισμένα.

Με πρόσχημα ότι η δημοσκόπηση δημοσιοποιήθηκε εν μέσω πένθους σε όλη τη χώρα, έχει προκαλέσει αντιδράσεις, και ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά εάν ήταν αντίθετα τα αποτελέσματα δεν θα αντιδρούσαν στον ΣΥΡΙΖΑ γιατί ο βαθμός υποκρισίας σε αυτό το κόμμα είναι κορυφαίος.

Ο υπεύθυνος Στρατηγικής Επικοινωνίας του κόμματος, σχολιάζει χαρακτηριστικά:

«Πριν ακόμη προλάβουν οι οικογένειες να αποχαιρετήσουν τα αγαπημένα τους πρόσωπα, η γνωστή δημοσκοπική εταιρεία με τα εικονικά τιμολόγια χωματουργικών εργασιών σπεύδει να κάνει damage control για τον Μητσοτάκη. Ντρέπεται και η ντροπή…».

Για να ξεκαθαρίσουμε ακόμα μία φορά, και επειδή γνωρίζει όλη η Ελλάδα την φαιδρότητα του ΣΥΡΙΖΑ, αυτό που πόνεσε ήταν το προβάδισμα 4,6 μονάδων στη Νέα Δημοκρατία, και φυσικά ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι καταλληλότερος με μεγάλη διαφορά.



Συνελήφθησαν μέλη συμμορίας που λήστευε ανήλικους και ανέβαζαν στο TikTok τα κατορθώματα τους



Σε εξέλιξη βρίσκεται μεγάλη επιχείρηση της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Δυτικής Αττικής, σε συνεργασία με το Α.Τ. Πετρούπολης, για την σύλληψη σκληρής συμμορίας ανηλίκων.

Η συμμορία με μέλη άτομα ηλικίας 16 έως 19 ετών δρούσε στην περιοχή της Πετρούπολης, και πραγματοποιούσε επιθέσεις με σκοπό να ληστέψει ανήλικους μαθητές γυμνασίου και λυκείου, υπό την απειλή μαχαιριού και σιδηρογροθιών.

Αφού λήστευαν και έδερναν τα θύματα τους , τραβούσαν με τα κινητά τους τα κατορθώματά τους, και στη συνέχεια τα ανέβαζαν στους λογαριασμούς τους στα social media, και κυρίως στην εφαρμογή TikTok.

Μέχρι στιγμής έχουν συλληφθεί περίπου 5 άτομα, τα οποία θεωρούνται και οι «σκληροί πυρήνες» της συμμορίας. Η συμμορία δρούσε εν ψυχρώ, πραγματοποιώντας επιθέσεις σε ανήλικα θύματα σε ανύποπτο χρόνο και φαίνεται να είχαν ιδιαίτερη προτίμηση στα κινητά τηλέφωνα και ειδικότερα στα Iphone.



Αμβούργο: Οκτώ οι νεκροί από πυροβολισμούς -Ανάμεσά τους και ο δράστης της επίθεσης

 


Η αστυνομία του Αμβούργου ανακοίνωσε ότι ο δράστης της επίθεσης στο κτίριο της εκδήλωσης των Μαρτύρων του Ιεχωβά βρίσκεται πιθανότατα μεταξύ των νεκρών.

«Βρήκαμε νεκρό άτομο σε κοινοτικό κέντρο στο Γκρος Μπόρστελ που υποθέτουμε ότι θα μπορούσε να είναι ο δράστης», αναφέρεται στην ανάρτηση της αστυνομίας στο Twitter και επισημαίνεται ότι οι έρευνες συνεχίζονται «προκειμένου να αποκλειστεί η πιθανότητα να εμπλέκονται άλλοι δράστες».

Η πρώτη ειδοποίηση έφθασε στην αστυνομία λίγο μετά τις 21:15 (τοπική ώρα· στις 22:15 ώρα Ελλάδας) και αφορούσε πληροφορίες για πυροβολισμούς σε κτίριο όπου βρισκόταν σε εξέλιξη εκδήλωση Μαρτύρων του Ιεχωβά. Αστυνομικοί που βρίσκονταν ήδη στην περιοχή έσπευσαν επιτόπου κι άκουσαν άλλον έναν πυροβολισμό καθώς προσέγγιζαν το κτίριο. Οι ίδιοι οι αστυνομικοί δεν πυροβόλησαν, διευκρινίστηκε.

Σύμφωνα με την Bild, αρχικά εντοπίστηκαν έξι νεκροί, ένας έβδομος βρέθηκε από τους αστυνομικούς στον δεύτερο όροφο, σε απόσταση από τα υπόλοιπα θύματα. «Δεν είναι ακόμη σαφές εάν πρόκειται για τον δράστη, ωστόσο δεν υπάρχουν στοιχεία για διαφυγή του δράστη ή των δραστών της επίθεσης», δήλωσε ο εκπρόσωπος της αστυνομίας.



Ο πραγματογνώμονας για το Μάτι φοβάται για τη ζωή του

 


«Υπήρχαν αναγγελίες για συνολικά 37 νεκρούς στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων (ΕΣΚΕ) και άλλους φορείς, μέχρι ο τότε πρωθυπουργός να φθάσει στο Συντονιστικό Κέντρο στο Χαλάνδρι» κατέθεσε στην δίκη για το Μάτι ο δικαστικός πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος που σήμερα, μετά από τέσσερις ημέρες που βρέθηκε στο βήμα του μάρτυρα, ολοκλήρωσε την κατάθεση του.

Ο επιπυραγός που βγήκε από την δικαστική αίθουσα καταχειροκτροτούμενος από το ακροατήριο, αναφέρθηκε σήμερα για πρώτη φορά και στο θέμα των πιέσεων και των απειλών που δέχθηκε κατά τη διάρκεια της έρευνας που διενέργησε για τα αίτια της τραγωδίας ως εντολοδόχος της Εισαγγελίας.

Απαντώντας σε ερωτήσεις του Εισαγγελέα Έδρας ο επιπυραγός είπε πως από πολύ νωρίς οι αρμόδιοι είχαν σαφή εικόνα της καταστροφικής πορείας της φωτιάς που ξεκίνησε στο Νταού Πεντέλης και της κατάστασης στην περιοχή.

Εισαγγελέας: Είπατε ότι στις 17:31 οι αρμόδιοι γνώριζαν τα πάντα.

Μάρτυρας: Ναι. Το ερώτημα είναι αν οι πληροφορίες διαχέονταν σε όλους. Οι ενημερώσεις βλέπουμε ότι γίνονται μέσω του κινητού. Προκύπτουν πολλά ερωτήματα…

Εισαγγελέας: Είπατε ότι εκείνη την ώρα θα πρέπει να είχε δοθεί εισήγηση για οργανωμένη απομάκρυνση.

Μάρτυρας: Γνωρίζαμε ότι η φωτιά διασπάστηκε σε δεύτερο οικισμό… Είχαμε όλες τις πληροφορίες για την επικινδυνότητα, γνωρίζαμε ότι δεν υπήρχαν επίγειες δυνάμεις, ότι υπήρχε μόνο ένα ελικόπτερο και δυστυχώς στις 18:36 υπάρχει αναφορά για πρώτους νεκρούς στο Νέο Βουτζά.

Ο μάρτυρας είπε πως μέχρι πριν τα μεσάνυχτα, οπότε ο τότε πρωθυπουργός είχε πάει στο Χαλάνδρι για σύσκεψη στο ΕΣΚΕ, οι αρμόδιοι γνώριζαν πως έχουν αναγγελθεί από διάφορους φορείς, συνολικά 37 νεκροί.

Εν μέσω αντιδράσεων από την υπεράσπιση του κατηγορούμενου πρώην αρχηγού του πυροσβεστικού σώματος, Βασίλη Ματθαιόπουλου, που ζήτησε να μην ερωτηθεί ο μάρτυρας για το “κεφάλαιο πιέσεων” ο κ. Λιότσιος με την άδεια του δικαστηρίου αναφέρθηκε και σε προσπάθειες που έγιναν ώστε να παραδώσει πόρισμα που δεν θα καταλόγιζε προσωποποιημένες ευθύνες. «Καμία απειλή ή προειδοποίηση δε στάθηκε ικανή προκειμένου να επηρεαστεί η κρίση μου. Βεβαίως και υπήρξαν παρεμβάσεις στο πρόσωπο μου αλλά δεν στάθηκαν ικανές να επηρεάσουν την κρίση μου» είπε κάποια στιγμή με έντονη συναισθηματική φόρτιση ο Δημήτρης Λιότσιος, απαντώντας σε ερώτηση δικηγόρου.

Αναφερόμενος στα εμπόδια που αντιμετώπισε, ο επιπυραγός είπε:

 «Διορίστηκα για να κάνω τη πραγματογνωμοσύνη. Κατά τη διαδικασία απέστειλα ερωτήματα στο πυροσβεστικό σώμα. Όσο ήταν ο Τερζούδης αρχηγός ό, τι ζήτησα το έλαβα. (αναφέρεται στον κατηγορούμενο Σωτήρη Τερζούδη αρχηγό τότε της Πυροσβεστικής). Πήγαινα μόνος μου στο ΕΣΚΕ για να πάρω απαντήσεις. Δυστυχώς έπρεπε ο Εισαγγελέας Ζαγοραίος να αποχωρήσει (από την θέση του Προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών) κι έπρεπε να παραδώσω την πραγματογνωμοσύνη γρήγορα. Συνάντησα αντιδράσεις από τον υπαρχηγό του Π.Σ για τα ερωτήματα που έθετα, έλεγε ότι δεν έχω δικαίωμα να τα ζητώ. Έμεινα άναυδος αρχικά εγώ, έγινε παρουσία συναδέλφου που είναι εδώ. Δε θα πω όνομα. Με πήγε αυτός στον Τερζούδη και προς τιμή του είπε «ό, τι ζητήσει να του το δώσατε». Είχα γνωριμία με τον Ματθαιόπουλο και μου έλεγε, εν είδη αστείου, «πρόσεχε τι κάνεις, δεν είναι καλό για την καριέρα σου». Δεν έδινα σημασία. Μόλις είδα αντιδράσεις πήγα στην εισαγγελέα, την κυρία Γνεσούλη. Της είπα τι συνάντησα, τα εμπόδια. Άμεσα εκδόθηκε και δεύτερο διοριστήριο για να αποστείλω ερωτήματα σε όλες τις υπηρεσίες και τους φορείς. Κάποιοι ανταποκρίθηκαν άμεσα όπως και η περιφέρεια. Τα μόνο προβλήματα που υπήρχαν ήταν από την πυροσβεστική. Από τη στιγμή που αποχώρησε ο Τερζούδης δεν πήρα κανένα έγγραφο όπως και ημερολόγιο αεροσκαφών. Ό, τι σας λέω συνοδεύεται από στοιχεία» είπε ο κ. Λιότσιος.

Αναφερόμενος στην συνάντηση που είχε με τον κ. Ματθαιόπουλο, στις 21 Σεπτεμβρίου 2018, λίγο πριν παραδώσει το πόρισμα του, ο μάρτυρας είπε: «Κατά την άφιξη μου στο ΕΣΚΕ πήγα στο γραφείο του. Μείναμε οι δυο μας, και μου έλεγε “τι είναι αυτά που ζητάς; Κοίτα τον εαυτό σου… Θα σε βρει το ένα, το άλλο!». Μου έφερε χαρακτηριστικό παράδειγμα με έναν αρχηγό και υπαρχηγό, ότι ο υπαρχηγός για να «φάει» τον αρχηγό τον άφησε χωρίς εναέρια σε Μάνη και Κύθηρα. Γνώριζα ότι υπάρχουν παθογένειες αλλά σε αυτό το βαθμό όχι”.

Δικηγόρος Υποστήριξης Κατηγορίας: Πως το εκλάβατε εσείς σε εκείνη τη φάση;

Μάρτυρας: Μου έκανε εντύπωση σε τι άρρωστο περιβάλλον ζούσαμε και πως μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν το είχα συνειδητοποιήσει το μέγεθος του. Δεν ήξερα τι να κάνω, δυστυχώς έφευγε ο κ. Ζαγοραίος. Εκεί συνειδητοποίησα το άρρωστο περιβάλλον.

Ο κ. Λιότσιος είπε φορτισμένος ιδιαίτερα πως μετά το ραντεβού με τον κατηγορούμενο, επικοινώνησε με τον εισαγγελέα Ζαγοραίο. «Δεν του είπα ακριβώς τι ειπώθηκε. Είχα πανικοβληθεί και δεν ήθελα να παραδώσω πραγματογνωμοσύνη. Με έπεισε ο κ. Ζαγοραίος να την παραδώσω. Και μου είπε «και εγώ να μην είμαι εδώ θα σε προστατέψω». Και θυμόμουν την κουβέντα του Ζαγοραίου συνέχεια».

Όπως ανέφερε ο επιπυραγός: «Την προστάτεψα και εγώ και ο εισαγγελέας Ζαγοραίος και ο ανακριτής Μαρνέρης, την υπόθεση. Δεν θα είχε φτάσει εδώ αυτή η υπόθεση. Καμία απειλή, καμία κίνηση δεν στάθηκε ικανή να μην την προχωρήσω. Μιλάω με στοιχεία και αποδείξεις. Δεν εκφέρω προσωπικές απόψεις. Τους ανθρώπους, που είναι από πίσω μου (κατηγορούμενοι από το ΠΣ) τους γνωρίζω 25 χρόνια. Ποτέ δε θα επέτρεπα να αδικηθεί κάποιος. Ποτέ δε θα άφηνα να μην πάρει την αξία που της πρέπει η υπόθεση».

Ο μάρτυρας αναφέρθηκε και σε περιστατικό που συνέβη όταν έγιναν γνωστοί οι κατηγορούμενοι στην υπόθεση. «Ήμουν στη λέσχη αξιωματικών και έφυγα να πάω σπίτι μου με τη μηχανή μου. 200 μέτρα από το σπίτι φρέναρα. Αντιλήφθηκα ότι είχε φύγει η αλυσίδα από την μηχανή… και ήταν μόλις δύο ετών. Πανικοβλήθηκα και πήρα τον αντιπρόσωπο. Το πρωί την πήγα να την δει. Ήμουν σίγουρος πως κάποιο πρόβλημα, τεχνικό, είχε η μηχανή. Ο τεχνικός μου είπε «κάποιος σε αγαπάει πολύ και στο έκανε». Του λέω «τι λες;». Μου είπε αυτό που ακούς. Το παξιμάδι έχει τέτοια τεχνολογία και δε ξεβιδώνει με τίποτα..».

Σε ερώτηση που του τέθηκε από δικηγόρο υποστήριξης της κατηγορίας σχετικά με το αν φοβάται μετά τις απειλές που δέχτηκε στο παρελθόν, όπως καταγγέλει ο ίδιος, ο μάρτυρας απάντησε: «Βεβαίως και φοβάμαι, έχω απειληθεί για αυτό, όμως αυτό δεν επηρεάζει την κρίση μου και την κατάθεση μου».

Ο μάρτυρας επέμεινε πως η φωτιά έφτασε στις 18:20 στο Μάτι και πως η εισήγηση για την εκκένωση έπρεπε να είχε δοθεί από τις 17:30. «Οι δίοδοι προς τη θάλασσα είναι τουλάχιστον 25. Από τη Λεωφόρο Μαραθώνος μέχρι τη θάλασσα, είναι 850 μέτρα. Το μοναδικό δύσκολο κομμάτι είναι στο Κόκκινο Λιμανάκι. Σε όλη την υπόλοιπη περιοχή όλοι οι δρόμοι οδηγούν στα θάλασσα. Η απόσταση για ένα μέσο άνθρωπο προς τη θάλασσα είναι περίπου 20 λεπτά. Ο κόσμος έφυγε αυτοβούλως με τα οχήματα του. Στις 18:00 με την ενημέρωση του δημάρχου ο κόσμος καθησυχάστηκε. Δεν είχε ενημερωθεί ο κόσμος πως η φωτιά κατευθύνεται προς την περιοχή» είπε ο κ. Λιότσιος.

«Εγκληματική» χαρακτήρισε την κίνηση που αποδίδεται στον τότε διοικητή του Υ.Ε.Μ.Π.Σ, Γιώργο Πορτοζούδη, ο οποίος φέρεται να άφησε τη θέση του, την ώρα που η φωτιά έφτανε στο Μάτι.

Μάρτυρας: Μπορεί να μην γνώριζε πως η φωτιά κατέβαινε από το Νέο Βουτζα.

Β. Καπερνάρος: Έχει ενημερωθεί από το ΕΣΚΕ, είχε ζητηθεί ελικόπτερο. Πως είναι δυνατόν να λείπει και να του ζητηθεί ελικόπτερο;

Μάρτυρας: Από το στιγμή που είναι διοικητής πρέπει να γνωρίζει. Η εντολή για το ελικόπτερο, διαβιβάζεται στον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας.

Ο πραγματογνώμονας υποστήριξε πως από τη δική του έρευνα δεν προέκυψε πως τα ελικόπτερα της πυροσβεστικής εκείνη την ημέρα δεν μπορούσαν να κάνουν ρίψεις.

«Δεν προκύπτει ότι είχαν κάποιο πρόβλημα. Πλην των έρικσον, τα υπόλοιπα ελικόπτερα είναι δύσκολο να επιχειρήσουν σε κατοικημένες περιοχές. Είχαμε ενημέρωση πως φωτιά κατευθύνεται σε σπίτια, είχαμε ενημέρωση πως κατευθύνεται Νέο Βουτζά. Υπήρχε ενημέρωση πως υπήρχαν μόνο εννέα οχήματα της πυροσβεστικής και αυτά στην έναρξη της φωτιάς. Είχαμε ενημέρωση για κατεύθυνση καπνών. Έπρεπε να δοθεί η εντολή. Ο άνθρωπος δεν καίγεται από τη φωτιά, πρώτα δηλητηριάζεται από τον καπνό και μετά καίγεται» κατέθεσε.

Για το ζήτημα της ρυμοτομικής διάταξης, ο μάρτυρας σχολίασε πως «σε ότι αφορά το πολεοδομικό θέμα στο σχέδιο δασών του πυροσβεστικού σώματος δεν αναφέρονται ως αυθαίρετες οι συγκεκριμένες περιοχές (Νέα Μάκρη, Μάτι). Υπήρχαν κάποια κομμάτια, απόκρημνα και δαιδαλώδη, στο Κόκκινο Λιμανάκι και προς Ζέμπερη, ήταν, κάποιες, προβληματικές περιοχές. Δεν σημαίνει κάτι αυτό. Το πυροσβεστικό σώμα ξέρει και αναλόγως κινείται».



Δεν κάνουμε δημοσκοπήσεις εν θερμώ - Για το Μάτι έγιναν μετά από 6 εβδομάδες δημοσκοπήσεις



Διαφώνησε on air με τη δημοσιοποίηση της δημοσκόπησης της Marc για τον ΑΝΤ1 ο Νίκος Χατζηνικολάου.

«Πρέπει να εκφράσω, γιατί έχω κοντά 40 χρόνια στη δημοσιογραφία, την ένστασή μου, τη διαφωνία μου για το γεγονός ότι γίνεται και δημοσιεύεται μία δημοσκόπηση ενώ ακόμη γίνονται κηδείες, ενώ δηλαδή το θέμα είναι σε μία συναισθηματική έκρηξη για όλους μας», σημειώνοντας ότι έχει εκφράσει τη διαφωνία του και στη διεύθυνση του τηλεοπτικού σταθμού.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Marc, Θωμάς Γεράκης, απάντησε ότι «κατ’ αρχήν συμμερίζομαι, καταλαβαίνω, κ. Χατζηνικολάου, αυτό που λέτε και νομίζω ότι μοιραζόμαστε τα ίδια συναισθήματα», συμπληρώνοντας πως η έρευνα αυτή ήταν προγραμματισμένη και μάλιστα θα προβαλλόταν τη Δευτέρα που πέρασε.

«Δεν είμαι αυτόκλητος εγώ εδώ. Έχουμε να παρουσιάσουμε τη μηνιαία τακτική έρευνα του ΑΝΤ1» συμπλήρωσε ο κ. Γεράκης, σημειώνοντας πως αποφασίστηκε να αναβληθεί έτσι ώστε να μη γίνονται συνεντεύξεις κατά τη διάρκεια του τριήμερου εθνικού πένθους και να προβληθεί, τελικώς, στο τέλος της εβδομάδας.

Ο κ. Γεράκης υπενθύμισε ότι δημοσκόπηση παρουσιάστηκε και λίγο μετά την τραγωδία των πυρκαγιών στην Ηλεία.

«Από το Μάτι πέρασαν για να προβληθούν δημοσκοπήσεις έξι εβδομάδες. Δεν βγήκε δημοσκόπηση εν θερμώ», αντέτεινε ο Ν. Χατζηνικολάου.

«Δεν ήμασταν σε προεκλογική περίοδο. Εξάλλου οι εταιρείες κλείνουν στα τέλη Ιουλίου και ανοίγουν πάλι στις 20 Αυγούστου» ανταπάντησε ο Θ. Γεράκης. Υπενθύμισε δε πως το 2007 στην Ηλεία, «24 Αυγούστου του '07 είχαμε την πρώτη πυρκαγιά, 26 Αυγούστου είχαμε την πρώτη δημοσκόπηση και από τις 26 έως και τις 31 είχαμε 14 δημοσκοπήσεις».

Ο κ. Χατζηνικολάου απάντησε πως αυτό δεν είναι δικαιολογία, δηλαδή ότι είναι προεκλογική περίοδος, γιατί πλήττεται η αξιοπιστία της έρευνας, όταν γίνεται την ώρα που συμβαίνουν τα γεγονότα.

Από την πλευρά του, ο κ. Γεράκης επιχειρηματολόγησε πως εάν καθυστερούσαν επί μακρόν οι δημοσκοπήσεις, αυτό θα τροφοδοτούσε την άποψη ότι δεν γίνονται δημοσκοπήσεις «για να κρύψετε την οργή και τη δυσαρέσκεια του κόσμου».

Κλείνοντας, ο δημοσιογράφος επισήμανε ότι «δεν αποφασίζω εγώ, έχω βαθμό αναγνώστου στο δελτίο ειδήσεων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα λέω τη γνώμη μου».

Τέλος, κλείνοντας την παρουσίαση της δημοσκόπησης, έγινε ένας ακόμη αντίστοιχος διάλογος, με τον δημοσιογράφο να σημειώνει: «Εγώ θέλω να επισημάνω ότι η δημοσκόπηση έγινε ενώ γίνονταν ακόμη κηδείες». Ο κ. Γεράκης απάντησε πως η έρευνα έλαβε χώρα σε ένα περιβάλλον ισχυρής συναισθηματικής φόρτισης.

«Προσωπικά, εγώ, είμαι σε υψηλή συναισθηματική αντίδραση για το γεγονός ότι παίξαμε δημοσκόπηση», είπε ο κ. Χατζηνικολάου.