Την άρση της ασυλίας της προέδρου της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωής Κωνσταντοπούλου αποφάσισε με 225 «υπέρ» η Ολομέλεια της Βουλής για την επίθεση που έκανε σε δικαστές στον Βόλο και λίγο έλειψε να τινάξει στον αέρα την δίκη με τη συμπεριφορά της.
Η Ζωή Κωνσταντοπούλου ήταν συνήγορος υπεράσπισης πολιτών οι οποίοι είχαν μηνυθεί από την τοπική δημοτική αρχή για διατάραξη συνεδρίασης δημοτικού συμβουλίου. Κατά τη διάρκεια της δίκης, διέκοψε σε πολλές περιπτώσεις την πρόεδρο του δικαστηρίου, κατηγορώντας την έδρα ότι λειτουργεί ως υποχείριο του δημάρχου Βόλου, απαιτώντας τη μετάθεση της έναρξης της συνεδρίασης και τραβώντας μικρόφωνα. Έφτασε μάλιστα στο σημείο να καλέσει την αστυνομία ώστε να ζητήσει τη σύλληψη της προέδρου του δικαστηρίου και του εισαγγελέα της έδρας, ενώ συνεργάτης της αποπειράθηκε να κινηματογραφήσει με το κινητό συνεδρίαση, κάτι που απαγορεύεται αυστηρά.
Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας φώναζε μέσα στην αίθουσα πώς η δικαστής η οποία αθώωσε τους κατηγορουμένους ήταν «πιόνι» πολιτικών συμφερόντων.
Η πρόεδρος του δικαστηρίου έστειλε τα πρακτικά της δίκης στις εισαγγελικές αρχές, οι οποίες μετά την αξιολόγηση που έκαναν ζήτησαν την άρση ασυλίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου για δύο πλημμελήματα: παρακώλυση της συνεδρίασης του δικαστηρίου και απόπειρα αθέμιτης επιρροής στη δικαστή.
Η Ζωή Κωνσταντοπούλου ζήτησε την άρση της ασυλίας της, αλλά ισχυρίστηκε ότι η δίωξη είναι πολιτική και εκπορεύεται από τον δήμαρχο Βόλου Αχιλλέα Μπέο. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Θάνος Πλεύρης σημείωσε ότι το αίτημα της άρσης σχετίζεται αυστηρά με τα όσα έπραξε η κα Κωνσταντοπούλου ως δικηγόρος στο δικαστήριο, και δεν έχουν καμία σχέση με την πολιτική της υπόσταση.
Η αστυνομία της Κολομβίας προχώρησε στη σύλληψη της 23χρονης Κάρεν Χουλίεθ Οχέδα Ροδρίγκες, γνωστής στις τοπικές Αρχές με το παρατσούκλι «La Muñeca» Η Κούκλα», η οποία κατηγορείται για σειρά δολοφονιών που φέρεται να διέπραξε για λογαριασμό της εγκληματικής οργάνωσης Los de la M.
Μεταξύ των θυμάτων της νεαρής εκτελέστριας, σύμφωνα με τα τοπικά ΜΜΕ, είναι και ο πρώην σύντροφός της, Ντέιβι Χεσούς, ο οποίος δολοφονήθηκε τον περασμένο Ιούλιο σε ενέδρα στην περιοχή Πιεδεκουέστα.
Η Οχέδα Ροδρίγκες, η οποία θεωρείται η πιο επικίνδυνη πληρωμένη δολοφόνος στην περιοχή του Σανταντέρ, συνελήφθη μαζί με δύο φερόμενους συνεργούς της σε μεγάλη επιχείρηση της αστυνομίας. Στην κατοχή τους βρέθηκαν όπλα, τα οποία εστάλησαν για βαλλιστική ανάλυση.
Η 23χρονη είχε αρχίσει να επεκτείνει την εγκληματική της δραστηριότητα, αναλαμβάνοντας ηγετικό ρόλο σε δικτύο εκτελεστών που σκορπούσε τον τρόμο στην περιοχή. Το κύκλωμα είχε πολλές διασυνδέσεις που του επέτρεπαν να εξοντώνει τα πρόσωπα-στόχους χωρίς δυσκολία.
Η δολοφονία του πρώην συντρόφου της, Ντέιβι Χεσούς, αποκαλύπτει πόσο αδίστακτη ήταν η 23χρονη πληρωμένη δολοφόνος.
Ο Χεσούς φέρεται να έλαβε κλήση από την Οχέδα Ροδρίγκες, η οποία του ζήτησε να συναντηθούν για να λύσουν μια οικονομική διαφωνία. Κατά τη συνάντηση, δύο άνδρες σε μοτοσικλέτες τον πυροβόλησαν θανάσιμα, ένα χτύπημα που φέρεται να διέταξε η ίδια η εκτελεστής.
Εκπρόσωπος της αστυνομίας δήλωσε σχετικά με τη σύλληψη της «Κούκλας» και των συνεργών της ότι σηματοδοτούν ένα σημαντικό βήμα προόδου στην αντιμετώπιση των εγκληματικών οργανώσεων που σκορπούν τον θάνατο στην περιοχή. Οι Αρχές ελπίζουν ότι, με τους τρεις εγκληματίες στη φυλακή, θα ακολουθήσει μια περίοδος σχετικής ηρεμίας σε ό,τι αφορά την εγκληματική δραστηριότητα στο Σανταντέρ.
Εκτός φυλακής, παρά την καταδικαστική απόφαση του Πενταμελούς Στρατοδικείου Θεσσαλονίκης, μένει ο 39χρονος γόνος εύπορης οικογένειας που κρίθηκε ομόφωνα ένοχος για τον φόνο του 25χρονου οικιακού βοηθού υπηκόου Σρι Λάνκα, τον Φεβρουάριο του 2013, η σορός του οποίου εντοπίστηκε στην πισίνα της πολυτελούς οικίας όπου ζούσε η οικογένεια.
Το δικαστήριο επέβαλε στον κατηγορούμενο ποινή κάθειρξης 15 ετών, καθώς τα ισόβια "έσπασαν" με την αναγνώριση του ελαφρυντικου του πρότερου σύννομου βίου, ενώ αποφάσισαν η έφεσή του να έχει αναστέλλουσα δύναμη στην εκτέλεση της ποινής. Έτσι, ο κατηγορούμενος θα εξακολουθήσει να βρίσκεται ελεύθερος, υπό τους όρους της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα, εμφάνισης του στο ΑΤ της περιοχής του και χρηματική εγγύηση 30.000 ευρώ.
Περίπου 12 χρόνια μετά την τέλεση του εγκλήματος, και κατόπιν αναίρεσης από τον Άρειο Πάγο - προηγούμενης αθωωτικής απόφασης, το Πενταμελές Στρατοδικείο Θεσσαλονίκης, έκρινε ομόφωνα ένοχο τον κατηγορούμενο για ανθρωποκτονία με δόλο, σε ήμερη ψυχική κατάσταση. Υπενθυμίζεται, ότι όταν τελέστηκε το έγκλημα, ο κατηγορούμενος τελούσε τη στρατιωτική του θητεία.
Σημειώνεται ότι για την ενοχή του κατηγορουμένου το δικαστήριο συνεδρίασε τρεις φορές κατά το προηγούμενο διάστημα.
Όπως είπε η πρόεδρος του δικαστηρίου, από τις τρεις συσκέψεις για την απόφαση προέκυψε ότι επρόκειτο για «εν ψυχρώ δολοφονία», ενώ το κινητό του κατηγορουμένου ήταν «να μην αποκαλυφθεί στο οικείο του περιβάλλον και ιδίως στον πατέρα του η αποκλίνουσα σεξουαλική του συμπεριφορά και η ερωτική προσέγγιση προς τον παθόντα.
Χαρακτηριστικά τόνισε ότι υπήρξε εκδήλωση σεξουαλικών προθέσεων που απορρίφθηκαν σθεναρά από το θύμα που γέννησε φόβους. Μεταξύ άλλων, η προεδρεύουσα του δικαστηρίου, είπε ότι ο 39χρονος, μετά την τέλεση της πράξης του, σκηνοθέτησε τον τόπο εγκλήματος για να παραπλανήσει τις Αρχές, ενώ απέρριψε το άλλοθί του ότι κατά τον χρόνος τέλεσης του εγκλήματος ήταν σε ίντερνετ – καφέ.
Το Στρατοδικείο αποφάσισε να διαβιβαστούν τα πρακτικά της δίκης προκειμένου να γίνει έρευνα για τυχόν ευθύνες του τότε προϊσταμένου του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ζωής και δύο αστυνομικών χειριστών της υπόθεσης, στη Διεύθυνση Ασφαλείας Θεσσαλονίκης.
Στο μεταξύ, στο άκουσμα της ενοχής του κατηγορουμένου, μέλη της οικογένειες του αναφώνησαν "Τι λέτε;" "είναι αθώος" "Δεν υπάρχει δικαιοσύνη".
«Έστησε ένα ψεύτικο άλλοθι»
Την καταδίκη του είχε ζητήσει από τους στρατοδίκες και ο εισαγγελέας της έδρας. Κατά την αγόρευσή του, ο ίδιος κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο 39χρονος – γιος γνωστής οικογένειας επιχειρηματιών - στραγγάλισε το θύμα και το έριξε στην πισίνα της έπαυλης όπου εργαζόταν, στους Ελαιώνες Θεσσαλονίκης, επιχειρώντας να φανεί ότι επρόκειτο για πνιγμό. «Έστησε ένα ψεύτικο άλλοθι», τόνισε, ο εισαγγελέας, ενώ σχετικά με το κίνητρο του δράστη είπε ότι αυτό δεν ήταν εκ των προτέρων η δολοφονία, αλλά η σεξουαλική συνεύρεση με τον οικιακό βοηθό, και ο στραγγαλισμός πιθανόν προϊόν της άρνησής του 25χρονου να υποκύψει στις ορέξεις του.
Επιπλέον, ο εισαγγελέας στάθηκε και σε κραυγαλέες παραλείψεις από την αστυνομική έρευνα που κατά την εισαγγελική πρόταση, οδήγησε εν τέλει στην αδυναμία αξιοποίησής τους για τυχόν ανεύρεση βιολογικού υλικού.
Ως προς τον ισχυρισμό του 39χρονου ότι κατά την επίμαχη ώρα βρισκόταν σε ίντερνετ - καφέ, παίζοντας πόκερ, ο εισαγγελέας αξιολογώντας το υλικό που προσκομίστηκε από τις κάμερες της επιχείρησης, ανέφερε ότι «δεν δύναται να εξαχθεί ασφαλές εργαστηριακό συμπέρασμα για το εάν ο κατηγορούμενος βρισκόταν στο συγκεκριμένο κατάστημα».
Τι απολογήθηκε ο 39χρονος
«Είμαι αθώος. Αυτή η ιστορία είναι μεγάλο βάρος για την οικογένειά μου όλα αυτά τα χρόνια. Είμαι ετεροφυλόφιλος. Δεν είχα κανένα λόγο και κανένα κίνητρο να κάνω τέτοια πράξη», απολογήθηκε ο κατηγορούμενος και πρόσθεσε, μεταξύ άλλων: «Είμαι πιο θύμα από το θύμα, είμαι πατέρας δυο παιδιών, δεν φταίω σε κάτι». Ο ίδιος κατέστη κατηγορούμενος για τη δολοφονία, καθώς ήταν το τελευταίο πρόσωπο που συνάντησε δια ζώσης τον οικιακό βοηθό.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Γενικό Γραμματέα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), Mathias Cormann. Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ παρουσίασε την τακτική Οικονομική Επισκόπηση του Οργανισμού για την Ελλάδα. Ακολουθούν οι δηλώσεις του Πρωθυπουργού μετά την παρουσίαση της έκθεσης (ανεπίσημη μετάφραση από τα αγγλικά):
Αγαπητέ Γενικέ Γραμματέα, αγαπητέ Mathias, είναι μεγάλη μου χαρά να σε καλωσορίζω εδώ στην Αθήνα, μαζί με την ομάδα σου και τον εξαίρετο Πρέσβη μας. Αγαπητέ Γιώργο, σε ευχαριστώ για το έργο που έχεις επιτελέσει. Η παρουσίαση της Οικονομικής Επισκόπησης μιας χώρας είναι πάντα ένα σημαντικό γεγονός. Σε ευχαριστώ και πάλι για την πολύ ενδιαφέρουσα και ουσιαστική παρουσίαση.
Πιστεύω ότι είναι μια παρουσίαση που αναγνωρίζει την πολύ ουσιαστική πρόοδο που έχει σημειώσει η Ελλάδα τα τελευταία πέντε χρόνια. Παρουσιάζει, όμως, επίσης -και γι’ αυτό θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα πολύτιμη-, χρήσιμες προτάσεις σχετικά με την πορεία των μελλοντικών δράσεών μας. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία -και νομίζω ότι αυτό επιβεβαιώνεται από την έκθεση- ότι η ελληνική οικονομία σήμερα είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από ό,τι ήταν πριν από πέντε χρόνια.
Αυτή η πρόοδος κάνει πραγματική διαφορά όσον αφορά στο βιοτικό επίπεδο των πολιτών μας, όπως αποδεικνύεται από τη μείωση της ανεργίας, αλλά και την αύξηση των πραγματικών μισθών, όπως παρουσιάζονται στην έκθεση, ιδιαίτερα για τα έτη 2023 και 2024. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η οικονομία έχει δημιουργήσει 500.000 θέσεις εργασίας τα τελευταία πέντε χρόνια.
Με αυτό ως κρατούμενο, συμφωνώ επίσης ότι πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά για να επιτευχθεί η σύγκλιση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών μας με τον ΟΟΣΑ και, βέβαια, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Για να πετύχουμε αυτή τη σύγκλιση, η οποία ήταν ο κύριος στόχος της κυβέρνησής μας και το κύριο ζητούμενο της τετραετούς θητείας μας, πρέπει να διατηρήσουμε τους πυλώνες πολιτικής που έχουν αποδειχθεί τόσο αποτελεσματικοί για την Ελλάδα από το 2019. Αυτοί επισημαίνονται στην έκθεση: η συνετή δημοσιονομική πολιτική, η συνεχής βελτίωση των χρηματοπιστωτικών συνθηκών και, πολύ σημαντικό, η εφαρμογή μεταρρυθμίσεων που ενισχύουν την ανάπτυξη, αλλά και τη συμπερίληψη.
Μετά το σοκ της πανδημίας, το 2020, η Ελλάδα έχει σταθερά καλύτερες επιδόσεις από τον μέσο όρο ανάπτυξης της ΕΕ, αλλά και από τον μέσο όρο ανάπτυξης του ΟΟΣΑ, με σημαντική διαφορά. Ταυτόχρονα, η οικονομική δραστηριότητα αλλάζει προσανατολισμό πολύ γρήγορα, περισσότερο προς τις επενδύσεις και τις εξαγωγές, με την Ελλάδα να είναι η χώρα της ΕΕ με την υψηλότερη αύξηση του όγκου των επενδύσεων από το 2019.
Επιπλέον, η σύνθεση της οικονομικής μας δραστηριότητας αλλάζει σταδιακά. Το μερίδιο της βιομηχανίας και της μεταποίησης έχει αυξηθεί, τόσο σε όρους ΑΕΠ όσο και σε όρους απασχόλησης. Και, συνολικά, αυτή η διαδικασία σύγκλισης έχει αρχίσει. Αυτό αντανακλάται και στην εκτίμηση της έκθεσης για ισχυρή αύξηση της δυνητικής παραγωγής, που δηλώνει επιτάχυνση της παραγωγικής ικανότητας της Ελλάδας.
Θεωρώ ότι σωστά επισημαίνετε ότι η ανάπτυξη έχει οδηγήσει σε πολύ σημαντική μείωση της ανεργίας, η οποία είναι σήμερα στο μισό του επιπέδου όπου ήταν το 2019. Πρέπει να επισημανθεί ότι τα κέρδη αυτά στην απασχόληση είναι πιο αισθητά μεταξύ των γυναικών και των νέων. Είναι επίσης θετικό το γεγονός ότι η συμμετοχή αυτών των ομάδων στην αγορά εργασίας αυξάνεται. Πιστεύω ότι είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε συνταξιούχους να επιστρέφουν στην αγορά εργασίας, μετά την παροχή κατάλληλων κινήτρων τον περασμένο χρόνο.
Στο δημοσιονομικό μέτωπο, η Ελλάδα έχει επιστρέψει σε πρωτογενή πλεονάσματα. Το 2024 και το 2025 αναμένουμε το δημοσιονομικό έλλειμμα κοντά στο μηδέν, ενώ ο λόγος χρέους προς το ΑΕΠ μειώνεται με πολύ γρήγορο ρυθμό.
Τονίσατε τις πολύ σημαντικές εξελίξεις στον τραπεζικό μας τομέα, οι οποίες ήταν θετικές, καθώς η εξυγίανση της κληρονομιάς της κρίσης έχει πλέον προχωρήσει. Οι τράπεζες χρηματοδοτούν την πραγματική οικονομία σταδιακά. Πρέπει να κάνουν πολύ περισσότερα -θα μιλήσουμε γι’ αυτό πιο λεπτομερώς τις επόμενες ημέρες.
Η βελτίωση των αναπτυξιακών, χρηματοπιστωτικών και δημοσιονομικών προοπτικών της χώρας, σε συνδυασμό με την αξιοπιστία της οικονομικής μας πολιτικής, έχει οδηγήσει σε σημαντική βελτίωση της θέσης της Ελλάδας στις αγορές και στους όρους του δανεισμού του Δημοσίου. Έχουμε ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα, που ήταν ο βασικός στόχος που είχαμε θέσει πριν τις εκλογές του 2023. Οι αποδόσεις των κρατικών μας ομολόγων, αγαπητέ Mathias, έχουν βελτιωθεί, πιθανώς με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι πολλοί ανέμεναν. Παρά τον παγκόσμιο πληθωρισμό και την οικονομική αβεβαιότητα, πέσαμε κάτω από τις αποδόσεις πολλών κρατών μελών της ευρωζώνης.
Όλα αυτά είναι πολύ θετικά, αλλά δεν μπορούν να αποτελέσουν λόγους εφησυχασμού, ούτε θα πρέπει να παραγνωρίζουμε τις συνεχιζόμενες προκλήσεις. Τα επίπεδα του κατά κεφαλήν ΑΕΠ, των επενδύσεων, της ανεργίας, της παραγωγικότητας, εξακολουθούν να είναι χαμηλότερα από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ και της ΕΕ.
Επιπλέον, αν και η πορεία της αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού συνεχίζεται, αυτό το τελευταίο μίλι της διαδρομής προς τον στόχο του 2%, όπως σε πολλά κράτη του ΟΟΣΑ, είναι δυσκολότερο από τα προηγούμενα στάδια. Τα επίπεδα των τιμών εξακολουθούν να είναι αυξημένα. Ως εκ τούτου, παρά την αύξηση των ονομαστικών και πραγματικών μισθών, οι πολίτες εξακολουθούν να αισθάνονται πίεση όσον αφορά στην αγοραστική τους δύναμη. Αναγνωρίζουμε πλήρως ότι αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα, όχι μόνο για την Ελλάδα, φαντάζομαι και για τις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ. Όμως, προχωρώντας προς τα εμπρός, αναμένω ότι το πρόβλημα αυτό θα αμβλυνθεί.
Το πρόσφατο πληθωριστικό επεισόδιο πλησιάζει προς το τέλος του, αλλά η αύξηση των πραγματικών μισθών επιταχύνεται. Αυτή είναι μια προσδοκία την οποία συμμερίζεται και η έκθεση. Προχωρώντας προς τα μπροστά, συμφωνούμε με την έκθεση ότι βασική επιταγή για την Ελλάδα θα είναι να διατηρήσουμε τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξής μας ενισχύοντας, ιδίως, την παραγωγικότητα, τις επενδύσεις και την απασχόληση.
Ασφαλώς, αυτό σημαίνει επίσης ότι πρέπει να διατηρήσουμε το δημόσιο χρέος σε σταθερά πτωτική πορεία, αλλά και να αυξήσουμε τον δημοσιονομικό χώρο για επενδύσεις, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έκθεσης. Θα επιδιώξουμε αυτόν τον στόχο μέσω της διατήρησης των κατάλληλων πρωτογενών πλεονασμάτων, αλλά θα εστιάσουμε επίσης στις μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την ανάπτυξη και τη συνεχή μείωση της φοροδιαφυγής.
Σε αυτόν τον τομέα, αγαπητέ Mathias, έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος. Χαίρομαι που αυτό αναγνωρίζεται στην έκθεση. Έχουμε επίσης προσθέσει μια επιπλέον δέσμη μέτρων που νομοθετήσαμε το 2024, 11 μέτρα που στοχεύουν στη μείωση της φοροδιαφυγής. Αναμένω ότι όταν θα βγει η επόμενη έκθεση, θα δούμε σημαντική βελτίωση των επιδόσεών μας σε αυτό το πεδίο.
Πιστεύω ότι τα μέτρα που έχουμε λάβει πιθανόν να ξεπέρασαν και τις δικές μας προσδοκίες, αποφέροντας επιπλέον έσοδα, τα οποία ήδη, για παράδειγμα, χρησιμοποιήθηκαν φέτος για τη χρηματοδότηση δημόσιων επενδύσεων, δαπανών για την υγεία, την εκπαίδευση, αλλά και μέτρων που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση των σημαντικών δημογραφικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει η χώρα μας, όμοιων με εκείνες πολλών άλλων χωρών του ΟΟΣΑ. Πρόκειται για μια πρόκληση που απαιτεί μακροπρόθεσμες πολιτικές.
Σε αυτό το σημείο, επιτρέψτε μου να επισημάνω ότι η Ελλάδα είναι επίσης μία από τις χώρες του ΟΟΣΑ που επενδύει σημαντικά πάνω από τον μέσο όρο των μελών του Οργανισμού στην άμυνα. Η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με μια δραστικά διαφορετική κατάσταση, με μεγάλες γεωπολιτικές προκλήσεις. Είμαστε όλοι υποχρεωμένοι να αυξήσουμε τις αμυντικές μας δαπάνες.
Αυτό, φυσικά, θα προσθέσει περισσότερη πίεση στα δημόσια οικονομικά μας. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχω υποστηρίξει την αντιμετώπιση των αμυντικών δαπανών ως κοινό, ευρωπαϊκό δημόσιο αγαθό. Είναι σημαντικό τα κράτη μέλη της ΕΕ να συντονίζουν τις πολιτικές τους, από τις κοινές προμήθειες μέχρι την κοινή παραγωγή, αλλά και ενδεχομένως την κοινή χρηματοδότηση στρατιωτικών επενδύσεων.
Η ίδια πρόταση, βεβαίως, θα μπορούσε να εφαρμοστεί στις επενδύσεις που σχετίζονται με την πράσινη μετάβαση. Η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στον τομέα αυτόν. Περισσότερο από το 50% της ηλεκτροπαραγωγής μας προέρχεται από αιολική και ηλιακή ενέργεια. Η πράσινη μετάβαση αποτελεί, ασφαλώς, κορυφαία ευρωπαϊκή προτεραιότητα, αλλά πρέπει να υλοποιηθεί κατά τρόπο που δεν υπονομεύει την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, ιδίως της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.
Αποτελεί όμως και παράδειγμα ενός ευρωπαϊκού κοινού αγαθού που απαιτεί πολύ μεγάλες επενδύσεις, αλλά και συντονισμό των πολιτικών, κοινές επενδύσεις, προς όφελος ολόκληρης της ηπείρου. Η έκθεση Draghi, για παράδειγμα, επισημαίνει την ανάγκη να δοθεί έμφαση πανευρωπαϊκά στις ενεργειακές διασυνδέσεις, και η συγκρότηση μιας ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας θα πρέπει μάλλον να συνιστά μία από τις κορυφαίες προτεραιότητες της επόμενης Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Σε ένα συναφές ζήτημα, συμφωνώ σε μεγάλο βαθμό με την ανάλυση της Επισκόπησης όσον αφορά στους κινδύνους που σχετίζονται με το κλίμα. Μετά τις καταστροφικές πλημμύρες της περασμένης χρονιάς στη Θεσσαλία, έχουμε εισάγει μία πολιτική που περιλαμβάνει πρόσθετες δαπάνες για την προσαρμογή -παρεμπιπτόντως, αυτό είναι ένα ακόμα ευρωπαϊκό κοινό αγαθό-, τη δημιουργία και διαφύλαξη ταμειακών διαθέσιμων για την κάλυψη του κόστους στις περιπτώσεις καταστροφών, αλλά και την εισαγωγή της υποχρεωτικής ιδιωτικής ασφάλισης, ώστε να τεθεί ένα όριο στη δημοσιονομική έκθεση σε φυσικές καταστροφές. Στον Προϋπολογισμό του 2025 επεκτείνουμε αυτά τα μέτρα.
Βρήκα ιδιαίτερο ενδιαφέρον το κεφάλαιο της Επισκόπησης για την τόνωση της ανάπτυξης των επιχειρήσεων και της καινοτομίας. Αναγνωρίζουμε ότι η καινοτομία και η αύξηση της παραγωγικότητας είναι κρίσιμες προκλήσεις για την Ελλάδα και αποτελούν «κλειδί» για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης ανάπτυξης, ιδίως υπό τις παρούσες δημογραφικές προκλήσεις.
Συμμεριζόμαστε τις θέσεις της Επισκόπησης σχετικά με τη σημασία του ρυθμιστικού πλαισίου, του ανταγωνισμού στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών ως κινητήριων δυνάμεων για υψηλότερες επενδύσεις και παραγωγικότητα. Πράγματι, σας ευχαριστούμε που αναγνωρίζετε ότι η Ελλάδα έχει βελτιώσει σημαντικά το επιχειρηματικό της περιβάλλον, όπως αποτυπώνεται στην ισχυρή βελτίωση της θέσης της στον δείκτη ρύθμισης της αγοράς προϊόντων του ΟΟΣΑ και σε άλλες αντίστοιχες κατατάξεις. Θα συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο.
Όσον αφορά στις δεξιότητες -και αυτός είναι ένας τομέας υψηλής προτεραιότητας και για μένα προσωπικά-, έχουμε επενδύσει σημαντικούς πόρους, πολλοί από τους οποίους προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για την κατάρτιση 300.000 ατόμων σε πράσινες και ψηφιακές δεξιότητες.
Ταυτόχρονα, όμως, αναγνωρίζουμε ότι πρέπει να κάνουμε πολύ περισσότερα και ότι πρέπει να συνεργαστούμε με τους κοινωνικούς εταίρους σε αυτόν τον τομέα, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι οι δεξιότητες, η κατάρτιση, η αναβάθμιση των δεξιοτήτων και η επανειδίκευση που παρέχουμε δεν είναι απλώς μια γραφειοκρατική διαδικασία που μας βοηθά να απορροφήσουμε ευρωπαϊκά κονδύλια, αλλά πραγματικά εδράζεται στην αναγκαιότητα να διασφαλίσουμε ότι θα διορθώσουμε τις αναντιστοιχίες που υπάρχουν σήμερα στην αγορά εργασίας.
Θα ήθελα να κλείσω μου κάνοντας μια ειδική αναφορά στην τεχνητή νοημοσύνη, ένα θέμα που βρίσκεται στο επίκεντρο της παγκόσμιας συζήτησης για την παραγωγικότητα. Ένας σημαντικός εθνικός στόχος για την Ελλάδα είναι η παγκόσμια τεχνολογική επανάσταση στην τεχνητή νοημοσύνη να λειτουργήσει ως καταλύτης προς όφελος της χώρας και των πολιτών της. Αναγνωρίζουμε ότι εισήλθαμε στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης μετά από άλλους, αλλά αυτό μπορεί να μας προσφέρει την ευκαιρία να κάνουμε άλμα στην επόμενη γενιά ανάπτυξης της ΤΝ, αξιοποιώντας πιθανά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Αντιμετωπίζουμε αυτή την πρόκληση με μεγάλη φιλοδοξία. Μόλις πριν από μία εβδομάδα, η Συμβουλευτική Επιτροπή Υψηλού Επιπέδου για την Τεχνητή Νοημοσύνη παρουσίασε ένα πολύ φιλόδοξο κείμενο. Είναι το σχέδιό μας για τον μετασχηματισμό της Ελλάδας στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης. Πρόκειται ουσιαστικά για την εθνική μας στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη. Καθορίζει τις αρχές μας και προσδιορίζει εμβληματικά έργα που προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες μετασχηματισμού για την Ελλάδα στον χώρο της ΤΝ.
Θέλουμε να είμαστε πρωταγωνιστές στη δημιουργία ενός προσανατολισμένου στο μέλλον, ευέλικτου, διαφανούς ρυθμιστικού πλαισίου μέσα στις σχετικά ευρείες παραμέτρους του ευρωπαϊκού Νόμου για την Τεχνητή Νοημοσύνη, που να αγκαλιάζει την καινοτομία, να στηρίζει το αναπτυσσόμενο οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων τεχνολογίας που ήδη υπάρχουν στην Ελλάδα, αλλά και που να προσφέρει πολύτιμα εργαλεία για τη βελτίωση της παραγωγικότητας των δημόσιων υπηρεσιών. Και, φυσικά, την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας γύρω από τομείς όπου η Ελλάδα βρίσκεται σε μοναδική θέση ή έχει μεγάλη ανάγκη από καινοτομία: ο πολιτισμός, η ναυτιλία, η υγεία, ο τουρισμός, η βιώσιμη γεωργία, η ενέργεια, ο μετριασμός της κλιματικής αλλαγής και η προσαρμογή σε αυτήν. Όλοι αυτοί είναι τομείς που θα μπορούσαν να επωφεληθούν σε μεγάλο βαθμό από την επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης.
Παραμένουμε βεβαίως ενεργοί στο θέμα της ΤΝ και εντός του ΟΟΣΑ. Τον Οκτώβριο, η Ελλάδα συμπροήδρευσε με τον Καναδά στην παγκόσμια ομάδα στρατηγικής του ΟΟΣΑ -στην οποία συμμετείχαν 50 χώρες, συμπεριλαμβανομένων μελών της παγκόσμιας σύμπραξης για την ΤΝ- για την από κοινού διερεύνηση του κρίσιμου θέματος της διακυβέρνησης της ΤΝ στο μέλλον και την εκπόνηση συντονισμένων προσεγγίσεων.
Και με αυτό το σχόλιο, αγαπητέ Mathias, επίτρεψέ μου να σε ευχαριστήσω για ακόμα μια φορά για την παρουσίαση αυτής της πολύτιμης Επισκόπησης. Η επόμενη έκθεση, το 2026, είμαι πεπεισμένος ότι θα έχει πιο θετικό περιεχόμενο, αντικατοπτρίζοντας τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της Ελλάδας, η ευημερία των οποίων αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα της κυβέρνησής μου.
Επιτρέψτε μου να κλείσω με μια περισσότερο πολιτική παρατήρηση. Όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις, προκειμένου να εφαρμοστούν, απαιτούν ένα ευνοϊκό πολιτικό περιβάλλον. Η Ελλάδα είναι σήμερα μια χώρα που έχει σταθερή κυβέρνηση, με αυτοδυναμία στο κοινοβούλιο. Σε μια εποχή που η πολιτική κατάσταση σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες γίνεται ολοένα και πιο περίπλοκη, αυτή είναι η πιο σημαντική αναγκαία προϋπόθεση για την εφαρμογή ενός φιλόδοξου μεταρρυθμιστικού προγράμματος.
Είμαστε στην ευτυχή θέση να πληρούμε αυτή την προϋπόθεση. Σίγουρα σκοπεύουμε να τιμήσουμε την εμπιστοσύνη που μας έδειξε πολύ γενναιόδωρα ο ελληνικός λαός στις πρόσφατες εκλογές και να διασφαλίσουμε ότι θα προχωρήσουμε σε φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις.
Οι μεταρρυθμίσεις αυτές ενίοτε αντιμετωπίζουν αντιδράσεις σε πολιτικό επίπεδο, καθώς «ενοχλούν» συγκεκριμένα συμφέροντα. Αυτό είναι απολύτως φυσικό όταν μιλάμε για φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις. Αλλά η δέσμευσή μας στο μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα παραμένει ακλόνητη και είναι σε μεγάλο βαθμό σύμφωνη με τις προτάσεις της οικονομικής έρευνας του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα. Σας ευχαριστώ λοιπόν και πάλι θερμά για την παρουσία σας εδώ.
Συνεχίζεται το ανθρωποκυνηγητό για τη σύλληψη του δολοφόνου του CEO της UnitedHealthcare, Μπράιαν Τόμσον, στο Μανχάταν.
Ο 50χρονος Τόμσον πυροβολήθηκε από τον μασκοφόρο δράστη έξω από το ξενοδοχείο Hilton και εξέπνευσε στο νοσοκομείο. Η αστυνομία της Νέας Υόρκης έδωσε στη δημοσιότητα φωτογραφίες του δράστη που δεν έχει ταυτοποιηθεί, σε μία προσπάθεια για τον εντοπισμό του.
Οι αστυνομικοί εξακολουθούν να αναζητούν τον δράστη, ο οποίος διέφυγε ανατολικά με τα πόδια κατά μήκος της 6ης Λεωφόρου. Φορούσε μπουφάν χρώματος κρεμ, μαύρη μάσκα προσώπου και είχε γκρι σακίδιο πλάτης.
Η αστυνομία πιστεύει ότι ο Τόμσον ήταν στόχος της επίθεσης, η οποία συνέβη κατά τη διάρκεια του ετήσιου συνεδρίου της ασφαλιστικής εταιρείας για τους επενδυτές στη Νέα Υόρκη.
Η αστυνομία ανακοίνωσε ότι θα δώσει αμοιβή 10.000 δολαρίων σε όποιον έχει πληροφορίες σχετικά με τον θάνατο του Τόμσον, και έδωσαν στη δημοσιότητα δύο φωτογραφίες από κάμερες παρακολούθησης. Η μία με το πρόσωπο του δράστη και η δεύτερη τον δράστη πάνω σε ποδήλατο.
H ελληνική οικονομία είναι ισχυρή και προβλέπεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 2,3% εφέτος, 2,2% το 2025 και 2,5% το 2026, σύμφωνα με την εξαμηνιαία έκθεση του ΟΟΣΑ για την παγκόσμια οικονομία(Economic Outlook).
«Η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος θα ενισχύσει την κατανάλωση καθώς η σφιχτή αγορά εργασίας και οι αυξήσεις του κατώτατου μισθού στηρίζουν τους μισθούς», αναφέρει η έκθεση. Σημειώνει ότι το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών ανά άτομο είναι σήμερα υψηλότερο από το προ πανδημίας επίπεδο και επίσης υψηλότερο απ' ό,τι αναμενόταν με βάση την προ της πανδημίας τάση.
Το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι, μαζί με την Πορτογαλία και την Ισπανία, μεταξύ των λίγων χωρών του ΟΟΣΑ, για τις οποίες είναι θετικές οι αναθεωρήσεις της δυνητικής κατά κεφαλήν ανάπτυξης «δείχνει επίσης ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις αποφέρουν οφέλη στην πορεία του χρόνου, καθώς οι χώρες αυτές είναι μεταξύ εκείνων που έκαναν τις περισσότερες μεταρρυθμίσεις τις δύο προηγούμενες δεκαετίες», σημειώνει η έκθεση.
Ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι η αύξηση της απασχόλησης θα επιβραδυνθεί σταδιακά, εν μέσω αύξησης του κόστους εργασίας - για τους ονομαστικούς μισθούς αναφέρει ότι αυξήθηκαν 8,6% στο δεύτερο τρίμηνο του 2024 σε ετήσια βάση καθώς οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού παραμένουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Για τον πληθωρισμό αναμένει ότι θα υποχωρήσει στο 2% προς τα τέλη του 2026 λόγω της επίμονης αύξησης στις τιμές των υπηρεσιών.
Οι εκταμιεύσεις πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) θα στηρίζουν την αύξηση των επενδύσεων, με τον ΟΟΣΑ να σημειώνει ότι από 1,8% του ΑΕΠ φέτος θα φθάσουν το 3,6% το 2026. «Τυχόν καθυστερήσεις στην απορρόφηση των πόρων του ΤΑΑ, μία υπερβολική αύξηση των μισθών ή νέα ακραία καιρικά φαινόμενα θα μπορούσαν να περιορίσουν τις προοπτικές».
Για το δημόσιο χρέος, ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 2,4% του ΑΕΠ το 2025 και το 2026 θα συμβάλουν στην περαιτέρω μείωσή του στο 148,1% του ΑΕΠ το 2026. Παράλληλα, σημειώνει, η εξαγγελθείσα μείωση των ασφαλιστικών εισφορών (που αντιστοιχεί στο 0,2% του ΑΕΠ) και η αύξηση των συντάξεων (που αντιστοιχεί επίσης στο 0,2% του ΑΕΠ) θα στηρίξει τα εισοδήματα το 2025.
«Η διατήρηση μίας σταθερής πτωτικής πορείας του δημόσιου χρέους πρέπει να παραμείνει προτεραιότητα, καθώς το κόστος από τη γήρανση του πληθυσμού και οι επενδυτικές ανάγκες θα προστεθούν σε μελλοντικές πιέσεις στις δαπάνες», αναφέρει ο ΟΟΣΑ.
«Ο περιορισμός φορολογικών δαπανών, ιδιαίτερα για τα ορυκτά καύσιμα, και οι συνεχιζόμενες προσπάθειες για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής θα αύξαναν επίσης τα έσοδα και θα επέτρεπαν τη μείωση του φορολογικού βάρους στην εργασία για τους χαμηλόμισθους, ενθαρρύνοντας περαιτέρω αύξηση της απασχόλησης», σημειώνει η έκθεση.
Περισσότεροι από 710.000 ανήλικοι έως 12 ετών, καθώς και ανήλικοι άνω των 12 ετών που δεν είχαν ήδη, έλαβαν αυτόματα ΑΦΜ, από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, μέσα στον Νοέμβριο.
Με τον τρόπο αυτό, ολοκληρώθηκεσύμφωνα με σχετική ανακοίνωσηη δράση αυτόματης έκδοσης ΑΦΜ σε όλα τα ανήλικα τέκνα 1 έως 18 ετών,σε συνέχεια της περσινής αυτόματης απόδοσης ΑΦΜ σε ανηλίκους άνω των 12 ετών,με τη συνολική αυτοματοποιημένη έκδοση 1.126.000 ΑΦΜ.
Η νέα διαδικασία διευκολύνει σημαντικά τους γονείς / κηδεμόνες, καθώς δεν χρειάζεται πλέον να υποβάλουν αίτηση ή να επισκεφθούν τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕγια να λάβουν ΑΦΜ τα ανήλικα τέκνα τους. Επισημαίνεται ότι η χορήγηση ΑΦΜ στα ανήλικα τέκνα δεν δημιουργεί υποχρέωση για λήψη κλειδαρίθμου ή για υποβολή δηλώσεων.
Το ποσό των 3.730 εκατομμυρίων ευρώ θα πιστωθεί σήμερα στους λογαριασμούς 779 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ»,με τη 4η σχετική απόφαση έγκρισης πίστωσης.
Από αυτά, ποσό 2.684.398,52 ευρώ αφορά 661 φυσικά πρόσωπα.Συνολικά, θα επιδοτηθούν 830 ηλεκτρικά οχήματα.
Από τον Αύγουστο του 2024, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει επιδοτήσεις συνολικού ποσού 8.994 εκατομμύρια ευρώ σε 2.100 δικαιούχους για 2.178 ηλεκτρικά οχήματα.
Ταυτόχρονα, θα πιστωθεί, με την 6η σχετική απόφαση έγκρισης πίστωσης το ποσό 180.954,72 ευρώ σε 9 ωφελούμενους, που αφορά σε 9 ηλεκτρικά ταξί.
Από την έναρξη του προγράμματοςκαι με την ολοκλήρωση της 6ης πληρωμής,το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει επιδοτήσεις συνολικού ποσού, 1.194 εκατομμύρια ευρώ για 57 ηλεκτρικά ταξί.
Αποδεκτή έγινε η προσφορά της κοινοπραξίας Fraport-Delta-Πηλέας για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας.
Η προσφορά ξεπερνά κατά πολύ την ανεξάρτητη αποτίμηση και ότιτα συνολικά έσοδα για το ελληνικό δημόσιο θα ανέλθουν σε 71,2 εκατ. ευρώ,εκ των οποίων τα 45 εκατ. αποτελούν την προκαταβολή παραχώρησης.
Επίσης,η κοινοπραξία δεσμεύεται να πραγματοποιήσει επενδύσεις της τάξης των 28,3 εκατ. ευρώ την πρώτη τριετίαμε άμεση προτεραιότητα την ανακαίνιση των υφιστάμενων υποδομών.
Μελλοντικά, στο πλαίσιο της σύμβασης προβλέπεται και η δημιουργία νέου αεροσταθμού και επέκταση υποδομών που θα επιτρέψει και την αύξηση της επιβατικής κίνησης.
Η φορολογική πολιτική της κυβέρνησης εξασφαλίζει περισσότερα έσοδα για το Δημόσιο συνδυάζοντας τη μείωση των φόρων με τις πρωτοβουλίες για την πάταξη της φοροδιαφυγής, οι οποίες για πρώτη φορά μετά τη μεταπολίτευση έχουν συγκεκριμένο και μετρήσιμο αποτέλεσμα. Τα επιπλέον έσοδα επιστρέφουν στην κοινωνία για τη χρηματοδότηση της κοινωνικής και εθνικής πολιτικής
Η μάχη για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και η ανάπτυξη της οικονομίας οδήγησαν το 2024 σε παραπάνω έσοδα, πέρα από αυτά που προέβλεπε ο προϋπολογισμός:
1 δισ., ευρώ από τον ΦΠΑ,
800 εκατ. από τα νομικά πρόσωπα με την εφαρμογή των νέων εργαλείων (MyData κ.α.),
1 δισ. λόγω της μείωσης της ανεργίας και των αυξήσεων στους μισθούς, άρα και της παρακράτησης φόρων,
300 εκατ. από την έκτακτη εισφορά στα διυλιστήρια, και άλλα 500 εκατ. που έχουν να κάνουν επίσης με την ανάπτυξη της οικονομίας.
Τα χρήματα αυτά διατέθηκαν στις εξής δαπάνες:
Αυξημένες παραλαβές από τα εξοπλιστικά προγράμματα, 110 εκατ.
Επιπλέον αποζημιώσεις από τον ΕΛΓΑ, 40 εκατ.
Αντιμετώπιση επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης, 88 εκατ.
Αύξηση του προϋπολογισμού του υπουργείου Παιδείας, 131 εκατ.
Αύξηση του προϋπολογισμού του υπουργείου Υγείας, 346 εκατ.
Επιπλέον δαπάνη για συντάξεις, 644 εκατ.
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, 1,3 δισ.
Αύξηση της αποζημίωσης για τις εφημερίες των γιατρών, 45 εκατ.
Επίδομα γέννησης, 90 εκατ.
Ενίσχυση συνταξιούχων με προσωπική διαφορά και ευάλωτων ομάδων πληθυσμού, 243 εκατ.
Συνδυάζουμε τη δικαιοσύνη και την αποτελεσματικότητα με πολιτικές κοινής λογικής. Με χαμηλότερους φόρους έχουμε περισσότερα έσοδα. Εφαρμόζουμε έτσι κοινωνική πολιτική με εντονότερο αποτύπωμα και έχουμε τον δημοσιονομικό χώρο για να προχωρήσουμε σε περαιτέρω μειώσεις φόρων το 2026 και το 2027, με έμφαση στους άμεσους φόρους γιατί εκεί το όφελος φαίνεται κατευθείαν στον πολίτη.
Συνεχίζεται η δίκη του Πέτρου Φιλιππίδη σε δεύτερο βαθμό, στο Μικτό Ορκωτό Εφετείο.
Ο εισαγγελέας της έδρας, προκάλεσε τις αντιδράσεις των συνηγόρων της πολιτικής αγωγής με τις ερωτήσεις που έκανε στα θύματα
Όλα ξεκίνησαν όταν ο εισαγγελέας της έδρας άρχισε να εξετάζει την 42χρονη σήμερα ηθοποιό, η οποία είχε καταγγείλει τον Πέτρο Φιλιππίδη για απόπειρα βιασμού της το 2010 σε καμαρίνι του θεάτρου «Μουσούρη».
Ο εισαγγελέας της έθεσε ερωτήσεις που προκάλεσαν την αντίδραση των συνηγόρων πολιτικής αγωγής, οι οποίοι έκαναν λόγο για επαναθυματοποίηση της καταγγέλλουσας.
Εισαγγελέας στη δίκη Φιλιππίδη: «Στη Γαλλία έχουν 51 βιασμούς, εδώ έχουμε μια απόπειρα, μην τρελαθούμε κιόλας»
Εισαγγελέας: Είπατε ότι ο κατηγορούμενος σας άνοιξε την πόρτα;
Μάρτυρας: Ναι.
Εισαγγελέας: Οι βιαστές ανοίγουν την πόρτα; Το ακούσαμε και αυτό.
Ο κ. εισαγγελέας ζήτησε από τη μάρτυρα να καθίσει στο εδώλιο -δίπλα στον κατηγορούμενο- για να κάνει αναπαράσταση τον τρόπο που καθόταν όταν δέχθηκε επίθεση. «Κυρία πρόεδρε, παρακαλώ προστατέψτε τη μάρτυρα» ήταν η αντίδραση των πληρεξουσίων δικηγόρων.
Συνεχίζοντας την εξέταση της μάρτυρα, ο εισαγγελέας την ρωτήσε ακόμη και τι είδους εσωρούχο φορούσε εκείνη την ημέρα!
«Δεν ξέρετε τι ήταν το παντελόνι του, δεν ξέρετε αν ήταν σε στύση… πώς ήρθε τόσο γρήγορα σε στύση σε αυτήν την ηλικία ήταν και μεγάλος άνθρωπος…» ήταν ένα ακόμη από τα σχόλια του εισαγγελέα επί των απαντήσεων της καταγγέλλουσας.
Συνελήφθη εχθές Πέμπτη το βράδυ 39χρονος Αλβανός που ομολόγησε ότι δολοφόνησε την γυναίκα του και έπειτα τοποθέτησε το άψυχο σώμα της στο πατάρι του σπιτιού τους στους Αμπελόκηπους.
Ο δολοφόνος, κάλεσε την αστυνομία το απόγευμα της ίδιας μέρας και ανέφερε πως σκότωσε την γυναίκα με σφυρί και πως την έχει στο πατάρι του σπιτιού τους επί 7 ημέρες.
Το τηλεφώνημα έγινε λίγο μετά τις 18.00 ενώ στο σημείο έσπευσαν στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. προκειμένου να διαπιστώσουν τι έχει συμβεί.
Στο σπίτι από την πρώτη στιγμή υπήρχε έντονη δυσοσμία, ενώ διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν μαύρες σακούλες στο πατάρι. Αμέσως ενημερώθηκε η Ασφάλεια που ζήτησε να μην πειραχτεί τίποτα.
Ο σύζυγος δήλωσε στους αστυνομικούς ότι τη σκότωσε με σφυρί και με τα χέρια λόγω ζήλειας. Όπως υποστήριξε, τα παιδιά εκείνη την ώρα βρίσκονταν στο σχολείο. Άγνωστο παραμένει αν αυτό ισχύει, ωστόσο το βέβαιο είναι ότι όλες αυτές τις ημέρες, τα παιδιά κυκλοφορούσαν στο σπίτι.
Επεισόδιο μεταξύ του Θάνου Πλεύρη και της Ζωής Κωνσταντοπούλου για το κτήνος αστυνόμο της Βουλής που κατηγορείται για τον βιασμό των παιδιών του διεξήχθη στην Ολομέλεια της Βουλής.
Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας κάνοντας την ανήξερη κατήγγειλε την κυβέρνηση και τον κ. Κώστα Τασούλα ότι παρέχουν κάλυψη στον συγκεκριμένο αστυνομικό. Απαντώντας ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ ανέφερε πως ο ένστολος τοποθετήθηκε στο κοινοβούλιο επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ μετά από αίτημα ανώτερου αξιωματικού της ΕΛΑΣ ο οποίος χρησιμοποιούσε τον κατηγορούμενο αστυνομικό ως οδηγό του.
Σύμφωνα με τον κ. Πλεύρη ο ανώτερος αξιωματικός που ζήτησε το «ρουσφέτι» είχε τοποθετηθεί το 2015 φρούραρχος της Βουλής με απόφαση της τότε Προέδρου του κοινοβουλίου Ζωής Κωνσταντοπούλου.
Πλεύρης σε Κωνσταντοπούλου για τον αστυνομικό της Βουλής
«Υπονόησε η κυρία Κωνσταντοπούλου ότι εμείς η κυβερνητική πλειοψηφία καλύπτουμε τον αστυνομικό που κατηγορείται. Λες και θέλαμε να κρύψουμε αυτά τα εγκλήματα. Ο συγκεκριμένος αιτήθηκε να έρθει στη Βουλή τον Ιανουάριο του 2019, ήρθε τον Μάρτιο 2019 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με απόφαση του τότε φρουράρχου. Σημαίνει ότι έφταιγε για κάτι; Όχι. Πριν από αυτόν υπήρχε ένας άλλος φρούραρχος που είχε τοποθετήσει η κυρία Κωνσταντοπούλου. Ο συγκεκριμένος είχε επιλέξει τον κατηγορούμενο αστυνομικό για οδηγό του. Φταίει ο φρούραρχος; Αν ψάχνετε για συστάσεις το πιο πιθανό είναι ότι ο ένας φρούραρχος είπε στον άλλον να τον τοποθετήσει στη Βουλή γιατί τον είχε οδηγό και θεωρούσε ότι είναι καλό παιδί. Όμως, αν υιοθετούσαμε την λογική της κυρίας Κωνσταντοπούλου θα έπρεπε να την κατηγορούμε γιατί ο δικός της φρούραρχος εισηγήθηκε την τοποθέτηση στη Βουλή του συγκεκριμένου αστυνομικού. Αυτός όμως είναι ο λαϊκισμός. Η ΝΔ και ο Πρόεδρος της Βουλής δεν κάλυψε κανέναν και εσείς κυρία Κωνσταντοπούλου φεύγοντας από εδώ να πάρετε τον φρούραρχό σας τηλέφωνο να σας πει για τον αστυνομικό».
Ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή, στη συζήτηση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2041 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση – Αναπροσαρμογή μισθών προσωπικού δημοσίου τομέα – Ρυθμίσεις για τον καθορισμό κατώτατου μισθού για τα έτη 2025, 2026 και 2027».
Ευχαριστώ, κ. Πρόεδρε. Θα απαντήσετε εφ’ όλης της ύλης, κ. Ανδρουλάκη, και σε αυτά τα οποία είπε η Υπουργός αλλά φαντάζομαι και στη δική μου τοποθέτηση.
Το νομοσχέδιο το οποίο συζητούμε σήμερα μπορεί να έχει τον χαρακτήρα μίας τεχνικής προσαρμογής σε μία ευρωπαϊκή οδηγία, πιστεύουμε όμως ότι αποτελεί μία πολύ σημαντική αλλαγή στην αγορά εργασίας και μία τολμηρή, θα έλεγα, τομή στην εξέλιξή της, με θεμέλιο τον τρόπο καθορισμού του κατώτατου μισθού. Τη βάση, δηλαδή, των αποδοχών που στο εξής, από το 2027 και μετά για να ακριβολογώ, θα ακολουθούν μόνο ανοδική πορεία, στηριγμένες μάλιστα σε ένα αντικειμενικό σύστημα υπολογισμού, που θα καλύπτει τον ετήσιο πληθωρισμό αλλά θα λαμβάνει, προφανώς, υπόψη και την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας.
Ουσιαστικά, το νομοσχέδιο αυτό κλείνει οριστικά μία πολύ δύσκολη εποχή για τη χώρα, την εποχή των περικοπών σε μισθούς και συντάξεις, και κάνει ένα σημαντικό βήμα ώστε η βασική αμοιβή, ο κατώτατος μισθός, να μην συνιστά απλώς ένα μέσο επιβίωσης, αλλά την αρχή ενός ανοδικού κύκλου επαγγελματικής και ατομικής προκοπής. Γιατί, ας μη γελιόμαστε, από την αρχή της οικονομικής κρίσης χιλιάδες νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας ήταν από τις πιο αδικημένες κοινωνικά κατηγορίες. Γι’ αυτό, άλλωστε, και η βελτίωση της θέσης τους ήταν και παραμένει προτεραιότητά μας.
Να θυμίσω στα έδρανα της αντιπολίτευσης και ειδικά στον ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος κυβερνούσε έως το 2019, ότι ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα, όταν μας εμπιστεύτηκε για πρώτη φορά ο ελληνικός λαός, ήταν 650 ευρώ. Την τελευταία πενταετία το ποσό αυτό έχει αυξηθεί στα 830 ευρώ, συμπαρασύροντας προς τα πάνω προφανώς και τις τριετίες και τα πολλά επιδόματα τα οποία συνδέονται με αυτόν.
Και όχι μόνο αυτό, η κυβέρνηση δεσμεύθηκε πριν από τις εκλογές του 2023 ότι ο κατώτατος μισθός το 2027 θα φτάσει τα 950 ευρώ και αυτή τη δέσμευσή μας θα την τηρήσουμε στο ακέραιο. Μιλάμε για μια συνολική αύξηση 46%.
Και βέβαια, εκφράσαμε το 2023 την προσδοκία ότι οι συνολικές μας πολιτικές θα οδηγήσουν και στην αύξηση του μέσου μισθού από λίγο παραπάνω από 1.000 ευρώ που ήταν το 2019 στα 1.500 ευρώ. Και εκτιμώ ότι τον στόχο αυτόν όχι μόνο θα τον πετύχουμε αλλά θα τον ξεπεράσουμε κιόλας.
Και θα ήταν καλό στο σημείο αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επειδή πολλές φορές γίνονται συγκρίσεις με άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες δεν στηρίζονται σε αντικειμενικά δεδομένα, να συμφωνήσουμε τουλάχιστον ότι αυτή είναι η εικόνα -το λέω, κ. Ανδρουλάκη, κ. Φάμελε, υπόλοιποι πολιτικοί αρχηγοί- για το τι συμβαίνει με τον κατώτατο μισθό στη χώρα μας σε σχέση με όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η Ελλάδα είναι στην 11η θέση στην Ευρώπη. Δεν είμαστε τελευταίοι στην Ευρώπη, όπως συχνά ισχυρίζονται κάποιοι. Καταθέτω, λοιπόν, τον σχετικό πίνακα στα πρακτικά. Και αυτό καταδεικνύει ότι οι πολιτικές αυξήσεως του κατώτατου μισθού και στήριξης των πιο αδύναμων εργαζόμενων έχουν επιφέρει ουσιαστικά αποτελέσματα και ως προς τα συγκριτικά στοιχεία σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Όμως, για να μπορεί αυτή η διαρκής αναβάθμιση του εισοδήματος και πέραν του 2027 να συνεχίζεται, το παρόν νομοσχέδιο καθιερώνει δυο απλές αρχές: ο κατώτατος μισθός στη χώρα μας δεν μπορεί να μειώνεται παρά μόνο να αυξάνεται, και δεύτερον ότι το ακριβές ύψος της αύξησης θα καθορίζεται από έναν αντικειμενικό μηχανισμό, ο οποίος θα συμπεριλαμβάνει δύο, και πάλι αντικειμενικούς, υποδείκτες. Ποιοι είναι αυτοί; Η ανάπτυξη και η παραγωγικότητα της οικονομίας και η ετήσια πορεία του πληθωρισμού.
Γιατί προφανώς -νομίζω ότι θα συμφωνήσουμε- αν ο κατώτατος μισθός αυξάνεται με ρυθμούς μεγαλύτερους, πολύ μεγαλύτερους από αυτή τη φόρμουλα, όπως ενδεχομένως κάποιοι να εισηγούνται, αυτό δεν θα ήταν μια πολιτική επιλογή ανώδυνη για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.
Διότι δεν μπορούμε να βλέπουμε μόνο την αύξηση του μισθού ως ένα σημαντικό εργαλείο βελτίωσης του εισοδήματος των ασθενέστερων εργαζόμενων, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη και τις πραγματικές αντοχές των επιχειρήσεων.
Και επειδή μέχρι σήμερα η ελληνική οικονομία έχει αποδείξει ότι μπορεί να δημιουργεί θέσεις εργασίας, να αποκλιμακώνει την ανεργία, η οποία ειρήσθω εν παρόδω έφτασε σχεδόν στο 9%, από πάνω από 17% που ήταν όταν ήρθαμε στα πράγματα, αυξάνοντας ταυτόχρονα τον κατώτατο μισθό, είναι πολύ σημαντικό αυτό το μείγμα πολιτικής να μπορεί να συνεχιστεί.
Και βέβαια, θέλω να τονίσω ότι δεν λαμβάνουμε υπόψη τον συνολικό πληθωρισμό στον αλγόριθμο καθορισμού του κατώτατου μισθού, αλλά ένα υποσύνολό του, συγκεκριμένα τις μεταβολές του δείκτη τιμών στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κλίμακας.
Κατά την άποψή μας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτή η πολιτική, της διαρκούς στήριξης των εισοδημάτων των πολιτών ώστε να έχουμε αυξήσεις στους πραγματικούς μισθούς, είναι και η μόνη πολιτική η οποία απαντά ριζικά στο πρόβλημα της ακρίβειας.
Είναι μία απειλή που ξέρουμε καλά, όχι μόνο στην Ελλάδα -η οποία όμως έχει και το πρόσθετο βάρος να πρέπει να διαχειριστεί τα «απόνερα» μίας πολυετούς κρίσης- αλλά και σε πολλές άλλες χώρες στον κόσμο. Είναι μία απειλή ο πληθωρισμός που αυτή τη στιγμή δοκιμάζει ειδικά τα ασθενέστερα νοικοκυριά. Και αναφέρομαι όχι πια στον ετήσιο πληθωρισμό, αλλά στον συσσωρευμένο πληθωρισμό μίας τριετίας.
Κατά συνέπεια, ακόμα κι αν ελεγχθούν αυτές οι αυξήσεις των τιμών -γιατί βρισκόμαστε πια σε ένα περιβάλλον όπου ο πληθωρισμός πέφτει-, θα χρειαστεί κάποιος χρόνος έως ότου επανέλθει η ισορροπία ανάμεσα στην αξία των προϊόντων και την πραγματική αγοραστική δύναμη του καταναλωτή.
Άλλες λύσεις δεν υπάρχουν και τουλάχιστον, επειδή πολύς λόγος έχει γίνει τελευταία για την ακρίβεια, ας αναγνωρίζουμε και τις θετικές ειδήσεις όταν αυτές αποτυπώνονται από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία.
Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, του ΙΕΛΚΑ, τον τελευταίο μήνα είχαμε μείωση, αποπληθωρισμό δηλαδή, 0,72% στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Είναι μία πρώτη -καταθέτω στα πρακτικά- θετική ένδειξη ότι οι πολιτικές τις οποίες έχουμε ακολουθήσει, ειδικά όταν πρόκειται για βασικά αγαθά τα οποία καταναλώνουν σε μεγαλύτερο ποσοστό τα ασθενέστερα νοικοκυριά, ότι οι πολιτικές αυτές αρχίζουν να έχουν αποτελέσματα.
Και βέβαια, κ. Ανδρουλάκη, είχαμε την ευκαιρία και χθες να συζητήσουμε την πρότασή σας, την οποία επαναλαμβάνετε, για τη μείωση του ΦΠΑ στα βασικά αγαθά. Θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή να επαναλάβω αυτό το οποίο σας είπα και χθες και να καταθέσω και στα πρακτικά τα σχετικά στοιχεία από την Ισπανία, όπου φάνηκε ξεκάθαρα ότι η μείωση του ΦΠΑ οδήγησε σε μία πρόσκαιρη μείωση των τιμών, πλην όμως, σωρευτικά, οι τιμές σε βασικά καταναλωτικά αγαθά αυξήθηκαν περισσότερο στην Ισπανία με χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ από ό,τι στην Ελλάδα.
Κρατήστε τα σχετικά στοιχεία και αν έχετε την καλοσύνη μελετήστε τα. Διότι αυτό το οποίο έχει ενδιαφέρον εν προκειμένω είναι ότι συγκεκριμένα προϊόντα, τα άλευρα ας πούμε, τα οποία στην Ισπανία είχαν για κάποιο διάστημα μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ, παρουσίασαν συνολική αύξηση τιμής στα τρία χρόνια 30%, ενώ μόλις 17% στην Ελλάδα. Στο γάλα η αύξηση έφτασε το 36%, ενώ στην Ελλάδα ήταν 15,8%. Αυτό τελικά αποδεικνύει ότι τέτοιες ενέργειες δεν ευνοούν τους καταναλωτές, ευνοούν μόνο τους μεσάζοντες.
Υπάρχει βέβαια και κάτι ακόμα, το οποίο θα έπρεπε να το γνωρίζετε και από την περίοδο που ήσασταν στο Ευρωκοινοβούλιο, ότι δεν μπορεί να γίνει μείωση του ΦΠΑ τμηματική, σε ορισμένα μόνο προϊόντα. Δεν μπορείτε, δηλαδή, να κατεβάσετε τον ΦΠΑ κατά 2 μονάδες σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων μόνο, από το 24%, διότι αυτό είναι κάτι το οποίο απαγορεύεται από την οδηγία 2006/112 μετά την τελευταία τροποποίηση.
Μπορείτε να κατεβάσετε, κ. Ανδρουλάκη, προϊόντα στη χαμηλότερη κατηγορία ΦΠΑ -βεβαίως, το έχουμε κάνει και εμείς-, αλλά αυτό το οποίο δεν μπορείτε να κάνετε είναι να πάρετε κάποια προϊόντα και να τα πάτε από το 24% στο 22%. Απαγορεύεται ρητά από την ευρωπαϊκή οδηγία.
Κύριε Πρόεδρε, δεν θα αναφερθώ άλλο στο νομοσχέδιο, διότι υπήρχε εκτενής αναφορά από την Υπουργό. Θα επαναλάβω όμως και σήμερα στην Ολομέλεια ότι ο δημόσιος διάλογος δεν έχει περιθώρια για ακοστολόγητα συνθήματα.
Και πολύ περισσότερο δεν είναι και σωστό, δεν είναι δυνατόν να ανοίγουν πάλι κάποιες κρυφές ατζέντες περί επιβολής νέων φόρων και αύξηση συντελεστών, όπως άκουσα πρόσφατα να εισηγείται κάποιος βουλευτής σας, κ. Ανδρουλάκη.
Επίσης, επιτρέψτε μου να κάνω και μια παρέμβαση για το ζήτημα των τραπεζών. Διότι άκουσα και πάλι να επαναλαμβάνετε τη θέση σας για έκτακτη φορολόγηση των τραπεζών και θα ήθελα και από το βήμα της Βουλής να δώσω μια απάντηση για το ζήτημα αυτό.
Πράγματι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπάρχουν ζητήματα όσον αφορά στη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος, ζητήματα ουσιαστικά τα οποία χρήζουν αντιμετώπισης: υψηλές προμήθειες, χαμηλά επιτόκια στις καταθέσεις, δάνεια στεγαστικά τα οποία δεν δίνονται με τον κατάλληλο ρυθμό, ακίνητα τα οποία διαθέτουν οι τράπεζες τα οποία δεν έχουν ακόμα εκποιήσει προκειμένου να αυξηθεί η προσφορά τους στην αγορά κατοικίας.
Για όλα αυτά τα ζητήματα έχουμε ζητήσει από τις τράπεζες να αντιδράσουν. Η αντίδραση τους μέχρι στιγμής δεν μας ικανοποιεί. Κατά συνέπεια, να αναμένετε πολύ σύντομα παρεμβάσεις από την κυβέρνηση που θα αντιμετωπίσουν την ουσία αυτών των προβλημάτων. Η φορολόγηση, όμως, των τραπεζών…
(Ομιλίες εκτός μικροφώνου)
Όμως, ας είμαστε ρεαλιστές. Σε αυτή τη συγκυρία, «πυροτεχνήματα» όπως η έκτακτη φορολόγηση των τραπεζών δεν θα δώσουν απάντηση στα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι πολίτες. Αν ένας πολίτης, για παράδειγμα, έχει σήμερα ζήτημα με τη χορήγηση ενός στεγαστικού δανείου, η έκτακτη φορολόγηση δεν θα απαντήσει στο ζήτημα αυτό.
Γι’ αυτό και θα κάνετε λίγη υπομονή, να ακούσετε τις συγκεκριμένες προτάσεις της κυβέρνησης για τα ζητήματα αυτά, ώστε να μπορέσουν να αντιληφθούν και οι τράπεζες ότι με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο θα επιτελέσουν τελικά το χρέος τους απέναντι στην ελληνική κοινωνία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να κλείσω αυτή τη σύντομη παρέμβασή μου με μια ακόμα τοποθέτηση από τη σημερινή έρευνα του ΟΟΣΑ, η οποία νομίζω ότι δίνει και μία απάντηση για το πόσο αυξάνονται πραγματικά οι μισθοί στη χώρα μας.
Σύμφωνα με την έρευνα αυτή του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα έχει αύξηση πραγματικών μισθών μεγαλύτερη από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Κρατήστε αυτό το στοιχείο, κ. Ανδρουλάκη, ώστε την επόμενη φορά να μην κατακρίνετε τη χώρα μας ότι είναι ουραγός στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς την αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων.