Τρίτη 21 Ιουλίου 2020

Έφηβη σκότωσε τους Ταλιμπάν δολοφόνους των γονιών της


Μία έφηβη στο Αφγανιστάν σκότωσε δύο Ταλιμπάν και τραυμάτισε πολλούς άλλους για να εκδικηθεί τον φόνο των γονιών της, τους οποίους μόλις είχαν σκοτώσει οι αντάρτες μπροστά από το σπίτι τους επειδή στήριζαν την κυβέρνηση, ανακοίνωσαν τοπικοί αξιωματούχοι.

Το περιστατικό σημειώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα όταν οι Ταλιμπάν εισέβαλαν στο σπίτι της Κάμαρ Γκουλ, της έφηβης ο πατέρας της οποίας ήταν προεστός του χωριού που βρίσκεται στην κεντρική επαρχία Γορ.

Οι Ταλιμπάν αναζητούσαν τον πατέρα της επειδή στήριζε την αφγανική κυβέρνηση, δήλωσε ο επικεφαλής της τοπικής αστυνομίας Χαμπιμπουραχμάν Μαλεκζάντα.

Τον έσυραν έξω από το σπίτι του και όταν η σύζυγός του αντιστάθηκε, οι Ταλιμπάν τους σκότωσαν και τους δύο.

“Η Κάμαρ Γκουλ, που βρισκόταν μέσα στο σπίτι, άρπαξε ένα όπλο που είχε η οικογένεια. Σκότωσε τους δύο Ταλιμπάν που είχαν δολοφονήσει τους γονείς της και τραυμάτισε πολλούς άλλους”, πρόσθεσε.

Η έφηβη είναι 14 με 16 ετών, σύμφωνα με διάφορους αξιωματούχους.

Άλλα μέλη των Ταλιμπάν έσπευσαν να επιτεθούν στο σπίτι της οικογένειας, όμως οι χωρικοί και φιλοκυβερνητικές πολιτοφυλακές τους απώθησαν.

Η έφηβη και ο μικρότερος αδελφός της οδηγήθηκαν από τις αφγανικές δυνάμεις ασφαλείας σε ασφαλές μέρος, εξήγησε ο Μοχάμεντ Άρεφ Άμπερ, εκπρόσωπος του κυβερνήτη της επαρχίας.

Αφού έγινε γνωστό το περιστατικό οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης γέμισαν με σχόλια που χαιρετίζουν την “ηρωική” πράξη της κοπέλας. Μια φωτογραφία της έφηβης να φορά μαντίλα και να έχει ένα όπλο στα γόνατα έχει γίνει viral.

“Βγάζω το καπέλο στο θάρρος της!”, έγραψε η Ναζίμπα Ράχμι στο Facebook. “Η ισχύς μιας Αφγανής κοπέλας”, έγραψε μια άλλη χρήστρια του Διαδικτύου, η Φαζίλα Αλιζάντα.



Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ




Κωνσταντινούπολη: Έστρωσε... κιτς χαλιά στην Αγία Σοφία ο Ερντογάν



Σύμφωνα με τον Skai.gr, μετά τις κουρτίνες για να κρύψει τα πανέμορφα ψηφιδωτά ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν «έστρωσε» και κιτς χαλιά στην Αγία Σοφία... Τα χρώματος πετρόλ χαλιά στον εμβληματικό ναό, που μετατρέπεται σε τζαμί ενόψει της πρώτης μουσουλμανικής προσευχής την Παρασκευή, είναι δωρεά του τούρκου προέδρου και χωρίς αμφιβολία ασχημαίνουν το περιβάλλον. 

Σημειώνεται ότι το δάπεδο της Αγίας Σοφίας αποτελείται από πλάκες υπόλευκου μαρμάρου. Χωρίζεται με ταινίες από πράσινο μάρμαρο, ίσως για την οργάνωση των πιστών κατά την διάρκεια των λειτουργιών. Κοντά στον νοτιοανατολικό πεσσό προστέθηκε στην μεσοβυζαντινή εποχή ένα τμήμα που κοσμείται με μαρμαροθετημένο ομφάλιο πιθανόν του 14 ου αιώνα.


Hagia Sophia Mosque’ carpets are laid


Πάγια ακροαριστερή τακτική του ΣΥΡΙΖΑ : Δεν φταίμε εμείς οι άλλοι φταίνε



Ακροαριστερή τακτική ΣΥΡΙΖΑ ακολουθεί η Όλγα Γεροβασίλη που εμφανίστηκε στον  ΣΚΑΪ, και δήλωσε προκαλώντας την κοινωνία ότι εδώ και δύο ημέρες είναι σοκαρισμένη σχετικά με τις αποκαλύψεις για το Μάτι.

Όπως είπε, κατέθεσε μήνυση, εξώδικο και αγωγή κατά της Καθημερινής και των ατόμων που ακούγονται στη συνομιλία, μετά τις αποκαλύψεις.

Υποστήριξε, δε, ότι προσπαθούν οι αξιωματικοί να μπλέξουν την πολιτική ηγεσία.

«Το πιο εξοργιστικό είναι να ακούς αξιωματικούς της πυροσβεστικής να λένε ότι κάπου θα υπάρξει φωτιά και θα εγκαταλειφθούν άνθρωποι προκειμένου να κρατήσουν τις καρέκλες τους.», τόνισε.

Στο κομμάτι που αφορά την ίδια, είπε ότι θα συνεχίσει με τη δικαστική μάχη. Όπως είπε δεν έχει προλάβει να τα κάνει όλα ακόμα καθώς έπρεπε να ξεπεράσει το σοκ πρώτα, ενώ διαψεύδει πλήρως τις κατηγορίες.

Με λίγα λόγια ακροαριστερή τακτική δεν φταίω εγώ οι άλλοι φταίνε!!!


Πακέτο Στήριξης που μόνο η ακροαριστερά όπως ο ΣΥΡΙΖΑ στηλιτεύει



Την επίτευξη συμφωνίας ανάμεσα στους ευρωπαίους ηγέτες των 27 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Ταμείο Ανάκαμψης και τον πολυετή προϋπολογισμό ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ευρωπαϊκού συμβουλίου Σαρλ Μισέλ στις 6:31 το πρωί της Τρίτης μετά από πέντε ημέρες διαπραγματεύσεων.

Όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε μετά τη λήξη των εργασιών της συνόδου και είχε ενεργό ρόλο, η συμφωνία αφενός προβλέπει 390 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και 360 δισ. υπό τη μορφή δανείων και αφετέρου «καμία χώρα χώρα δεν έχει βέτο. Καμία χώρα δεν μπορεί να μπλοκάρει την εκταμίευση».

Ψάχνουμε ένα θετικό δημοσίευμα από τον ακροαριστερό τύπο που πρόσκεινται στον ΣΥΡΙΖΑ και δεν μπορούμε να βρούμε, γιατί έχουν ζαλιστεί βουτηγμένοι στα σκάνδαλα και τις αποκαλύψεις της συμμορίας Αλέξη Τσίπρα, και δεν μπορούν να κατανοήσουν πόσα κέρδισε η Ελλάδα και οι χώρες του νότου με ενεργό ρόλο του Κυριάκου Μητσοτάκη, που εάν ήταν ο Αλέξης Τσίπρας στην θέση του θα μας φόρτωνε νέο μνημόνιο και θα γέλαγε η Ευρώπη μαζί του.


Συνέντευξη Τύπου Κυριάκου Μητσοτάκη μετά το πέρας των εργασιών της Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. στις Βρυξέλλες


«Επιστρέφουμε στην Αθήνα με ένα συνολικό πακέτο το οποίο ξεπερνάει τα 70 δισ. ευρώ, ένα μέγεθος πρωτοφανές για τη χώρα μας», δήλωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μετά το πέρας των εργασιών της μαραθώνιας Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες, προσθέτοντας ότι «η Ελλάδα, έχοντας πλέον ανακτήσει την αξιοπιστία της σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, κλήθηκε να συμμετέχει -και συμμετείχαμε ενεργά- σε όλες τις διαπραγματεύσεις που έγιναν τα τέσσερα τελευταία εικοσιτετράωρα».

«Πετύχαμε τελικά ένα πάρα πολύ σημαντικό αποτέλεσμα και για την Ευρώπη, αλλά και για την Ελλάδα», ανέφερε ο Πρωθυπουργός. Τόνισε ότι με το συνολικό πακέτο θα στηριχθεί ο κόσμος της εργασίας και θα επιταχυνθεί η έξοδος από «τη βαθιά ύφεση του κορονοϊού» που πλήττει ολόκληρη την Ευρώπη, δίνοντας έμφαση σε σημαντικές πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την πράσινη οικονομία, αλλά και τις ψηφιακές δεξιότητες οι οποίες θα παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στο σχέδιο το οποίο θα καταθέσει η Ελλάδα.

«Αυτό το οποίο έγινε αυτές τις τέσσερις μέρες ως προς τη δομή των πόρων που έχουμε στη διάθεσή μας, κυρίως τη δυνατότητα πια να δανειστούμε σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι ένα σημαντικό άλμα στο μέλλον, μια μεγάλη παρακαταθήκη για το μέλλον της Ευρώπης» επισήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Εάν πριν από τρεις μήνες βρισκόμασταν και συζητούσαμε για τη δυνατότητα η Ευρώπη να δανειστεί σε κεντρικό επίπεδο και να διαθέσει επιχορηγήσεις και όχι δανεικά, οι πιο πολλοί θα λέγανε ότι αυτό το σενάριο ανήκει στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας» πρόσθεσε.

Εξηγώντας «τη σημασία αυτού του συνολικού πακέτου των 72 περίπου δισεκατομμυρίων για την πατρίδα μας», ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι οι επιχορηγήσεις «από το πρόσθετο πρόγραμμα το οποίο εγκρίθηκε ουσιαστικά αντιστοιχούν περίπου σε ένα επιπλέον ΕΣΠΑ, κάτι παραπάνω από 19 δισεκατομμύρια στα οποία προστίθενται γύρω στα 12,5 δισεκατομμύρια σε δάνεια για να καταλήξουμε ξανά στο τελικό ποσό των 32 δισ., για το οποίο είχε γίνει και πολύς λόγος πριν από δύο μήνες».

«Τα χρήματα αυτά θα εκταμιεύονται, τελικά, με όρους οι οποίοι θα είναι πιο ευέλικτοι από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ», σημείωσε ο Πρωθυπουργός, διευκρινίζοντας μεταξύ άλλων ότι «έχουμε τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουμε από αυτό το πλαίσιο δαπάνες οι οποίες έχουν ήδη γίνει από το Φεβρουάριο του 2020».

Σε ό,τι αφορά το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι η χώρα πέτυχε δύο πράγματα: «Πρώτον, την αύξηση των πόρων που η Ελλάδα θα πάρει από το Ταμείο Συνοχής και παράλληλα, για τους αγρότες μας, παραμένουν σταθεροί οι πόροι από την Κοινή Αγροτική Πολιτική».

«Έχουμε, λοιπόν, τα εργαλεία, έχουμε το σχέδιο, ξέρουμε τι θέλουμε να κάνουμε. Δεν έχουμε καμία πρόθεση να σκορπίσουμε τα χρήματα με την ανεμελιά του νεόπλουτου. Θα εργαστούμε με ευθύνη, με σύνεση. Θα παρουσιάσουμε σύντομα ένα αναλυτικό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης που θα μεταμορφώσει τη χώρα», υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Είναι μία μεγάλη, μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα και την Ευρώπη, να κάνει ένα μεγάλο άλμα μπροστά. Δεν έχουμε καμία πρόθεση να την αφήσουμε ανεκμετάλλευτη», ανέφερε ο Πρωθυπουργός από τις Βρυξέλλες.

Ενόψει της κατάθεσης του συνολικού σχεδίου στην Κομισιόν στις 15 Οκτωβρίου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι η κυβέρνηση θα οριστικοποιήσει τις προτεραιότητες του νέου εθνικού σχεδίου λαμβάνοντας υπόψη το σχέδιο της Επιτροπής Πισσαρίδη και τις προτάσεις των κομμάτων. «Αυτή η συζήτηση είναι μία συζήτηση η οποία αφορά συνολικά το πολιτικό σύστημα», τόνισε.

Ολόκληρη η συνέντευξη του Πρωθυπουργού:

Κυρ. Μητσοτάκης: Αντιληφθήκατε ότι ήταν μία εξαντλητική διαπραγμάτευση. Φτάσαμε πολύ κοντά στο ρεκόρ της Νίκαιας πριν από 20 χρόνια. Ήταν η μακρύτερη σε διάρκεια Σύνοδος Κορυφής. Τέσσερις μέρες κράτησε και αυτή η Σύνοδος. Προσωπικά νομίζω ότι έχω να μείνω άγρυπνος δύο μέρες στη σειρά μάλλον από τα 20 μου, αλλά πιστεύω ότι πετύχαμε τελικά ένα πάρα πολύ σημαντικό αποτέλεσμα και για την Ευρώπη, αλλά και για την Ελλάδα.

Θέλω να θυμίσω, αν κάνω μία μικρή ιστορική αναδρομή, ότι από την αρχή η χώρα μας ήταν μία από τις πρώτες που είχαμε ζητήσει, μια μεγάλη, φιλόδοξη και ευέλικτη αντίδραση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο στην κρίση του κορονοϊού. Και θυμήθηκα ότι είχαμε στείλει στις 25 Μαρτίου, εννέα αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων, μία επιστολή στον Πρόεδρο του Συμβουλίου, τον Charles Michel, που του ζητούσαμε τότε να τολμήσει η Ευρώπη να δανειστεί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και να μπορέσει να διαθέσει αυτούς τους πόρους απευθείας στα κράτη – μέλη, για να μπορέσουμε με αυτόν τον τρόπο να χρηματοδοτήσουμε την οικονομική μας ανάκαμψη.

Όταν το ζητούσαμε τότε, ο στόχος αυτός φάνταζε πολύ μακρινός. Νομίζω όμως ότι μετά από πολλή προσπάθεια και μετά από αμοιβαίους συμβιβασμούς, πετύχαμε τελικά σήμερα να έχουμε δρομολογήσει μία πολύ φιλόδοξη αντίδραση. Μία αντίδραση που απαντά στο συμμετρικό σοκ που προκαλεί σε όλες τις οικονομίες η πανδημία. Νομίζω μία αντίδραση, η οποία δείχνει, τελικά, ότι η Ευρώπη ακούει τη βοή των επικείμενων γεγονότων.

Οι περιστάσεις μας ορίζουν και οι επιλογές μας τελικά μας καθορίζουν. Και σήμερα η Ευρώπη έδειξε ότι μπορεί να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων. Απαντά με ένα Ταμείο Ανάκαμψης 750 δισεκατομμυρίων ευρώ και με έναν προϋπολογισμό για τα επόμενα επτά έτη ύψους 1,074 τρισεκατομμυρίων. Και για πρώτη φορά η Πατρίδα μας αποκτά πρόσβαση σε τόσο φιλόδοξα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Επιστρέφουμε στην Αθήνα με ένα συνολικό πακέτο το οποίο ξεπερνάει τα 70 δισεκατομμύρια ευρώ. Ένα μέγεθος πρωτοφανές για τη χώρα μας. Και καταφέραμε, τελικά, μέσα από μία διαδικασία αμοιβαίων υποχωρήσεων, συμβιβασμών -πράγματα τα οποία είναι συνηθισμένα σε ευρωπαϊκό επίπεδο- καταφέραμε να προστατεύσουμε πάνω απ’ όλα τα προγράμματα τα οποία έχουν σημαντικές εθνικές κατανομές. Και βέβαια η Ελλάδα, έχοντας πλέον ανακτήσει την αξιοπιστία της σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, κλήθηκε να συμμετέχει -και συμμετείχαμε ενεργά- σε όλες τις διαπραγματεύσεις που έγιναν τα τέσσερα τελευταία εικοσιτετράωρα.

Πιστεύω ότι συμμετείχαμε και εμείς στο να συνδιαμορφώσουμε ευρωπαϊκές αποφάσεις προς όφελος των πολιτών για μία απάντηση την οποία στέλνει ενωμένη σήμερα ολόκληρη η Ευρώπη. Μία Ευρώπη που δείχνει αλληλεγγύη, στηρίζει την οικονομία και τους πολίτες σε αυτές τις εξαιρετικές συνθήκες. Επιτρέψτε μου να μιλήσω λίγο πιο αναλυτικά για αριθμούς, θα επιχειρήσω να εξηγήσω τη σημασία αυτού του συνολικού πακέτου των 72 περίπου δισεκατομμυρίων για την πατρίδα μας.

Οι επιδοτήσεις από το πρόσθετο πρόγραμμα το οποίο εγκρίθηκε ουσιαστικά αντιστοιχούν περίπου σε ένα επιπλέον ΕΣΠΑ, κάτι παραπάνω από 19 δισεκατομμύρια, στα οποία προστίθενται γύρω στα 12,5 δισεκατομμύρια σε δάνεια, για να καταλήξουμε ξανά στο τελικό ποσό των 32 δισ., για το οποίο είχε γίνει και πολύς λόγος πριν από δύο μήνες. Πρέπει να πω επίσης ότι τα χρήματα αυτά εκταμιεύονται και θα εκταμιεύονται, τελικά, με όρους οι οποίοι θα είναι πιο ευέλικτοι από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ. Θα έχουμε ταχύτερες εκταμιεύσεις αλλά θα έχουμε και αναδρομικότητα επιλεξιμότητας από τις αρχές του 2020.

Και βέβαια σε ό,τι αφορά τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, παρά τη μείωσή του πετύχαμε δύο πράγματα: Πρώτον, την αύξηση των πόρων που η Ελλάδα θα πάρει από το Ταμείο Συνοχής και παράλληλα, για τους αγρότες μας, παραμένουν σταθεροί οι πόροι από την Κοινή Αγροτική Πολιτική. Έχουμε, λοιπόν, τα εργαλεία, έχουμε το σχέδιο, ξέρουμε τι θέλουμε να κάνουμε. Θα το ξαναπώ ακόμη μία φορά, δεν έχουμε καμία πρόθεση να σκορπίσουμε τα χρήματα με την ανεμελιά του νεόπλουτου. Θα εργαστούμε με ευθύνη, με σύνεση. Θα παρουσιάσουμε σύντομα ένα αναλυτικό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης που θα μεταμορφώσει τη χώρα.

Αυτό το σημαντικό ευρωπαϊκό κεφάλαιο που τίθεται στη διάθεσή μας δεν έχουμε καμία πρόθεση να το σπαταλήσουμε. Θα το επενδύσουμε προς όφελος όλων των Ελλήνων, θα στηρίξουμε τον κόσμο της εργασίας, θα στηρίξουμε τολμηρές πολιτικές πράσινης μετάβασης, τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό, τις δεξιότητες. Είναι μία μεγάλη, μοναδική ευκαιρία θα έλεγα για την Ελλάδα και την Ευρώπη, να κάνει ένα μεγάλο άλμα μπροστά. Δεν έχουμε καμία πρόθεση να την αφήσουμε ανεκμετάλλευτη.

Θέλω, τελειώνοντας, μετά από αυτό το εξαντλητικό τετραήμερο να ευχαριστήσω όλες και όλους που εργάστηκαν, εδώ και πολύ καιρό, για να μπορέσουμε να φτάσουμε σε αυτήν την εθνική επιτυχία. Συνεργάτες, τα στελέχη εδώ της Μόνιμης Αντιπροσωπείας. Ήταν, όπως γνωρίζετε, μια διαπραγμάτευση η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό, έφτασε σήμερα πιστεύω σε ένα αίσιο τέλος και οφείλω από καρδιάς ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους όσοι υποστήριξαν την προσπάθειά μας, την προσπάθειά μου, γιατί στο Συμβούλιο όπως ξέρετε είμαστε πάντα μόνοι μας, να μπορέσουμε να υπηρετήσουμε και τα συμφέροντα της Ευρώπης αλλά και τα συμφέροντα της πατρίδας μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Σταματώ εδώ, κυρία Πελώνη και σας δίνω το λόγο για να συντονίσετε τη συζήτηση.

Αρ. Πελώνη: Ευχαριστούμε πολύ κύριε Πρόεδρε. Τώρα παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.

Ζαρκαδούλα (ΑΠΕ): Κύριε Πρόεδρε, όπως είπατε και εσείς πριν από τέσσερις μήνες κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να δανειστεί από τις αγορές για να αντιμετωπίσει αυτήν την πανδημία που μας έπιασε όλους απροετοίμαστους. Τώρα, μετά από αυτήν την εξαντλητική Σύνοδο Κορυφής, τα αποτελέσματα και αυτά που παίρνει η Ελλάδα φεύγοντας από εδώ, θεωρείτε ότι είναι αρκετά για να αντιμετωπίσουμε τις άμεσες ανάγκες που έχουν προκύψει στη χώρα μας εξαιτίας αυτής της πανδημίας;

Κυρ. Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, σας μίλησα με αριθμούς. Έχουμε στη διάθεσή μας σημαντικότατους πόρους. Έχουμε τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουμε από αυτό το πλαίσιο δαπάνες οι οποίες έχουν ήδη γίνει από το Φεβρουάριο του 2020. Και βέβαια έχουμε πια τη δυνατότητα να μπορέσουμε να απαντήσουμε σε αυτήν την πρωτοφανή ύφεση η οποία θα χτυπήσει όλες τις ευρωπαϊκές οικονομίες, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής, το 2020.

Αλλά νομίζω, όπως σας είπα, ότι έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε και κάτι παραπάνω. Για την επόμενη τριετία, πέραν των πόρων που έχουμε στη διάθεσή μας από το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, έχουμε ένα σημαντικότατο πρόσθετο χρηματοδοτικό εργαλείο. Τονίζω και πάλι, αυτό το εργαλείο θα χρηματοδοτήσει επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις. Θα εκταμιεύει πόρους για την επόμενη εξαετία και θα μας δώσει τη δυνατότητα να μπορέσουμε να υπηρετήσουμε ένα κεντρικό σχέδιο μεταμόρφωσης της χώρας με πολύ μεγαλύτερη συνέπεια.

Άρα, θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο κορονοϊός μέσα στην τραγωδία του μας έδωσε το έναυσμα, ως Ευρώπη, να κάνουμε ένα βήμα το οποίο μέχρι και πριν από τρεις μήνες -όπως είπατε- φάνταζε αδιανόητο. Νομίζω ότι από αυτής της πλευράς είναι και μια ένδειξη του πώς δουλεύει η Ευρώπη και πώς μεταφράζεται στην πράξη η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη.

Ξέρετε, η Ευρώπη πολλές φορές δείχνει να είναι στατική και μετά ξαφνικά κάνει ένα μεγάλο άλμα προς τα εμπρός. Νομίζω ότι αυτό το οποίο έγινε αυτές τις τέσσερις μέρες ως προς τη δομή των πόρων που έχουμε στη διάθεσή μας, κυρίως τη δυνατότητα πια να δανειστούμε σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι ένα τέτοιο σημαντικό άλμα στο μέλλον. Μια μεγάλη παρακαταθήκη για το μέλλον της Ευρώπης.

Παλαιολόγος («Καθημερινή» και ΣΚΑΪ): Καλημέρα κύριε Πρόεδρε, δύο ερωτήσεις αν θα μπορούσα. Η πρώτη αφορά αυτό το πολυσυζητημένο φρένο εκτάκτου ανάγκης το οποίο θεσμοθετήθηκε κατόπιν πιέσεων, ειδικά της Ολλανδίας. Είδαμε στη διατύπωση ότι δεν είναι ακριβώς σαφές αν μία χώρα επιμείνει να πάει η συζήτηση στο Συμβούλιο επειδή δεν συμφωνεί με το πώς δαπανώνται οι πόροι, πως ακριβώς θα επιλύεται το αδιέξοδο και ήθελα να δω αν έχετε κάτι να μας πείτε επ’ αυτού και αν ανησυχείτε ότι θα οδηγήσει σε μία παράλυση στη διαδικασία και επίσης είδαμε ότι το τίμημα για να κλείσει η συμφωνία, ήταν ότι είχαμε δραστική περικοπή ή και κατάργηση κάποιων προγραμμάτων τα οποία υποτίθεται αφορούν το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είδαμε δραστική περικοπή του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης, είδαμε το EU4Health, αυτό το καινούργιο πρόγραμμα για την υγεία να εξαφανίζεται. Τους επιπλέον πόρους για το Horizon να φεύγουν. Σας προβληματίζει αυτό; Μήπως ήταν υπερβολικά βαρύ ως τίμημα; Ευχαριστώ.

Κυρ. Μητσοτάκης: Να ξεκινήσω με το πρώτο σας ερώτημα. Αυτό που είναι απολύτως σαφές είναι ότι κανένας δεν έχει βέτο σε επίπεδο Συμβουλίου. Άρα, καμία χώρα δεν μπορεί να μπλοκάρει εκταμίευση. Εξάλλου θα ήταν και παράλογο εάν μπορούσε να συμβεί αυτό, διότι θεωρητικά κάθε χώρα θα μπορούσε να μπλοκάρει την εκταμίευση άλλης χώρας. Γιατί προφανώς τα δικαιώματα αυτά ισχύουν το ίδιο και για τις 27 χώρες. Δεν υπάρχει κάποια χώρα η οποία να έχει κάποιο πλεονέκτημα ή κάποια άλλη χώρα η οποία να βρίσκεται σε κάποιο μειονέκτημα.

Είναι μία διαδικασία πρόσθετη, η οποία προσθέτει απλά, κύριε Παλαιολόγο, λίγο χρόνο σε περίπτωση που ενεργοποιηθεί. Δεν εκτιμώ ότι είναι μια διαδικασία η οποία θα ενεργοποιηθεί ή πάντως δεν θα ενεργοποιείται συχνά, γι’ αυτό είμαι αρκετά σίγουρος. Κατά συνέπεια, δεν θεωρώ ότι δημιουργεί κανένα απολύτως ζήτημα ως προς την απορρόφηση των πόρων από το σημαντικό αυτό καινούριο χρηματοδοτικό εργαλείο.

Κοιτάξτε, έχετε δίκιο ότι έγιναν κάποιες παραχωρήσεις. Είχα πει από την πρώτη στιγμή ότι όλοι πρέπει να κάνουμε συμβιβασμούς. Το τίμημα, για να είμαι απολύτως ειλικρινής, για να μπορέσουμε να πείσουμε τις λεγόμενες φειδωλές χώρες να δεχθούν επί της αρχής ένα πολύ σημαντικό πακέτο επιχορηγήσεων -θυμίζω ότι κλείσαμε στα 390 δισεκατομμύρια ευρώ επιχορηγήσεις και 360 δισεκατομμύρια σε δανεισμό- το τίμημα για να δεχθούν οι «φειδωλοί» αυτό το πακέτο ήταν προφανώς να πάρουν κάποιες περισσότερες επιστροφές.

Αλλά εκ των πραγμάτων όταν μειώνεται η πίτα από τα 500 δισ. στα 390 κάποια προγράμματα θα κοπούν. Επιλέξαμε -και δώσαμε και εμείς αγώνα- να προστατευτούν τα προγράμματα εκείνα τα οποία είχαν εθνικές κατανομές. Γιατί; Διότι ακριβώς οι χώρες είναι αυτές που χρειάζονται τα προγράμματα και τα χρήματα σε αυτήν τη συγκυρία για να βγουν από τη βαθιά ύφεση του κορονοϊού. Βεβαίως και σε έναν ιδεατό κόσμο θα θέλαμε περισσότερους πόρους και για τα βασικά ευρωπαϊκά προγράμματα. Τονίζω όμως ότι το Horizon, που είναι εμβληματικό πρόγραμμα, καταλήγει με περίπου 80 δισεκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή είναι προγράμματα τα οποία έχουν, ήδη από τη διάρθρωση του πολυετούς προγράμματος, σημαντικούς πόρους στη διάθεσή τους.

Θα έλεγα ότι συνολικά ήταν ένας εύλογος, ένας δίκαιος συμβιβασμός. Λαμβάνοντας πάλι υπόψη -και θέλω να το τονίσω αυτό- ότι εάν βρισκόμασταν πριν από τρεις μήνες και συζητούσαμε για τη δυνατότητα η Ευρώπη να δανειστεί σε κεντρικό επίπεδο και να διαθέσει επιχορηγήσεις και όχι δανεικά, οι πιο πολλοί θα λέγανε ότι αυτό το σενάριο ανήκει στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας.

Γκάτσιος (ΕΡΤ): Κύριε Πρόεδρε, καλημέρα και από εμένα. Η λογική της Κυβέρνησης, όπως και εσείς την περιγράψατε πριν από λίγο, είναι τα χρήματα που θα εισρεύσουν στην Ελλάδα να πάνε σε μεταρρυθμίσεις και σε επενδυτικές κινήσεις που θα ορίσουν τη μετάβαση της χώρας στην ανάπτυξη μετά από μία περίοδο ύφεσης λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Θα ήθελα να ρωτήσω ποιες είναι οι προτεραιότητες που έχετε προς αυτήν την κατεύθυνση και πού πιστεύετε ότι θα πρέπει να κατευθυνθούν κατά κύριο λόγο τα χρήματα αυτά;

Κυρ. Μητσοτάκης: Επιτρέψτε μου να μη μιλήσω αναλυτικά γι’ αυτό. Θα έχουμε την ευκαιρία, εξάλλου, τις επόμενες εβδομάδες, τους επόμενους μήνες, μέχρι να οριστικοποιηθεί το σχέδιο το οποίο πρέπει να καταθέσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 15 Οκτωβρίου, να συζητήσουμε αναλυτικά για τις εθνικές προτεραιότητες.

Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι ήδη έχω γίνει κοινωνός του πρώτου σχεδίου του πορίσματος της Επιτροπής Πισσαρίδη, το οποίο θέτει ένα κεντρικό πλαίσιο τολμηρών μεταρρυθμίσεων και αλλαγών στις οποίες πρέπει να προβεί η χώρα προκειμένου να μεταμορφωθεί η οργάνωση της οικονομίας μας. Και αυτό το πλαίσιο, σίγουρα, θα αποτελεί έναν οδηγό για την εξειδίκευση του σχεδίου που θα καταθέσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μπορώ, επίσης, να σας πω ότι εμβληματικές πρωτοβουλίες γύρω από την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την πράσινη οικονομία, αλλά και τις ψηφιακές δεξιότητες θα πρέπει να παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στο σχέδιο το οποίο θα καταθέσουμε, διότι αυτές αποτελούν και εμβληματικές πρωτοβουλίες της ίδιας της Επιτροπής.

Από εκεί και πέρα, όμως, υπάρχουν πολλές άλλες πτυχές αυτού του σχεδίου και άλλες επενδύσεις οι οποίες μπορούν να χρηματοδοτηθούν. Τονίζω ότι είναι ένα πολύ σημαντικό χρηματοδοτικό εργαλείο και έχουμε μία μεγάλη ευθύνη ως χώρα να το διαχειριστούμε με διαφάνεια, με αποτελεσματικότητα και με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση.

Αυτή η συζήτηση είναι μία συζήτηση η οποία αφορά συνολικά το πολιτικό σύστημα. Και προφανώς και θα λάβουμε υπόψη προτάσεις και σκέψεις των κομμάτων για να καταλήξουμε σε ένα εθνικό σχέδιο το οποίο θα αντανακλά, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, τις προτεραιότητες που πιστεύουμε ότι πρέπει να έχει η χώρα αλλά και τις προτεραιότητες εκείνες -θυμίζω- που θα εγκριθούν και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Διότι εδώ μιλάμε για την κατάθεση ενός σχεδίου το οποίο πρέπει να εγκριθεί από την Επιτροπή και το οποίο πρέπει να εντάσσεται και στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, να είναι δηλαδή και εναρμονισμένο με τις προτάσεις, συστάσεις, που μας κάνει η Επιτροπή -όπως τονίζω κάνει σε όλες τις χώρες, προς αποφυγή παρεξηγήσεων- για να βελτιώσουν την απόδοση και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας τους.

Μιχαλόπουλος (MEGA): Κύριε Πρόεδρε, καλημέρα σας. Θα χρειαστούν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Είναι τα δημοσιονομικά μέτρα μέρος αυτών των μεταρρυθμίσεων; Και αν ναι, πότε προβλέπεται να εφαρμόζονται σε βάθος τριετίας όσο θα διαρκεί δηλαδή και το Ταμείο Ανάκαμψης;

Κυρ. Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, μη συγχέουμε δημοσιονομικά μέτρα με μεταρρυθμίσεις, δεν είναι το ίδιο πράγμα. Εμείς έχουμε ένα δημοσιονομικό σχέδιο σε βάθος τριετίας. Θα έχω την ευκαιρία να μιλήσω πιο αναλυτικά γι’ αυτό και στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης για το πώς αναδιαρθρώνουμε τις πρωτοβουλίες μας στο δημοσιονομικό σκέλος.

Θέλω να τονίσω, όμως, ότι δημοσιονομικά, ήδη, η χώρα έχει πάρει πάρα πολλά μέτρα. Τα έχει πάρει δανειζόμενη, όπως και όλες οι ευρωπαϊκές χώρες και από τις αγορές, έτσι ώστε να μπορέσουμε να στηρίξουμε σε πρώτη φάση αυτούς που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη. Πρωτίστως τους εργαζόμενους, αυτούς οι οποίοι κινδυνεύουν ενδεχομένως από το φάσμα της ανεργίας, την πραγματική οικονομία και τη ρευστότητα των επιχειρήσεων.

Άρα, αυτά τα βραχυπρόθεσμα μέτρα τα οποία έχουμε πάρει, κάποια από τα οποία χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση ήδη, όπως το πρόγραμμα SURE το οποίο έρχεται και στηρίζει σχήματα τα οποία έχουν να κάνουν με στήριξη του κόσμου της εργασίας, είναι προγράμματα τα οποία ήδη υλοποιούνται. Εδώ, όμως, μιλάμε για ένα σχέδιο μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων το οποίο θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται ουσιαστικά από τις αρχές του ’21. Όπως σας είπα, έχουμε τρία χρόνια για να γίνουν οι κατανομές των πόρων και έξι χρόνια για να γίνουν οι εκταμιεύσεις. Είναι ένα σχέδιο πολύ πιο μεσομακροπρόθεσμο.

Ψαρρά (ΟΡΕΝ και «Έθνος»): Γεια σας και από εμένα, κύριε Πρόεδρε. Μας είπατε τι κερδίζει η Ελλάδα και πράγματι φαίνεται να είναι από τις πιο ευνοημένες χώρες από αυτήν τη συμφωνία. Αυτό που δεν είναι ξεκάθαρο είναι με ποιους όρους θα πάρουμε αυτά τα χρήματα. Υπάρχουν όροι για τις επιχορηγήσεις, υπάρχουν όροι για τα δάνεια; Τελικά ποιος κέρδισε σε αυτό το μπραντ-ντε-φερ μεταξύ των φειδωλών;

Κυρ. Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, ουσιαστικά δεν άλλαξε κάτι στους όρους. Οι όροι ήταν αυτοί οι οποίοι είχαν προδιαγραφεί ήδη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Κατατίθεται ένα σχέδιο, εγκρίνεται από την Επιτροπή, έρχεται όπως σας είπα και πριν και πρέπει να συνδέεται με τις προτάσεις της Επιτροπής για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο. Και στην περίπτωση που κάποια χώρα έχει κάποια ένσταση, υπάρχει αυτή η διαδικασία του χειρόφρενου, όπου θα έρθει για συζήτηση στο Συμβούλιο χωρίς όμως -να το τονίσω- καμία χώρα να έχει τη δυνατότητα να βάλει βέτο και να μπλοκάρει εκταμίευση.

Άρα, οι όροι είναι ίδιοι με αυτούς οι οποίοι είχαν περιγραφεί. Αλλά ξέρετε, θα το ξαναπώ και προς αποφυγή παρεξηγήσεων, κανείς δεν μας δίνει χρήματα άνευ όρων. Ούτε το ΕΣΠΑ είναι άνευ όρων. Και το ΕΣΠΑ έχει συγκεκριμένες διαδικασίες. Θα έλεγα μάλιστα ότι οι διαδικασίες στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι μάλλον πιο ευέλικτες από τις διαδικασίες του ΕΣΠΑ. Αλλά και το ΕΣΠΑ έχει συγκεκριμένες διαδικασίες, τις οποίες δεν μπορούμε να παρακάμψουμε και με τις οποίες πια είμαστε απολύτως εξοικειωμένοι. Άρα, δεν βλέπω κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα σε αυτό.

Σίγουρα έχουμε μια υποχρέωση διοικητικά και οργανωτικά να αναδιατάξουμε τις δυνάμεις μας με τέτοιο τρόπο, ως διοίκηση, ώστε να μπορέσουμε να απορροφήσουμε αυτούς τους πόρους με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα. Και εμείς ξέρουμε τι έχουμε κάνει καλά στο παρελθόν βλέποντας την απορρόφηση των κοινοτικών πόρων, πού πρέπει να βελτιωθούμε, ποιο πρέπει να είναι το σχήμα διακυβέρνησης το οποίο θα διέπει τη χάραξη των προτεραιοτήτων αλλά και την υλοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Όλα αυτά είναι πράγματα τα οποία ήδη τα σχεδιάζουμε.

Ψαρρά (ΟΡΕΝ και «Έθνος»): Θα μου επιτρέψετε μια ακόμα ερώτηση να σας κάνω. Παρόλο που έχουν περάσει 4 δύσκολες μέρες, το έχουμε ξεχάσει αλλά δεν το έχουμε ξεχάσει στην πραγματικότητα, το θέμα της Τουρκίας. Θέλω να το επαναφέρω και να σας ρωτήσω, τελικά θα γίνει έκτακτη Σύνοδος ειδική το Σεπτέμβρη για την Τουρκία; Και επίσης, ζητήσατε από τους ομολόγους σας ξεκάθαρες επιλογές και αυστηρές κυρώσεις για την Τουρκία. Έχουμε συμμάχους σε αυτό; Θα κοπούν κονδύλια από το μεταναστευτικό;

Κυρ. Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, δεν θα μιλήσω πολύ σήμερα για θέματα εξωτερικής πολιτικής. Θα πω μόνο ότι το θέμα της Τουρκίας συζητήθηκε στην αρχή της Συνόδου, έγιναν τοποθετήσεις και από εμένα και από τον Πρόεδρο της Κύπρου στην κατεύθυνση που φαντάζεστε. Εκτιμώ ότι θα υπάρχει και κάποια δήλωση του Προέδρου του Συμβουλίου γύρω από το θέμα αυτό.

Και υπήρξε συμφωνία ότι στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής η οποία μπορεί να γίνει και το Σεπτέμβριο, να είναι έκτακτη δηλαδή, θα κάνουμε μια αναλυτική συζήτηση για το πώς η Ευρώπη πρέπει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα Τουρκία. Και λέω συγκεκριμένα το πρόβλημα Τουρκία, διότι η Τουρκία είναι πρόβλημα συνολικά για την Ευρώπη σήμερα και όχι μόνο για την Ελλάδα και την Κύπρο.

Συριόπουλος (ΕΡΤ): Καλημέρα κύριε Πρόεδρε. Θα ήθελα να μας πείτε εάν αυτή η υποχώρηση που έγινε από πολλές χώρες στο Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης προκαλεί κάποιο πρόβλημα, αν θέλετε, στο στόχο που έχει τεθεί για την απολιγνιτοποίηση στην Ελλάδα μέχρι το 2028 και εάν τα ποσά αυτά επαρκούν για να υλοποιηθούν οι πολιτικές και να αντιμετωπιστούν, αν θέλετε, και οι κοινωνικές επιπτώσεις που προκύπτουν από τη μετάβαση αυτή.

Κυρ. Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, υπήρχε μία περικοπή στο Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, σημαντική. Αλλά από την άλλη πλευρά πολλές από τις δράσεις που αφορούν την απολιγνιτοποίηση μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το κύριο εργαλείο μας, το RRF, το Recovery and Resilience Fund. Κατά συνέπεια, δεν αισθάνομαι ότι κινδυνεύουμε κατά οποιονδήποτε τρόπο να μην έχουμε αρκετούς πόρους για να χρηματοδοτήσουμε τη διαδικασία της απολιγνιτοποίησης.

Θέλω να θυμίσω ότι έχει γίνει μία πάρα πολύ σοβαρή δουλειά από την κυβέρνηση και από τον κ. Μουσουρούλη, ο οποίος είναι υπεύθυνος της σχετικής Επιτροπής. Και το σχέδιο το οποίο έχουμε είναι πολύ τολμηρό και νομίζω δίνει μία ουσιαστική ελπίδα στους κατοίκους της Δυτικής Μακεδονίας, της Μεγαλόπολης, ότι το μέλλον μετά το λιγνίτη θα είναι καλύτερο από το παρόν με το λιγνίτη. Και αυτός είναι ο σκοπός μας και γι’ αυτή τη μετάβαση σας διαβεβαιώνω ότι και από το Just Transition Fund -το οποίο εξακολουθεί να έχει σημαντικούς πόρους- αλλά και από τα υπόλοιπα κεφάλαια του κύριου ταμείου το οποίο έχουμε στη διάθεσή μας θα έχουμε αρκετούς πόρους για να μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε αυτήν τη μετάβαση.

Αρ. Πελώνη: Δεν υπάρχει κάποια άλλη ερώτηση, από όσο θυμάμαι. Ευχαριστούμε πολύ, κύριε Πρόεδρε. Ευχαριστούμε όλους εσάς. Καλημέρα και καλή ξεκούραση σε όλους.

Κυρ. Μητσοτάκης: Εγώ σας ευχαριστώ. Καλημέρα και καλή επιστροφή.




«STOP» στα τροχαία με νέο ΚΟΚ – Οι αλλαγές που επεξεργάζεται το Υπ. Μεταφορών


Υποχρεωτική χρήση κράνους για χρήστες ποδηλάτου έως 12 ετών και αυξημένα πρόστιμα σε σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, είναι μερικά από όσα επεξεργάζεται το υπουργείο Μεταφορών και αναμένεται να παρουσιάσει σύντομα.

Οπως έκανε γνωστό ο υφυπουργός ΥΠΟΜΕ Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο αναθεωρημένος ΚΟΚ θα περιλαμβάνει την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων που αυξάνουν την πιθανότητα θανατηφόρου τροχαίου δυστυχήματος όπως είναι για παράδειγμα η υπερβολική ταχύτητα ή η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, ενώ οι… ποινές θα βεβαιώνονται και θα πληρώνονται ηλεκτρονικά.

Αναλυτικότερα, όπως σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης μιλώντας σε εκδήλωση του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) για το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο ΗΟRΙΖΟΝ 2020 «SAFE STRIP – Safe and green Sensor Technologies for self-explaining and forgiving Road Interactive», αυτά θα συμπεριληφθούν στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021-2030, ενώ στόχος είναι η μείωση των νεκρών, αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50%, με έτος αναφοράς το 2020.

Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις αφορούν:

-Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ ανά βαθμό επικινδυνότητας με έμφαση στις παραβάσεις που αυξάνουν την πιθανότητα θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος.

-Τον διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο την οδηγική συμπεριφορά και την ασφάλεια του οχήματος.

-Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις κατοικημένες περιοχές.

-Την ενσωμάτωση νέων κατηγοριών οχημάτων όπως αυτό της μικροκινητικότητας. Στο πλαίσιο αυτό θα ρυθμιστεί η ασφαλής κυκλοφορία για τα πατίνια, τα αυτοπροωθούμενα οχήματα τύπου Segway ή τα ηλεκτρικά ποδήλατα.

-Την υποχρεωτική χρήση προστατευτικού κράνους για χρήστες ποδηλάτου ηλικίας έως 12 ετών.

-Η ευθύνη για παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (με κάμερες, ραντάρ) θα αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

Οπως έχει ήδη γράψει ο Ελεύθερος Τύπος, η βεβαίωση και καταχώρηση των παραβάσεων του ΚΟΚ θα γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα, ενώ επίσης με ηλεκτρονικά μέσα θα ενημερώνεται για αυτήν και ο παραβάτης – οδηγός, κυρίως στις περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν ήταν παρών, όπως για παράδειγμα στην παράβαση παράνομης στάθμευσης, την υπερβολική ταχύτητα κ.λπ. Παράλληλα, θα υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e banking ή ATM.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό Μεταφορών, ο κάθε παραβάτης του ΚΟΚ θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα καταβάλει το προβλεπόμενο πρόστιμο από την παράβαση που έχει τελέσει, ενώ «ο παραβάτης που δεν καταβάλλει το πρόστιμο εμπροθέσμως θα το βλέπει να βεβαιώνεται στο TAXIS». Ταυτόχρονα, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, θα υπάρξει μηχανισμός «ώστε τα πρόστιμα να επενδύονται σε έργα ενίσχυσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας, στον ίδιο Δήμο μέσω ενός Ταμείου Οδικής Ασφάλειας.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να αξιοποιήσει αυτούς τους πόρους και μέσα από τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας».

Αντίστοιχη μέθοδος θα ακολουθηθεί και για την αναβάθμιση του point system. Το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθιερώνει ηλεκτρονικές διαδικασίες ελέγχου των παραβάσεων του ΚΟΚ και της οδικής συμπεριφοράς των καθ’ έξιν παραβατών οδηγών.

Τα βασικά σημεία της παρέμβασης περιλαμβάνουν:

-Τη δυνατότητα online ενημέρωσης των πολιτών για τους βαθμούς τους στο point system.

-Εξοπλισμό των υπηρεσιών τροχονομικού ελέγχου με συσκευές για την επί τόπου παρακολούθηση της υποτροπής των οδηγών.

-Δημιουργία εθνικού μητρώου οδηγών/παραβατών

-Εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού / πόρων μέσω διαλειτουργικότητας όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε πραγματικό χρόνο.

Με αυτές τις παρεμβάσεις η κυβέρνηση στοχεύει ο παραβάτης να γνωρίζει ότι οι πόντοι θα καταγράφονται μέσα σε εύλογο χρόνο. Στην κατεύθυνση αυτή θα επιτρέπεται η άμεση online ενημέρωση των οδηγών για τις παραβάσεις και τους πόντους που έχουν στο point system.

Ετσι, το νέο point system θα αποτελεί μέρος του ευρύτερου μηχανισμού αντιμετώπισης των παραβατών οδηγών, με διαδικασίες επαναξιολόγησης της ικανότητας οδήγησης, εναλλακτικές μορφές κυρώσεων: υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων οδήγησης κ.λπ.). Αλλωστε, όπως επεσήμανε ο κ. Κεφαλογιάννης, παρά τις βελτιωμένες επιδόσεις της Ελλάδας, μόνο το 2019 η χώρα θρήνησε 699 νεκρούς στην άσφαλτο.

«Οι αριθμοί δείχνουν μείωση των θυμάτων κατά 45% σε σχέση με το 2010, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης», διευκρίνισε.

«Σε κάθε περίπτωση, κανείς δεν μπορεί να δηλώνει ευχαριστημένος με εκατοντάδες νεκρούς κάθε χρόνο σε τροχαία. Ο ρόλος της Πολιτείας είναι να κατανοήσει όλες τις παραμέτρους που συμβάλλουν σε ένα ατύχημα, προτείνοντας μέτρα που θα μπορούσαν να το έχουν αποτρέψει και κατ’ επέκταση να προλάβουν το επόμενο», κατέληξε ο κ. Κεφαλογιάννης.


ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ


Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Η καραντίνα μείωσε χρέη και κατασχέσεις



Τα έκτακτα μέτρα της κυβέρνησης και η απόφαση για αναστολή πληρωμών από το Μάρτιο και μετά, οδήγησε στη μείωση του αριθμού των ληξιπρόθεσμων οφειλών στην εφορία τον Απρίλιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, σε μόλις 20 οφειλέτες επιβλήθηκαν αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.

Ο ρυθμός αύξησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών περιορίστηκε σε σχέση με τον Απρίλιο του 2019 με τις νέες οφειλές να καταγράφουν μείωση 10,5% στα 204 εκατ. ευρώ από 228 εκατ. ευρώ τον περασμένο Απρίλιο.

Όσον αφορά το διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου, οι απλήρωτοι φόροι διαμορφώθηκαν σε 2,2 δισ. ευρώ έναντι 2,7 δισ. ευρώ το α΄ τετράμηνο του 2019.

Σε επίπεδο εισπράξεων από ρυθμίσεις και πληρωμές φόρων κατεγράφη πτώση 16,1% φτάνοντας τα 1,39 δισ. ευρώ από 1,64 δισ. ευρώ. Μείωση κατέγραψε και ο αριθμός των φορολογουμένων με ληξιπρόθεσμες οφειλές στην εφορία τον Απρίλιο καθώς ο αριθμός των ΑΦΜ υποχώρησε σε 3,91 εκατ. από 3,95 εκατ. το Μάρτιο του 2020.



naftemporiki.gr


Δέν έχει τέλος η ξεφτίλα του ΣΥΡΙΖΑ μετά τις αποκαλύψεις! Αρνούνται οι ανήθικοι τα πάντα και μιλάνε για πολιτική τυμβωρυχία


Είναι τραγική η αθλιότητα του ΣΥΡΙΖΑ και των στελεχών του που αντί να απολογείται για όσα βλέπουν το φώς της δημοσιότητας τα βάζει με τον Μητσοτάκη.

Εάν υπήρχε ίχνος σοβαρότητας σε αυτό το επικίνδυνο και ανήθικο κόμμα, ο Αλέξης Τσίπρας θα είχε ζητήσει την διαγραφή της Όλγας Γεροβασίλη μέχρι να διευλευκανθεί η υπόθεση, αλλά επειδή κανένας υπουργός της τότε κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δεν λειτουργούσε μόνος του, ο Τσίπρας είναι εξίσου ένοχος και δεν μπορεί να κάνει τίποτα εναντίον των συντρόφων.

Όλη η Ελλάδα άκουσε το ηχητικό ντοκουμέντο με την Oλγα Γεροβασίλη, να εκτίθεται από τα λεγόμενα του πρώην αρχηγού της Πυροσβεστικής κ. Ματθαιόπουλου, και η πρώτη της κίνηση ήταν να καταθέσει μήνυση εναντίον της συντακτικής ομάδας της εφημερίδας «Καθημερινή» και της δημοσιογράφου Μαριάννας Κακαουνάκη που υπόγραψε το ρεπορτάζ, για να φιμώσει τις εξελίξεις και τις αποκαλύψεις.

«Είναι παντελώς ψευδείς κατά περιεχόμενο και δεν ανταποκρίνονται επ’ ουδενί στην αλήθεια», γράφει στη μήνυσή της η κ. Γεροβασίλη για τους συγκλονιστικούς διαλόγους. Υποστηρίζει ότι στοχοποιείται ανοίκεια η προσωπική και πολιτική ηθική και πορεία της, χαρακτηρίζει «ακραία συκοφαντικό το δημοσίευμα», καταγγέλλει «ψεύδη και συκοφαντίες», διαμαρτύρεται επειδή – όπως λέει- «βαρύτατα προσβάλλει την προσωπικότητά μου, την τιμή και την υπόληψή μου, στοχεύει δε στην πολιτική και ηθική μου εξόντωση αλλά και στη δημιουργία μη ανεκτών υπονοιών σε βάρος μου περί τη νομιμότητα».

Πουθενά δεν έχουμε ακούσει κάποιον να απολογείται και να απαντάει για τα όσα ακούγονται στο ηχητικό ντοκουμέντο.  Σε κανένα ηχητικό ντοκουμέντο με την δράση του παρακράτους ΣΥΡΙΖΑ, με τις αποκαλύψεις για το παραδικαστικό και τώρα με τις αποκαλύψεις για το Μάτι, ο πολίτης δεν άκουσε κάποιον από τον ΣΥΡΙΖΑ να απολογείται. Μόνο σε μαφιόζους και σκληρούς κακοποιούς υπάρχει τέτοια ομερτά.

Τους τελευταίους μήνες με τις αλλεπάλληλες αποκαλύψεις οι πολίτες αυτής της χώρας έχουν καταλάβει το ύφος και το ήθος της εξουσίας της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με σειρά στοιχείων που ούτε αμφισβητούνται ούτε απαντώνται, η αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει να κάνει λόγο για αντιπερισπασμό της κυβέρνησης, για πολιτική τυμβωρυχία και να ισχυρίζεται ότι όλες οι αποκαλύψεις του τελευταίου διαστήματος, είτε για τη σκοτεινή δράση του Νίκου Παππά είτε για παρεμβάσεις ώστε να μην αποκαλυφθεί η αλήθεια για το Μάτι, γίνονται για να μην ασχολείται η ελληνική κοινή γνώμη με την οικονομία.

Αυτές οι αποκαλύψεις είναι πράγματι συγκλονιστικές, γιατί μπορεί ο κάθε πολίτης να αντιληφθεί πόσο ανυπεράσπιστος από τον ΣΥΡΙΖΑ και εγκαταλελειμμένος υπήρξε. Ποιος θα ξεχάσει το σώου με την έκτακτη συνέντευξη Τύπου που «έστησε» το τότε Μαξίμου την 23η Ιουλίου του 2018 σε ζωντανή σύνδεση για να πείσει ότι δεν γνώριζε ότι στο Μάτι υπήρχαν νεκροί, όταν από τις 8 το βράδυ είχαν επίσημη ενημέρωση για την ύπαρξη θυμάτων από την πυρκαγιά. Αυτό το καραγκιοζιλίκι που στήθηκε παρουσία του τότε πρωθυπουργού, υπουργών και των επικεφαλής του Σώματος με τον Ματθαιόπουλου πρώτη μούρη να ενημερώνει τον Τσίπρα για τη φωτιά στην Κινέτα όταν οι εικόνες με τους νεκρούς από το Μάτι «έπαιζαν» παντού και έκαναν ότι δεν ήξεραν για να δείχνουν ότι κάνουν ό,τι μπορούν.




Βρέθηκαν αυτοσχέδιοι εμπρηστικοί μηχανισμοί και στυλιάρια στην περιοχή της Νέας Φιλαδέλφειας




Πρωινές ώρες εχθές 20/7/2020 εντοπίστηκαν από αστυνομικούς της ομάδας ΔΙ.ΑΣ. στην περιοχή της Νέας Φιλαδέλφειας, 18 αυτοσχέδιοι εμπρηστικοί μηχανισμοί (Α.Ε.Μ.), τύπου βόμβας μολότοφ και 12 ξύλινα στυλιάρια, μήκους περίπου ενός μέτρου.

Ειδικότερα, οι επτά 7 εκ των ανωτέρω Α.Ε.Μ. ανευρέθηκαν κρυμμένοι κάτω από χόρτα σε χώρο που εφάπτεται της εξωτερικής περίφραξης του εργοταξίου του γηπέδου της Α.Ε.Κ. και εξωτερικά αυτής, οι δε υπόλοιποι ένδεκα 11 ήταν επιμελώς κρυμμένοι κάτω από κλαδιά και φύλλα δέντρων εντός δύο φρεατίων σε χώρο του άλσους της Ν. Φιλαδέλφειας σε κοντινή απόσταση από την εξωτερική περίφραξη του εργοταξίου.

Τα ανωτέρω αντικείμενα κατασχέθηκαν και αποστέλλονται στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών για εργαστηριακές εξετάσεις.

Προανάκριση ενεργείται από την Υποδιεύθυνση Αντιμετώπισης Βίας στους Αθλητικούς Χώρους της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής.









Μητσοτάκης : Επιστρέφουμε στην Αθήνα με ένα πακέτο που ξεπερνά τα 70 δισ. ευρώ



Κυριάκος Μητσοτάκης : «Πιστεύω ότι πετύχαμε τελικά ένα πάρα πολύ σημαντικό αποτέλεσμα και για την Ευρώπη και για την Ελλάδα» είπε ο πρωθυπουργός στην αρχή της συνέντευξης Τύπου. «Πετύχαμε τελικά σήμερα να έχουμε δρομολογήσει μια πολύ φιλόδοξη αντίδραση, μια αντίδραση που απαντά στο συμμετρικό σοκ που προκαλεί σε όλες τις οικονομίες η πανδημία. Νομίζω ότι είναι μια αντίδραση που δείχνει ότι η Ευρώπη ακούει τη βοή των επικείμενων γεγονότων. Οι περιστάσεις μάς ορίζουν και οι επιλογές μας τελικά μάς καθορίζουν και σήμερα η Ευρώπη έδειξε ότι μπορεί να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων. Απαντά με ένα Ταμείο Ανάκαμψης 750 δισ. ευρώ και με ένα προϋπολογισμό για τα επόμενα 7 έτη ύψους 1,074 τρισ. ευρώ, δήλωσε ο πρωθυπουργός.
Για πρώτη φορά η πατρίδα μας αποκτά πρόσβαση σε τόσο φιλόδοξα χρηματοδοτικά εργαλεία. Επιστρέφουμε στην Αθήνα με ένα συνολικό πακέτο το οποίο ξεπερνάει τα 70 δισ. ευρώ, ένα μέγεθος πρωτοφανές για τη χώρα μας, τόνισε ο κ. Μητσοτάκης για να υπογραμμίσει: Καταφέραμε τελικά μέσα από μια διαδικασία αμοιβαίων υποχωρήσεων, συμβιβασμών, πράγματα, τα οποία είναι συνηθισμένα σε ευρωπαϊκό επίπεδο: να προστατεύσουμε πάνω από όλα τα προγράμματα τα οποία έχουν σημαντικές εθνικές κατανομές. Και βέβαια η Ελλάδα έχοντας πλέον ανακτήσει την αξιοπιστία της σε ευρωπαϊκό επίπεδο κλήθηκε να συμμετέχει και συμμετείχαμε ενεργά σε όλες τις διαπραγματεύσεις που έγιναν τα 4 τελευταία εικοσιτετράωρα. Συμμετείχαμε και εμείς στη συνδιαμόρφωση των ευρωπαϊκών αποφάσεων προς όφελος των πολιτών, για μια απάντηση την οποία στέλνει ενωμένη σήμερα ολόκληρη η Ευρώπη, μια Ευρώπη που δείχνει αλληλεγγύη, στηρίζει την οικονομία και τους πολίτες σε αυτές τις εξαιρετικές συνθήκες.

Σχετικά με το πακέτο των 72 περίπου δις. για την Ελλάδα, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι «οι επιδοτήσεις από το πρόσθετο πρόγραμμα το οποίο εγκρίθηκε ουσιαστικά ανέρχονται περίπου σε ένα επιπλέον ΕΣΠΑ και πρόκειται για κάτι παραπάνω από 19 δισ. στα οποία προστίθενται περίπου τα 12,5 δισ. σε δάνεια για να καταλήξουμε ξανά στο τελικό ποσό των 32 δισ.».

Ερωτηθείς για το αν υπάρχουν όροι για να πάρει η Ελλάδα τα εν λόγω ποσά ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι «Τα χρήματα αυτά θα εκταμιεύονται με όρους που είναι πιο ευέλικτοι από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ, θα έχουμε ταχύτερες εκταμιεύσεις, αλλά θα έχουμε και αναδρομικότητα επιλεξιμότητας από τις αρχές του 2020».

Αναφερόμενος στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, το πολυετές Δημοσιονομικό πλαίσιο, είπε ότι -παρά τη μείωσή του- πετύχαμε δύο πράγματα. «Πρώτον την αύξηση των πόρων που θα πάρει η Ελλάδα από το Ταμείο Συνοχής και παράλληλα για τους αγρότες μας παραμένουν σταθεροί οι πόροι από την ΚΑΠ».

«Έχουμε λοιπόν τα εργαλεία, έχουμε το σχέδιο, ξέρουμε τι θέλουμε να κάνουμε. Θα το ξαναπώ: δεν έχουμε καμία πρόθεση να σκορπίσουμε τα χρήματα με την ανεμελιά του νεόπλουτου. Θα εργαστούμε με ευθύνη, με σύνεση, θα παρουσιάσουμε σύντομα ένα αναλυτικό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης που θα μεταμορφώσει τη χώρα. Αυτό το σημαντικό ευρωπαϊκό κεφάλαιο που τίθεται στη διάθεσή μας δεν έχουμε πρόθεση να το σπαταλήσουμε, θα το επενδύσουμε προς όφελος όλων των Ελλήνων. Θα στηρίξουμε τον κόσμο της εργασίας, θα στηρίξουμε τολμηρές πολιτικές πράσινης μετάβασης, το ψηφιακό εκσυγχρονισμό, τις δεξιότητες. Είναι μια μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα και την Ευρώπη να κάνει ένα μεγάλο άλμα μπροστά και δεν έχουμε πρόθεση να την αφήσουμε ανεκμετάλλευτη» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Σε ερώτηση για το περιεχόμενο της συμφωνίας, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου μετά τη συμφωνία για το Σχέδιο Ανάκαμψης, ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι προβλέπει 390 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και 360 δισ. υπό τη μορφή δανείων και επίσης ότι «καμία χώρα δεν έχει βέτο. Καμία χώρα δεν μπορεί να μπλοκάρει την εκταμίευση».

«Το τίμημα για να πείσουμε τις λεγόμενες "φειδωλές" χώρες να δεχθούν επί της αρχής ένα πολύ σημαντικό πακέτο επιχορηγήσεων, είναι να πάρουν κάποιες περισσότερες επιστροφές», πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης.

Επίσης αναφερόμενος στο θέμα της Τουρκίας, είπε ότι το θέμα συζητήθηκε στην αρχή της Συνόδου. Ο κ. Μητσοτάκης εκτίμησε ότι θα υπάρξει δήλωση του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και σημείωσε ότι «στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής, η οποία μπορεί να γίνει και τον Σεπτέμβριο, θα κάνουμε μια αναλυτική συζήτηση για το πως η Ευρώπη πρέπει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα Τουρκία. Διότι, η Τουρκία είναι πρόβλημα συνολικά για την Ευρώπη σήμερα και όχι μόνο για την Ελλάδα και την Κύπρο».


Πηγή


Επιτέλους συμφωνία για το Ταμείο Ανάκαμψης


Σε συμφωνία κατέληξαν τα ξημερώματα της πέμπτης μέρας της Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. οι ηγέτες των 27 κρατών-μελών για τον νέο επταετή προϋπολογισμό της Ένωσης και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Μετά από εξαντλητικές διαπραγματεύσεις, σε μία Σύνοδο που ξεπέρασε το ιστορικό ρεκόρ διάρκειας εκείνης του Δεκεμβρίου του 2000 για τη Συνθήκη της Νίκαιας, οι «27» συμφώνησαν ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θα αποτελείται από επιχορηγήσεις ύψους 390 δισ. ευρώ και δάνεια 360 δισ. ευρώ. Η (σχεδόν) τελική συμβιβαστική πρόταση που παρουσίασε χθες στις 7 το απόγευμα ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ οδήγησε σε μία ακόμα ολονυκτία διαπραγματεύσεων, με το τελικό κείμενο συμπερασμάτων να παρουσιάζεται στις 5 το πρωί και τη συμφωνία να ανακοινώνεται στις 5.31 με tweet του κ. Μισέλ.

Το Ταμείο θα είναι τριετές (δεσμεύσεις πόρων μεταξύ 2021-3), με πληρωμές έως και το 2026. Το βασικό εργαλείο, το Recovery and Resilience Facility, αποτελεί σχεδόν το 90% του Ταμείου, φτάνοντας τα 672,5 δισ. ευρώ (από 560 δισ. στην πρόταση της Κομισιόν και 625 στη συμβιβαστική πρόταση Μισέλ του Σαββάτου), με 360 δισ. επιχορηγήσεις και 312,5 δισ. δάνεια. Η Ελλάδα προβλέπεται να λάβει 32,1 δισ. (οριακά περισσότερα από ό,τι με την πρόταση της Επιτροπής), αλλά με μεγαλύτερη αναλογία δανείων προς επιχορηγήσεις σε σχέση με πριν (ως 12,5 δισ. δάνεια και λίγο πάνω από 19,5 δισ. επιχορηγήσεις).

Είναι αξιοσημείωτο ότι η μείωση των επιχορηγήσεων κατά 110 δισ. ευρώ σε σχέση με την αρχική πρόταση της Επιτροπής (και τη γαλλογερμανική πρόταση του Μαΐου) επιτεύχθηκε με περικοπές σε σειρά προγραμμάτων που εκπροσωπούν τις εκσυγχρονιστικές προτεραιότητες της Ένωσης. Οι πιο θερμοί θιασώτες του εκσυγχρονισμού του κοινοτικού προϋπολογισμού υποτίθεται ότι είναι οι «φειδωλοί 4» (Ολλανδία, Αυστρία, Σουηδία, Δανία), που πρωτοστάτησαν στην προσπάθεια μείωσης των επιχορηγήσεων. Έτσι, το συμπλήρωμα του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης συρρικνώνεται δραστικά, από 32,5 σε 10 δισ. ευρώ, ενώ περικόπτονται επίσης οι επιπλέον πόροι για το Horizon Europe από 13,5 σε 5 δισ. ευρώ και οι πόροι του Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης, για τον εκσυγχρονισμό και την περιβαλλοντική αναβάθμιση του αγροτικού τομέα, από 15 σε 7,5 δισ. ευρώ. Καταργείται επίσης, μεταξύ άλλων, το EU4Health – ένα νέο πρόγραμμα που αποσκοπούσε στην αναβάθμιση της συλλογικής υγειονομικής ικανότητας της Ε.Ε.

Στο θέμα της διακυβέρνησης, προτείνεται (όπως και πριν) η Κομισιόν να εξετάζει για περίοδο δύο μηνών τα εθνικά προγράμματα ανάκαμψης και ανθεκτικότητας που θα καταθέτει κάθε κράτος-μέλος. Στη συνέχεια, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα ψηφίζει επί της εισήγησης της Επιτροπής, με την απόφαση να λαμβάνεται με ειδική πλειοψηφία. Στη φάση της υλοποίησης, η Κομισιόν θα κρίνει αν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την εκταμίευση, κατόπιν γνωμοδότησης της Οικονομικής και Δημοσιονομικής Επιτροπής της Ενωσης (όργανο που αποτελείται από ανώτερους υπαλλήλους των εθνικών διοικήσεων και των κεντρικών τραπεζών, της ΕΚΤ και της Επιτροπής). Στην «έκτακτη» περίπτωση που ένα ή περισσότερα κράτη-μέλη διαφωνούν ότι το εθνικό πρόγραμμα πληροί τις προϋποθέσεις και τα ορόσημα, το ζήτημα θα παραπέμπεται στο Συμβούλιο και οι πόροι δεν θα εκταμιεύονται έως ότου το Συμβούλιο «θα έχει συζητήσει εξαντλητικά το θέμα» - αλλά εντός περιόδου τριών μηνών από τη στιγμή που η Επιτροπή θα ζητήσει τη γνωμοδότηση της ΟΔΕ. 

  Ο δανεισμός της Επιτροπής για τη χρηματοδότηση του Next Generation EU πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2026 και η αποπληρωμή ως το τέλος του 2058.

Το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-7 παραμένει στα 1,074 τρισ. ευρώ (η προ Συνόδου πρόταση Μισέλ), με 5 δισ. εκτός οροφής για το Αποθεματικό Ταμείο του Brexit. Αυξάνονται θεαματικά, ακόμα περισσότερο και από τη συμβιβαστική πρόταση του Σαββάτου, οι «επιστροφές» (rebates) για τους «φειδωλούς»: από 197 εκατ. στην πρόταση Μισέλ προ της Συνόδου σε 377 εκατ. ετησίως για τη Δανία (τα 322 εκατ. στην προτελευταία συμβιβαστική πρόταση φαίνεται ότι ήταν τυπογραφικό λάθος), από 1,576 δισ. σε 1,921 δισ. για την Ολλανδία, από 237 σε 565 εκατ. για την Αυστρία και από 798 εκατ. σε 1,069 δισ. για τη Σουηδία. Το ποσό για τη Γερμανία μένει το ίδιο – η οποία κατά τρόπον επιχειρεί να εξαγοράσει έτσι τη συναίνεση των μέχρι πρότινος δορυφόρων της στο Βορρά.

Διατηρείται επίσης ο στόχος να κατευθυνθεί το 30% των συνολικών δαπανών (ΠΔΠ συν Ταμείο Ανάκαμψης) σε προγράμματα και επενδύσεις που συνδέονται με την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Σχετικά με τους Ίδιους Πόρους, συμφωνήθηκε να ισχύσει το τέλος στο πλαστικό από 1.1.2021 και στις αρχές του νέου έτους η Κομισιόν να καταθέσει προτάσεις για ψηφιακό φόρο και τη διασυνοριακή προσαρμογή άνθρακα.

Τέλος, σχετικά με το κράτος Δικαίου, η τελική διατύπωση είναι πιο ασαφής από αυτήν που περιλάμβανε η πρόταση του Σαρλ Μισέλ τον Φεβρουάριο αλλά και προ της Συνόδου. Όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα, «θα εισαχθεί ένα καθεστώς αιρεσιμότητας που θα προστατεύει τον προϋπολογισμό και το Next Generation EU [σ.σ.: το Ταμείο Ανάκαμψης]», με την Κομισιόν να προτείνει «μέτρα σε περίπτωση παραβιάσεων» τα οποία θα υιοθετούνται με ειδική πλειοψηφία του Συμβουλίου. Ήταν ένας μικρός θρίαμβος για τον Ούγγρο πρωθυπουργό Βίκτορ Oρμπαν, που, με τη στήριξη κυρίως της Πολωνίας και της Σλοβενία, κατάφερε να αντικρούσει ακόμα και τις σχετικά ανώδυνες διατάξεις στις προηγούμενες προτάσεις του Σαρλ Μισέλ.


Ρεπορτάζ του Γιάννη Παλαιολόγου Καθημερινή