Σημεία από τη συνέντευξη τύπου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την οικονομία, την ανάπτυξη και την αγορά εργασίας
Πρώτο μας μέλημα o υψηλός πληθωρισμός στα τρόφιμα
Πιστεύω ότι το ζήτημα της ακρίβειας απασχολεί σήμερα περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο την ελληνική κοινωνία για λόγους απολύτως εύλογους, καθώς βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τη μεγαλύτερη έκρηξη πληθωρισμού που έχουμε δει, όχι μόνο ως χώρα, αλλά ως παγκόσμια οικονομία τα τελευταία 40 χρόνια. …
Οι τιμές μπορεί ακόμα να είναι υψηλές όμως τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν μία αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Τον Δεκέμβριο είχαμε πληθωρισμό της τάξης του 7,2%, σημαντικά χαμηλότερος από το 9,2% που ήταν ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όμως εξακολουθούμε και βλέπουμε έναν συστηματικά υψηλό πληθωρισμό στα τρόφιμα κι εκεί είναι λίγο χαμηλότερος από την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι όμως αυτή τη στιγμή το πρώτο μας μέλημα.
Θέλω, επίσης, να θυμίσω ότι καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της εισαγόμενης πληθωριστικής κρίσης η κυβέρνηση απάντησε με μία σειρά μέτρων τα οποία στήριξαν το διαθέσιμο εισόδημα -δεν θα τα επαναλάβω όλα διότι ήταν πάρα πολλά. Μέτρα τα οποία μας επέτρεψαν να απενεργοποιήσουμε μια σειρά από πληθωριστικές «βόμβες», με σημαντικότερη αυτή που αφορούσε στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. Έχει υπάρξει, επίσης, μία συγκράτηση στις τιμές των καυσίμων. Και το κύριό μας μέλημα, θα σας έλεγα σήμερα, αφορά τις τιμές στα σούπερ μάρκετ. Κι εκεί έχουν γίνει σημαντικά πράγματα.
Θέλω να θυμίσω ότι το «Καλάθι του Νοικοκυριού», το οποίο λοιδορήθηκε όταν το εισήγαγε η κυβέρνηση, είχε ως αποτέλεσμα την όχι ευκαταφρόνητη αποκλιμάκωση τιμών σε ένα σημαντικό αριθμό προϊόντων τα οποία συμμετέχουν στο «Καλάθι». Και μάλιστα ήταν τόσο επιτυχημένη αυτή η πολιτική που και άλλες χώρες, όπως πρόσφατα η Γαλλία, ανακοίνωσαν ότι εξετάζουν ένα αντίστοιχο μέτρο.
Ταυτόχρονα, από τον Φεβρουάριο θα τεθεί σε εφαρμογή και το «Market Pass». Όπως ξέρετε είναι μία σημαντική έκτακτη ενίσχυση η οποία έχει ως σκοπό να περιορίσει την επίπτωση του πληθωρισμού στις βασικές αγορές που κάνουν οι πολίτες στα σούπερ μάρκετ. Θέλω να θυμίσω ότι το ποσό αυτό το οποίο έχει προϋπολογιστεί γύρω στα 600 εκατομμύρια, σημαντικό ποσό, θα προέλθει από την έκτακτη φορολόγηση των δύο ελληνικών διυλιστηρίων. Είναι, δηλαδή, μία πολιτική αναδιανομής η οποία ουσιαστικά παίρνει από τους πολύ λίγους, από δύο εν προκειμένω, και τελικά θα ωφελήσει πολλά εκατομμύρια συμπολίτες μας.
Για την αισχροκέρδεια... ο έλεγχος στην αγορά δεν είναι μια απλή υπόθεση. Θέλω να θυμίσω όμως ότι για πρώτη φορά έχουμε νομοθετικά αλλά και ρυθμιστικά εργαλεία στη διάθεσή μας τα οποία μας επιτρέπουν να μπορούμε να επιχειρούμε να ελέγχουμε την αγορά πολύ πιο αποτελεσματικά από ό,τι κάναμε στο παρελθόν.
Και η ΔΙΜΕΑ, η οποία είχε ιδρυθεί μάλιστα πριν από την κρίση, με τον νόμο 4712/2020, είναι πια ένα εργαλείο το οποίο μας επιτρέπει να κάνουμε οριζόντιους ελέγχους με πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα από ό,τι στο παρελθόν.
Τέλος, να θυμίσω ότι υπάρχει διάταξη για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας. Ήταν μια διάταξη η οποία για πρώτη φορά νομοθετήθηκε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου στην διάρκεια του Covid και έχει παραμείνει σε ισχύ. Και αυτή εφαρμόζεται και τα πρόστιμα τα οποία επιβάλλονται, εφόσον εντοπιστούν παραβάτες, όπως γνωρίζετε είναι ιδιαιτέρως «τσουχτερά».
Επιστρέφουμε στη μεσαία τάξη αυτά τα οποία τους πήρε ο κ. Τσίπρας
Τώρα που μπορούμε πια να κάνουμε έναν συνολικό απολογισμό τετραετίας, μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι μειώσαμε όλους τους φόρους για τους οποίους είχαμε δεσμευτεί ότι θα μειώσουμε.
Κάποιους τους μειώσαμε και περισσότερο από αυτό το οποίο είχαμε πει. Αναφέρω ενδεικτικά τον ΕΝΦΙΑ, είχαμε πει προεκλογικά ότι θα τον μειώναμε 30%, τον μειώσαμε τελικά μεσοσταθμικά γύρω στο 35%.
Προσθέσαμε (στις μειώσεις) κάποιους φόρους στους οποίους δεν είχαμε αναφερθεί στο προεκλογικό μας πρόγραμμα, όπως η κατάργηση, ουσιαστικά, της φορολογίας για τις γονικές παροχές και περιουσίες μέχρι 800.000 ευρώ.
Μειώσαμε συνολικά τη φορολόγηση και στο κεφάλαιο, στις επιχειρήσεις από το 28% στο 22%, στα μερίσματα από το 10% στο 5%, ελάχιστος συντελεστής, όπως είχαμε δεσμευτεί, 9%.
Σημαντική μείωση βέβαια, μην το ξεχνάμε αυτό, και στις εισφορές των εργαζομένων και των εργοδοτών: 4,4%. Μία σημαντική παρέμβαση η οποία καθιστά συνολικά την εργασία στη χώρα μας πιο ανταγωνιστική.
Και βέβαια να θυμίσω, μιας και μου αναφέρατε τους έμμεσους φόρους, ότι υπήρχαν μειώσεις και στους έμμεσους φόρους. Ενδεικτικά αναφέρω μειώσεις στις μεταφορές, στην εστίαση, στα γυμναστήρια. Όλα αυτά είχαν ένα δημοσιονομικό αποτύπωμα το οποίο ξεπερνά τα 500 εκατομμύρια ευρώ.
Σημαντικές μειώσεις φόρων που αφορούν τους αγρότες μας: λιπάσματα, ζωοτροφές. Αυτές είναι παρεμβάσεις οι οποίες δεν είναι αμελητέες και οι οποίες μας βοήθησαν με κάποιον τρόπο να συγκρατήσουμε τις τιμές και να βοηθήσουμε την ανταγωνιστικότητα του πρωτογενούς μας τομέα.
Άρα, αν έπρεπε να κάνω μία συνολική επισκόπηση, θα σας έλεγα ότι όταν έλεγα προεκλογικά ότι «ο κ. Τσίπρας είχε αφανίσει την ελληνική κοινωνία και πρωτίστως την μεσαία τάξη και εμείς θα επιστρέψουμε στη μεσαία τάξη αυτά τα οποία τους πήρε ο κ. Τσίπρας», ότι ήμασταν απολύτως συνεπείς σε αυτή μας τη δέσμευση.
Θα ήθελα όμως, καταληκτικά, να τονίσω ότι όλες οι μειώσεις φόρων τις οποίες νομοθετήσαμε και δρομολογήσαμε ήταν μειώσεις οι οποίες σεβάστηκαν την ανάγκη της χώρας για δημοσιονομική πειθαρχία.
Ένα σκαλοπάτι πριν από την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας
Η Κύπρος και η Πορτογαλία δεν πέρασαν από τρίτο μνημόνιο, ούτε κινδύνευσαν να βγουν από την Ευρωζώνη, ούτε είχαν ποτέ μια κυβέρνηση η οποία έπαιξε κορώνα-γράμματα τις τύχες της χώρας, όπως η κυβέρνηση Τσίπρα-Βαρουφάκη το πρώτο εξάμηνο του 2015. Εμείς έχουμε πετύχει 11 αναβαθμίσεις από τότε που μας εμπιστεύθηκε ο ελληνικός λαός. Έχουμε φτάσει, ουσιαστικά, ένα σκαλοπάτι πριν από την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Ταυτόχρονα, έχουμε ολοκληρώσει το πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας και το μόνο κομμάτι του παζλ για να μπορέσουμε να επανέλθουμε στην πλήρη ευρωπαϊκή κανονικότητα είναι η επίτευξη της επενδυτικής βαθμίδας, πράγμα το οποίο θεωρώ ότι είναι απολύτως εφικτό να γίνει εντός του 2023.
Βεβαίως και οι οίκοι αξιολόγησης αλλά και οι αγορές περιμένουν να δουν τι θα γίνει στις εκλογές. Βεβαίως και περιμένουν. Και πιστεύω ακράδαντα ότι αν ο ελληνικός λαός μας εμπιστευτεί ξανά θα είναι ζήτημα χρόνου, λίγων μηνών, να αποκτήσουμε την επενδυτική βαθμίδα. Αναρωτιέμαι αν το αν ίδιο μπορούν να πουν, με την ίδια σιγουριά, και οι πολιτικοί μας αντίπαλοι. Εγώ είμαι απολύτως σίγουρος γι’ αυτό. Απολύτως σίγουρος γι’ αυτό.
Αν, όμως, για οποιονδήποτε λόγο -δεν εκτιμώ ότι θα γίνει- από τις εκλογές προκύψει κάποια παρατεταμένη αστάθεια ή μια κυβέρνηση η οποία θα έρθει και θα εφαρμόσει ένα πρόγραμμα τελείως διαφορετικό από το δικό μας πρόγραμμα, τότε δεν θα δούμε επενδυτική βαθμίδα ούτε με κυάλι. Για να σας το πω, έτσι, απλά και ωμά.
Άρα, βεβαίως και η πρόοδος στην αξιολόγηση των διεθνών οίκων συνδέεται συνολικά με την πορεία του κυβερνητικού έργου. Συνδέεται με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας.
Η επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας δεν είναι απλά μία τεχνοκρατική παράμετρος που μπορεί να αφορά όσους ασχολούνται με τις λεπτομέρειες του ελληνικού δημοσίου χρέους. Τελικά θα σημαίνει χαμηλότερο κόστος δανεισμού, για τις επιχειρήσεις και για τα νοικοκυριά μας. Αυτό θα είναι το τελικό αποτέλεσμα της επενδυτικής βαθμίδας.
Στα 39 δισεκατομμύρια τα ταμειακά αποθέματα της Ελληνικής Κυβέρνησης
Τα ταμειακά αποθέματα της Ελληνικής Κυβέρνησης σήμερα είναι στα 39 δισεκατομμύρια. Αυτό το «μαξιλάρι» για το οποίο μιλάει ο κ. Τσίπρας, δεν θα έπρεπε να είναι πολύ υπερήφανος γι’ αυτό. Διότι ήταν προϊόν μιας λυσσαλέας υπερφορολόγησης της μεσαίας τάξης και καταναγκαστικό «μαξιλάρι», που του επέβαλαν οι δανειστές να το έχει στην άκρη, γιατί κανείς δεν τον εμπιστευόταν. Αυτή είναι η διαφορά μας η μεγάλη.
Σήμερα εμείς έχουμε σημαντικά ταμειακά αποθέματα, τα οποία μας επιτρέπουν να βγαίνουμε στις αγορές όποτε το επιλέγουμε και ουσιαστικά κανείς να μη θεωρεί ότι το δημόσιο χρέος της Ελλάδος είναι πρόβλημα. Κανείς δεν μιλάει για την Ελλάδα σήμερα, για άλλες χώρες μιλούν, δεν ήταν το ίδιο το 2019.
Αλλά αυτά τα ταμειακά αποθέματα των σχεδόν 40 δισεκατομμυρίων δεν είναι αποτέλεσμα μίας υπερφορολόγησης της ελληνικής κοινωνίας και ειδικά της παραγωγικής οικονομίας. Από αλλού ήρθαν.
Στηρίξαμε την κοινωνία και την οικονομία σε εξαιρετικά δύσκολες, πρωτοφανείς συγκυρίες
Διαβάζω και εγώ διάφορους «illuminati» οικονομικούς αναλυτές οι οποίοι μας ασκούν κριτική για την επιδοματική μας πολιτική. Αμφιβάλλω αν ποτέ οι ίδιοι έχουν πάει στο σούπερ μάρκετ να αγοράσουν προϊόντα για το νοικοκυριό τους. Η πολιτική μας ήταν μία πολιτική η οποία στήριξε την κοινωνία και την οικονομία σε εξαιρετικά δύσκολες, πρωτοφανείς συγκυρίες. Και είμαι απολύτως υπερήφανος που είχαμε το θάρρος, ως οικονομικό επιτελείο, να ξοδέψουμε πολλά χρήματα, να πάρουμε το προσωρινό ρίσκο αύξησης του δημοσίου χρέους για να κρατήσουμε όρθια την κοινωνία, ζωντανές τις επιχειρήσεις μας και να προστατεύσουμε θέσεις εργασίας.
Πιστεύω ότι κάποια στιγμή -ελπίζω να μην ακουστεί αλαζονικό αυτό- θα διδάσκεται ως εργαλείο δημόσιας πολιτικής, για τον τρόπο και την ταχύτητα με την οποία αντιδράσαμε και το πώς μπορέσαμε και στηρίξαμε επιχειρήσεις που θα έκλειναν στην διάρκεια της πανδημίας. Θα έκλειναν.
Όταν ήρθαμε εμείς και δώσαμε χρήματα σε επιχειρήσεις αλλά ταυτόχρονα αναλάβαμε και τη μισθοδοσία τους, κάναμε το απολύτως αναμενόμενο.
Και πρέπει να σας πω ότι ενώ είμαι βαθιά φιλελεύθερος πολιτικός, αισθάνομαι απόλυτα την ανάγκη να υπερασπίζομαι τις πολιτικές σημαντικής κρατικής παρέμβασης σε περιπτώσεις που βρισκόμαστε αντιμέτωποι με πρωτοφανείς κρίσεις οι οποίες έχουν συστημικό χαρακτήρα.
Κάναμε το απολύτως σωστό. Και νομίζω ότι η ίδια η εξέλιξη της ανεργίας, η πορεία της ελληνικής οικονομίας, η έλλειψη -επαναλαμβάνω- οποιασδήποτε ανησυχίας για το δημόσιο χρέος, ουσιαστικά το επιβεβαιώνουν αυτό.
Διότι σας διαβεβαιώνω ότι οι αγορές τελικά είναι ο πιο αυστηρός κριτής. Στο Ηνωμένο Βασίλειο η προηγούμενη Πρωθυπουργός αποφάσισε να τινάξει την μπάνκα στον αέρα, θεωρώντας ότι επειδή είναι χώρα G7 και είναι το Ηνωμένο Βασίλειο μπορούσε να ανακοινώσει 50 δισ. μειώσεις φόρων χωρίς να εξηγήσει από πού θα έβρισκε τα λεφτά. Κατέρρευσε η λίρα και η Πρωθυπουργός μαζί.
Θα σας πω και κάτι ακόμα. Οι θέσεις εργασίας τις οποίες προστατεύσαμε μέσα στην πανδημία, ήταν αυτές που μας επέτρεψαν να είναι γρήγορη η ανάκαμψη. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: τα αεροδρόμια μας. Δεν είχαμε ιδιαίτερα προβλήματα φέτος στα αεροδρόμια μας, παρότι είχαμε μεγάλη πίεση. Ξέρετε γιατί; Διότι αμείψαμε όλους τους εργαζόμενους, δεν απολύθηκε κανείς. Πληρώνονταν ως εργαζόμενοι μερικής απασχόλησης από τις εταιρείες. Καλύψαμε εμείς την διαφορά. Και όταν χρειάστηκαν οι επιχειρήσεις τους εργαζόμενους ήταν εκεί οι εργαζόμενοι. Δεν έψαχναν να τους προσλάβουν.
Οι τράπεζες έχουν τη δυνατότητα και να μειώσουν χρεώσεις και να αυξήσουν τα επιτόκια
Τα προγράμματα στήριξης των δανειοληπτών που ήταν συνεπείς, πράσινα δάνεια πριν κοκκινίσουν, τα προγράμματα «Γέφυρα 1», «Γέφυρα 2», ήταν εξαιρετικά επιτυχημένα. Αποτρέψαμε τη δημιουργία μιας νέας γενιάς κόκκινων δανείων στη διάρκεια της πανδημίας, όπως σας είπα σε πολύ δύσκολες συνθήκες.
Θέλω να είμαι πολύ προσεκτικός σε αυτά τα οποία θα πω δημόσια όσον αφορά στις τράπεζες. Θα πω μόνο, ανοίγοντας πάλι μία παρένθεση μιας και μιλάμε για την εικόνα, για την αξιοπιστία της χώρας, ότι όταν ήρθαμε στα πράγματα τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ξεπερνούσαν το 40%. Εκεί τα βρήκε ο ΣΥΡΙΖΑ, εκεί μας τα παρέδωσε. Σήμερα είναι κάτω του 10%. Κανείς δεν μιλάει για συστημικό πρόβλημα πια στις ελληνικές τράπεζες.
Όταν ήρθαμε στα πράγματα, δεν ήταν έτσι. Υπήρχε μεγάλη ανησυχία για συστημικό κίνδυνο όσον αφορά στο τραπεζικό σύστημα. Όμως θα ξαναπώ ότι αυτή τη στιγμή οι τράπεζες έχουν τη δυνατότητα και να μειώσουν χρεώσεις και να αυξήσουν τα επιτόκια καταθέσεων και νομίζω ότι έχουμε ήδη δει κάποιες κινήσεις σε αυτήν την κατεύθυνση. Αυτό θα ανέμενα από τις τράπεζες σήμερα, όπως θα ανέμενα και έναν πραγματικό ανταγωνισμό μεταξύ των τραπεζών στην προσπάθεια προσέλκυσης πελατών σε μία οικονομία η οποία αναπτύσσεται.
Τέλος, να πω ότι πολλές εταιρείες επιβραβεύουν τους καλούς πελάτες τους. Νομίζω ότι ίδιο πρέπει να σκέφτονται να κάνουν και οι τράπεζες με κάποιο τρόπο. Τους συνεπείς δανειολήπτες δεν πρέπει να τους ξεχνάμε, διότι σηκώνουν το βάρος πολλές φορές εις βάρος άλλων δαπανών, με μεγάλη δυσκολία μπορεί να τα βγάζουν πέρα. Και δεν πρέπει να σκεφτόμαστε μόνο αυτούς οι οποίοι βρίσκονται σε δυσκολία, για οποιοδήποτε λόγο μπορεί να βρίσκονται αντιμέτωποι με το φάσμα της χρεοκοπίας. Αλλά και πάρα πολλούς άλλους οι οποίοι είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους και με μεγάλες δυσκολίες επιλέγουν αυτό το δρόμο που είναι και ο σωστός δρόμος.
Αισιοδοξία για σημαντικά κοιτάσματα φυσικού αερίου προς αξιοποίηση
Για το ζήτημα των υδρογονανθράκων, μία σύντομη ιστορική επισκόπηση. Όπως γνωρίζετε, αυτή η συζήτηση μάς πηγαίνει πολλά χρόνια πίσω, από πρωτοβουλίες που είχε αναλάβει μία άλλη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, η τότε συγκυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας – ΠΑΣΟΚ την περίοδο 2012-2014. Ήταν η τελευταία φορά που έγινε μία σοβαρή προσπάθεια οργανωμένης αξιοποίησης, σε πρώτη φάση θα έλεγα διερεύνησης, του φυσικού πλούτου όσον αφορά τους υδρογονάνθρακες από τη χώρα μας. Αυτή η προσπάθεια πάγωσε τελείως την τετραετία ΣΥΡΙΖΑ και παίρνει πάλι μία νέα δυναμική επί δικών μας ημερών. Και ως αποτέλεσμα, προφανώς, της οικονομικής κρίσης και της ανάγκης της χώρας να βρει εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου.
Δεν είναι μόνο όμως ανάγκες της χώρας, είναι και ανάγκες της Ευρώπης. Διότι μην έχουμε καμία αυταπάτη ότι όσο γρήγορα και αν κινηθούμε στο δρόμο της ενεργειακής μετάβασης, το φυσικό αέριο ως μεταβατικό καύσιμο θα είναι μαζί μας για δεκαετίες. Κατά συνέπεια και σήμερα που μιλάμε επενδύσεις σε εξόρυξη φυσικού αερίου είναι επενδύσεις οι οποίες είναι οικονομικά βιώσιμες και χρηματοδοτήσιμες.
Αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση, το τονίζω, ότι πατάμε «φρένο» κι όχι «γκάζι» στην πράσινη μετάβαση. Αλλά θα χρειαστούμε και φυσικό αέριο. Και προφανώς θα είναι πολύ καλύτερο αν το φυσικό αέριο αυτό είναι εγχώριο παρά εισαγόμενο, γιατί το πληρώνουμε πολύ ακριβά. Επηρεάζει προφανώς και το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.
Οι έρευνες αυτές δρομολογούνται. Αυτή τη στιγμή τα οικόπεδα τα οποία έχουν δημοπρατηθεί προς παραχώρηση είναι συγκεκριμένα. Δεν εξετάζουμε άλλα οικόπεδα, διότι κρίνουμε ότι εκεί έχουμε τις πρώτες ενδείξεις που μπορούν να προσελκύσουν ερευνητικό ενδιαφέρον.
Υπάρχει αυτή τη στιγμή, όπως ξέρετε, έρευνα εν εξελίξει. Εκτιμούμε ότι μέσα στο 2023 θα μπορούμε να έχουμε μια πρώτη πάρα πολύ καλή εικόνα εάν αυτή η έρευνα μας κάνει αισιόδοξους ότι υπάρχουν σημαντικά κοιτάσματα φυσικού αερίου προς αξιοποίηση νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου και της Κρήτης.
Να πω ότι αυτό αφορά την Κρήτη, αλλά υπάρχουν και άλλες έρευνες οι οποίες γίνονται: στην Κέρκυρα, υπάρχει και μια έρευνα η οποία γίνεται στην Ήπειρο. … Υπάρχουν και άλλες έρευνες, οι οποίες γίνονται στη δυτική Ελλάδα.
Νέο ενιαίο μισθολόγιο δημοσίων υπαλλήλων το 2024
Θα έχουμε νέο ενιαίο μισθολόγιο δημοσίων υπαλλήλων το 2024. Ήδη όμως να τονίσω ότι έχουν γίνει στοχευμένες παρεμβάσεις για τους δημόσιους υπαλλήλους: γιατρούς, 10%, δεν είναι μικρό. Αρχίζουμε σιγά-σιγά να μπαίνουμε στη λογική των πριμ παραγωγικότητας. Πάλι μη βλέπετε συνολικά τις απολαβές ως το μισθό μόνο. Πρέπει να είμαστε πιο έξυπνοι στον τρόπο με τον οποίο αμείβουμε τους εργαζομένους και στον δημόσιο τομέα. Και βέβαια αυτό συνδέεται άρρηκτα και με την έννοια της αξιολόγησης, η οποία πιστεύω ότι είναι πια κατάκτηση της ελληνικής κοινωνίας.
Το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων είναι ευρωπαϊκό
Υπάρχει πράγματι ένα ζήτημα, το οποίο αφορά στις ενεργοβόρες βιομηχανίες της μέσης τάσης ή και εκείνες τις εταιρείες στη χαμηλή τάση που καταναλώνουν σχετικά περισσότερη ενέργεια.
Είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός ότι βρισκόμαστε σε μία περίοδο αποκλιμάκωσης των τιμών η οποία, ως προς το φυσικό αέριο τουλάχιστον, το οποίο σε μεγάλο βαθμό καθορίζει και τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, έχει ίσως ξεπεράσει και τις προσδοκίες μας.
Σίγουρα δεν θα είναι και πλήρης σύμπτωση το γεγονός ότι αυτή η αποκλιμάκωση ήρθε μετά την εφαρμογή του πλαφόν από την Ευρωπαϊκή Ένωση για το οποίο τόσο πολύ είχα αγωνιστεί επί εννιά μήνες. Αν το είχαμε επιβάλει νωρίτερα, νομίζω ότι θα είχαμε γλιτώσει πολλά χρήματα και θα είχε βγάλει και ο κ. Putin πολύ λιγότερα χρήματα για να χρηματοδοτεί τον πόλεμό του στην Ουκρανία.
Το πρόβλημα όμως της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων είναι ευρύτερο και δεν είναι μόνο ελληνικό, είναι ευρωπαϊκό. Και πρέπει να σας πω ότι υπάρχει μια μεγάλη ανησυχία συνολικά στην Ευρώπη, στον βιομηχανικό κλάδο, ότι τα κίνητρα τα οποία έχουν δώσει οι Ηνωμένες Πολιτείες, ειδικά στον τομέα της πράσινης μετάβασης, είναι τόσο ελκυστικά που θα υπάρχει μετακίνηση παραγωγικών δραστηριοτήτων από την Ευρώπη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όχι μόνο από την Ελλάδα, από την Ευρώπη συνολικά. Αφορά και την Ελλάδα, στο μέτρο που είμαστε και εμείς μια χώρα με έναν υγιή παραγωγικό ιστό.
Και θα αγωνιστώ να υπάρξει ευρωπαϊκή απάντηση σε αυτήν την πρόκληση. Αυτό λέγεται IRA, Inflation Reduction Act (Νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού), ήταν βασικό ζήτημα των συζητήσεων που είχαμε στο Νταβός και θα αποτελέσει και θέμα το οποίο έχω ήδη ζητήσει να συζητηθεί στη Σύνοδο Κορυφής, την έκτακτη που θα γίνει στις αρχές Φεβρουαρίου.
Και βέβαια η ευρωπαϊκή απάντηση δεν μπορεί να είναι μόνο κρατικές ενισχύσεις, γιατί κρατικές ενισχύσεις μπορούν να δώσουν οι χώρες οι οποίες είναι πιο ισχυρές. Εμείς θα μπορούμε να δώσουμε λιγότερες σε σχέση με άλλες χώρες. Χρειαζόμαστε, με άλλα λόγια, μία ευρωπαϊκή απάντηση. Σκεφτείτε το Ταμείο Ανάκαμψης, πώς ήταν μία ευρωπαϊκή απάντηση σε μία έκτακτη συγκυρία. Αντίστοιχη έκτακτη συνθήκη είναι κι αυτή την οποία αντιμετωπίζουμε και φυσικά την αντιμετωπίζουν πολύ πιο έντονα άλλες χώρες που έχουν μεγαλύτερη παραγωγική βάση από εμάς.