Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2024

Συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της άτυπης Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στη Βουδαπέστη

 



Συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της άτυπης Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στη Βουδαπέστη.


Δημήτρης Γκάτσιος (ΕΡΤ): Κύριε Πρόεδρε, καλό μεσημέρι. Θα ήθελα να σας πάω στο σημερινό κυρίαρχο θέμα συζήτησης, που ήταν αυτό του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού. Εσείς και οι ομόλογοί σας συζητήσατε αναλυτικά την έκθεση του κ. Draghi. «Ήρθε η ώρα η Ευρώπη να “ξυπνήσει” από τη γεωπολιτική της αφέλεια», τονίσατε χθες και θα ήθελα να σας ρωτήσω ποια είναι η αίσθηση που αποκομίσατε από τις συνομιλίες που είχατε με τους ομολόγους σας, ποιες είναι οι θέσεις της Ελλάδας για ένα ζήτημα που φαίνεται ότι ενδύεται τα χρώματα του κατεπείγοντος; Ευχαριστώ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μία αναλυτική συζήτηση με τον ίδιο τον κ. Draghi και να σχολιάσουμε τα πολύ επίκαιρα και κρίσιμα ζητήματα τα οποία αναδεικνύει στην έκθεσή του.

Όπως είχα την ευκαιρία να πω και χθες, πιστεύω ότι υπάρχει μια συμφωνία πια στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ότι πρέπει να περάσουμε από τα λόγια στις πράξεις και ότι τα ζητήματα της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας πρέπει να αντιμετωπιστούν με τρόπο πολύ πιο δραστικό από ό,τι έχουμε κάνει μέχρι σήμερα.

Θα σταθώ σύντομα σε τρεις επιμέρους τομείς τους οποίους θίγει ο κ. Draghi στην έκθεσή του. Πρώτον, τα ζητήματα καινοτομίας και παραγωγικότητας: υπάρχει μια γενικότερη αίσθηση η οποία επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία ότι η Ευρώπη εξακολουθεί να υστερεί σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την καινοτομία, με τη δημιουργία νέων καινοτόμων επιχειρήσεων και κατατέθηκαν πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες για το πώς μπορούμε να αρχίσουμε να γεφυρώνουμε αυτό το χάσμα με τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ίσως η πιο σημαντική, θα έλεγα, και για το οικοσύστημα των ελληνικών startups, είναι αυτή η ιδέα για τη δημιουργία ενός 28ου ευρωπαϊκού νομικού καθεστώτος, το οποίο θα επιτρέπει σε startup εταιρείες να μπορούν να εντάσσονται απευθείας σε ένα ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο, χωρίς να χρειάζεται με αυτόν τον τρόπο να αντιμετωπίζουν 27 διαφορετικά κανονιστικά πλαίσια στα κράτη στα οποία θέλουν να δραστηριοποιούνται.

Ασχοληθήκαμε πολύ με τα θέματα της ενέργειας και νομίζω ότι είναι κοινός τόπος το γεγονός ότι η Ευρώπη σήμερα αντιμετωπίζει ένα μεγάλο πρόβλημα ανταγωνιστικότητας όσον αφορά στην ενέργεια, παρά το γεγονός ότι επενδύουμε πολύ στις ανανεώσιμες πηγές. Και θεωρώ εξαιρετικά θετικό το γεγονός ότι στη Δήλωση της Βουδαπέστης υπάρχει μία ρητή αναφορά στις στρεβλώσεις στις τιμές της αγοράς ενέργειας που πρέπει να αντιμετωπιστούν με τρόπο κατεπείγοντα.

Όμως, για να μπορέσει η ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας να λειτουργεί προς όφελος όλων των Ευρωπαίων καταναλωτών, θα πρέπει να γίνουν δύο σημαντικές παρεμβάσεις. Η πρώτη αφορά τις διασυνδέσεις. Χρειαζόμαστε περισσότερες διευρωπαϊκές διασυνδέσεις, οι οποίες, ενδεχομένως, να πρέπει να χρηματοδοτηθούν με ευρωπαϊκούς δημόσιους και όχι μόνο με ιδιωτικούς πόρους.

Και πιστεύω ότι πρέπει πια να ξαναδούμε ουσιαστικά τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την τιμολόγηση, τον τρόπο τιμολόγησης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, ώστε να μην καθορίζει το φυσικό αέριο την οριακή τιμή του συστήματος, όπως γίνεται σήμερα, καθώς το φυσικό αέριο κατά κανόνα είναι πολύ πιο ακριβό από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Τέλος, συζητήσαμε προφανώς και τα ζητήματα της στρατιωτικής αυτονομίας, της άμυνας. Έχω μιλήσει πολλές φορές για την ανάγκη της μεγαλύτερης επένδυσης στην ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία. Προφανώς απέχουμε ακόμα πολύ από μια συζήτηση για κοινούς ευρωπαϊκούς πόρους για την άμυνα. Όμως, είχα την ευκαιρία και πάλι σήμερα να μιλήσω για μια παρέμβαση η οποία θα μπορεί να δώσει παραπάνω δημοσιονομικό χώρο σε εκείνες τις χώρες που επιλέγουν να επενδύουν σημαντικά ποσά στην άμυνα.

Να το εξηγήσω με απλά λόγια: η χώρα μας επενδύει σχεδόν 3% του ΑΕΠ στην άμυνα. Πιστεύω ότι έχει έρθει η ώρα να συζητήσουμε, παρότι συμφωνήσαμε σχετικά πρόσφατα στους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, ένα ποσό από αυτές τις αμυντικές δαπάνες να εξαιρείται από τους υπολογισμούς των οροφών των δαπανών.

Είναι μια πρόταση στην οποία θα εξακολουθώ να επιμένω. Δεν χρειάζεται αυτή η πρόταση πρόσθετα ευρωπαϊκά χρήματα, χρειάζεται απλά να δούμε με λίγο διαφορετική ματιά τον τρόπο με τον οποίον υπολογίζουμε τους δημοσιονομικούς κανόνες από εδώ και στο εξής.

Και τέλος, να πω ότι σε σχέση με τη συζήτηση που κάναμε χθες το βράδυ, η εκλογή του Donald Trump στις Ηνωμένες Πολιτείες νομίζω ότι κατέστησε απολύτως σαφές σε πολλούς από εμάς ότι αυτή η αναγκαιότητα για τη στήριξη της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας καθίσταται ακόμα πιο κατεπείγουσα μετά από τις εξελίξεις στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Γιάννης Καντέλης (ΣΚΑΪ): Θα ήθελα να σας φέρω στη σημερινή συνάντηση του κ. Γεραπετρίτη με τον κ. Fidan στην Αθήνα. Καταρχάς, να πιάσω το νήμα από το χθεσινό τετ-α-τετ που είχατε με τον κ. Erdoğan, αν αυτό ήταν και ένα δείγμα κανονικότητας, έτσι όπως είδαμε αυτή τη συζήτηση τουλάχιστον από τα λίγα πλάνα και τις φωτογραφίες, αλλά και το αν μετά το σημερινό ραντεβού είστε πιο αισιόδοξος ή πιο απαισιόδοξος για το αν τελικά οι δύο χώρες μπορούν να βρουν έναν τρόπο να συζητήσουν τη βασική τους διαφορά. Βλέπουμε ότι η Τουρκία επιμένει να μιλάει για μια λύση-πακέτο για το Αιγαίο.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η κανονικότητα πιστεύω ότι πρέπει να είναι το ζητούμενο στις σχέσεις μεταξύ γειτόνων. Έχω συναντηθεί με τον Πρόεδρο Erdoğan πολλές φορές και επίσημα και όποτε έχουμε τη δυνατότητα να συναντηθούμε και ανεπίσημα, πάντα θα ανταλλάξουμε μια ευγενική κουβέντα, γιατί αυτό πιστεύω ότι αρμόζει σε γειτονικά κράτη, τα οποία πρέπει να έχουν καλές σχέσεις παρά τις μεγάλες διαφορές που ενδέχεται να έχουν.

Δεν έχω ενημερωθεί ακόμα λεπτομερώς από τον Υπουργό Εξωτερικών, είδα όμως τις δηλώσεις και του κ. Γεραπετρίτη και του κ. Fidan και νομίζω ότι και οι δηλώσεις επιβεβαιώνουν ότι υπάρχει ένα καλό κλίμα πάνω στο οποίο μπορούμε να οικοδομήσουμε. Αλλά, ταυτόχρονα, ναι, σίγουρα δεν υπάρχει ακόμα ένα κοινό πλαίσιο προκειμένου να συζητήσουμε σε βάθος τη μία μεγάλη μας διαφορά με την Τουρκία, που δεν είναι άλλη από την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Το γεγονός, όμως, ότι έγινε μια συνολική καταγραφή, η οποία αναγνωρίστηκε από τις δύο πλευρές, της προόδου που έχουμε πετύχει, η οποία πρόοδος αφορά και τον τρόπο με τον οποίον οι δύο λαοί μας έρχονται πιο κοντά, για παράδειγμα, η πολύ επιτυχημένη χορήγηση βίζας εξπρές στα νησιά του Aνατολικού Αιγαίου, η οποία στήριξε πολύ τον τουρισμό στα νησιά αυτά, η καλή -και μπορεί να γίνει ακόμα καλύτερη- συνεργασία που έχουμε στο προσφυγικό, η συνεργασία μας σε διεθνείς οργανισμούς, όλα αυτά είναι βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Και θα επαναλάβω αυτό το οποίο έχω πει πολλές φορές. Σε όσους ανησυχούν θέλω να ξαναπώ ότι η Ελλάδα προσέρχεται σε αυτή τη συζήτηση από μία ισχυρή θέση. Είμαστε μία χώρα με ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις, με σταθερή και αναπτυσσόμενη οικονομία, με ένα πλαίσιο γεωπολιτικών συμμαχιών το οποίο αναγνωρίζει το δίκαιο των θέσεών μας, με αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θωρακίζουν τις ελληνικές θέσεις.

Επομένως, βεβαίως και συνομιλούμε και θα συνομιλούμε. Και έστω και αν δεν μπορούμε να βρούμε ένα πλαίσιο να συμφωνήσουμε στην κεντρική μας διαφορά, οφείλουμε να διαφυλάξουμε τα ήρεμα νερά, τα οποία τελικά αποβαίνουν, νομίζω, προς όφελος και των δύο λαών.

Σοφία Φασουλάκη (MEGA): Καλησπέρα, κ. Πρόεδρε, καλησπέρα και από εμένα. Είχατε σήμερα την ευκαιρία να συνομιλήσετε με τους ομολόγους σας, δύο μέρες, τρεις ημέρες μετά τη νίκη του Donald Trump στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ήθελα να ρωτήσω πώς βλέπετε και εσείς και οι ομόλογοί σας την επόμενη μέρα των ευρωατλαντικών σχέσεων, αν πιστεύετε ότι υπάρχει κάτι που μπορεί να τις διαταράξει. Και αν μου επιτρέπετε ένα τελευταίο ερώτημα, εάν σκοπεύετε, και πότε, να έχετε μία επικοινωνία με τον νέο Πρόεδρο. Σας ευχαριστώ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πιστεύω, και όλοι μας στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο πιστεύουμε στη μεγάλη σημασία των ευρωατλαντικών σχέσεων. Είναι σχέσεις που γαλουχήθηκαν εδώ και πολλές δεκαετίες και πιστεύω ότι θα βρούμε τρόπο και με τον νέο Πρόεδρο να τις ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο, αναλαμβάνοντας ο καθένας το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί.

Είχα την ευκαιρία να πω και μέσα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ότι όταν ο Πρόεδρος Trump έθεσε πολλά ευρωπαϊκά κράτη προ των ευθυνών τους σε σχέση με το γεγονός ότι δεν δαπανούσαν ούτε καν το 2% του ΑΕΠ σε αμυντικές δαπάνες, είχε δίκιο επί της ουσίας. Και νομίζω ότι αυτή η παρότρυνσή του οδήγησε τα ευρωπαϊκά κράτη να αυξήσουν τους αμυντικούς τους προϋπολογισμούς. Και, φυσικά, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τη γεωπολιτική αστάθεια στον κόσμο γενικότερα, όλοι καταλαβαίνουμε ότι αυτό πια είναι μία αναγκαιότητα.

Υπάρχουν ζητήματα τα οποία θα απασχολήσουν συνολικά τις ευρωατλαντικές σχέσεις, αν θα μπούμε, για παράδειγμα, σε έναν καινούργιο εμπορικό πόλεμο. Εύχομαι πως όχι. Νομίζω ότι υπάρχει ένα περιθώριο να μπορούμε να δούμε μια αποκλιμάκωση ως προς τη ρητορική για την επιβολή δασμών ένθεν και ένθεν. Γιατί, προφανώς, όταν ξεκινάει ένας τέτοιος πόλεμος, δεν σταματάει μόνο στις ενέργειες του ενός μέρους.

Και βέβαια, να επαναλάβω ότι ως προς τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις, αυτές παραμένουν εξαιρετικά ισχυρές. Είναι σχέσεις με στρατηγικό περιεχόμενο. Είναι σχέσεις θωρακισμένες μέσα από την αμυντική συμφωνία την οποία έχουμε υπογράψει, η οποία θέλω να θυμίσω ότι έχει πια και πενταετή διάρκεια. Είναι θέσεις, εξάλλου, οι οποίες επιβεβαιώθηκαν και από το γεγονός ότι, όταν κλήθηκα να μιλήσω στο Αμερικανικό Κογκρέσο, η πρόσκληση ήρθε και από τους Δημοκρατικούς και από τους Ρεπουμπλικάνους Βουλευτές και Γερουσιαστές.

Τώρα, στο ερώτημά σας, εκτιμώ ότι θα έχω την ευκαιρία να συνομιλήσω με τον Πρόεδρο Trump τις επόμενες μέρες. Εξάλλου, όπως γνωρίζετε, είμαι ένας από τους παλαιότερους πια Ευρωπαίους ηγέτες στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, άρα είμαι ένας από αυτούς που είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν μαζί του κατά τη διάρκεια της πρώτης προεδρικής του θητείας.



12 ερωτήσεις – απαντήσεις για τον νέο μηχανισμό καθορισμού του κατώτατου μισθού


 

Αναρτήθηκε την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου σε Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2041 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση – Αναπροσαρμογή μισθών προσωπικού δημοσίου τομέα – Ρυθμίσεις για τον καθορισμό κατώτατου μισθού για τα έτη 2025, 2026 και 2027».

Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024 και ώρα 14.00 και οι σχετικές παρατηρήσεις που θα υποβληθούν, θα ληφθούν υπόψη για την τελική διαμόρφωση του κειμένου του σχεδίου νόμου, το οποίο θα εισαχθεί στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση.

Ακολουθούν 14 ερωτήσεις και απαντήσεις για την καλύτερη κατανόηση του, υπό διαβούλευση, νομοσχεδίου:

1. Ποιος είναι ο κατώτατος μισθός σήμερα και πώς καθορίζεται;

  • Ο κατώτατος μισθός σήμερα ανέρχεται στα 830 ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 28% σε σχέση με το 2019. Βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η βελτίωση των αποδοχών των εργαζομένων και η ενίσχυση της αγοραστικής τους δύναμης. Η δέσμευση του Πρωθυπουργού για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ μέχρι το 2027 αποτελεί εθνικό στόχο και θα οδηγήσει σε σωρευτική αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 46%, σε σύγκριση με το 2019.
  • Η αύξηση του κατώτατου μισθού συνοδεύεται από μείωση του μη μισθολογικού κόστους για τις επιχειρήσεις, μέσω της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών, δίνοντας κίνητρα για επενδύσεις και προσλήψεις. Μέχρι σήμερα οι ασφαλιστικές εισφορές έχουν μειωθεί κατά 4,4 ποσοστιαίες μονάδες από το 2019. Έχει ανακοινωθεί μείωση κατά μία επιπλέον ποσοστιαία μονάδα από 1/1/2025 και μισής ακόμη μονάδας το 2027.
  • Η Ελλάδα, όπως και άλλα 21 από τα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θεσπίζει νομοθετικά τον κατώτατο μισθό από το 2012. Με την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041, ο μηχανισμός γίνεται πιο προβλέψιμος και αντικειμενικός, ενώ ενισχύεται και ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων.

2. Τι ορίζει η ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

Η ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ως στόχο τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εργασίας των εργαζομένων. Θεσπίζει ένα πλαίσιο για την επάρκεια των κατώτατων μισθών και προάγει τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, με σεβασμό στον ρόλο των Κοινωνικών Εταίρων. Η Οδηγία εστιάζει σε δύο κύριους άξονες:

  • Τα κράτη μέλη καλούνται να καθορίσουν σαφή κριτήρια και αντικειμενικές διαδικασίες για τον καθορισμό και την επικαιροποίηση των νόμιμων κατώτατων μισθών, με τη δυνατότητα εφαρμογής μηχανισμού αυτόματης αναπροσαρμογής.
  • Τα κράτη μέλη με ποσοστό κάλυψης από συλλογικές συμβάσεις κάτω του 80% υποχρεούνται να εκπονήσουν Σχέδιο Δράσης, προκειμένου να δημιουργηθούν ευνοϊκές συνθήκες για την ενίσχυση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.

3. Ποια προετοιμασία έχει γίνει για την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο;

  • Συγκροτήθηκε Επιστημονική Επιτροπή με Πρόεδρο την πρώην υπηρεσιακή Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Καθηγήτρια Πατρίνα Παπαρρηγοπούλου, με σκοπό την ενσωμάτωση της Οδηγίας. Η Επιτροπή ανέλυσε τις απαιτήσεις της Οδηγίας καθώς και τον υφιστάμενο μηχανισμό και, στις 8 Οκτωβρίου 2024, παρέδωσε το πόρισμά της στην Υπουργό Εργασίας Νίκη Κεραμέως, με το οποίο προτείνει τη σταδιακή μετάβαση σε ένα νέο σύστημα καθορισμού νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου μέσω μαθηματικού τύπου, που λαμβάνει υπόψη πραγματικά οικονομικά μεγέθη, όπως ο πληθωρισμός και η παραγωγικότητα της οικονομίας, κατά το πρότυπο του συστήματος που εφαρμόζεται στη Γαλλία.
  • Το πόρισμα της Επιτροπής έχει ήδη συζητηθεί αναλυτικά με τους Κοινωνικούς Εταίρους (ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΒ, ΣΕΤΕ, ΣΒΕ) και με την ΕΛΣΤΑΤ, ώστε να καταγραφούν οι θέσεις και οι προτάσεις τους. Η διαδικασία αυτή θα συνεχιστεί μέχρι την ολοκλήρωση της σχετικής συζήτησης στη Βουλή, με την προσδοκία να ληφθούν προτάσεις για τη βελτίωση αυτού του νέου συστήματος.

4. Ποιος είναι ο μαθηματικός τύπος που θα χρησιμοποιείται για την αύξηση του κατώτατου μισθού;

(Ποσοστό μεταβολής του Κατώτατου Μισθού) = (Ποσοστό μεταβολής του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για τα νοικοκυριά στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής) + [(Ποσοστό μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του Γενικού Δείκτη Μισθών)/2]

  • Το ποσοστό της ετήσιας αύξησης του κατώτατου μισθού θα είναι το άθροισμα αφενός του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή, ειδικά για τα νοικοκυριά στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής, και αφετέρου του μισού του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Με απλά λόγια, θα λαμβάνεται υπόψη η ακρίβεια για τα νοικοκυριά στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής και η αύξηση της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας.
  • Ο μαθηματικός τύπος για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού έχει ως βάση το γαλλικό μοντέλο και λαμβάνει υπόψη αντικειμενικά και διαφανή οικονομικά στοιχεία, ενώ και άλλες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και η Ολλανδία, εφαρμόζουν παρόμοια συστήματα.
  • Οι σχετικοί δείκτες θα υπολογίζονται από την ΕΛΣΤΑΤ, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στο σύστημα.

5. Εξασφαλίζει ο προτεινόμενος μαθηματικός τύπος την επάρκεια του κατώτατου μισθού για την επίτευξη αξιοπρεπούς βιοτικού επιπέδου;

  • Ναι, επειδή ακριβώς θα λαμβάνεται υπόψη ο πληθωρισμός, ειδικά για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών, χρησιμοποιώντας ένα προσαρμοσμένο «καλάθι» για την εκτίμηση της ακρίβειας.
  • Με το προτεινόμενο σύστημα όσοι αμείβονται με κατώτατο μισθό κατ’ ελάχιστον διατηρούν στο ακέραιο την αγοραστική τους δύναμη ενώ εφόσον αυξάνεται ο πληθωρισμός και η παραγωγικότητα της οικονομίας, την αυξάνουν.

6. Η εφαρμογή του μαθηματικού τύπου μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του κατώτατου μισθού;

Όχι. Προβλέπεται ρητά ότι ο κατώτατος μισθός ΔΕΝ μπορεί να μειωθεί. Σε περιπτώσεις έκτακτων συνθηκών και σοβαρών οικονομικών προβλημάτων, ο μηχανισμός μπορεί να παρεκκλίνει από τον αυτόματο μαθηματικό τύπο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο κατώτατος μισθός θα καθορίζεται μέσω διαβούλευσης, αλλά η μείωση του κατώτατου μισθού παραμένει απαγορευμένη.

7. Ποιες είναι οι καινοτομίες του προτεινόμενου συστήματος;

  • Ενισχύει την ασφάλεια για τους εργαζόμενους, καθώς προβλέπεται ότι ο κατώτατος μισθός ΔΕΝ μπορεί να μειωθεί.
  • Το ύψος του κατώτατου μισθού συνδέεται με πραγματικά οικονομικά μεγέθη, όπως ο πληθωρισμός και η παραγωγικότητα.
  • Βασίζεται σε αντικειμενικά δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη στο σύστημα.
  • Συμπεριλαμβάνει τον Δημόσιο Τομέα, ώστε εφεξής, για πρώτη φορά, οι δημόσιοι υπάλληλοι να προστατεύονται από τον κατώτατο μισθό και να λαμβάνουν την εκάστοτε ονομαστική αύξηση του κατώτατου μισθού.

8. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του προτεινόμενου συστήματος;

  • Είναι αντικειμενικό, διαφανές και εύκολο στην κατανόηση.
  • Η σύνδεση του κατώτατου μισθού με τα πραγματικά οικονομικά δεδομένα της χώρας εξασφαλίζει την απασχόληση και την μακροχρόνια οικονομική διατηρησιμότητα και προστατεύει την αγοραστική δύναμη του χαμηλότερου 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών.
  • Αναβαθμίζει τον ρόλο των Κοινωνικών Εταίρων στη διαδικασία, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις έκτακτων συνθηκών και σοβαρών προβλημάτων της οικονομίας.
  • Εισάγει προβλεψιμότητα ως προς τη μελλοντική πορεία του κατώτατου μισθού, μειώνοντας την αβεβαιότητα εργαζομένων και εργοδοτών και ενισχύοντας συνολικά την αξιοπιστία της οικονομικής πολιτικής της χώρας.
  • Στηρίζει τον οικογενειακό προγραμματισμό των εργαζομένων και τη λειτουργία των επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα προάγει τις επενδύσεις, την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.

9. Γιατί το νέο σύστημα θα ισχύσει από τον κατώτατο του 2028; Τι θα ισχύσει έως τότε;

  • Το νέο σύστημα στηρίζεται σε σειρά στοιχείων και δεδομένων και απαιτείται ικανός χρόνος προσαρμογής, προκειμένου να δημιουργηθούν οι νέοι δείκτες από την ΕΛΣΤΑΤ. Ο νέος μηχανισμός αυτόματης αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού θα ισχύσει από το 2028.
  • Για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού για τα έτη 2025, 2026 και 2027 θεσπίζεται μια μεταβατική διαδικασία, με την ουσιαστική συμμετοχή των Κοινωνικών Εταίρων και της ΑΔΕΔΥ, οι οποίοι θα συμμετέχουν στην Επιτροπή Διαβούλευσης που θα διατυπώνει γνώμη με θεσμικό και ενιαίο τρόπο για την αύξηση του κατώτατου μισθού.

10. Γιατί να καθορίζεται ο κατώτατος μισθός νομοθετικά και όχι με συλλογικές διαπραγματεύσεις, όπως ίσχυε πριν το 2012;

  • Καταρχάς, οι κοινωνικοί εταίροι μπορούν, μέσω συλλογικών διαπραγματεύσεων, να συμφωνούν σε ευνοϊκότερους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων, εφόσον το επιθυμούν και το επιδιώκουν.
  • Όμως, οι κοινωνικοί εταίροι δεν εκπροσωπούν το σύνολο των εργαζομένων και συνεπώς οι διμερείς διαπραγματεύσεις δεν είναι αντιπροσωπευτικές για το σύνολο της κοινωνίας. Για παράδειγμα, δεν εκπροσωπούνται οι άνεργοι και οι νέες γενιές. Ο κατώτατος μισθός προστατεύει το σύνολο της κοινωνίας.
  • Η προβλεψιμότητα, ως προς την μελλοντική πορεία του κατώτατου μισθού, βοηθάει στην μείωση της αβεβαιότητας εργαζομένων και εργοδοτών και, κατά συνέπεια, στηρίζει αφενός τον οικογενειακό προγραμματισμό των εργαζομένων και αφετέρου την λειτουργία των επιχειρήσεων, ενώ ευνοεί τις επενδύσεις, την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.
  • Ο μαθηματικός τύπος διασφαλίζει ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται με γνώμονα την πραγματική κατάσταση της οικονομίας και τις ανάγκες των εργαζομένων, προάγοντας έτσι μια δίκαιη και βιώσιμη πολιτική μισθών.
  • Σημειώνεται ότι στα 22 από τα 27 κράτη μέλη ο κατώτατος μισθός θεσπίζεται νομοθετικά, ενώ μόνο σε 5 χώρες ορίζεται με συλλογικές διαπραγματεύσεις σε κλαδικό κυρίως επίπεδο (Αυστρία, Δανία, Ιταλία, Φινλανδία και Σουηδία). Οι συλλογικές διαπραγματεύσεις που μπορούν να οδηγήσουν σε ευνοϊκότερους όρους αμοιβής για τους εργαζομένους συνεχίζουν να προβλέπονται στον ν. 1876/1990, εφόσον οι Κοινωνικοί Εταίροι τις επιθυμούν και τις επιδιώκουν.

11. Πώς ενισχύεται ο ρόλος των Κοινωνικών Εταίρων;

Με το νέο σύστημα, ο ρόλος των Κοινωνικών Εταίρων αναβαθμίζεται και ενισχύεται με τους εξής τρόπους:

  • Κατά τη μεταβατική διαδικασία καθορισμού έως και τον καθορισμό του κατώτατου για το 2028, οι Κοινωνικοί Εταίροι συμμετέχουν στην Επιτροπή Διαβούλευσης, η οποία διατυπώνει γνώμη για τον κατώτατο μισθό, με θεσμικό και ενιαίο τρόπο, ακολουθώντας συγκεκριμένα κριτήρια, ενισχύοντας έτσι τη διαφάνεια και τη συμμετοχή.
  • Σε περίπτωση ενεργοποίησης της ρήτρας παρέκκλισης, όταν συντρέχουν έκτακτες συνθήκες και σοβαρά οικονομικά προβλήματα, ακολουθείται διαδικασία διαβούλευσης με τη συμμετοχή, μεταξύ άλλων, των επιστημονικών ινστιτούτων των Κοινωνικών Εταίρων, διασφαλίζοντας μια εμπεριστατωμένη προσέγγιση. Και σε αυτή την περίπτωση ο κατώτατος μισθός δεν δύναται να μειωθεί.
  • Οι Κοινωνικοί Εταίροι διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, καθώς καλούνται να συμμετάσχουν ενεργά στην κατάρτιση του Σχεδίου Δράσης για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Διασφαλίζεται με αυτόν τον τρόπο ότι οι ανάγκες και οι προτάσεις όλων των πλευρών θα ληφθούν υπόψη, ενισχύοντας τη συμμετοχικότητα και τη συνεργασία.

12. Τι θα γίνει για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων;

  • Η ευρωπαϊκή Οδηγία προβλέπει την κατάρτιση Σχεδίου Δράσης για την αύξηση του ποσοστού των εργαζομένων που καλύπτονται από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Το Σχέδιο Δράσης θα εκδοθεί εντός ενός έτους από την ψήφιση του νόμου.
  • Η κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές ότι η πρόθεσή της είναι να ενισχύσει τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Στο πλαίσιο κατάρτισης του Σχεδίου Δράσης, θα υπάρξει εκτενής συζήτηση με τους Κοινωνικούς Εταίρους σχετικά με τις αναγκαίες θεσμικές ενέργειες για την ενίσχυση του πλαισίου. Είναι πολύ θετικό όταν εργαζόμενοι και εργοδότες κάθονται στο ίδιο τραπέζι και συμφωνούν σε όρους Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και η κυβέρνηση θα προωθήσει με κάθε τρόπο την αύξηση του ποσοστού κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις.

 

 



Δημόσια αρχεία: Ψηφιοποιούνται περισσότερες από 1,2 δισ. σελίδες

 


Με πόρους του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με τα Υπουργεία Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Υγείας, Υποδομών και Μεταφορών, Δικαιοσύνης, Μετανάστευσης και Ασύλου και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, υλοποιούν τη Δράση «Ψηφιοποίηση των Αρχείων του Κράτους». Με προϋπολογισμό 590 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, (πλέον 161 εκατ. ευρώ  Φ.Π.Α. από εθνικούς πόρους), είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα ψηφιοποίησης αρχειακού υλικού, περισσότερων από 1,2 δις σελίδων και ενσωμάτωσής τους σε νέα ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα.

Η Δράση απαρτίζεται από 8 διακριτά υποέργα ψηφιοποίησης αρχείων:

  1. Ψηφιοποίηση Αρχείων Δεδομένων του Υπουργείου Δικαιοσύνης με φορέα υλοποίησης την Κοινωνία της Πληροφορίας ΜΑΕ (ΚτΠ ΜΑΕ), σε 368 Δικαστήρια και Εισαγγελίες, 300 εκατ. σελίδες αρχείων, με προϋπολογισμό 78 εκατ. ευρώ
  2. Ψηφιοποίηση Αρχείων του Δημόσιου Συστήματος Υγείας με φορέα υλοποίησης την Κοινωνία της Πληροφορίας ΜΑΕ (ΚτΠ ΜΑΕ), σε 127 Νοσοκομεία, 190 εκατ. σελίδες φακέλων νοσηλείας, με προϋπολογισμό 95 εκατ. ευρώ
  3. Ψηφιοποίηση και Ανάπτυξη Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος για τη διαχείριση, διατήρηση, διάθεση και ανάδειξη των αρχείων που φυλάσσονται στα Γενικά Αρχεία του Κράτους με φορέα υλοποίησης την Κοινωνία της Πληροφορίας ΜΑΕ (ΚτΠ ΜΑΕ), 55 εκατ. σελίδες ιστορικών, διοικητικών και πολιτιστικών αρχείων του Κράτους, με προϋπολογισμό 24 εκατ. ευρώ
  4. Ψηφιοποίηση των αρχείων του συστήματος Μετανάστευσης και Ασύλου -Εκσυγχρονισμός συστήματος διαχείρισης φακέλων Πολιτών Τρίτων Χωρών, 80 εκατ. σελίδες, με προϋπολογισμό  22 εκατ. ευρώ
  5. Σχεδιασμός, υλοποίηση και θέση σε λειτουργία Ολοκληρωμένου Γεωγραφικού Πληροφοριακού Συστήματος Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη Απαλλοτριώσεων και Διεκδικήσεων της χώρας – e-apallotriosis, 4 εκατ. Σελίδες, με προϋπολογισμό 19 εκατ. ευρώ
  6. Ψηφιοποίηση Αρχείων Πολεοδομικής Πληροφορίας με φορέα υλοποίησης το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ), σε 240 Πολεοδομικά Γραφεία, 3,5 εκατ. οικοδομικές άδειες που περιλαμβάνουν 44 εκατ. σχέδια και ενσωμάτωση τους στον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη, με προϋπολογισμό 112 εκατ. ευρώ
  7. Ψηφιοποίηση Αρχείου Υποθηκοφυλακείων για το Εθνικό Κτηματολόγιο, σε 390 Υποθηκοφυλακεία, 600 εκατ. σελίδες τίτλων ιδιοκτησίας και εγγράφων, με προϋπολογισμό 198 εκατ. ευρώ. Επιπλέον περιλαμβάνεται υποέργο με στόχο τις Βελτιωμένες Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Κτηματολογίου. Αφορά ένα σύνολο δράσεων για την αναβάθμιση των ψηφιακών υποδομών του Ελληνικού Κτηματολογίου με προϋπολογισμό 12 εκατ. ευρώ
  8. Ψηφιοποίηση Αρχείου Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Υ.ΝΑ.Ν.Π) με φορέα υλοποίησης την Κοινωνία της Πληροφορίας ΜΑΕ (ΚτΠ ΜΑΕ) – Εκσυγχρονισμός ναυτιλιακών διαδικασιών και υπηρεσιών,7 εκατ. σελίδες αρχείων, με προϋπολογισμό 4 εκατ. ευρώ

Επίσης, μέσω  της Δράσης χρηματοδοτούνται και τα ακόλουθα 2 υποστηρικτικά έργα:

  • Ασφαλής αποθήκευση φυσικών αρχείων του δημόσιου και «ευρύτερου» δημόσιου τομέα με φορέα υλοποίησης την Κοινωνία της Πληροφορίας ΜΑΕ (ΚτΠ ΜΑΕ),  – Στόχος η ασφαλής και αποτελεσματική διαχείριση (π.χ. μεταφορά, καταγραφή, αρχειοθέτηση, ασφαλή φύλαξη) αρχείων  των δημόσιων φορέων, 1,4 εκατ. file-boxes, με προϋπολογισμό 32 εκατ. ευρώ
  • Υπηρεσία Προγραμματισμού Δορυφορικών Αποστολών Παρατήρησης Γης του Ελληνικού Κέντρου Διαστήματος(ΕΛΚΕΔ) – Ολοκληρωμένο σύστημα πρόσβασης σε δορυφορικά δεδομένα παρατήρησης της Γης και υποστήριξης διάφορων εφαρμογών του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, με προϋπολογισμό 2,6 εκατ. ευρώ.


Έκδοση κύριων συντάξεων: πάνω από 1.000 αποφάσεις ημερησίως

 



Το Κέντρο Απονομής Συντάξεων του e-ΕΦΚΑ επισκέφτηκε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης αναδείχθηκαν σημαντικά στοιχεία για την πρόοδο η οποία συντελείται στον e-ΕΦΚΑ με τα παρακάτω δεδομένα να αποτελούν σημείο αναφοράς:

  • Από τον Ιανουάριο του 2021 έως τον Οκτώβριο του 2024 έχουν εκδοθεί 920.000 κύριες συνταξιοδοτικές αποφάσεις, με τον μέσο ρυθμό έκδοσης αποφάσεων κύριων συντάξεων να υπερβαίνει σήμερα τις 1.000 αποφάσεις ημερησίως σε σχέση με τις 500 που εκδίδονταν πριν το 2021.
  • Ο μέσος χρόνος απονομής σύνταξης σήμερα έχει μειωθεί δραστικά στις 58 ημέρες, χρόνος που εμφανίζεται σημαντικά μειωμένος σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν το 2021 ο μέσος χρόνος απονομής σύνταξης ξεπερνούσε τις 500 ημέρες, ενώ σήμερα έχει μειωθεί κατά 90% περίπου.
  • Καταγράφεται ρεκόρ απονομών επικουρικών συντάξεων και ΕΦΑΠΑΞ. Συγκεκριμένα, από τον Δεκέμβριο του 2022 έως τον Αύγουστο του 2024 οι ληξιπρόθεσμες επικουρικές συντάξεις μειώθηκαν συνολικά κατά 50.000 και συγκεκριμένα, από 83.000 σε λιγότερες από 33.000, αριθμός που μεταφράζεται σε ποσοστό μείωσης 60%.
    • Μάλιστα, τον περασμένο Αύγουστο επετεύχθη μείωση 12% στις ληξιπρόθεσμες επικουρικές συντάξεις σε σχέση με τον περασμένο Ιούλιο. Παράλληλα, από τον Μάρτιο του 2023 έως τον Σεπτέμβριο του 2024 έχει επιτευχθεί μείωση 12.300 ληξιπρόθεσμων εκκρεμοτήτων καταβολής ΕΦΑΠΑΞ και συγκεκριμένα από 22.500 σε 10.200 εκκρεμότητες, δηλαδή μείωση σε ποσοστό 55% περίπου.
    • Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύνολο των επικουρικών συντάξεων που εκδόθηκαν από τον Δεκέμβριο του 2022 έως τον Αύγουστο του 2024 ανήλθαν στις 168.000, εκ των οποίων οι 72.500 απονεμήθηκαν αυτοματοποιημένα, δηλαδή το 43,1% των περιπτώσεων. Αντίστοιχα, οι αποφάσεις ΕΦΑΠΑΞ που εκδόθηκαν μέσω της αυτοματοποιημένης διαδικασιας από τον Μάρτιο του 2023 έως τον Σεπτέμβριο του 2024, ανέρχονται στις 26.000.
  • Παράλληλα, παρουσιάστηκε στην Υπουργό το Avatar του e-ΕΦΚΑ με την ονομασία «Θάλεια». Η «Θάλεια» θα είναι σε θέση απαντάει σε συχνές ερωτήσεις των πολιτών αναφορικά με ζητήματα του e-ΕΦΚΑ. Έτσι ο πολίτης θα μπορεί, γρήγορα και εύκολα να ενημερώνεται για τα θέματα που τον απασχολούν αξιοποιώντας τις σύγχρονες δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία.


Οι 10+10 αλλαγές του Υπουργείου Εσωτερικών για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

 


Τους βασικούς άξονες για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης παρουσίασε ο Υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, στο ετήσιο συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας στη Ρόδο, που τελείται υπό την Αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Οι αλλαγές που προτείνει το Υπουργείο Εσωτερικών αφορούν τόσο το σύστημα εκλογής των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, όσο και ζητήματα διακυβέρνησης, εποπτείας, οικονομικής διαχείρισης, καταστατικής θέσης των αιρετών και αρμοδιοτήτων της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι σημαντικότερες αλλαγές, οι οποίες τίθενται ως βάση διαλόγου για τη σύνταξη του νέου Ενιαίου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι οι εξής:

Α. Αλλαγές στην εκλογική διαδικασία για τις αυτοδιοικητικές αρχές

  1. Εκλογή δημοτικών και περιφερειακών αρχών σε έναν και μόνο γύρο. Οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές της χώρας θα εκλέγονται σε έναν και μόνο γύρο. Ο εκλογέας θα έχει τη δυνατότητα επιλογής και δεύτερου συνδυασμού, στο ίδιο ψηφοδέλτιο. Σε περίπτωση που κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει το 50% + 1 ψήφο επί των έγκυρων ψήφων της πρώτης επιλογής, οι δύο πρώτοι σε ψήφους συνδυασμοί προκρίνονται στη δεύτερη φάση καταμέτρησης.  Οι δεύτερες ψήφοι (δεύτερη επιλογή) των ψηφοδελτίων των συνδυασμών που μένουν εκτός της δεύτερης φάσης προστίθενται στις ψήφους των δύο πρώτων συνδυασμών. Επιτυχών συνδυασμός θα ανακηρύσσεται όποιος έχει συγκεντρώσει α) κατά την πρώτη φάση, το 50% + 1 ψήφο επί των εγκύρων της πρώτης επιλογής ή β) κατά τη δεύτερη φάση, τις περισσότερες ψήφους μεταξύ των δύο πρώτων συνδυασμών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι δεύτερες ψήφοι των ψηφοδελτίων των συνδυασμών που αποκλείστηκαν από τη δεύτερη φάση. Η προτεινόμενη αλλαγή του εκλογικού συστήματος αφενός επιλύει το πρόβλημα της μειωμένης συμμετοχής των εκλογέων στον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών και, αφετέρου, εξαλείφει το σημαντικό κόστος διενέργειας του δεύτερου γύρου.
  2. Προαιρετική ηλεκτρονική ψηφοφορία στις εκλογές Δήμων και Περιφερειών
  3. Κήρυξη πρόωρων εκλογών, εντός των 3 πρώτων ετών της πενταετούς θητείας, για το υπόλοιπο της θητείας
  4. Ορισμός επιπλέον υποψηφίων συμβούλων χωρίς σταυρό προτίμησης
  5. Δημιουργία ποσόστωσης για τη συμμετοχή υποψηφίων ηλικίας έως 30 ετών στους αυτοδιοικητικούς συνδυασμούς
  6. Κατάργηση της δυνατότητας απόσπασης αιρετών δημοσίων υπαλλήλων λόγω εκλογής
  7. Μείωση του αριθμού των υποψηφίων συμβούλων σε έως 50% επιπλέον των θέσεων, αντί 150% που ισχύει σήμερα
  8. Εκλογή των δημοτικών συμβούλων ενιαία στο σύνολο του δήμου και όχι ανά δημοτική ενότητα
  9. Ενιαίο παράβολο συνδυασμού
  10. Διεξαγωγή των εκλογών την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου

Β. Αλλαγές στο σύστημα διακυβέρνησης, την καταστατική θέση αιρετών, την εποπτεία, τις αρμοδιότητες και την οικονομική διαχείριση των ΟΤΑ

  1. Υποχρεωτική δημόσια διαβούλευση για όλες τις κανονιστικές πράξεις πριν εισαχθούν στο δημοτικό / περιφερειακό συμβούλιο.
  2. Αποκλειστικά ηλεκτρονικά τοπικά δημοψηφίσματα για θέματα αρμοδιότητας των δήμων.
  3. Σύσταση θέσης υπηρεσιακού γραμματέα σε δήμους άνω των 200.000 κατοίκων.
  4. Αύξηση της αντιμισθίας δημάρχων και αντιδημάρχων, αναστολή επαγγελματικής δραστηριότητας δημάρχου σε δήμους άνω των 20.000 κατοίκων και υποχρεωτική άδεια για το σύνολο της θητείας.
  5. Κατάργηση χωρικής αρμοδιότητας των Ελεγκτών Νομιμότητας. Κάθε πράξη που θα εισέρχεται για έλεγχο νομιμότητας θα κατανέμεται τυχαία σε Ελεγκτή Νομιμότητας άλλης χωρικής αρμοδιότητας. Συντονισμός των 7 Ελεγκτών Νομιμότητας από τον Γενικό Επόπτη Νομιμότητας ΟΤΑ.
  6. Επιτάχυνση της έκδοσης αποφάσεων για έλεγχο νομιμότητας εντός 10 ημερών.
  7. Διατήρηση του Δημοτικού Τέλους για την κάλυψη ανταποδοτικών υπηρεσιών και καθιέρωση Τέλους Τοπικής Ανάπτυξης, με την ενσωμάτωση σε αυτό του Δημοτικού Φόρου και του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας. Το ΤΤΑ θα καθορίζεται ελεύθερα από τους δήμους και θα αξιοποιείται για την κάλυψη πάσης φύσης δαπανών και επενδυτικών δραστηριοτήτων.
  8. Επαναφορά του προληπτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου για εντάλματα άνω των 15.000 ευρώ.
  9. Σύσταση Κέντρου Διαχείρισης Δημοτικών Εσόδων υπό την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, στο οποίο θα αναρτώνται κάθε είδους βεβαιωμένες οφειλές προς δήμους. Το Κέντρο αυτό θα είναι η διεπαφή της Αυτοδιοίκησης με ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ και όλα τα απαραίτητα Μητρώα του Ελληνικού Δημοσίου, ενώ θα παρέχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικών πληρωμών των οφειλών, οι οποίες θα αποδίδονται άμεσα στους Δήμους, χωρίς να καταργηθεί η δυνατότητα πληρωμών απευθείας στους Δήμους.
  10. Ανακατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ Δήμων, Περιφερειών, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και Κεντρικού Κράτους με 3 κριτήρια:
  • Τοπικός, περιφερειακός ή εθνικός χαρακτήρας της αρμοδιότητας
  • Ποιος μπορεί να την ασκήσει αποτελεσματικότερα προς όφελος των πολιτών
  • Τεκμήριο αρμοδιότητας κατά δέσμη πολιτικής.

Υπενθυμίζεται ότι ο διάλογος για την επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου της αυτοδιοίκησης, με τη σύνταξη του νέου ενιαίου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης, έχει ήδη ξεκινήσει. Η αρμόδια Επιτροπή που θα επεξεργαστεί το σύνολο των προτάσεων όλων των φορέων, η οποία συστάθηκε από τον Υπουργό Εσωτερικών, συνεδρίασε για πρώτη φορά τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης, των δικαστικών αρχών, πανεπιστημιακών και στελεχών τόσο των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και του Υπουργείου Εσωτερικών.  Μάλιστα, για την υποβοήθηση του έργου της, και με στόχο την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση της σύνταξης του νέου κώδικα, συστάθηκε και λειτουργεί στο Υπουργείο Εσωτερικών η Μονάδα Σύνταξης και Εφαρμογής του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

 



Οι 12 νέες μειώσεις φόρων που περιλαμβάνονται στο φορολογικό νομοσχέδιο

 



Στο φορολογικό νομοσχέδιο περιλαμβάνονται 12 μειώσεις φόρων που ενισχύουν με τρόπο μόνιμο και κοινωνικά δίκαιο το εισόδημα των πολιτών. Συγκεκριμένα προβλέπεται:

  1. Μείωση κατά μια 1 επιπλέον μονάδα των ασφαλιστικών εισφορών. Ήδη οι ασφαλιστικές εισφορές έχουν μειωθεί τα τελευταία χρόνια από την παρούσα Κυβέρνηση κατά 4,4 ποσοστιαίες μονάδες. Από την επιπλέον μείωση αυτή θα ωφεληθούν τόσο οι εργοδότες (μέσω της περαιτέρω μείωσης του μη μισθολογικού κόστους) όσο και οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού και δημοσίου τομέα μέσω της αύξησης των καθαρών αποδοχών τους.
  2. Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για όλα τα φυσικά πρόσωπα (ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι καθώς και εργαζόμενοι που αμείβονται με «μπλοκάκι»).
  3. Απαλλαγή φόρου εισοδήματος για 3 έτη για ακίνητα έως 120 τμ που θα ενοικιαστούν μεταξύ της 8ης Σεπτεμβρίου 2024 και της 31ης Δεκεμβρίου 2025 με συμβόλαια τουλάχιστον τριετούς μίσθωσης και τα οποία δηλώνονταν προηγουμένως ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση.
  4. Απαλλαγή από τον φόρο ασφαλίστρων (15%) των συμβολαίων υγείας για παιδιά έως 18 ετών. Σε περίπτωση οικογενειακού ή ομαδικού συμβολαίου ο φόρος μειώνεται αναλογικά με τον αριθμό των ανήλικων μελών που καλύπτει.
  5. Διπλάσια μείωση ΕΝΦΙΑ από το 2025 (από 10% σε 20%) για κατοικίες φυσικών προσώπων, φορολογητέας αξίας έως 500.000 ευρώ, που είναι ασφαλισμένες για φυσικές καταστροφές (πυρκαγιά, σεισμό, πλημμύρα).
  6. Κατάργηση τέλους σταθερής τηλεφωνίας (5%) για συνδέσεις με οπτική ίνα (≥100 Μbps).
  7. Φοροαπαλλαγή οικειοθελών παροχών επιχειρήσεων για νέους γονείς (για επίδομα έως 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο προσαυξανόμενο κατά 5.000 ευρώ για κάθε επιπλέον τέκνο και για παροχή έως 5.000 ευρώ ετησίως για την κάλυψη δαπάνης βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών).
  8. Φορολόγηση αμοιβής για εφημερίες ιατρών με συντελεστή 22%. Το μηναίο καθαρό όφελος μεσοσταθμικά για τους ιατρούς υπολογίζεται σε 150 ευρώ και σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνάει τα 200 ευρώ.
  9. Παροχή κινήτρων για συγχωνεύσεις και εξαγορές επιχειρήσεων που αφορούν στην «μικρή» επιχειρηματικότητα, συνολικού κόστους 40 εκατ. ευρώ.
  10. Για το 2025 προβλέπονται, επίσης, με νόμο που έχει ήδη ψηφιστεί, μειώσεις φόρων χαρτοσήμου σε μια σειρά από συναλλαγές συνολικού δημοσιονομικού κόστους 30 εκατ. ευρώ.
  11. Με νόμο που ψηφίστηκε από την Βουλή πρόσφατα, μονιμοποιήθηκε η επιστροφή του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο, μέτρο συνολικού δημοσιονομικού κόστους 100 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
  12. Σε επόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, δρομολογείται η κατάθεση προς ψήφιση της απαλλαγής από ΦΠΑ των νέων οικοδομών και για το 2025.

Επιπλέον, με το νομοσχέδιο προβλέπεται παράταση έως την 31η Δεκεμβρίου 2026 της αναστολής επιβολής φόρου υπεραξίας από μεταβίβαση ακινήτων και ορίζεται, μεταξύ άλλων, μείωση ύψους 50% του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας για ελεύθερους επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητά τους και έχουν την κυρία κατοικία τους σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό μικρότερο των 1.500 κατοίκων.




Στη δημοσιότητα τα στοιχεία των τριών κατηγορούμενων για την έκρηξη βόμβασ στους Αμπελοκήπους


 

Τα στοιχεία και οι φωτογραφίες των τριών κατηγορουμένων για την υπόθεση της έκρηξης στο διαμέρισμα της οδού Αρκαδίας, στους Αμπελοκήπους έδωσε στη δημοσιότητα η Αντιτρομοκρατική, μετά από σχετική διάταξη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών. 

Σε βάρος τους ασκήθηκε ποινική δίωξη, μεταξύ άλλων, για –κατά περίπτωση- συγκρότηση και ένταξη σε τρομοκρατική οργάνωση υπό την επιβαρυντική περίσταση της από κοινού κατασκευής, προμήθειας και κατοχής όπλων και εκρηκτικών υλών προς εξυπηρέτηση των σκοπών της τρομοκρατικής οργάνωσης, τρομοκρατική πράξη διακεκριμένης κατασκευής εκρηκτικών μηχανισμών και κατοχής εκρηκτικών υλών και εκρηκτικών μηχανισμών με σκοπό τον παράνομο εφοδιασμό οργανώσεων κατά συναυτουργία και τρομοκρατική πράξη προμήθειας και κατοχής εκρηκτικών υλών, από τις οποίες μπορεί να προκληθεί κίνδυνος για άνθρωπο και η οποία αφορά μεγάλη ποσότητα των ανωτέρω υλικών κατά συναυτουργία.

Πρόκειται για τους:

ΜΑΝΟΥΡΑ Μαριάννα του Ζαχαρία και της Παρασκευής, γεν. την 20-01-1991, στο Αμαρούσιο – Αττικής- Πρόκειται για τη γυναίκα που τραυματίσθηκε κατά την έκρηξη 


ΖΑΡΑΦΕΤΑ Δήμητρα του Γεωργίου και της Σοφίας, γεν. την 25-08-1994, στο Χολαργό Αττικής, πρόκειται για τη γυναίκα που είχε τα κλειδιά του διαμερίσματος και συνελήφθη κατά την επιστροφή της από την Ελβετία. 


ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Δημήτριο του Κωνσταντίνου και της Βασιλικής, γεν. την 18-06-1993, στο Αμαρούσιο Αττικής. Πρόκειται για τον άνδρα που είχε παρουσιασθεί αυτοβούλως στην Αντιτρομοκρατική, συνελήφθη και ακολούθως κρίθηκε προφυλακιστέος. 



Η συγκεκριμένη δημοσιοποίηση, σύμφωνα με τη σχετική Εισαγγελική Διάταξη, αποσκοπεί στη διερεύνηση, ανίχνευση και δίωξη όμοιας φύσης εγκλημάτων, που έχουν τελεστεί από τους ανωτέρω κατηγορούμενους και τους άγνωστους συναυτουργούς τους και την αποτροπή απειλής της δημόσιας ασφάλειας σε σχέση προς τα παραπάνω εγκλήματα.

Στο πλαίσιο αυτό, παρακαλούνται οι πολίτες να επικοινωνούν με τους τηλεφωνικούς αριθμούς 10414 και 1014 της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας, για την παροχή οποιασδήποτε σχετικής πληροφορίας. Σημειώνεται ότι διασφαλίζεται η ανωνυμία και το απόρρητο της επικοινωνίας.

Επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη δημοσιοποίηση είναι χρονικής διάρκειας δύο (2) μηνών. Πέραν του χρονικού αυτού ορίου δεν επιτρέπεται και αντίκειται στο νόμο, η διατήρηση ή/και αναπαραγωγή της δημοσιοποίησης των παραπάνω στοιχείων.



Ο Αντώναρος εκτός από μελλοντολόγος και μπράβος του Κασσελάκη κάνοντας κεφαλοκλείδωμα σε στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ

 



Ο Ευάγγελος Αντώναρος, έχοντας αποτύχει στις προβλέψεις του για ακόμα μία φορά, βρέθηκε στον χώρο του συνεδρίου υποστηρίζοντας τον Στέφανο Κασσελάκη.

Οι υποστηρικτές του Κασσελάκη προσπάθησαν να ανοίξουν την πόρτα και να αποχωρήσουν από την αίθουσα, και μία γυναίκα λιποθύμησε.

Ο Ευάγγελος Αντώναρος προσπάθησε να ανοίξει την πόρτα, παρά το ότι ένας φύλακας και στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ που βρισκόταν εκεί την κρατούσε κλειστή. 

Ο Αντώναρος κάνοντας τον μπράβο προσπάθησε να απομακρύνει τον φύλακα από το σημείο, πιάνοντάς του ακόμη και από το λαιμό.

Αργότερα σε ανάρτησή του ο Αντώναρος κατήγγειλε ότι οι διοργανωτές του συνεδρίου κρατούσαν «επίμονα και προκλητικά κλειστή την πλαϊνή πόρτα εξόδου», παρά τη λιποθυμία της γυναίκας και μην αφήνοντας τους Κασσελίστας να κάνουν το σώου τους.



Ανεξαρτητοποιήθηκαν τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Αυλωνίτης - Παππάς - και η στελεχάρα Ραλλία Χρηστίδου

 



Με τρεις απώλειες στην κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε το συνέδριο του κόμματος.

Την απόφασή του να ανεξαρτητοποιηθεί και παράλληλα να αποχωρήσει από τον ΣΥΡΙΖΑ έκανε γνωστή ο βουλευτής Κέρκυρας, Αλέξανδρος Αυλωνίτης, λόγων των πρωτόγνωρων καταστάσεων στο συνέδριο του κόμματος. 

Λίγο νωρίτερα, την πρόθεση του να ανεξαρτητοποιηθεί είχε ανακοινώσει ο βουλευτής Κιλκίς, Πέτρος Παππάς.

Τελευταία δήλωσε πως θα αποχωρήσει από τον ΣΥΡΙΖΑ η βουλευτής του Νοτίου Τομέα Αθηνών, στελεχάρα του κόμματος Ραλλία Χρηστίδου. 

Και οι τρεις βουλευτές ήταν υποστηρικτές του Στέφανου Κασσελάκη. 

Μετά από αυτές τις ανακοινώσεις ανεξαρτητοποίησης η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ θα αριθμεί 32 βουλευτές και το ΠΑΣΟΚ έχει 31. 



Ήταν θέμα χρόνου και ανακοίνωσε ότι αποχωρεί από τον ΣΥΡΙΖΑ ο Στέφανος Κασσελάκης

 


Ήταν θέμα χρόνου να αποχωρήσει από τον ΣΥΡΙΖΑ ο Στέφανος Κασσελάκης, και μετά τα χθεσινά γεγονότα στο συνέδριο ήρθε η ώρα και το ανακοίνωσε από τα γραφεία του στον Ταύρο.

Δείτε το βίντεο με τις ανακοινώσεις Κασσελάκη


Νωρίτερα είχε πάει δύο φορές έξω από τον χώρο του συνεδρίου και είχε αποχωρήσει ισάριθμες, μεταβαίνοντας στα γραφεία του στον Ταύρο.

«Το μόνο καλύτερο πράγμα από την οργή είναι ο ενθουσιασμός, το χαμόγελο για τον όμορφο αγώνα που θα αρχίσουμε. Πέρυσι ο προκάτοχός μου είπε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έκλεισε τον ιστορικό του κύκλο. Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ έκλεισε τον δημοκρατικό του κύκλο. Όσοι κεντρικοεπίτροποι και βουλευτές θέλουν να παραμείνουν στη λάθος πλευρά της ιστορίας, δεν πρόκειται να τους στερήσουμε το δικαίωμα. Πάμε μπροστά» ανέφερε χαρακτηριστικά, μιλώντας στους συγκεντρωμένους στον Ταύρο.

Και συνέχισε: «Αύριο δεν θα πάμε σε αυτό το συνέδριο. Αύριο, στη 1 η ώρα, να είστε εδώ, για μια γιορτή δημοκρατίας, για το πιο ανεξάρτητο, ρηξικέλευθο, προοδευτικό κίνημα». «Δεν πρόκειται για αποστασία» προσέθεσε, «αλλά για τη συνέχεια της δημοκρατικής Αριστεράς στον τόπο μας».

«Αυτοί που κυβέρνησαν το 2015-2019 έχουν μείνει άφωνοι τις τελευταίες ημέρες» σημείωσε, για να προσθέσει: Θα κριθούν κι εκείνοι από την ιστορία. 

Όσοι από εσάς επιλέξετε να είστε στη συνέχεια, δεν θα έχετε κανένα ιερατείο, είπε ακόμη στο συγκεντρωμένο πλήθος, που του φώναζε: «Στέφανε γερά, να πέσει η Δεξιά». Παράλληλα, έκανε λόγο για ένα προοδευτικό και λαϊκό κίνημα, δίνοντας ένα πρώτο στίγμα των προθέσεών του.