Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2022

Ντογιάκος: Οι εισαγγελείς δεν κάθονται και δεν "κλώθουν" αλλά διερευνούν σε βάθος

 


«Εντελώς άστοχες και άδικες» χαρακτηρίζει ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος τις χθεσινές δηλώσεις του βουλευτή της ΝΔ Κωνσταντίνου Τζαβάρα σε ραδιοφωνικό σταθμό που έκαναν λόγο ότι «οι εισαγγελείς κάθονται και κλώθουν» και «καλό θα είναι να βγουν στη δράση».

Ειδικότερα, η ανακοίνωση του κ. Ντογιάκου έχει ως εξής:

«Με αφορμή τις άκρως απαξιωτικές δηλώσεις στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο», στις 24-11-2022, του Βουλευτή της Κυβερνητικής πλειοψηφίας κ. μεταξύ των οποίων και εκείνη ότι «Από το να κάθονται οι εισαγγελείς και να κλώθουν, καλό θα είναι να βγουν στη δράση και αυτή έχει μόνο μία κατεύθυνση», υπενθυμίζεται ότι, επί μακρό χρονικό διάστημα και εν μέσω εξαιρετικά δυσμενών συνθηκών, οι Εισαγγελικές Αρχές της Αθήνας δεν «κλώθουν», αλλά διερευνούν σε βάθος, προς πάσα κατεύθυνση, με όλα τα εχέγγυα της αμεροληψίας, κυρίως, όμως, με απόλυτη μυστικότητα, τις ιδιαίτερα σοβαρές υποθέσεις, που το τελευταίο χρονικό διάστημα απασχολούν την κοινή γνώμη, αλλά και γενικά κάθε υπόθεση.

Τέτοιου είδους δηλώσεις είναι εντελώς άστοχες και άδικες, ενσπείρουν ανησυχία και αμφιβολίες στους πολίτες και, με βεβαιότητα, στο τέλος της έρευνας θα απαξιωθούν εκείνοι που τις έκαναν».



Ηλεκτρικό ρεύμα: Τι κερδίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις με τις νέες επιδοτήσεις - Παραδείγματα

 



«Μαξιλάρι» στις αυξήσεις του κόστους της ενέργειας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία προσφέρουν για άλλο ένα βήμα οι κρατικές επιδοτήσεις στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος και του φυσικού αερίου και για τον μήνα Δεκέμβριο με τον πρωθυπουργό να διαμηνύει στην εισήγησή του στο υπουργικό συμβούλιο ότι υπάρχει και «απόθεμα 1 δισ. ευρώ αν υπάρξουν έκτακτες ανάγκες».

Οι επιδοτήσεις προσφέρουν σημαντικές μειώσεις στους λογαριασμούς του ρεύματος για τα νοικοκυριά όπως προκύπτει και από τα παραδείγματα που ακολουθούν.




Οι επιδοτήσεις στο ρεύμα και το φυσικό αέριο για τον Δεκέμβριο

Για όλες τις παροχές κύριας και μη κύριας κατοικίας χωρίς εισοδηματικά κριτήρια: 

- Για κατανάλωση έως 500 κιλοβατώρες η επιδότηση θα είναι 221 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Η επιδότηση αυτή αφορά το 90% των νοικοκυριών

- Για κατανάλωση από 501 έως 1000 κιλοβατώρες η επιδότηση είναι 171 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Αν τα νοικοκυριά αυτής της κατηγορίας μειώσουν κατά 15% την κατανάλωση σε σχέση με πέρυσι τότε θα υπάρχει επιπλέον επιδότηση 50 ευρώ ανά μεγαβατώρα

- Για κατανάλωση πάνω από 1001 κιλοβατώρες η επιδότηση είναι 81 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Και σε αυτή την κατηγορία προβλέπεται η επιπλέον επιδότηση για μείωση κατανάλωσης σε σχέση με το 2021

Για τα νοικοκυριά που είναι ενταγμένα στο κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο η επιδότηση για τον Δεκέμβριο ορίστηκε σε 269 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Για τα επαγγελματικά τιμολόγια ισχύουν τα εξής:

- Για κατανάλωση έως 35 KVa και 2.000 κιλοβατώρες κατανάλωση, η επιδότηση διαμορφώνεται στα 183 ευρώ η μεγαβατώρα

- Για κατανάλωση έως 35 KVa και πάνω από 2.000 κιλοβατώρες αλλά και για τα υπόλοιπα τιμολόγια, η επιδότηση διαμορφώνεται στα 34 ευρώ η κιλοβατώρα

Για τους αγρότες, η επιδότηση θα είναι οριζόντια και θα ανέρχεται σε 221 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Η συνολική επιδότηση για τα νοικοκυριά και επιχειρήσεις τον Δεκέμβριο ανέρχεται στα 435 εκατομμύρια ευρώ (282 εκατομμύρια για τα νοικοκυριά) με τα περισσότερα εξ αυτών να προέρχονται από τον μηχανισμό φορολόγησης των υπερκερδών και έχει αποδώσει πάνω από 2,5 δισ. ευρώ, όπως εξήγησε ο Κώστας Σκρέκας.

Για το φυσικό αέριο η ΔΕΠΑ θα δώσει οριζόντια επιδότηση 15 ευρώ ανά θερμική μεγαβατώρα, μέτρο που αφορά 700.000 οικιακούς καταναλωτές.



ΟΝΝΕΔ: 25 Νοέμβρη σπάμε τη σιωπή-Εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών

 



Το 1981 γυναικείες οργανώσεις καθιέρωσαν την 25η Νοέμβρη ως φόρο τιμής στις δολοφονημένες αδερφές Μιραμπάλ, και το 1999 η ημέρα αυτή αναγνωρίστηκε ως παγκόσμια ημέρα για την Εξάλειψή της Βίας κατά των Γυναικών με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.

Από τότε μέχρι και σήμερα οι αριθμοί δεν είναι καθησυχαστικοί. Σύμφωνα με την ΕΕ 1/3 γυναίκες στην ΕΕ έχει υποστεί σωματική ή σεξουαλική βία από την ηλικία των 15 ετών, ποσοστό το οποίο κυμαίνεται από 10 % έως 50 % ανάλογα με το κράτος μέλος. Με τις νέες τεχνολογίες και μορφές επικοινωνίας η κατάσταση δεν βελτιώνεται, μάλιστα το 2020, το 58% των κοριτσιών υπέστη διαδικτυακή παρενόχληση.

Τι δείχνει αυτό; Ότι η βία κατά των γυναικών δεν είναι ένα απλό οικογενειακό πρόβλημα. Είναι βαθιά κοινωνικό που σχετίζεται με την παιδεία και το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αν θέλουμε να βάλουμε ένα οριστικό «φρένο» στη βία κατά των γυναικών, οφείλουμε να μιλάμε δυνατά και χωρίς φόβο για αυτήν. Να μην την προσπερνάμε, να μην αδιαφορούμε. Στο πλαίσιο αυτό η ΟΝΝΕΔ ντύνεται πορτοκαλί, το επίσημο χρώμα που ορίστηκε από τον ΟΗΕ, ως μια ένδειξη στήριξης στην προσπάθεια δημιουργίας ενός κόσμου απαλλαγμένου από περιστατικά εμφυλης βίας.





Συνελήφθη ξανά τράπερ για οπλοκατοχή, έγκλημα να τον ξαναφήσουν πάλι ελεύθερο;

 


Συνελήφθη για ακόμη μία ακόμα φορά αμετανόητος γνωστός τράπερ ύστερα από αστυνομικό έλεγχο, έχοντας στην κατοχή του όπλο.

Ο επικίνδυνος τράπερ, βρισκόταν στο αυτοκίνητό του όταν οι αστυνομικοί του έκαναν σήμα να σταματήσει στη συμβολή των οδών Ιάκχου και Περσεφόνης στο κέντρο της Αθήνας. Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, εντοπίστηκαν και κατασχέθηκαν ένα όπλο τύπου Glock με έξι σφαίρες στη γεμιστήρα, καθώς κι ένας αστυνομικός φάρος. Μαζί του ήταν και δύο Αλβανοί και ακόμη ένας Ελληνας.

Ο επικίνδυνος τράπερ τέθηκε υπό κράτηση, οδηγήθηκε στο τμήμα κι αναμένεται να μεταχθεί στον εισαγγελέα για να του απαγγελθούν κατηγορίες. Σημειώνεται ότι αυτή είναι η δεύτερη φορά που ο τράπερ πιάνεται με όπλο στο αυτοκίνητό του. 

Είχε τιμωρηθεί με φυλάκιση 10 μηνών και χρηματική ποινή, για το αδίκημα της οπλοκατοχής. Μάλιστα όταν αφέθηκε ελεύθερος δημοσίευσε στο Instagram ένα story στο οποίο χλεύαζε τις Αρχές κι έλεγε χαρακτηριστικά «πάλι καλά που βρήκαν μόνο το ένα γιατί είχα και άλλο στο αμάξι»…



Λαφαζάνης: «Οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας σε όλη την Ελλάδα και οι εξώσεις ξεκίνησαν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ»

 


«Οι μαζικοί πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας σε όλη την Ελλάδα και οι ταυτόχρονες εξώσεις ξεκίνησαν πράγματι επί της δεύτερης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ»

Αυτό το είπε ο Παναγιώτης Λαφαζάνης και είναι η απάντηση στην προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ, συμπεριλαμβανομένου και του Ευκλείδη Τσακαλώτου που με ψέματα προσπαθούν να πείσουν για το αντίθετο.

Ολοι γνωρίζουν ότι η κατάργηση της οριζόντιας προστασίας της πρώτης κατοικίας έγινε την περίοδο που υπουργός Οικονομικών ήταν ο κ. Τσακαλώτος, ο οποίος μάλιστα είχε χαρακτηρίσει θετικούς τους πλειστηριασμούς για την κοινωνία και την οικονομία. Σε «κανονικές συνθήκες», όπως έσπευσε να διευκρινίσει χθες στη Βουλή, νομίζοντας ότι έτσι αλλάζει το νόημα. Αρα, προς τι η παράσταση αλληλεγγύης στην Ιωάννα Κολοβού, η οποία μάλιστα με δική της ανάρτηση αποκάλυψε ότι δεν της έμεινε σχεδόν τίποτε από τις περίπου 52.000 ευρώ που πήρε από τον πλειστηριασμό αφού ξόφλησε την τράπεζα, καθώς χρωστούσε παντού ακόμα και στην θάλασσα.




Ο Τσίπρας απειλεί τους πολίτες ότι θα επαναδιαπραγματευτεί έτσι και κερδίσει

 


Με θράσος, χωρίς συναίσθηση του τι έχει κάνει στην χώρα, ο Αλέξης Τσίπρας απειλεί ανοικτά τους πολίτες ότι θα επαναδιαπραγματευτεί έτσι και ξανά κυβερνήσει.

Η απειλεί αυτή του Αλέξη Τσίπρα προς τον ελληνικό λαό δηλώνει ότι στον ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουν βάλει μυαλό για  όσα προκάλεσαν στη χώρα με τις περήφανες επαναδιαπραγματεύσεις του 2015, που λίγο ήθελαν να πετάξουν την χώρα στα βράχια.

Αυτό το κόλπο των επαναδιαπραγματεύσεων, μόνο τρόμο προκαλεί στους πολίτες και καλό θα ήταν να αλλάξει αφήγημα γιατί θα απαξιωθεί περισσότερο ο Αλέξης Τσίπρας και από τους Συριζαίους.

Αυτές οι αναφορές βιώνουν στους πολίτες μνήμες 2015 και όλα γίνονται χειρότερα με την επανεμφάνιση του Πάνου Καμμένου που δηλώνει έτοιμος να βγει στους δρόμους για τον Αλέξη Τσίπρα.

Το να πηγαίνεις στις εκλογές με ψέμα, απάτη, χυδαιότητα, φαιδρότητα, και να υπόσχεσαι ότι θα ξανά παίξεις τη χώρα στα ζάρια, δεν είναι και το καλύτερο σχέδιο για να ανεβάσεις ποσοστά. 

Μετά το ανθελληνικό παραλήρημα Τσίπρα, στον πρέσβη της Γαλλίας που τόλμησε να απειλήσει για επαναδιαπραγμάτευσης των συμφωνιών για τους εξοπλισμούς, τώρα θέλει να απειλήσει και το Ταμείο Ανάκαμψης, τρομάζοντας περισσότερο τους πολίτες.

Οι δηλώσεις του Τσίπρα περί επαναδιαπραγματευσεις προκαλούν προβληματισμό και δείχνουν ότι εκτός απο ανθέλληνας είναι και πάρα πολύ επικίνδυνος, ηλίθια επικίνδυνος. 

Η πρόθεση να επαναλάβει το 2015 αν μη τι άλλο δείχνει το πως σκέφτεται να κυβερνήσει εάν φυσικά βρεθεί στη θέση του πρωθυπουργού ξανά και το γιατί δεν πρέπει ποτέ αυτό να γίνει γιατί αυτή την φορά δεν θα την γλιτώσει η χώρα.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έστειλε σαφές μήνυμα στις γελοιότητες του Αλέξη Τσίπρα, κατά τη συνάντησή του με τον Μαργαρίτη Σχοινά. «Θέλω να ξεκαθαρίσω» είπε «ότι ο τρόπος αναθεώρησης του Ταμείου Ανάκαμψης είναι καθορισμένος από την ιδρυτική πράξη του ίδιου του ταμείου», για να υπογραμμίσει ότι «Κουβέντες του αέρα περί επαναδιαπραγμάτευσης του Ταμείου με ένα νόμο και με ένα άρθρο καλό είναι να μην ακούγονται διότι ακόμα μια φορά παραπλανούν την ελληνική κοινή γνώμη και δημιουργούν προσδοκίες οι οποίες είναι παντελώς ανυπόστατες»



Metron: Στο 10,2% η διαφορά ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ, υπερδιπλάσιο ποσοστό στην καταλληλότητα ο Μητσοτάκης

 



Εντυπωσιακά είναι τα ευρήματα της δημοσκόπησης της Metron Analysis για το Mega, με τη ΝΔ να προηγείται με 10,2% από τον ΣΥΡΙΖΑ.

Σύμφωνα με την πανελλαδική μέτρηση, η διαφορά της ΝΔ από τον ΣΥΡΙΖΑ στην πρόθεση ψήφου είναι 8 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ στην εκτίμηση ψήφου η διαφορά για το κυβερνών κόμμα εκτοξεύεται στο 10,2%. 

Η ΝΔ συγκεντρώνει ποσοστό 36,5% φλερτάροντας με την αυτοδυναμία, τουλάχιστον στις δεύτερες κάλπες, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ μένει στο 26,3%, το ΠΑΣΟΚ συγκεντρώνει ποσοστό 14,2% και η δημοσκόπηση δείχνει ότι ο Νίκος Ανδρουλάκης ήταν κακή επιλογή για το ΠΑΣΟΚ αφού το ποσοστό του στην καταλληλότητα για πρωθυπουργός είναι μόλις 6%.

Καταλληλότερος πρωθυπουργός ο Κυριάκος Μητσοτάκης με 37%, ποσοστό υπερδιπλάσιο από εκείνο του Αλέξη Τσίπρα (17%).

Δημοφιλέστερος πολιτικός αρχηγός ο Κυριάκος Μητσοτάκης (με δεύτερο τον Ν. Ανδρουλάκη και τέταρτο τον Αλ. Τσίπρα, πίσω από τον Δ. Κουτσούμπα).

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εγγυάται περισσότερο την καλή λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών (29%, έναντι μόλις 19% του Αλέξη Τσίπρα).

7 στους 10 αξιολογούν αρνητικά την αντιπολίτευση που ασκεί ο Αλέξης Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ.

Η οικονομική κατάσταση, η ακρίβεια -λιγότερο η ενεργειακή κρίση- αλλά και η πορεία των ελληνοτουρκικών είναι τα προβλήματα που ανησυχούν περισσότερο τους πολίτες.

Αναλυτικά, σύμφωνα με τη Metron, η πρόθεση ψήφου έχει ως εξής:





ΝΔ 28,9%, ΣΥΡΙΖΑ 20,9%, ΠΑΣΟΚ 11,3%, ΚΚΕ 4,8%, Ελληνική Λύση 3,4%, ΜέΡΑ25 3,6%, το κόμμα Κασιδιάρη 1,8%, λοιπά κόμματα 4,5%, ενώ η αδιευκρίνιστη ψήφος ανέρχεται στο 12,4%.





Στην εκτίμηση ψήφου η ΝΔ συγκεντρώνει 36,5%, ποσοστό της επιτρέπει βάσιμα να βλέπει καθαρά αυτοδυναμία, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ μένει στο 26,3%. Το ΠΑΣΟΚ βλέπει τα ποσοστά του να ανεβαίνουν στο 14,2% και ακολουθούν ΚΚΕ με 6%, ΜέΡΑ25 με 4,5%, Ελληνική Λύση 4,3%, Έλληνες 2,3%.



Στην παράσταση νίκης η ΝΔ έχει άνετο προβάδισμα με 68%, έναντι μόλις 18% του ΣΥΡΙΖΑ.



Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θεωρείται καταλληλότερος πρωθυπουργός με 37%, ποσοστό υπερδιπλάσιο από εκείνο του Αλέξη Τσίπρα (17%). Ο Ν. Ανδρουλάκης συγκεντρώνει 6%, ενώ ο «κανένας» 27%.

Δείτε την δημοσκόπηση εδώ





Η τρομοκρατική οργάνωση του δικτάτορα Πούτιν Wagner έστειλε «ματωμένη» βαριοπούλα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

 


Η μισθοφορική οργάνωση κακοποιών Wagner που πολεμάει για λογαριασμό της ΡωSSίας και του δικτάτορα Πούτιν, στο πόλεμο της Ουκρανίας, με τρομοκρατικό θράσος έστειλε μια «ματωμένη» βαριοπούλα με σφραγίδα της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με αφορμή ψήφισμα που πέρασε και αναγνωρίζει τη Μόσχα ως κράτος που προάγει την τρομοκρατία.

«Να λάβουν υπόψιν τους την πληροφορία, πριν ψηφίσουν», ανέφερε ο τρομοκράτης κακοποιός και ιδρυτής της Yevgeny Prigozhin, σύμφωνα με την telegraph.co.uk, για τη βαριοπούλα που έφερε «σφραγίδα» της ρωσικής παραστρατιωτικής οργάνωσης και ίχνη αίματος στη λαβή της.

After EU Parliament declares Russia a terrorist state – Wagner force Prigozhin sent the European Parliament a sledgehammer in a violin case with “traces of blood” pic.twitter.com/tx6wLQD66i

— Amichai Stein (@AmichaiStein1) November 24, 2022

Η βαριοπούλα – όπλο σήμα κατατεθέν των δολοφονιών της εγκληματικής και τρομοκρατικής οργάνωσης – εστάλη μέσα σε μία θήκη βιολιού, ενώ στο Telegram αναρτήθηκε ένα βίντεο στο οποίο φαίνεται ένας δικηγόρος που εργάζεται για τον ηγέτη της Wagner να μεταφέρει μία θήκη βιολιού σε ένα δωμάτιο και να την τοποθετεί επάνω σε ένα τραπέζι.

Ακολούθως σηκώνει το καπάκι της θήκης του βιολιού, επιδεικνύοντας την καλογυαλισμένη βαριοπούλα που έχει χαραγμένο το λογότυπο της Wagner ενώ στη λαβή έχει κόκκινη μπογιά, σαν να είναι βαμμένη με αίμα.




Πάτρα 2030: 80+ έργα με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 3,7 δισ. ευρώ

 


Από την Κυβέρνηση υλοποιούνται,  έχουν δρομολογηθεί ή σχεδιάζονται στην Περιφερειακή Ενότητα Αχαΐας, περισσότερα από 80 έργα για τα οποία ο συνολικός προϋπολογισμός ξεπερνά τα 3,8 δισ. ευρώ, ποσό υπερδιπλάσιο σε σχέση με τα δύο προηγούμενα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης. Πρόκειται -όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη χθεσινή παρουσίαση του σχεδίου-  για ένα συνεκτικό, ολοκληρωμένο, μελετημένο, κοστολογημένο σχέδιο, για το πώς αντιλαμβανόμαστε το μέλλον της Πάτρας, της Αχαΐας και συνολικά της Δυτικής Ελλάδας. Άλλη μια απόδειξη ότι η Κυβέρνηση επενδύει στα έργα και όχι στα λόγια. Το  πρόγραμμα έχει 5 στρατηγικούς στόχους, τους οποίους υπηρετούν 63 δρομολογημένα και άλλα 25 υπό σχεδιασμό έργα που συνθέτουν το όραμά μας μιας σύγχρονης πόλης.

Αφορούν παρεμβάσεις που αναβαθμίζουν τη σχέση της περιοχής με τη θάλασσα και  το εμπορικό της λιμάνι, δημιουργώντας κρίσιμες οδικές και σιδηροδρομικές διασυνδέσεις με την υπόλοιπη Ελλάδα και τις ξένες αγορές. Μία απουσία που οδήγησε, τις προηγούμενες δεκαετίες, στο μεγάλο κύμα της αποβιομηχάνισης.

Είναι, επίσης, έργα που γεφυρώνουν τις δράσεις του τοπικού Πανεπιστημίου με την επιχειρηματικότητα του πρωτογενούς τομέα, τη μεταποίηση και τις υπηρεσίες. Ενώ, ταυτόχρονα βελτιώνουν την  ποιότητα ζωής των κατοίκων με αναπλάσεις και επενδύσεις στην Υγεία, τον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό.



Νόμος για τον καθορισμό κανόνων σχετικά με την άσκηση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας


 

Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού  -και αποτελεί νόμο του κράτους- που αφορά στον καθορισμό κανόνων σχετικά με την άσκηση  δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και των συγγενικών δικαιωμάτων που ισχύουν για ορισμένες επιγραμμικές μεταδόσεις ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών και αναμεταδόσεις τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων, με τη διατήρηση υψηλού επιπέδου προστασίας των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και των συγγενικών δικαιωμάτων στην ψηφιακή ενιαία αγορά και με το δικαίωμα του δημοσίου δανεισμού και την αναπαραγωγή πρόσθετου αντιτύπου από μη κερδοσκοπικές βιβλιοθήκες ή αρχεία. Με το νέο νόμο:


Ρυθμίζεται για πρώτη φορά η χρήση πνευματικών δημιουργημάτων και εν γένει προστατευόμενων από το δίκαιο της πνευματικής ιδιοκτησίας αντικειμένων σε ψηφιακές διδακτικές δραστηριότητες. Οι δικαιούχοι δημιουργοί και εκδότες έργων λαμβάνουν για πρώτη φορά δίκαιη αποζημίωση για τις ψηφιακές χρήσεις των έργων τους ή άλλων αντικειμένων προστασίας δυνάμει της εξαίρεσης για τη χρήση χάριν παραδείγματος κατά τη διδασκαλία.

Εισάγεται στο ελληνικό δίκαιο η διευρυμένη συλλογική διαχείριση, ένας θεσμός που λειτουργεί επικουρικά προς τη συλλογική διαχείριση πνευματικών δικαιωμάτων, όπως ρυθμίζεται ήδη από την ισχύουσα νομοθεσία και έχει ως στόχο  ώστε να αποκλείεται η χρήση προστατευόμενων έργων ή ερμηνειών χωρίς αμοιβή.

Θεσπίζεται για πρώτη φορά νέο συγγενικό δικαίωμα για την αναπαραγωγή και τη διάθεση στο κοινό εκδόσεων τύπου από εκδότες  όσον αφορά επιγραμμικές (on line) χρήσεις των εκδόσεών τους από διαδικτυακές πλατφόρμες. Ο προσδιορισμός της αμοιβής που δικαιούνται οι εκδότες μπορεί να γίνεται, αν δεν καταρτιστεί συμφωνία μεταξύ των μερών, είτε με γνωμοδότηση της ΕΕΤΤ είτε από τα αρμόδια δικαστήρια. Ταυτόχρονα, ορίζεται ρητώς στο νόμο ότι  για πρώτη φορά οι δημιουργοί έργων  (δημοσιογράφοι, φωτογράφοι κλπ) που έχουν ενσωματωθεί σε έκδοση τύπου θα λαμβάνουν ποσοστό επί των ετήσιων εσόδων που αποκομίζουν οι εκδότες τύπου για τη χρήση των εκδόσεων τύπου από διαδικτυακές πλατφόρμες. 

Εισάγεται για πρώτη φορά αποτελεσματικός μηχανισμός προστασίας των πνευματικών δημιουργημάτων και των δικαιωμάτων των ερμηνευτών από τη χρήση των έργων τους από τις διαδικτυακές πλατφόρμες.

Με τα άρθρα για τους πνευματικούς δημιουργούς που επεκτείνει την εφαρμογή των ίδιων ρυθμίσεων στους ερμηνευτές - εκτελεστές καλλιτέχνες διασφαλίζεται αποτελεσματικότερα η δέουσα και αναλογική προς την εκμετάλλευση των έργων και όλων των δικαιωμάτων αμοιβή των πνευματικών δημιουργών και των ερμηνευτών.

Θεσπίζεται ο δημόσιος δανεισμός ως δικαίωμα εύλογης αμοιβής. Ο δημόσιος δανεισμός,  δηλαδή η δωρεάν διάθεση στο κοινό αντιτύπων έργων από βιβλιοθήκες γινόταν μέχρι σήμερα χωρίς να λαμβάνει καμία αμοιβή ο δημιουργός. Με τις ίδιες διατάξεις ορίζεται ρητά η εύλογη αμοιβή που οφείλουν οι κρατικές και δημοτικές βιβλιοθήκες στο ποσό των 350.000 ευρώ ετησίως και προβλέπεται αναπροσαρμογή της ανά τριετία.

 



Πρωταθλήτρια η Ελλάδα στη μείωση του δημόσιου χρέους την τριετία 2019-2023

 



Η Ελλάδα θα πετύχει -σύμφωνα με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής- στο τέλος του 2023 τη μεγαλύτερη μείωση χρέους της Γενικής Κυβέρνησης στην Ε.Ε. από το 2019. «Σημασία», τόνισε χθες σε  σχετική ανάρτησή του ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, «έχει η δημοσιονομική συνέπεια, αλλά και η ανάπτυξη. Θα συνεχίσουμε στον δρόμο των μεταρρυθμίσεων, στην προσέλκυση επενδύσεων και στη μείωση του χρέους».

Πιο συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συγκρίνοντας τις επιδόσεις των κρατών από το 2019, (προ πανδημίας) διαπιστώνει ότι η Ελλάδα θα μειώσει το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης ως ποσοστό του Α.Ε.Π. κατά 18,4% φτάνοντας το 161,9 % του Α.Ε.Π. στο τέλος του 2023 από 180,3% που ήταν στο τέλος του 2019.

Η Ελλάδα επιτυγχάνει αυτόν τον στόχο παρά το γεγονός ότι το 2020 λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και του επιπλέον κόστους για την κάλυψη της υγειονομικής κρίσης το χρέος της κορυφώθηκε στο 206,3% του Α.Ε.Π.. Έκτοτε το χρέος της αποκλιμακώθηκε με μεγάλη ταχύτητα στο 194,5% το 2021 και αναμένεται να υποχωρήσει περαιτέρω στο 171,1% του Α.Ε.Π. φέτος και στο 161,9% στο τέλος του 2023.



Δυνατότητες ευνοϊκών ρυθμίσεων δανείων με το τον νόμο για τη δεύτερη ευκαιρία

 


Η αντιμετώπιση της υπερχρέωσης αποτέλεσε έναν από τους βασικούς στόχους της Κυβέρνησης. Για το σκοπό αυτό ψηφίστηκε ο Νόμος 4738/2020 σχετικά με τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή 2ης ευκαιρίας. Ο νόμος αυτός:

Αποτελεί μόνιμο πλαίσιο και εργαλείο αντιμετώπισης του χρέους νοικοκυριών και επιχειρήσεων (δηλ. δεν έχει έκτακτο / προσωρινό χαρακτήρα και δεν έχει ημερομηνία λήξης).

Αντικαθιστά όλα τα προηγούμενα επιμέρους έκτακτα  και προσωρινά εργαλεία ρύθμισης οφειλών που υπήρχαν (υπερχρεωμένα νοικοκυριά, προστασία πρώτης κατοικίας, εξωδικαστικός μηχανισμός, πτωχευτικός κώδικας κ.λπ).

Διέπει συνολικά τη διευθέτηση του ιδιωτικού χρέους προς Δημόσιο, τράπεζες, διαχειριστές δανείων και λοιπούς ιδιώτες (π.χ. προμηθευτές, εργαζόμενους).

Από την 1η Ιουνίου 2021 ισχύουν οι διατάξεις σχετικά με τη ρύθμιση οφειλών (μέσω της διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού) ή τη διαγραφή όλων των οφειλών (μέσω της διαδικασίας πτώχευσης και απαλλαγής οφειλών – 2ης ευκαιρίας) των φυσικών προσώπων – νοικοκυριών, καθώς και όλων των επιχειρήσεων.

Όσον αφορά τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, οι οφειλέτες (φυσικά και νομικά πρόσωπα) μπορούν με μια ενιαία αίτηση να ρυθμίσουν συνολικά, χωρίς προσφυγή στο δικαστήριο, τις οφειλές τους  προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης σε έως 240 δόσεις  προς τράπεζες και διαχειριστές δανείων σε έως 420 δόσεις.

Βασικό κομμάτι της ρύθμισης οφειλών αποτελεί και η μερική διαγραφή χρέους, αφού ο οφειλέτης που εντάσσεται στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών δύναται να λάβει διαγραφή χρέους προς το Δημόσιο έως 75% επί της βασικής οφειλής, καθώς και έως 95% επί των προσαυξήσεων και προς τις τράπεζες και διαχειριστές δανείων έως 80% επί της βασικής οφειλής, καθώς και έως 100% επί των τόκων. Για να γίνει η  διαγραφή, θα πρέπει αφενός να έχει πραγματική οικονομική αδυναμία, τόσο ο οφειλέτης όσο και οι συνοφειλέτες και εγγυητές του και  αφετέρου η  εμπορική αξία της περιουσίας του οφειλέτη, των συνοφειλετών και των εγγυητών του να είναι μικρότερη του ύψους της οφειλής.

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του νέου εξωδικαστικού μηχανισμού παράγει μια αυτόματη ρύθμιση οφειλών, βάσει της αξίας της περιουσίας και του διαθέσιμου εισοδήματος.


Μέσω της ρύθμισης επιτυγχάνεται και η αναστολή των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης, όπως διαταγές πληρωμής, κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, καθώς και δεσμεύσεις και πλειστηριασμοί στην κινητή και ακίνητη περιουσία του οφειλέτη. 

Επίσης, χορηγείται για 5 χρόνια κρατική επιδότηση της δόσης των δανείων έως 210 ευρώ μηνιαίως ανάλογα με τη οικογενειακή κατάσταση του οφειλέτη.

Παράλληλα, στο νέο μηχανισμό, έχουν ενσωματωθεί ειδικές δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην υπάρξει κατάχρηση ευνοϊκών ρυθμίσεων από στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Με τις συγκεκριμένες ευνοϊκές ρυθμίσεις οφειλών στηρίζονται αποτελεσματικά τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις, ώστε να προστατεύσουν την περιουσία τους, τόσο την πρώτη κατοικία όσο και την επαγγελματική στέγη ή άλλο επαγγελματικό τους ακίνητο (π.χ. αγροτική γη) που αντίστοιχα αξιοποιούν.




11 ερωτήσεις-απαντήσεις για το ασφαλιστικό νομοσχέδιο


 

1. Ποιες είναι συνοπτικά οι βασικότερες ρυθμίσεις;


Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποσκοπεί στον εξορθολογισμό και τον εκσυγχρονισμό διαφόρων ρυθμίσεων της ασφαλιστικής νομοθεσίας, ενώ παράλληλα ρυθμίζει μια σειρά από ζητήματα για ενίσχυση των συνταξιούχων και τον τρόπο καταβολής των αυξήσεων. Πιο συγκεκριμένα, οι βασικές ρυθμίσεις είναι οι ακόλουθες:


Χορήγηση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης έως τις 20 Δεκεμβρίου 2022 στους ευάλωτους συνταξιούχους, τους δικαιούχους αναπηρικού επιδόματος, τους ανασφάλιστους υπερήλικες, τους δικαιούχους Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και τους δικαιούχους Επιδόματος Παιδιού.

Μείωση σε 10 χρόνια (από 20) του χρόνου παραγραφής των ασφαλιστικών οφειλών που δεν έχουν βεβαιωθεί.

Μονιμοποίηση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες.

Αύξηση από 12 σε 24 των μηνιαίων δόσεων των υπό ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών.

Επέκταση της άδειας μητρότητας για εργαζόμενες στον ιδιωτικό τομέα σε 9 (από 6) μήνες.

Κρατική επιδότηση 40% των ασφαλιστικών εισφορών για μετατροπή συμβάσεων μερικής απασχόλησης εργαζομένων σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα σε συμβάσεις πλήρους απασχόλησης.

Κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) καθώς και για τις λοιπές κατηγορίες ασφαλισμένων που δεν είναι ασφαλισμένοι στο ΤΠΔΥ. Πραγματική αύξηση εισοδήματος.

Επέκταση σε όλους τους ενστόλους του δικαιώματος της «μάχιμης πενταετίας», δηλαδή της αναγνώρισης έως και πέντε επιπλέον ετών ασφάλισης, με την καταβολή των αντίστοιχων εισφορών.

Μείωση του ποσοστού αναπηρίας (από 67% σε 50%) για τη λήψη σύνταξης και παροχών αναπηρίας, για όλους τους ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ για τους οποίους προβλεπόταν μεγαλύτερο ποσοστό.

Θέσπιση Προγράμματος Πρώιμης Παρέμβασης για παιδιά 0-6 ετών που έχουν διαγνωσθεί με αναπηρίες ή αναπτυξιακές δυσκολίες.


2. Τι ακριβώς προβλέπεται για την οικονομική ενίσχυση ευάλωτων ομάδων;


Χορηγείται έκτακτη οικονομική ενίσχυση στους ευάλωτους συνταξιούχους, τους δικαιούχους αναπηρικού επιδόματος, τους ανασφάλιστους υπερήλικες, τους δικαιούχους Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και τους δικαιούχους Επιδόματος Παιδιού έως τις 20 Δεκεμβρίου.


Το ποσό της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης για τους χαμηλοσυνταξιούχους αυξάνεται στα 250 ευρώ (από 200 προηγουμένως). Διευρύνονται τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Η περίμετρος των δικαιούχων συνταξιούχων της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των 250 ευρώ είναι μεγαλύτερη σε σύγκριση με πέρυσι καθώς την λαμβάνουν όσοι έχουν ατομικό εισόδημα έως 9.600€ (από 7.200€ που ίσχυε πέρυσι), οικογενειακό εισόδημα έως 16,800€ (από 14,400€ που ίσχυε πέρυσι) και αντικειμενική αξία ακινήτων έως 300.000€ (από 200,000€ που ίσχυε).


Χορηγείται επίσης έκτακτη οικονομική ενίσχυση 250 ευρώ στους 174.000 περίπου δικαιούχους αναπηρικού επιδόματος του ΟΠΕΚΑ, ενώ η μηνιαία σύνταξη ανασφάλιστων υπερηλίκων και το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερήλικων χορηγούνται προσαυξημένα κατά 250 ευρώ στους 36.000 περίπου δικαιούχους. Διευκρινίζεται ότι αν ένας χαμηλοσυνταξιούχος του ΕΦΚΑ είναι ταυτόχρονα δικαιούχος αναπηρικού ή άλλου επιδόματος του ΟΠΕΚΑ θα λάβει μόνο την ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων.


Τον Δεκέμβριο θα χορηγηθεί επίσης διπλή δόση στους περίπου 225.000 δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, ενώ προβλέπεται και χορήγηση εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης για τον Δεκέμβριο των οικογενειών που λαμβάνουν επίδομα παιδιού, η οποία αντιστοιχεί σε μιάμιση επιπλέον μηνιαία δόση επιδόματος παιδιού. Το ποσό της ενίσχυσης ανέρχεται σε 105 ή 63 ή 42 ευρώ για κάθε παιδί για το πρώτο και το δεύτερο παιδί, ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος, και σε 210 ή 126 ή 84 από το τρίτο και για κάθε επόμενο παιδί. Η έκτακτη δόση καταβάλλεται μέχρι 20 Δεκεμβρίου στους δικαιούχους του επιδόματος κατά το πέμπτο δίμηνο του 2022. Αντίστοιχη έκτακτη δόση καταβάλλεται στους λοιπούς νέους δικαιούχους του επιδόματος του 2022, μετά την έγκριση της αίτησής τους.


Σημειώνεται τέλος ότι έως τις 20 Δεκεμβρίου θα λάβει χώρα και η τακτική καταβολή των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ.



3. Τι αλλάζει στο νομοσχέδιο αναφορικά με το «ξεπάγωμα» των συντάξεων από 1/1/2023;


Αυτό που διευκρινίζεται είναι ο τρόπος καταβολής της αύξησης. Το ποσοστό αύξησης των κύριων συντάξεων από 1/1/2023 θα ισούται με το ήμισυ του αθροίσματος του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του ΑΕΠ και του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτών (πληθωρισμός) του προηγούμενου έτους. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο υπολογισμός αυτού του ποσοστού θα γίνεται πριν την αλλαγή του έτους, με βάση τις εκτιμήσεις του κρατικού προϋπολογισμού. Αν από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (που δημοσιεύονται αργότερα μέσα στο έτος) προκύψει διαφορετικός ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ και του τιμαρίθμου, η απαραίτητή διόρθωση γίνεται στην απόφαση του επόμενου έτους.


Με τη ρύθμιση αυτή, την Αύξηση της τάξεως του 7,75% θα δουν σχεδόν 1,8 εκατομμύρια συνταξιούχοι. Από αυτούς, ένα τεράστιο ποσοστό θα δει ακέραια την αύξηση της τάξεως του 7,75%, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των υπολοίπων θα δει αυξήσεις που θα ξεπερνούν το 7% αναλόγως του ύψους της προσωπικής διαφοράς που διαθέτουν.


Για τους υπόλοιπους μειώνεται σημαντικά η προσωπική διαφορά. Ωστόσο και το 90% περίπου εκείνων που έχουν προσωπική διαφορά, θα δουν αυξήσεις μέσω της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και της καταβολής της έκτακτης ενίσχυσης των 250 ευρώ. Υπενθυμίζεται σε αυτό το πλαίσιο ότι εκτός από τις αυξήσεις της τάξεως του 7,75%, οι συνταξιούχοι μπορούν να δουν τρεις ακόμα αυξήσεις στα εισοδήματά τους. Καταργείται η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης, καταβάλλεται εφάπαξ ενίσχυση 250 ευρώ σε ευάλωτους συνταξιούχους και καταβάλλεται η τέταρτη δόση των αυξήσεων του νόμου Βρούτση σε παλαιούς συνταξιούχους με περισσότερα από 30 χρόνια ασφαλιστικού βίου. Με τον συνδυασμό των παραπάνω αυξήσεων προκύπτει ότι παραπάνω από το 95% των συνταξιούχων θα δουν τελικά αύξηση στα εισοδήματά τους.



4. Πώς θα γίνεται εφεξής η παραγραφή των χρεών προς τον ΕΦΚΑ;


Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις μειώνεται ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του ο ΕΦΚΑ για να βεβαιώσει και να εισπράξει απαιτήσεις από μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές σε 10 χρόνια, από 20 χρόνια που είναι σήμερα. Εάν η απαίτηση δεν βεβαιωθεί (αναζητηθεί) μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, παραγράφεται.


Το νομοθετικό πλαίσιο προσαρμόζεται κατ’ αρχάς στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Στη συνέχεια, από 1ης Ιανουαρίου 2027, η παραγραφή γίνεται πενταετής, ώστε να είναι αντίστοιχη με αυτή που ισχύει για τη φορολογική διοίκηση, συνεπώς και ο ΕΦΚΑ θα οφείλει να βεβαιώνει οφειλές εντός πενταετίας.


Η διάταξη αφορά σε όλες τις κατηγορίες οφειλετών ασφαλιστικών εισφορών (εργοδότες, ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοτελώς απασχολούμενοι, αγρότες). Αφορά και στον ΕΦΚΑ, στο βαθμό που θα πρέπει να βεβαιώνει τις απαιτήσεις πιο κοντά στην ημερομηνία γένεσης των οφειλών, κάτι που ενισχύει τα ασφαλιστικά έσοδα και αποθαρρύνει κακές πρακτικές υπερβολικών καθυστερήσεων. Να σημειωθεί ότι μετά τη δημιουργία του ΚΕΑΟ η βεβαίωση των οφειλών γίνεται σχεδόν σε πραγματικό χρόνο. Επομένως, η διάταξη αυτή αφορά σχεδόν αποκλειστικά παλαιές οφειλές.


Διευκρινίζεται πως οι μισθωτοί δεν θίγονται από την παραγραφή οφειλών του εργοδότη, καθώς η ασφάλιση που αντιστοιχεί στις παραγεγραμμένες οφειλές αυτές εξακολουθεί να τους αναγνωρίζεται.


Επιπλέον, οι αυτοαπασχολούμενοι θα μπορούν να καταβάλουν τις οφειλές τους, παρά την παραγραφή, εφόσον το επιθυμούν, προκειμένου να αναγνωρίσουν ως ασφαλιστικό χρόνο το διάστημα που παραγράφηκε.


Παράδειγμα 1


Αυτοαπασχολούμενος που υποβάλλει αίτηση συνταξιοδότησης το 2022 οφείλει εισφορές για τα έτη 2002-2011, τις οποίες ο ΕΦΚΑ δεν του έχει καταλογίσει μέχρι τη στιγμή της αίτησης. Οι εισφορές αυτές αφορούν διάστημα πέραν της δεκαετίας και άρα είναι παραγεγραμμένες. Έστω ότι, για να θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, ο αυτοαπασχολούμενος χρειάζεται ακόμη 5 χρόνια ενσήμων. Τότε έχει την δυνατότητα να πληρώσει τα 5 από τα 10 παραγεγραμμένα χρόνια, ώστε να τα αναγνωρίσει ως ασφαλιστικό χρόνο.


Αντιθέτως, εάν ο ΕΦΚΑ είχε προβεί σε κοινοποίηση προς τον ασφαλισμένο της βεβαίωσης οφειλής των εν λόγω εισφορών εντός δεκαετίας από τη γένεσή της (γεγονός που διακόπτει τον χρόνο παραγραφής) τότε ο ασφαλισμένος οφείλει το σύνολο των εισφορών.


Παράδειγμα 2


Το 2019 βεβαιώθηκε και στη συνέχεια, με αίτηση του ασφαλισμένου, ρυθμίστηκε οφειλή του 2008, η οποία με την εν λόγω διάταξη αναφέρεται σε διάστημα πέραν της δεκαετίας και άρα καθίσταται παραγεγραμμένη. Ο οφειλέτης αυτός μπορεί, με αίτησή του, να ζητήσει τη διακοπή της ρύθμισης και τη διαγραφή της υπολειπόμενης οφειλής του. Μπορεί, όμως, να συνεχίσει να εξυπηρετεί τη ρύθμιση, ώστε να του αναγνωρισθεί ο ασφαλιστικός χρόνος που αντιστοιχεί στην οφειλή.



5. Αν δηλαδή κάποιος δεν πληρώσει μέσα στη δεκαετία τις οφειλές του, αυτές «σβήνονται»;


Όχι, επειδή η παραγραφή διακόπτεται κάθε φορά που ο ασφαλισμένος ειδοποιείται ότι οφείλει ασφαλιστικές εισφορές και η δεκαετία ξεκινά εκ νέου από την ειδοποίηση.


Παράδειγμα


Αν κάποιος οφείλει ασφαλιστικές εισφορές για την άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος το 2018 και δεν τις έχει καταβάλει, η παραγραφή της οφειλής του ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου 2019. Εάν δεν έχει ειδοποιηθεί ότι χρωστά μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2028, η απαίτηση παραγράφεται. Εάν όμως βεβαιωθεί η οφειλή και του έλθει ατομική ειδοποίηση στις 5 Οκτωβρίου 2021, η παραγραφή εκτείνεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2031. Εάν στη συνέχεια γίνει κάποια πράξη διοικητικής εκτέλεσης (λ.χ. κατάσχεση κάποιου περιουσιακού στοιχείου) στις 10 Μαρτίου 2030, η παραγραφή εκτείνεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2041.



6. Τι αλλάζει στις δόσεις της πάγιας ρύθμισης ασφαλιστικών οφειλών στον ΕΦΚΑ;


Αυξάνονται από 12 σε 24 οι μηνιαίες δόσεις των υπό ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών, με ελάχιστο μηνιαίο ποσό τα 50 ευρώ. Η αίτηση ρύθμισης γίνεται ηλεκτρονικά στο ΚΕΑΟ. Με τον τρόπο αυτό εναρμονίζονται οι κανόνες για τη φορολογική και ασφαλιστική διοίκηση (ίδιος αριθμός δόσεων για ρύθμιση χρεών σε ΔΟΥ και ΕΦΚΑ) και διευκολύνονται οι οφειλέτες ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών στην τήρηση της ρύθμισης.



7. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι με το νομοσχέδιο αυξάνονται τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στον Δημόσιο Τομέα. Τι ισχύει;


Ασφαλώς όχι. Αυτό που ισχύει είναι ότι ενιαιοποιούμε τους κανόνες που αφορούν στα όρια ηλικίας για έξοδο με μειωμένη σύνταξη μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών υπαλλήλων που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από 01.01.2013 και μετά, χωρίς να αιφνιδιάζουμε κανέναν. Από την πρώτη στιγμή είχαμε πει πως στόχος μας είναι να ενιαιοποιήσουμε τους κανόνες και να μην θιγούν γεγενημένα δικαιώματα. Και αυτό ακριβώς κάνουμε!


Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι τα μειωμένα όρια ηλικίας για όσους δημόσιους υπαλλήλους θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα την περίοδο 2010-2012 και έχουν υποβάλλει αίτηση συνταξιοδότησης για μειωμένη σύνταξη εντός του 2022 διατηρούνται ενεργά. Το ίδιο ισχύει και για όσους συμπληρώσουν τα μειωμένα αυτά όρια ηλικίας μέχρι και 31.12.2022 ακόμα και αν δεν έχουν υποβάλλει ακόμα αίτηση. Οι τελευταίοι μάλιστα θα μπορούν να ασκήσουν το δικαίωμα τους για πρόωρη συνταξιοδότηση οποτεδήποτε επιθυμούν, δηλαδή και μετά το 2023.


Πιο αναλυτικά, προβλέπεται ότι για όσους δημοσίους υπαλλήλους είχαν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα τα έτη 2010,2011 και 2012 (άρα είχαν ήδη 25 χρόνια συμπληρωμένης υπηρεσίας μέχρι τότε), το δικαίωμα για λήψη μειωμένης σύνταξης κρίνεται με βάση τα όρια ηλικίας που ίσχυαν μέχρι τον ν. 4336/2015, εφόσον αυτά συμπληρωθούν έως και την 31η Δεκεμβρίου 2022.


Για παράδειγμα, δημόσιος υπάλληλος που είχε συμπληρώσει 25 χρόνια υπηρεσίας κατά τα προαναφερόμενα έτη και εξακολουθεί να υπηρετεί από τότε, με βάση τη νομοθεσία που ίσχυε πριν το 2015 δικαιούται να λάβει μειωμένη σύνταξη το 2022, εάν συμπληρώνει τα μειωμένα κατά περίπτωση έτη ηλικίας μέχρι και 31.12.2022. Εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις αυτές, το δικαίωμα στην άμεση καταβολή μειωμένης σύνταξης μπορεί να ασκηθεί οποτεδήποτε, –και μετά το 2022), οπότε και θα έχουν συμπληρωθεί τουλάχιστον 35 χρόνια υπηρεσίας.


Αντιθέτως, αν τα όρια ηλικίας που ίσχυαν μέχρι το ν. 4336/2015 δεν συμπληρώνονται εντός του 2022, οι δημόσιοι υπάλληλοι που είχαν συμπληρώσει 25 έτη υπηρεσίας τα έτη 2010,2011 και 2012, δεν δικαιούνται μειωμένη σύνταξη το 2022, αλλά μόλις συμπληρώσουν το 62ο έτος της ηλικίας τους.



8. Η αντιπολίτευση κάνει επίσης λόγο για παρέμβαση στην περιουσία του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, ενώ είναι αυτοχρηματοδοτούμενο και δεν επιχορηγείται από τον κρατικό Προϋπολογισμό. Τι απαντάτε;


Η ανάγκη θέσπισης σοβαρής διαχείρισης της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων συνιστά απαραίτητο όρο για την παροχή αξιοπρεπών μερισμάτων.


Για τον λόγο αυτό δίνεται στο Ταμείο για πρώτη φορά η δυνατότητα να αξιοποιήσει την τεχνογνωσία των δύο δημόσιων εταιρειών που ασκούν από το 2000 τον ρόλο του επαγγελματία διαχειριστή για τα δημόσια ασφαλιστικά Ταμεία: της ΕΔΕΚΤ ΑΕΠΕΥ (Ανώνυμη Εταιρεία Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών) και της εταιρείας διαχείρισης ακινήτων του ΕΦΚΑ.


Πρόκειται για εταιρείες εξειδικευμένες στη διαχείριση κεφαλαίων. Την οργάνωση, λειτουργία και ανάπτυξη των δημοσίων αυτών εταιρειών στήριξαν διαχρονικά όλες οι Κυβερνήσεις έκτοτε και ο ΣΥΡΙΖΑ. Και οι δύο αυτές εταιρείες, τα τελευταία 20 χρόνια, παρουσιάζουν εξαιρετικά αποτελέσματα και εντυπωσιακές αποδόσεις στη διαχείριση των αποθεματικών που ανέλαβαν, παρά την πολύ δύσκολη συγκυρία λόγω της δεκαετούς οικονομικής κρίσης στην ελληνική οικονομία.


Αντίθετα, η διαχείριση των πόρων του ΜΤΠΥ όλες τις τελευταίες δεκαετίες αποδείχθηκε ζημιογόνα, καθώς το αρχικό κεφάλαιο ανά τις δεκαετίες έχει μειωθεί κατά 63%! Όλοι λοιπόν όσοι κάνουν κριτική στη συγκεκριμένη διάταξη, από τη σκοπιά που την κάνουν, είναι απλώς εκτός τόπου και χρόνου!


9. Τι αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο για τους συμπολίτες μας με αναπηρία;


Η σημαντικότερη πρόβλεψη είναι η μείωση του ποσοστού αναπηρίας (από 67% σε 50%) που απαιτείται για τη λήψη σύνταξης λόγω αναπηρίας για όλους τους ασφαλισμένους του Φορέα για τους οποίους προβλεπόταν μεγαλύτερο ποσοστό. Καταργούνται όλες οι επιμέρους συνταξιοδοτικές διατάξεις των φορέων που έχουν ενταχθεί στον ΕΦΚΑ για τη χορήγηση αναπηρικής σύνταξης από κοινή νόσο, και δημιουργείται ένα ενιαίο πλαίσιο για όλα τα Άτομα με Αναπηρία. Από 1η Ιανουαρίου 2025 ο τ. ΟΓΑ θα υπαχθεί και εκείνος πλήρως στο ενιαίο αυτό πλαίσιο ως προς την αναπηρία. Το να υπάρχουν ενιαίοι κανόνες για τις αναπηρικές συντάξεις συνιστά έναν ακόμα «κρίκο» στην αλυσίδα των μεταρρυθμίσεων που προωθούνται για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων με αναπηρία, όπως είναι -ενδεικτικά- τα ψηφιακά ΚΕΠΑ και η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας.


10. Πώς θα επεκταθεί η «μάχιμη πενταετία» σε όλους τους ένστολους;


Μέχρι τώρα, σταδιακά, το δικαίωμα της «μάχιμης πενταετίας» είχαν αποκτήσει με διαφορετικές ρυθμίσεις αρκετές κατηγορίες ενστόλων. Εξαιρούνταν όμως κάποιες άλλες κατηγορίες με αποτέλεσμα διαμαρτυρίες για άνιση μεταχείριση. Με τη ρύθμιση που προωθείται όσοι ένστολοι εξαιρούνταν από τις σχετικές προβλέψεις θα αποκτήσουν πλέον το δικαίωμα να αναγνωρίσουν έως και επιπλέον 5 έτη ασφάλισης, καταβάλλοντας τις αναλογούσες εισφορές.


Με την επέκταση της «μάχιμης πενταετίας» διασφαλίζεται η ίση μεταχείριση των ενστόλων (στρατός ξηράς, ναυτικό, αεροπορία, αστυνομία, λιμενικό, πυροσβεστική) και εξασφαλίζεται η καλύτερη λειτουργία των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας.



11. Γιατί μπαίνει πλαφόν σε υψηλές επικουρικές συντάξεις;


Με βάση τη νομοθεσία του 2015-2016 οι επικουρικές συντάξεις υπολογίζονται, κατά ένα μέρος τους, με βάση τις εισφορές που είχαν καταβληθεί κατά το χρονικό διάστημα 2002-2014. Όμως σε κάποιες περιπτώσεις ασφαλισμένων οι εισφορές αυτές ενσωμάτωναν και κοινωνικούς πόρους, με αποτέλεσμα να καταλήγουν αν δεν γινόταν αυτή η παρέμβαση σε προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις (ακόμα και 15.000 ευρώ το μήνα ή και παραπάνω)! Με το πλαφόν περιορίζεται το ανώτατο ύψος των επικουρικών συντάξεων σε αυτό, που αντιστοιχεί στις νόμιμες προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στους ασφαλισμένους κατά τον καιρό που κατέβαλαν τις εισφορές. Συγκεκριμένα θεσπίζεται το πλαφόν στις επικουρικές συντάξεις, ίσο με το 6/20 του πλαφόν κύριας σύνταξης (1.382,40 ευρώ/μήνα).


Η επιβολή πλαφόν (που εφαρμόζεται στις κύριες συντάξεις, αλλά όχι στις επικουρικές) σε αυτές τις προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις καθίσταται επιβεβλημένη για να αποκατασταθεί η ισορροπία μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων. Παράλληλα, ικανοποιείται το περί δικαίου αίσθημα ανάμεσα σε όλους τους συνταξιούχους σε σχέση με το θεμιτό ύψος των επικουρικών συντάξεων και το τι πράγματι είναι εισφορές.