«Μόνο δύσκολο σημείο είναι το Κόκκινο Λιμανάκι. Όλη η άλλη περιοχή είναι ευθεία, υπάρχουν προσβάσεις και δρόμοι. Δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο πολεοδομικό πρόβλημα η περιοχή, δρόμοι υπάρχουν, επιμήκη οικόπεδα, προσβάσεις. Αν το λέμε για αυτό για το Μάτι, για την Κινέτα τι να πούμε; Και παρ´ όλα αυτά στην Κινέτα δεν έγινε τίποτα. Υπήρχε το αναγκαίο δίκτυο διαφυγής και ο χρόνος για την απομάκρυνση των κατοίκων». Ανέφερε συνεχίζοντας την κατάθεσή του για 13η ημέρα στη δίκη για το Μάτι ο πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος, αντικρούοντας κάθε επιχείρημα για αυθαίρετες κατασκευές και πολεοδομικά ζητήματα στην περιοχή του Ματιού, τα οποία δυσκόλευαν την πρόσβαση των δυνάμεων πυρόσβεσης στην περιοχή την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς.
O μάρτυρας δέχθηκε ερωτήσεις από τον κατηγορούμενο πρώην διοικητή του ΕΣΚΕ, Ιωάννη Φωστιέρη. Ωστόσο, κάποια στιγμή το ενδιαφέρον στράφηκε σε ένα άλλο γεγονός που διαδραματίστηκε στο δικαστήριο. Μέσα στη δικαστική αίθουσα ακούγονταν το κλάμα ενός ζώου.
Η κατάθεση Λιότσιου
Aπαντώντας σε ρωτήσεις του Ι. Φωστιέρη επανέλαβε ότι στις 23 Ιουλίου του 2018, την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς το ΕΣΚΕ (συντονιστικό της πυροσβεστικής) ενημερώθηκε εγκαίρως από τον πρώτο επικεφαλής της φωτιάς για την επικινδυνότητά της και είχε το περιθώριο προκειμένου να δράσει για να αποτρέψει τα όσα δραματικά συνέβησαν στη συνέχεια. O πραγματογνώμονας ανέφερε πως οι επικεφαλής της φωτιάς εκλιπαρούσαν για επίγειες και εναέριες δυνάμεις, ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε σε μία σειρά λάθη και παραλείψεις που έγιναν εκείνη την ημέρα όπως η απουσία των επίγειων πυροσβεστικών δυνάμεων, η μη άμεση ανταπόκριση των εναέριων δυνάμεων, η μη αποστολή ενισχύσεων παρά τις εκκλήσεις των επικεφαλής της φωτιάς και η μη έγκαιρη θέση σε γενική επιφυλακή του κρατικού μηχανισμού.
Δ.Λιότσιος: Προσπάθησε κάποιος και δεν επιτήρησε; Ή απέτυχε στην προσπάθεια;
Ι.Φωστιέρης: Τα αεροσκάφη είναι για καταστολή και όχι για επιτήρηση.
Δ.Λιότσιος: Το σχέδιο δασών λέει άλλα…
Ι. Φωστιέρης: Το σχέδιο δασών που έχετε συνυπογράψει αναφέρεται για την Αττική, λέτε για Αττική ή όλη την Ελλάδα;
Δ.Λιότσιος: Για Αττική.
Ι.Φωστιέρης: Έχουμε τρία εναέρια μέσα….
Δ. Λιότσιος: Γιατί λέτε για τρία μέσα; Έχουμε τόσα που θα μπορούσαν να έχουν χρησιμοποιηθεί για επιτήρηση.
Πρόεδρος: Εσείς λέτε ότι ένα από τα ελικόπτερα (πχ καναντέρ) θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για επιτήρηση;
Δ. Λιότσιος: Σωστά.
Ι. Φωστιέρης: Αυτό είναι λάθος.
Δ .Λιότσιος: Εντάξει, θα αξιολογηθεί από το δικαστήριο αυτό!
Ι. Φωστιέρης: Με τα δεδομένα του κ. Λιότσιου έχουμε φύγει εκτός πραγματικότητας… Έχουμε μία φωτιά και μας διέπουν κανόνες και νόμοι. Δεν κάνουμε ο,τι θέλουμε.
Δ. Λιότσιος: Παντού υπάρχουν νόμοι! Αλλά κάποια πράγματα γίνονται καθ´ υπέρβαση.
Ι. Φωστιέρης: Τα εναέρια μέσα δεν είναι μοτοσυκλέτες. Αμερικανική ταινία το έχουμε κάνει το ένδικο συμβάν. Απαιτούνται 45- 55 λεπτά για επανεξυπηρέτηση και 20 λεπτά προκειμένου να δοθεί εντολή για να σηκωθεί.
Δ. Λιότσιος: Υπήρχαν επιλογές για μεταστάθμευση ελικοπτέρων εκτός Αττικής.
Ι. Φωστιέρης: Να πείτε σε ποια αεροδρόμια μπορούμε να πάμε τα εναέρια μέσα εκτός Αττικής;
Δ.Λιότσιος: Σκύρος, Ανδραβίδα, όπου υπήρχε εκείνη την ημέρα βαθμός επικινδυνότητας 2.
O πραγματογνώμονας ανέφερε πως δεν μπορεί να λέγεται ότι η Πυροσβεστική δεν μπορούσε να κάνει κάτι. «Πολλοί συνάδελφοι μας έχουν θυσιαστεί για αυτό τον σκοπό. Δεν υπάρχει πουθενά γραμμένο ότι δεν κάνουμε κάτι. Πόσοι συνάδελφοι μας έχουν χαθεί για να σώσουν μία ζωή; Το μνημείο πεσόντων είναι γεμάτο. Προσβάλλουμε αυτούς όταν λέμε ότι δε γινόταν κάτι», τόνισε χαρακτηριστικά ο μάρτυρας.
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου