Δευτέρα 29 Μαΐου 2023

Πετάνε ξανά τα ελικόπτερα του Λιμενικού

 


Η στρατηγική κίνηση για συνεργασία του Λιμενικού Σώματος με το ΝΑΤΟ το 2020 έφερε την επιστροφή του ελικοπτέρου (ΗC-31) ξανά στην έδρα της Μοίρας Ελικοπτέρων του Λιμενικού Σώματος στο Ναυτικό Οχυρό Κοτρωνίου Μαραθώνα, αναβαθμίζοντας ουσιαστικά τις δυνάμεις του Σώματος στην παρακολούθηση και τη φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων, καθώς πλέον είναι σε επιχειρησιακή ετοιμότητα δύο ελικόπτερα. 

Παράλληλα αναμένεται να ολοκληρωθούν οι επισκευές και η συντήρηση ακόμα τριών από τα συνολικά έξι ελικόπτερα που διαθέτει το Λιμενικό Σώμα.

Στις αρχές Σεπτεμβρίου αναμένεται να παραδοθεί στο Λιμενικό και το τρίτο ελικόπτερο, το οποίο επισκευάζεται στο Κορωπί, ενώ στο τέλος του 2023 θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες συντήρησης για το τέταρτο ελικόπτερο, που επισκευάζεται στην Ιταλία. 

Στο επίσημο χρονοδιάγραμμα αναφέρεται ότι το πέμπτο ελικόπτερο θα παραδοθεί στο Σώμα στα μέσα του 2024.

Πίσω από την επιστροφή του ελικοπτέρου βρίσκεται μία κλασική ελληνική ιστορία γραφειοκρατίας, τεράστιων δαπανών και κυρίως αναποτελεσματικών ενεργειών, αφήνοντας το Λιμενικό Σώμα χωρίς εναέρια μέσα, αφού οι ανάγκες για συντήρηση και επισκευή κρατούσαν 5 ελικόπτερα στο έδαφος και μόλις ένα στον αέρα.

Στο συγκεκριμένο ελικόπτερο, που ήταν καθηλωμένο από τον Ιούνιο του 2022, εκτελέστηκαν ευρείας κλίμακας εργασίες και επιθεωρήσεις, σε εφαρμογή της σύμβασης-πλαίσιο που υπεγράφη ανάμεσα στην NSPA (ΝΑΤΟ Support & Procurement Agency – Υπηρεσία Υποστήριξης και Προμηθειών του ΝΑΤΟ) και την Airbus France, για τη συντήρηση των πέντε ελικοπτέρων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. για τα επόμενα 3+2 χρόνια. «Η επανενεργοποίηση των ελικοπτέρων του Λιμενικού Σώματος, στο πλαίσιο της ανωτέρω σύμβασης, ενισχύει σημαντικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες της ΜΕΛΣ και εν γένει του Σώματος», αναφέρει το Σώμα στην ανακοίνωσή του.

Απευθυνόμενος στον διοικητή της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων (ΜΕΛΣ), αντιπλοίαρχο Λ.Σ. Μάριο Στουπάκη, και στα στελέχη της Μοίρας, ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος, αντιναύαρχος Λ.Σ. Γεώργιος Αλεξανδράκης, τόνισε ότι ο επαγγελματισμός του ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού σε συνδυασμό με τη μακρόχρονη εμπειρία του, αλλά και η εξειδίκευσή του στον τομέα των αεροπορικών επιχειρήσεων ενισχύει καταλυτικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Σώματος. Επίσης, συνεχάρη το προσωπικό της Μοίρας για την ουσιαστική συμβολή του στην επαναφορά των ελικοπτέρων του Λ.Σ. σε επιχειρησιακή ετοιμότητα και τους ευχήθηκε ασφαλείς πτήσεις. Παράλληλα με την επαύξηση της διαθεσιμότητας των πτητικών μέσων του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η εκπαίδευση πέντε νέων χειριστών ελικοπτέρων.


Η ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗ


Το 2003 το Λιμενικό Σώμα προμηθεύτηκε έξι γαλλικά δικινητήρια ελικόπτερα AS 365 Ν3 Dauphin III, έναντι 50.000.000 ευρώ, για να καλύψει πλήθος αποστολών όπως έρευνα και διάσωση, αστυνόμευση του ελληνικού θαλάσσιου χώρου και των παράκτιων περιοχών, επισήμανση περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης και τον έλεγχο τήρησης των κανονισμών ασφάλειας ναυσιπλοΐας. Η δράση τους αποδείχτηκε κομβικής σημασίας σε αναρίθμητες επιχειρήσεις του Σώματος, από το 2010 που τέθηκαν σε λειτουργία, ωστόσο χρησιμοποιήθηκαν ελάχιστα λόγω προβλημάτων στη συντήρησή τους.


Από το 2003 μέχρι το 2010, αυτή η επταετής καθυστέρηση οφειλόταν κυρίως στον τρόπο εκπαίδευσης των νέων χειριστών, αλλά και κυρίως στο ποιος θα κάνει τη συντήρηση στα ελικόπτερα. Το 2006 τα ελικόπτερα μεταφέρθηκαν στη Βάση Ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού στο Κοτρώνι του Μαραθώνα, ενώ το ίδιο έτος έληξε η σύμβαση τεχνικής υποστήριξης και τα ελικόπτερα παρέμειναν αναξιοποίητα για τρία χρόνια, μέχρι το 2009, οπότε και ανατέθηκε στην ΕΑΒ η τεχνική υποστήριξή τους. Το 2010, μετά από παλινωδίες σχεδόν 7 ετών, τα ελικόπτερα άρχισαν να πετούν και να αναλαμβάνουν αποστολές με πληρώματα του Λιμενικού Σώματος. Ακολούθησε μερική ανάταξη της καταστάσεως μέχρι το 2014, λόγω εμπλοκής και του Πολεμικού Ναυτικού στην επιχειρησιακή υποστήριξή τους, αλλά έκτοτε τα ελικόπτερα επιχείρησαν πολύ λίγο. Μετά το 2014, άρχισαν να δημιουργούνται σταδιακά προβλήματα διαθεσιμότητας λόγω ανεπαρκούς τεχνικής υποστήριξης. Μεταξύ της ΕΑΒ και του Λιμενικού φαίνεται πως υπήρξαν πολλά προβλήματα στις συμβάσεις που είχαν υπογραφεί, έτσι, τον Απρίλιο του 2020, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, αλλάζει το σκηνικό για την αποκατάσταση της επιχειρησιακής ετοιμότητας των επτά αεροσκαφών και των έξι ελικοπτέρων του Λιμενικού, καθώς υπογράφεται σύμβαση με τον νατοϊκό Οργανισμό NSPA (NATO Support and Procurement Agency).



0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου