Σε 359 ευρώ υπολογίζεται το μέσο ετήσιο όφελος που είχαν τα ελληνικά νοικοκυριά το 2020 από τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ, ποσό μάλιστα μεγαλύτερο από τα προηγούμενα χρόνια. Η εξέλιξη αυτή δείχνει αν μη τι άλλο ότι η προσπάθεια που είχε γίνει την προ COVID-19 περίοδο από προμηθευτές και λιανεμπόρους για περιορισμό των προσφορών, οι οποίες είχαν λάβει μεγάλες διαστάσεις την περίοδο της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, μάλλον ανακόπηκαν λόγω της πανδημίας. Αναμένεται δε ότι το επόμενο διάστημα ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές σε Ελλάδα και παγκοσμίως να στρέφονται έντονα προς τις προσφορές, καθώς η ύφεση, απότοκο της πανδημίας, είναι ήδη εδώ.
Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το ποσό των 359 ευρώ είναι μεγαλύτερο όχι μόνο ως απόλυτο νούμερο σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και ως ποσοστό στη συνολική αξία των αγορών που κάνουν τα νοικοκυριά από τα σούπερ μάρκετ. Αντιστοιχεί συγκεκριμένα στο 13,2% της συνολικής αξίας έναντι 12,3% το 2019 και ποσού 334 ευρώ. Το ετήσιο όφελος των 359 ευρώ είναι το μεγαλύτερο που καταγράφεται στην επταετία 2014-2020. Συνολικά, η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 2.100 ευρώ για την επταετή αυτή περίοδο, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί πλησιάζει τα 9 δισ. ευρώ.
Από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη την Ελλάδα, προκύπτει αλλαγή στη στάση των καταναλωτών έναντι των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ το 2017 το 74% των ερωτωμένων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ, αυτό το ποσοστό το 2020 έχει διαμορφωθεί σε 20%. Αυτή η εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της αύξησης των προωθητικών ενεργειών. Σχετίζεται, ωστόσο, και με το γεγονός ότι οι καταναλωτές το 2020, λόγω πανδημίας, περιόριζαν τις μετακινήσεις τους και δεν πήγαιναν σε πολλά διαφορετικά καταστήματα. Παράλληλα όμως μειώνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Το ποσοστό των καταναλωτών που επέλεγε κατάστημα με κύριο κίνητρο τις προσφορές έχει μειωθεί από 63% το 2017 σε 44% το 2020, κάτι που δείχνει ότι πλέον δεν αποτελεί τόσο έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το εύρος των προωθητικών ενεργειών.
Χαρακτηριστικό του βαθμού υιοθέτησης προσφορών από τον καταναλωτή είναι το γεγονός ότι το 47% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές. Ο λόγος γι’ αυτή την επιλογή είναι ότι θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προσαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της εξοικονόμησης χρημάτων.
Κύρια πηγή πληροφόρησης των καταναλωτών για τις προσφορές και τις εκπτώσεις παραμένουν τα ενημερωτικά φυλλάδια με ποσοστό 53%, ακολουθεί η τηλεόραση με 46%, ενώ αυξάνεται η επίδραση του Διαδικτύου και του κινητού τηλεφώνου σε 29% και 13%, αντιστοίχως.
Η επίδραση των φυλλαδίων και της τηλεόρασης υποχωρεί, καθώς το 2019 τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 80% και 50%, ενώ την ίδια χρονιά η επίδραση του Διαδικτύου ήταν περίπου 25% και του κινητού τηλεφώνου 12%.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου