Η ασφάλεια στη μετακίνησή σας εξαρτάται άμεσα από την κατάσταση των φρένων του αυτοκινήτου σας. Είναι λοιπόν απαραίτητο να βρίσκονται πάντα σε φόρμα.
Και καθώς κάθε πάτημα του πεντάλ αυξάνει τη φθορά τους, χρειάζεται να γνωρίζετε μέχρι πού μπορεί να φτάσετε για να μην βρεθείτε προ εκπλήξεων και στη συνέχεια καταλήξετε να ξοδέψετε αργότερα μια περιουσία. Με λίγα λόγια, για τα καλύτερα φρένα στην καλύτερη τιμή χρειάζεται σωστό timing.
Το μεσαίο πεντάλ παραμένει ο αδιάψευστος μάρτυρας της υγείας των φρένων σας. Το DRIVE σας λέει πώς να κάνετε τη διάγνωση και ποια είναι η ενδεδειγμένη θεραπεία για κάθε σύμπτωμα.
1. Το πεντάλ πιάνει πάτωμα
Το αυτοκίνητο φρενάρει κανονικά, αλλά όσο πιέζετε το πεντάλ αυτό υποχωρεί.
Διάγνωση Πιέστε μαλακά το πεντάλ. Αν υποχωρήσει μέχρι το πάτωμα, κάτι τρέχει. Πιέστε δυνατά και συνέχεια. Αν ανταποκρίνεται φυσιολογικά, πηγαίνετε στο συνεργείο. Πιθανόν κάποια εσωτερική διαρροή στην κύρια τρόμπα την έκανε αναποτελεσματική και μπορεί να παραδώσει το πνεύμα από τη μια στιγμή στην άλλη.
Θεραπεία Αντικαταστήστε τη τρόμπα φρένων και αλλάξτε το υγρό του κυκλώματος. Έτσι το προφυλάσσετε από την οξείδωση.
2. Το χειρόφρενα πιάνει ψηλά
Τραβώντας το χειρόφρενο μετρήστε τα «κλακ» της καστάνιας. Πέντε με έξι είναι το φυσιολογικό.
Διάγνωση Αν το χειρόφρενο εξαντλεί όλη τη διαδρομή του και δεν «κρατάει» το αυτοκίνητο, τότε συμβαίνουν δύο πράγματα: α. Έχουν φθαρεί τα πίσω τακάκια ή τα θερμουί. Και β. Οι αυτόματοι εντατήρες του χειροφρένου –συχνά αναξιόπιστοι λόγω της θέση τους κάτω από το πάτωμα- έχουν κολλήσει ή χαλαρώσει.
Θεραπεία Επιβάλλεται λύσιμο των πίσω ταμπούρων για να ελεγχθεί η κατάστασή τους. Ένας εσωτερικός καθαρισμός τους από την πούδρα των υλικών τριβής είναι ευπρόσδεκτος.
3. Το πεντάλ είναι κούτσουρο
Όταν πιέζετε το φρένο, το πεντάλ είναι σκληρό και θυμίζει στην αίσθηση ξύλο.
Διάγνωση Το πρόβλημα εντοπίζεται στη μεμβράνη του υδραυλικής υποβοήθησης (σέρβο) που προφανώς τρύπησε. Η βλάβη συνοδεύεται συνήθως από ακανόνιστο ραλαντί λόγω της εισροής αέρα.
Θεραπεία Το σέρβο δεν επισκευάζεται! Ένα καινούργιο θα σας κοστίσει από 300 έως 800 ευρώ. Μπορείτε να περιορίσετε το κόστος στρεφόμενοι στην αγορά των μεταχειρισμένων ανταλλακτικών.
4. Το λαμπάκι ανάβει
Τι πρέπει να κάνετε; Να το αγνοήσετε ή να σταματήσετε αμέσως;
Διάγνωση Διαβάστε στο βιβλίο του κατασκευαστή σε τι ακριβώς αναφέρεται η λυχνία. Αν πρόκειται για χαμηλή στάθμη, πηγαίνετε αμέσως στο συνεργείο (πιθανή διαρροή). Αν πρόκειται για φθορά στα τακάκια, μπορείτε να κάνετε 1.000-3.000 km ακόμη.
5. Το πεντάλ πιάνει χαμηλά
Τα φρένα ανταποκρίνονται στην πίεση, αλλά το πεντάλ κατεβαίνει περισσότερο από το κανονικό.
Διάγνωση Τα πίσω φρένα έχουν φθαρεί πολύ ή είναι αρρύθμιστα.
Θεραπεία Ρυθμίστε ή αντικαταστήστε τα θερμουί στα πίσω φρένα. Ενδέχεται να υπάρχει και αέρας στο κύκλωμα, οπότε στην περίπτωση αυτή θα χρειαστείτε και εξαέρωση.
6. Το τιμόνι τρέμει
Μόλις πατάτε το φρένο το αυτοκίνητο μοιάζει σαν να φρενάρει με... δόσεις.
Διάγνωση Πατήστε ελαφρά το πεντάλ. Αν το αυτοκίνητο φρενάρει με κομπιάσματα τότε οι μπροστινοί δίσκοι έχουν στραβώσει (πετσικάρισμα).
Θεραπεία Όποτε σας σπάσει το νεύρα το φαινόμενο πηγαίνετε σε ένα συνεργείο για αλλαγή δίσκων.
Πότε αλλάζω και πότε ελέγχω τι;
Tα τακάκια Κάθε 20.000 έως 40.000 km
Αποτελούμενα από ένα υλικό τριβής κολλημένο σε σιδερένια βάση, τα τακάκια μπορούν να επιτελέσουν τα φρεναρίσματά σας αποτελεσματικά μέχρι περίπου τα 40.000 km.
Η διάρκεια ζωή φυσικά εξαρτάται από το στιλ οδήγησης. Αν είστε φειδωλός στη χρήση του πεντάλ, ειδικά στις επιβραδύνσεις από υψηλή ταχύτητα θα πάνε πιο μακριά, ενώ με εντατική χρήση θα τους κάνετε «ρεκτιφιέ» σε λιγότερο από 15.000 km. Ευτυχώς για εσάς, τα τακάκια εξακολουθούν να φρενάρουν το ίδιο καλά είτε είναι φθαρμένα είτε καινούρια. Όταν η ανάλογη ενδεικτική λυχνία ανάψει σας απομένουν λιγότερα από 3.000 km πριν η αποτελεσματικότητά τους πέσει στο μηδέν. Πρακτικά, όταν και το τελευταίο ίχνος του υλικού τριβής εξαφανιστεί και η σιδερένια βάση ακουμπήσει στη δισκόπλακα, το αυτοκίνητο δεν φρενάρει.
Τα θερμουί στα ταμπούρα Κάθε 30.000 έως 60.000 km
Ένα καθάρισμα στα ταμπούρα για να φύγει η πούδρα-κατάλοιπο του υλικού τριβής όταν πηγαίνετε το αυτοκίνητο για το κύριο service (ανάμεσα στα 15.000 με 30.000 km) περιορίζει του συριγμούς και σας επιτρέπει να ελέγξετε το πάχος του υλικού τριβής (καμιά φορά ένα και μόνο θερμουίτ είναι φαγωμένο).
Η έντονη φθορά των πίσω φρένων γίνεται αντιληπτή και από τη διαδρομή του πεντάλ ή του χειρόφρενου που μεγαλώνει. Το κόστος αντικατάστασης των θερμουί κυμαίνεται μεταξύ των 40 και 90 ευρώ. Αν ακούσετε το χαρακτηριστικό γρύλισμα από τα ταμπούρα κατά το φρενάρισμα, σημαίνει ότι είναι πολύ αργά: Το μεταλλικό μέρος των θερμουί έχει έρθει ήδη σε επαφή με το ταμπούρο. Οι πιο ψαγμένοι μπορούν να ελέγξουν τη φθορά των θερμουί με μια προσεχτική ματιά στην πίσω βάση.
Οι δισκόπλακες
Κάθε 50.000 με 100.000 km
Τη δεκαετία του ’70 για κάθε πέντε αλλαγές σε φθαρμένα τακάκια αντιστοιχούσε μία αλλαγή σε δισκόπλακες. Σήμερα αυτή η αναλογία έχει περάσει στο 2,2.
Οι λόγοι είναι ότι τα σημερινά αυτοκίνητα είναι πιο βαριά και ότι ο αμίαντος δεν χρησιμοποιείται πλέον στα υλικά τριβής. Σε χρήση πόλης μπορεί να χρειαστούν αλλαγή οι δισκόπλακες από τα 30.000 km. Οι ευρωπαϊκές προδιαγραφές για την ενίσχυση του φρεναρίσματος που ίσχυσαν από το 2001 έχουν ήδη θετική επίδραση στην μακροζωϊα των δίσκων. Υπολογίστε ότι η αλλαγή ενός ζεύγους θα σας στοιχίσει ανάμεσα στα 70 με 160 ευρώ, καθώς δεν αντικαθιστούμε ποτέ μία μόνο δισκόπλακα. Επιπλέον προσθέστε και το κόστος ενός καινούργιου σετ σε τακάκια.
Τα ταμπούρα Κάθε 100.000 με 150.000 km
Καθώς υπόκεινται σε σημαντικά λιγότερη φθορά από τους δίσκους, τα πίσω ταμπούρα έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
Πρακτικά μπορούν να έχουν αντίστοιχη ζωή με αυτήν του αυτοκινήτου σας, αντέχοντας 3 ή 4 αλλαγές σε θερμουί. Η επιφάνεια τριβής τους με τη χρήση γίνεται οβάλ, γεγονός που γίνεται αντιληπτό από διακυμάνσεις στην επιβράδυνση με χαμηλή ταχύτητα και φρενάροντας απαλά. Η αποκατάσταση γίνεται είτε με ρεκτιφιέ (40-50 ευρώ) ή με αντικατάστασή τους (70-200 ευρώ το ένα). Το υψηλό κόστος οφείλεται στο ενσωματωμένο και μη αποσπώμενο ρουλμάν που μόνο του κοστίζει περίπου 50 ευρώ.
Το χειρόφρενο Κάθε 100.000 με 150.000 km
Υπό κανονικές συνθήκες μετράμε έξι «κλακ» στην καστάνια του χειρόφρενου πριν μπλοκάρουν οι τροχοί. Αν χρειάζεστε παραπάνω μάλλον πρόκειται για πρόβλημα με φθαρμένα θερμουί.
Δεν τεντώνουμε ποτέ με τα πρώτα συμπτώματα το συρματόσχοινο του χειρόφρενου (ευτελές κόστος, μικρότερο από 20 ευρώ), αλλά ρυθμίζουμε κατά προτεραιότητα τις σιαγόνες και ελέγχουμε τα θερμουί ή τα τακάκια. Σε μερικά μοντέλα το συρματόσχοινο περνά κοντά από το καζανάκι της εξάτμισης με αποτέλεσμα το περίβλημά του να καταστρέφεται, εμποδίζοντας τη λειτουργία του. Σε πολλά μοντέλα υπάρχουν αυτόματοι εντατήρες και, στη θεωρία, τα φρένα παραμένουν σωστά ρυθμισμένα μέχρι το όριο χρήσης. Τα συστήματα αυτά όμως είναι αναξιόπιστα και κολλούν ή χαλαρώνουν.
Το υγρό, το σέρβο, τα μαρκούτσια
Το υγρό φρένων έχει υγροσκοπικές ιδιότητες, δηλαδή λίγο λίγο απορροφά την υγρασία του περιβάλλοντος, μειώνοντας ταυτόχρονα το σημείο βρασμού του.
Σε αυτήν την περίπτωση κινδυνεύετε να χωρίς φρένα σε ένα δυνατό φρενάρισμα (με πτώση του πεντάλ στο πάτωμα αν η κύρια τρόμπα αναπνεύσει αέρα). Το ενδεδειγμένο είναι να αλλάζετε κάθε δύο-τρία χρόνια το υγρό φρένων (κόστος περίπου 65 ευρώ). Η φθορά στις ελαστικές σωληνώσεις του κυκλώματος (σκασίματα), οι μεταλλικές σωληνώσεις (διάβρωση) ή το σέρβο (διαρροή) έτσι και αλλιώς θα σας υποδειχτούν στον προγραμματισμένο τεχνικό έλεγχο του αυτοκινήτου. Τέλος το ABS δεν απαιτεί κανενός είδους συντήρηση.
Γιάννης Κουτσουφλάκης
Πηγή : drive.gr
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου