Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024

Σούπερ Μάρκετ αύξηση τζίρου κατά 8,9% λόγω ανατιμήσεων στις τιμές και σε βάρος των καταναλωτών

 


Αύξηση του τζίρου κατά 8,9% κατέγραψαν το 2023 τα σούπερ μάρκετ, ως αποτέλεσμα ωστόσο των εντόνων πληθωριστικών πιέσεων και όχι της αύξησης των πωλήσεων.

Σύμφωνα με τη NielsenIQ, οι τιμές των ταχυκινήτων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs), των ειδών δηλαδή που πωλούνται περισσότερο, έτρεξαν με διψήφιο ρυθμό αύξησης το πρώτο εξάμηνο του 2023, με την κατανάλωση ως επί το πλείστον να κινείται καθοδικά, ωστόσο το δεύτερο μισό της χρονιάς οι ανατιμήσεις συνεχίστηκαν μεν, αλλά με χαμηλότερη ένταση, γεγονός που τόνωσε τη ζήτηση και τις πωλήσεις σε όγκο.

Ντόμινο…

Αναλυτικά, τον Ιανουάριο του 2023 οι ανατιμήσεις άγγιξαν το 12,1%, τον Φεβρουάριο κατά 10,7%, τον Μάρτιο κατά 10,9% και τον Απρίλιο κατά 11,9%. Τον Μάιο και τον Ιούνιο οι αυξήσεις των τιμών κινήθηκαν στα επίπεδα του 10%, ενώ τον Ιούλιο έπεσαν για πρώτη φορά σε μονοψήφιο ποσοστό στο 8,5% για να κλείσει το έτος (Δεκέμβριος) με ανατιμήσεις 2,8%.

Από την άλλη, η κατανάλωση και κατ’ επέκταση και οι όγκοι πωλήσεων τους πρώτους έξι μήνες του 2023, μειώθηκαν από 0,3% έως 7,6%, με μοναδική εξαίρεση τον Φεβρουάριο, που σημείωσε άνοδο 4,5%. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι όσο «φρενάρουν» οι ανατιμήσεις τόσο αυξάνονται οι πωλήσεις σε όγκο κι έτσι από το δεύτερο εξάμηνο του έτους που οι τιμές αυξάνονται με βραδύτερο ρυθμό, η κατανάλωση κινείται μόνιμα σε θετικό έδαφος, με αποκορύφωμα τους δύο τελευταίους μήνες του έτους. Σε αυτό βέβαια συνέβαλε και το γεγονός ότι ήταν και η χριστουγεννιάτικη περίοδος που κατά κανόνα η ζήτηση αυξάνεται.

Συνολικά, πάντως, για το 2023 οι πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων σε αξία βελτιώθηκαν κατά 9,1%, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 8,7%, με την ίδια ακριβώς ένταση όπως και το 2022, ενώ η ζήτηση παρουσίασε οριακή άνοδο κατά +0,4%.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της NielsenIQ, Βάιο Δημοράγκα, «στις αρχές του 2023, δεδομένου του επίμονου πληθωρισμού στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, ήταν αρκετές οι ανησυχίες για σημαντική πτώση της κατανάλωσης. Στην πράξη οι συνολικοί όγκοι δεν επηρεάστηκαν σημαντικά και μάλιστα με το κλείσιμο της χρονιάς σημείωσαν και οριακή άνοδο, προφανώς όμως με διαφορετική συμπεριφορά ανά κατηγορία και, κατά περίπτωση, με διαφοροποιημένο προϊοντικό μίγμα». Οπως επεσήμανε ο ίδιος, οι Ελληνες καταναλωτές είναι πιεσμένοι, ωστόσο αναζητούν και βρίσκουν λύσεις έτσι ώστε να μη στερούνται τα βασικά, κάτι που συνιστά ένα ενθαρρυντικό μήνυμα για τις αντοχές της αγοράς.

Οσον αφορά στις επιμέρους μεγάλες κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα προϊόντα οικιακής χρήσης παρουσίασαν τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις (+9,1%), αλλά και τη μεγαλύτερη άνοδο σε αξία πωλήσεων (+9,9%). Παρόλα αυτά, και ο όγκος πωλήσεων ανέβηκε έστω οριακά κατά 0,8%.

Στα τρόφιμα και τα ποτά, τόσο οι ανατιμήσεις όσο και ο τζίρος τους αυξήθηκε κατά 9%, με τη ζήτηση να παραμένει αμετάβλητη σε σχέση με το 2022. Την ίδια ακριβώς τάση παρουσίασαν και οι κατηγορίες που αφορούν στα Προϊόντα Προσωπικής Περιποίησης, με τη διαφορά ότι η πιο μετριοπαθής αύξηση των τιμών (+3,7%), τόνωσε την κατανάλωσή τους κατά 5,3%.

Το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κ.λπ.) είναι κατηγορία που εμφάνισε την πιο χαμηλή θετική τάση σε επίπεδο τζίρου, στο +4%, ενώ στα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα οι πωλήσεις σε αξία εκτινάχθηκαν κατά 10,2%.


ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ




0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου