Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2017

ΣΤΕ: Και τυπικά αντισυνταγματικός ο νόμος για τις άδειες - Το σκεπτικό της απόφασης




Οριστικά και αμετάκλητα έκλεισε το κεφάλαιο για τον διαγωνισμό των τηλεοπτικών αδειών που κατεδαφίστηκε με την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία σήμερα δημοσιεύθηκε τυπικά στο ακροατήριο από τον ίδιο τον πρόεδρο του ΣτΕ κ. Νίκο Σακελλαρίου.

Η απόφαση που κήρυξε με πλειοψηφία 14 έναντι 11 αντισυνταγματικό το νόμο της κυβέρνησης για τη διενέργεια του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες είχε ως αποτέλεσμα οι άδειες που δόθηκαν να μην έχουν πλέον καμμία ισχύ και οι τηλεοπτικοί σταθμοί που δεν ανακηρύχθηκαν ως υπερθεματιστές η δεν έλαβαν μέρος στο διαγωνισμό να συνεχίσουν κανονικά τη λειτουργία τους.

Μετά τη σημερινή απόφαση που δημοσιεύθηκε δημόσια στο ακροατήριο οι ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών που κατέβαλαν συγκεκριμένα ποςά για τις άδειες που πλέον δεν ισχύουν μπορούν να ζητήσουν πίσω τα χρήματά τους, ενώ στο εξής το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο είναι το μόνο -και αποκλειστικά αρμόδιο- για τη ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου.

Σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε κρίθηκε αντισυνταγματικός ο νόμος της κυβέρνησης (4339 του 2015) στο σκέλος που έδωσε την αρμοδιότητα για την αδιεοδότηση των καναλιών στον υπουργό Επικρατείας ( άρθρο 2 του νόμου) διότι παραβίασε τη συνταγματική διάταξη ( αρθρο 15 του συντάγματος) που προβλέπει ότι το Εθνικό Ραδιοτηλεπτικό Συμβούλιο είναι αρμόδιο για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες τα βασικά σημεία του σκεπτικού της απόφασης της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι τα εξής.

1.
Για το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, η απόφαση μεταξύ άλλων, αναφέρει αυτό, ότι έχει διττό ρόλο.

Μετέχει στον άμεσο έλεγχο του κράτους και εξ αυτού συμπράττει στη θέσπιση των όρων και των προϋποθέσεων για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, ενώ  επίσης ρητά αναφέρεται  ότι το ΕΡΣ έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα να διενεργεί διαγωνιστική διαδικασία και να ρυθμίζει το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.
Με άλλα λόγια το ΕΡΣ είναι αρμόδιο αποκλειστικά για τον διαγωνισμό  ενώ για τους όρους και τις προϋποθέσεις συμπράττει με άλλες αρχές.

2.
Σε ότι αφορά το έννομο συμφέρον των τηλεοπτικών σταθμών, η απόφαση αναφέρει ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν έννομο συμφέρον, ασχέτως αν λειτουργούν παράνομα η νόμιμα και εξ αυτού μπορούν να μετάσχουν στη διαγνωστικής διαδικασία και να προσφύγουν στο ΣτΕ προσβάλλοντας κανονιστικές πράξεις.

Παράλληλα σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η απόφαση  αποδοκιμάζει  έμμεσα το καθεστώς της λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών με προσωρινές άδειες,  το οποίο έχει παραταθεί προσωρινά μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2015 και έχει λήξει.

Όμως για το σημερινό καθεστώς της λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών, η απόφαση  σημειώνει ότι μετά την αντισυνταγματικότητα του πρόσφατου νόμου "υπάρχει νομοθετικό κενό"

Ομως σύμφωνα με πληροφορίες από την πλευρά των δικαστών που έχουν μειοψηφήσει, αναφέρεται ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί δεν λειτουργούν μεν νομίμως όμως έχουν τη δυνατότητα  να μετέχουν στη διαγωνιστική αδειοδοτική διαδικασία, αλλά όχι να προσβάλλουν δικαστικά υπουργικές αποφάσεις.

3.
Σε ότι αφορά το άρθρο 101 του συντάγματος που προβλέπει τη συγκρότηση των Ανεξάρτητων Αρχών, η απόφαση διαλαμβάνει σκέψη που έχει ενδιαφέρον καθώς αποφαίνεται ότι για τη συγκρότηση τους απαιτείται η σύμπραξη των πολιτικών κομμάτων, μέσω της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, σημειώνοντας ότι αν αυτό δεν γίνεται, υπάρχει ουσιαστικά παραβίαση του συντάγματος, γεγονός που επισημαίνει όμως δεν  δικαιολογεί  τη συνταγματικότητα της ρυθμίσεως του νόμου που αφαίρεσε την αρμοδιότητα από το ΕΡΣ και την έδωσε στον υπουργό.

Ειδικότερα, κατά την απόφαση, δεν μπορεί να θεραπευθεί μία παραβίαση διατάξεως του συντάγματος με άλλη παραβίαση και συγκεκριμένα της διατάξεως του άρθρου 15 παράγραφος 2 που αναφέρει ρητά ότι το ΕΡΣ είναι αποκλειστικό αρμόδιο για τη χορήγηση των τηλεοπτικών αδειών καθώς και για τη διαγωνιστική αδειοδοτική διαδικασία.

Σε ότι αφορά τη δικαστική δαπάνη, σύμφωνα με την απόφαση, αναγνωρίζεται δικαστική δαπάνη ύψους 920 ευρώ για κάθε προσφεύγοντα, την οποία επιβαρύνεται το δημόσιο.

Από το σύνολο  των αιτήσεων που είχαν υποβληθεί σήμερα αποφάσεις εκδόθηκαν μόνον σε ότι αφορά το μείζον θέμα της αρμοδιότητας του υπουργού Επικρατείας σχετικά με την διαδικασία αδειοδότησης και την συγκρότηση από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης επιτροπής ( πενταμελούς) για τη διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας.

Εκκρεμούν προς έκδοση άλλες τρεις αποφάσεις που αφορούν την τιμή εκκίνησης του διαγωνισμού (3 εκατομμύρια που επίσης αφορά εμμέσως και τον αριθμό των αδειών (4) καθώς και άλλα σημαντικά θέματα, όπως ο ελάχιστος προβλεπόμενος αριθμός προσωπικού για κάθε κανάλι.

Αναλυτικά η ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας για την απόφαση για τις τηλεοπτικές άδειες.

«Με την 95/2017 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, κατόπιν της Ε. 1385/4.5.2016 αιτήσεως ακυρώσεως της «ANTENNA TV Α.Ε.», ακυρώθηκαν α) η 4297/1.3.2016 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Μεταβίβαση επιμέρους αρμοδιοτήτων της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων της διαγωνιστικής διαδικασίας» (Β΄ 518/1.3.2016) και β) η 10214/20.5.2016 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας περί «συστάσεως-συγκροτήσεως» Πενταμελούς Ειδικής Επιτροπής Διενέργειας του ανωτέρω διαγωνισμού, κριθέντος, κατά πλειοψηφία, ότι οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 2Α του ν. 4339/2015 (Α΄ 133), όπως το άρθρο αυτό προστέθηκε με το άρθρο τρίτο του ν. 4367/2016 (Α΄ 19), με τις οποίες η αρμοδιότητα για την διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας για την χορήγηση αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας, κατά την πρώτη εφαρμογή του θεσπιζομένου με τον ανωτέρω ν. 4339/2015 συστήματος, ανατίθεται στον Υπουργό στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, αντίκεινται στο άρθρο 15 παρ. 2 του Συντάγματος».



Ιωάννα Μάνδρου
Πηγή : kathimerini.gr


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου