Με νέα fake news ο ΣΥΡΙΖΑ και η εφημερίδα «ΑΥΓΗ» ισχυρίστηκαν χθες ότι δήθεν «πετάγονται εκτός ΟΑΕΔ τεράστιες κοινωνικές ομάδες και εξαφανίζονται από τους εγγεγραμμένους ανέργους». Είναι προφανές ότι ο κατήφορος του ΣΥΡΙΖΑ και η ψευδολογία του δεν έχουν κανένα φραγμό.
Έφτασε στο σημείο ο ΣΥΡΙΖΑ να ξιφουλκεί εναντίον της πάγιας εργατικής νομοθεσίας, την οποία και ο ίδιος εφάρμοσε ως Κυβέρνηση. Ας καταλάβουν τουλάχιστον ότι οι ορισμοί του άρθρου 16 -για αυτούς που θεωρούνται ότι αναζητούν εργασία και όσους δεν θεωρούνται ότι αναζητούν- δεν αποτελούν νέα διάταξη, αλλά επανάληψη του άρθρου 3 του ν. 1545/ 1985, που εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες και εφάρμοσαν οι ίδιοι ως Κυβέρνηση. Συμπεριελήφθησαν, όμως, στο νομοσχέδιο για την πληρότητα του νομικού κειμένου, στο πλαίσιο της καλής νομοθέτησης.
Αναλυτικά το νομοσχέδιο :
Κατατέθηκε την Τετάρτη στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Δουλειές Ξανά» που αφορά:
στην αναδιοργάνωση και την ψηφιοποίηση του ΟΑΕΔ, (που μετονομάζεται Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης-ΔΥΠΑ),
την αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης παροχών του Οργανισμού,
την αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισης και των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού,
την υποβοήθηση των ανέργων να βρουν δουλειά.
Το νομοσχέδιο αλλάζει τον ΟΑΕΔ, ενισχύει τις πολιτικές απασχόλησης, στρέφει τα επιδόματα προς τους πραγματικούς ανέργους και θέτει τις βάσεις για μια κατάρτιση που θα είναι πραγματικό όπλο των ανέργων και των εργαζομένων για το μέλλον. Προχωρά παράλληλα στον εκσυγχρονισμό της στεγαστικής πολιτικής, η οποία πλέον θα καλύπτει και τις ανάγκες των νέων συνολικά.
Οι βασικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου:
Θεσπίζονται νέα ψηφιακά εργαλεία (ψηφιακή κάρτα ΔΥΠΑ, ψηφιακό μητρώο, ψηφιακό ατομικό σχέδιο δράσης), που αποσκοπούν στη διευκόλυνση των ανέργων να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας.
Προβλέπεται ρόλος των κοινωνικών εταίρων στην ανάπτυξη δράσεων και προγραμμάτων σχετικών με την επαγγελματική κατάρτιση και την αναβάθμιση δεξιοτήτων του επαγγελματικού δυναμικού, μέσα από τον «Ειδικό Λογαριασμό Επαγγελματικής Κατάρτισης» (Ε.Λ.Ε.Κ.), τον οποίο θα διαχειρίζεται νομικό πρόσωπο που θα συγκροτήσουν οι κοινωνικοί εταίροι.
Θεσπίζεται για πρώτη φορά επίδομα εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά, οι οποίοι εκτός από το μισθό τους θα συνεχίζουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος ανεργίας μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία.
Παρέχεται για πρώτη φορά μπόνους ύψους 300 ευρώ στους μακροχρόνια (πάνω από 5 χρόνια) ανέργους που καταρτίζουν Ατομικό Σχέδιο Δράσης.
Εισάγονται εισοδηματικά κριτήρια για την διατήρηση σειράς βοηθημάτων, παροχών κλπ., που προβλέπονται για τους εγγεγραμμένους στο Μητρώο Ανέργων του ΟΑΕΔ.
Προβλέπεται διαγραφή από το Μητρώο Ανέργων για δύο χρόνια και διακοπή του επιδόματος ανεργίας μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας, όπως επίσης διαγραφή από το μητρώο για έξι μήνες και διακοπή του επιδόματος ανεργίας για άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης. Κατάλληλη θέση εργασίας θεωρείται εκείνη που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία, στην προηγούμενη απασχόληση και στις αποδοχές του ανέργου.
Αναβαθμίζεται ο μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας με σκοπό τα προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.
Θεσπίζεται ο «Ατομικός Λογαριασμός Δεξιοτήτων», ένα ψηφιακό εργαλείο στα χέρια του πολίτη, όπου θα καταγράφονται οι δεξιότητες, οι καταρτίσεις και οι πιστοποιήσεις που λαμβάνει ή/ και δικαιούται ο καταρτιζόμενος.
Εισάγεται πλέγμα ρυθμίσεων με στόχο την εμπέδωση του τρίπτυχου «Αξιολόγηση – Ποιότητα – Πιστοποίηση» στο σύστημα επαγγελματικής κατάρτισης και συνδέονται οι αμοιβές του παρόχου με τα αποτελέσματα.
Επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής με σκοπό τη στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού και των νέων:
Το νομοσχέδιο εισάγει ρυθμίσεις που διευκολύνουν τόσο την απόκτηση και ανέγερση ακινήτων που θα διατεθούν για τη στέγαση εργαζόμενων, ανέργων και των οικογενειών τους, όσο και την αξιοποίηση της περιουσίας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) για την αύξηση των εσόδων της. Στο πλαίσιο αυτό επεκτείνονται οι αρμοδιότητες της ΔΥΠΑ, έτσι ώστε πέρα από την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του εργατικού δυναμικού, να μπορεί να ασχοληθεί και με τις στεγαστικές ανάγκες των νέων, μέσω της χορήγησης παροχών και της υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων.
Με τις νέες ρυθμίσεις επιτρέπεται στη ΔΥΠΑ να αποκτά αδόμητα και δομημένα ακίνητα για την εκπλήρωση των σκοπών, που σχετίζονται με τη στεγαστική συνδρομή, τους οποίους έχει αποκτήσει ως διάδοχος του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας. Προβλέπεται επίσης ότι η Υπηρεσία μπορεί να συμπράττει με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για την ανέγερση ακινήτων, με σκοπό τη στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού και των νέων.
Για τα ακίνητα ιδιοκτησίας της ΔΥΠΑ, που δεν προορίζονται για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών των εργαζόμενων, εισάγονται ρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την καλύτερη εκμετάλλευση και την αύξηση των εσόδων της. Στο πλαίσιο αυτό επιτρέπεται η σύναψη μακροχρόνιων μισθώσεων, η σύμπραξη με ιδιώτες οι οποίοι μπορεί να αναλάβουν την οικοδόμηση αδόμητων ακινήτων, ο εγγυήσεις που θα πρέπει να παρέχουν για να συμμετάσχουν στους σχετικούς διαγωνισμούς, κ.ά..
Τέλος στα φαινόμενα απάτης και καταχρήσεων
Με το νομοσχέδιο εισάγονται εισοδηματικά κριτήρια για τη διατήρηση σειράς βοηθημάτων, που προβλέπονται για τους εγγεγραμμένους στο Μητρώο Ανέργων του ΟΑΕΔ.
Στόχος της ρύθμισης είναι η αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης και απάτης, που εντοπίστηκαν μετά από διασταυρώσεις, οι οποίες αποκάλυψαν περιπτώσεις προσώπων με υψηλά εισοδήματα που παρέμεναν επί χρόνια εγγεγραμμένα στο μητρώο.
Τα κριτήρια αυτά είναι εκείνα που εφαρμόζονται για την χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης και δεν επηρεάζουν το επίδομα ανεργίας, το οποίο θα εξακολουθήσει να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, ούτε το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και το βοήθημα για αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολούμενους, για τα οποία παραμένουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Επίσης, δεν αλλάζει το καθεστώς που διέπει την χορήγηση του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) ρεύματος, την έκπτωση ή απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης.
Σημειώνεται ότι από τα στοιχεία του ΟΑΕΔ προκύπτει ότι σχεδόν 40.000 άτομα που είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο του Οργανισμού για περισσότερο από ένα χρόνο έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ και περισσότεροι από 15.000 άνεργοι από αυτές τις εισοδηματικές κατηγορίες είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ για περισσότερα από 5 χρόνια, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις (είναι περισσότερες από 50 χιλ.) εκείνων που είναι εγγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ για περισσότερο από 10 χρόνια.
Έρευνα στο μητρώο του Οργανισμού αποκάλυψε συγκεκριμένες περιπτώσεις ατόμων που παραμένουν μέχρι και… 20 χρόνια εγγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ, ενώ δηλώνουν εισοδήματα δεκάδων χιλιάδων ευρώ ετησίως. Για παράδειγμα εντοπίστηκαν: Γυναίκα 55 χρονών με 123 μήνες ανεργίας, κάτοικος Διονύσου, με οικογενειακό εισόδημα, το 2020, ύψους 250.000 ευρώ. Ζευγάρι (άνδρας 55 ετών με 131 μήνες ανεργίας και γυναίκα 51 ετών με 132 μήνες ανεργίας), κάτοικοι Κηφισιάς, με εισόδημα 130.000 ευρώ το 2020. Γυναίκα 56 ετών, με 140 μήνες ανεργίας, κάτοικος Λυκαβηττού, με οικογενειακό εισόδημα 160.000 ευρώ το 2020. Άνδρας 61 ετών κάτοικος Θεσσαλονίκης με 230 μήνες ανεργίας και εισόδημα 70.000 ευρώ.
Πρόσθετες διατάξεις του νομοσχεδίου με κοινωνικό πρόσημο
Πέρα από τις διατάξεις που αφορούν στη μεταρρύθμιση του ΟΑΕΔ, τη στήριξη των ανέργων στην προσπάθεια τους να βρουν δουλειά και την επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής στο νομοσχέδιο υπάρχουν διατάξεις με τις οποίες ανάμεσα στα άλλα:
Θεσπίζεται το πλαίσιο υλοποίησης της δράσης «Δημιουργία χώρων φύλαξης βρεφών εντός επιχειρήσεων». Αντικείμενο της δράσης είναι η χρηματοδότηση συνολικά 120 επιχειρήσεων για τη δημιουργία και τον εξοπλισμό των χωρών φύλαξης βρεφών (ηλικίας από έξι μηνών έως 2 ετών και 6 μηνών) εντός των εγκαταστάσεων όπου ασκούν τη δραστηριότητά τους, καθώς και τη στελέχωση του χώρου με έως 2 βρεφονηπιοκόμους - βοηθούς βρεφονηπιοκόμων ή επαγγελματίες συναφών ειδικοτήτων, για χρονικό διάστημα 24 μηνών. Ωφελούμενοι είναι οι γονείς παιδιών που απασχολούνται στην εγκατάσταση όπου δημιουργείται ο χώρος φύλαξης. Οι επιχειρήσεις αναλαμβάνουν την υποχρέωση διατήρησης του χώρου και των θέσεων του προσωπικού για άλλους 24 μήνες μετά τη λήξη της περιόδου χρηματοδότησης.
Επιλύονται θέματα για τη διασφάλιση της συνέχειας των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης παιδιών ΑμεΑ, που έχουν ενταχθεί στη δράση «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής περιόδου 2021-2022» και των Κέντρων Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας, καθώς και για την προστασία των θέσεων εργαζομένων που απασχολούνται στις δομές αυτές, μέσω της κάλυψης δαπανών τους.
Ενισχύονται οι δικλίδες ασφαλείας κατά την πρόσληψη προσωπικού σε φορείς παιδικής προστασίας, βρεφονηπιακούς σταθμούς και κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, με την προσθήκη και άλλων αδικημάτων ως λόγων αποκλεισμού των υπό πρόσληψη ή και ήδη υπηρετούντων εργαζομένων στις θέσεις αυτές. Προβλέπεται, επίσης, ότι το προστατευτικό πλαίσιο κατά της κακοποίησης θα καταλαμβάνει πλέον και τους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς των Δήμων. Παράλληλα, ενδυναμώνεται το πλαίσιο προστασίας από την κακοποίηση των ωφελουμένων σε άλλες δομές (για ΑμεΑ, ηλικιωμένους κ.ά.). Τέλος, βελτιώνεται το πλαίσιο λειτουργίας των φορέων κοινωνικής προστασίας ως προς τις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας, την εποπτεία και τις κυρώσεις.
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου