Έγινε εχθές Τρίτη, το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας της Ε.Ε. προκειμένου οι Υπουργοί να εξειδικεύσουν τις προτάσεις που περιλαμβάνονται στην κατ’ αρχήν συμφωνία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, -συμπεριλαμβανομένης της πρότασης για πλαφόν στην χονδρική τιμή φυσικού αερίου- έτσι ώστε να πάρουν τον υποχρεωτικό χαρακτήρα που απαιτείται προκειμένου να γίνουν πράξη. Για να φτάσουμε στο σημείο αυτό, υπήρξε μακρά προσπάθεια και επιμονή με πρωτοπόρο τη χώρα μας.
Συγκεκριμένα:
Η πρόταση για την επιβολή πλαφόν στη χονδρική τιμή φυσικού αερίου κατατέθηκε για πρώτη φορά από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, με επιστολή του προς την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις 9 Μαρτίου.
Η πρόταση επαναλήφθηκε από τον Πρωθυπουργό στη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 25ης Μαρτίου και επαναλαμβανόταν επίμονα τόσο στις Συνόδους Κορυφής που ακολούθησαν, όσο και στα Συμβούλια των Υπουργών Ενέργειας.
Στις 27 Σεπτεμβρίου, οι Υπουργοί 15 κρατών-μελών (Βελγίου, Βουλγαρίας, Κροατίας, Γαλλίας, Ελλάδας, Ιταλίας, Λετονίας, Λιθουανίας, Μάλτας, Πολωνίας, Πορτογαλίας, Ρουμανίας, Σλοβακίας, Σλοβενίας, Ισπανίας) καλούν με επιστολή τους την Επίτροπο Ενέργειας να παρουσιάσει πρόταση προς την κατεύθυνση επιβολής ορίου στις τιμές χονδρικής φυσικού αερίου. Παράλληλα, η Ελλάδα, το Βέλγιο, η Ιταλία και η Πολωνία υπέβαλαν προς συζήτηση non paper στο οποίο περιέγραφαν τον τρόπο επιβολής ενός πλαφόν και τις διαφορετικές επιλογές που μπορούσαν να συζητηθούν.
Μείζονος σημασίας βήμα έγινε στις 5 Οκτωβρίου, όταν η Πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, με επιστολή της προς τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, υιοθέτησε τις ελληνικές προτάσεις ενώ στην συνέχεια η πρόταση απασχόλησε την άτυπη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Πράγας.
Ο Κανονισμός που έχει προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κινείται σε τρεις κατευθύνσεις:
Πρώτον: Συγκέντρωση της ζήτησης φυσικού αερίου στην Ε.Ε. και από κοινού αγορά φυσικού αερίου. Αυτό θα επιτρέψει στην Ε.Ε. να χρησιμοποιήσει τη συλλογική αγοραστική της δύναμη για να διαπραγματευτεί καλύτερες τιμές και να μειώσει τον κίνδυνο τα κράτη-μέλη να ανταγωνίζονται στην ήδη σφιχτή αγορά. Τα κράτη-μέλη υποχρεούνται για συμμετοχή σε κοινές αγορές για το 15% της σχετικής υποχρέωσης πλήρωσης των αποθηκών φυσικού αερίου για την επόμενη περίοδο, ενώ από κει και πέρα η συμμετοχή είναι εθελοντική.
Δεύτερο: Δέσμη μέτρων για την αντιμετώπιση των υπερβολικών τιμών και της μεταβλητότητας στην αγορά του φυσικού αερίου. Με δεδομένο ότι για όσο κηρύσσεται κατάσταση έκτακτης ανάγκης η αλληλεγγύη θα πρέπει να βασίζεται σε δίκαιη αποζημίωση, τόσο για τα αιτούντα όσο και για τα παρέχοντα κράτη-μέλη ο Κανονισμός προτείνει τη χρήση της μέσης τιμής αγοράς του τελευταίου μήνα πριν από την αίτηση συνδρομής του αιτούντος κράτους-μέλους στο πιο σχετικό χρηματιστήριο.
Προτείνει ένα συμπληρωματικό σημείο αναφοράς για τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Αναθέτει στον Οργανισμό Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) να δημιουργήσει το αργότερο μέχρι 31.03.2023 ένα σημείο αναφοράς για τις εισαγωγές LNG στην Ε.Ε., συλλέγοντας πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για όλες τις ημερήσιες συναλλαγές. Αυτό το νέο σημείο αναφοράς θα βασίζεται στην αυθημερόν αναφορά των εισαγωγών LNG, που περιλαμβάνει προσφορές και συναλλαγές LNG που καθορίζουν παράδοση ή παραδίδονται στην Ε.Ε., από κάθε πρόσωπο που ασκεί τέτοια δραστηριότητα, ανεξαρτήτως του τόπου έδρας του.
Για την αντιμετώπιση της υπερβολικής μεταβλητότητας στις αγορές, περιλαμβάνει μηχανισμό για την εξομάλυνσή της μέσω διαχείρισης της ενδοημερήσιας μεταβλητότητας των τιμών που περιορίζει τις ακραίες μεταβολές εντός σύντομης χρονικής περιόδου ("διακόπτης κυκλώματος"). Η Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) θα αναλάβει, βάσει των εκθέσεων που υποβάλλουν τακτικά οι εθνικές αρμόδιες Αρχές, να συντονίζει την εφαρμογή του μηχανισμού.
Ως ύστατο μέτρο ο Κανονισμός εξουσιοδοτεί την Επιτροπή να προτείνει μέτρο του Συμβουλίου για τον καθορισμό μέγιστης δυναμικής τιμής στην οποία μπορούν να πραγματοποιούνται συναλλαγές φυσικού αερίου στις αγορές spot του TTF υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις (market correction mechanism).
Τρίτον: Δεδομένου ότι δεν έχουν όλα τα κράτη-μέλη συμφωνίες αλληλεγγύης, η Επιτροπή προτείνει άμεσα εφαρμόσιμες ρυθμίσεις ελλείψει τέτοιων συμφωνιών αλληλεγγύης. Θα προτείνει επίσης την επέκταση της υποχρέωσης παροχής αλληλεγγύης σε μη συνδεδεμένα κράτη-μέλη με εγκαταστάσεις LNG. Επίσης οι μονάδες φυσικού αερίου να θεωρηθούν προστατευόμενοι πελάτες. Παράλληλα προβλέπονται μέτρα ευελιξίας για τον ορισμό του «προστατευόμενου πελάτη» για να υπάρξει διαθέσιμο φυσικό αέριο για τις βιομηχανίες χωρίς να πληγεί η προστασία των οικιακών καταναλωτών.
Η Ελλάδα εξαρχής υποστηρίζει ότι δεν είναι τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς που καθοδηγούν τη διαμόρφωση των τιμών. Η γεωπολιτική και η κερδοσκοπία παίζουν σημαντικό ρόλο. Είναι επίσης σαφές ότι το TTF δεν μπορεί πλέον να διαδραματίσει το ρόλο του σημείου αναφοράς στο οποίο θα είναι διασυνδεδεμένες όλες οι τιμές φυσικού αερίου στην Ε.Ε., δεδομένου ότι άλλοι εναλλακτικοί κόμβοι είναι πιο ενδεικτικοί των πραγματικών εμπορικών τιμών. Σε αυτό το πλαίσιο:
Στηρίζει τη δημιουργία από τον Οργανισμό Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) ενός συμπληρωματικού δείκτη αναφοράς για το LNG.
Υποστηρίζει επίσης την επιβολή ενός μηχανισμού εξομάλυνσης της μεταβλητότητας μέσω διαχείρισης της ενδοημερήσιας μεταβλητότητας των τιμών στο TTF, που θα περιορίζει τις ακραίες μεταβολές εντός σύντομης χρονικής περιόδου.
Παράλληλα, στηρίζει σθεναρά τη λειτουργία της Ενεργειακής Πλατφόρμας της Ε.Ε. η οποία μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια για κοινές αγορές φυσικού αερίου, ώστε να μην ανταγωνίζονται τα κράτη- μέλη μεταξύ τους και να ενισχύσουν τη διαπραγματευτική τους θέση επηρεάζοντας την αγορά.
Τέλος, επιθυμεί την εφαρμογή ενός πλαφόν στις συναλλαγές στο TTF για το οποίο έχει πρωτοστατήσει μαζί με Ιταλία, Πολωνία, Βέλγιο κι έχει καταθέσει συγκεκριμένες υλοποιήσιμες προτάσεις.
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου