Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2024

Όλα τα σενάρια ανοιχτά για τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους στο Καζακστάν

 



Το μυστήριο γύρω από τη συντριβή αεροσκάφους στο Καζακστάν, με αποτέλεσμα 38 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους, παραμένει ώρες μετά την τραγωδία.

Το αεροσκάφος των Αερογραμμών του Αζερμπαϊτζάν με 67 επιβαίνοντες συνετρίβη κοντά στην πόλη Ακτάου στο Καζακστάν την Τετάρτη, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν τουλάχιστον 38 επιβαίνοντες, σύμφωνα με τις αρχές του Καζακστάν.

Τα σενάρια που εξετάζουν οι αρχές:

- Σύγκρουση με πουλιά αυτό ανακοίνωσε και η ρωσική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, η οποία ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι οι προκαταρκτικές πληροφορίες υποδηλώνουν ότι ο πιλότος αποφάσισε να κάνει αναγκαστική προσγείωση μετά από χτύπημα πουλιού.

Η σύγκρουση αεροπλάνων με σμήνη πουλιών δεν είναι κάτι σπάνιο. 

- Χτύπημα από θραύσματα πυραύλου οι τρύπες που φαίνονται στην άτρακτο είναι ανησυχητικές. Το αεροσκάφος είχε ξεκινήσει από την πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, Μπακού, με προορισμό το Γκρόζνι, την πρωτεύουσα της Τσετσενίας, αλλά βρέθηκε στη νότια Ρωσία- στο Ακτάου του Καζακστάν, λόγω ομίχλης. Είναι απορίας άξιο το γιατί πέταξε 275 μίλια μέχρι το Ακτάου, στο δυτικό Καζακστάν, όπου και τελικά κατέπεσε, μιας και όπως αναφέρουν πολίτες που συχνά κάνουν αυτή την πτήση, δεν έχει γίνει ποτέ τέτοια εκτροπή.

Η Τσετσενία και τρεις παρακείμενες περιοχές της νότιας Ρωσίας είχαν δεχθεί νωρίτερα την ίδια μέρα μία σειρά από επιδρομές ουκρανικών drones, με συνέπεια η ρωσική αεράμυνα να βρίσκεται σε αυξημένη επιφυλακή για οτιδήποτε πλησίαζε τον εναέριο χώρο. Η δραστηριότητα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών έχει κλείσει αεροδρόμια στην περιοχή στο παρελθόν και το πλησιέστερο ρωσικό αεροδρόμιο στην πορεία πτήσης του αεροπλάνου έκλεισε το πρωί της Τετάρτης.

Το Euronews, επικαλείται μαρτυρίες επιζώντων επιβατών οι οποίοι δήλωσαν ότι, ενώ πλησίαζαν στο Γκρόζνι, τον προορισμό της πτήσης, άκουσαν μια έκρηξη και ακολούθησε κάτι που έμοιαζε με θραύσματα που χτύπησαν το αεροπλάνο και «τρύπησαν» την άτρακτο. Το Euronews επικαλείται ρεπορτάζ του αζερικού τηλεοπτικού δικτύου AnewZ, το οποίο, επικαλούμενο με τη σειρά του έναν Ρώσο στρατιωτικό μπλόγκερ, ανέφερε πως «οι ζημιές στο αεροσκάφος υποδηλώνουν ότι μπορεί να χτυπήθηκε κατά λάθος από ένα πυραυλικό σύστημα αεράμυνας (SAM)».



- Παρεμβολές από GPS jammer / spoofing: Το FlightRadar24 αναφέρει πως είναι πολύ πιθανό η πτώση του αεροσκάφους να οφείλεται σε jamming/spoofing. Παραθέτει μάλιστα διαδραστικό χάρτη στον οποίο την ώρα της πτώσης υπήρχε προειδοποίηση για ισχυρές παρεμβολές, λόγω της προηγούμενης επιδρομής των ουκρανικών drones. Άλλοι χάρτες της διαδρομής της πτήσης έδειξαν επίσης περιοχές όπου χάθηκε το σήμα- κάτι που συμβαίνει συχνά σε περιπτώσεις jamming.

Οι παρεμβολές από τέτοια συστήματα μπορούν να μπερδέψουν τα πληρώματα των αεροσκαφών, παραπληροφορώντας τους για τις συντεταγμένες αλλά και το ύψος στο οποίο πετούν, ως και να επέμβουν σε μια σειρά συστημάτων, ουσιαστικά αχρηστεύοντάς τα. Σε αυτή την περίπτωση, οι πιλότοι θα πέταγαν «στα τυφλά».

Κατά ένα σενάριο, το αεροσκάφος έκανε αυτό τον «κύκλο» για να αποφύγει τις παρεμβολές, όμως βρέθηκε σε σημείο που οι παρεμβολές ήταν ισχυρότερες, με ολέθριες συνέπειες. Σημειώνεται ότι κατά το παρελθόν οι Ρώσοι έχουν κατηγορηθεί για παρεμβολές στο GPS στην ευρύτερη περιοχή.



- Μηχανικό πρόβλημα, τα στοιχεία της υπηρεσίας παρακολούθησης πτήσεων Flightradar24 δείχνουν ότι το ύψος του αεροσκάφους άλλαξε περισσότερες από 100 φορές στα τελευταία 74 λεπτά της πτήσης του, ενώ σε κάποια σημεία της πτήσης, το σήμα του είχε χαθεί. 

Σύμφωνα με ειδικούς στην αεροπλοϊα, το αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines, δείχνει να είναι εκτός ελέγχου στο βίντεο πριν την πτώση. Κάποιοι επισημαίνουν ότι οι πιλότοι κάνουν επανειλημμένα «βουτιά» για να ανακτήσει το αεροπλάνο ταχύτητα, αφού προηγουμένως φτάνει σε stall -μικρή ταχύτητα αέρος, η οποία οδηγεί σε απώλεια της άνωσης και πτώση- άλλοι ότι τα πτερύγια /flaps βρίσκονται σε μηδενική κλίση, γεγονός που μπορεί να καταδεικνύει ζημιά στα υδραυλικά συστήματα του αεροσκάφους.



- Έμεινε από καύσιμα γιατί το αεροπλάνο πέταξε επιπλέον 275 μίλια από το προγραμματισμένο δρομολόγιό του, μέχρι το Ακτάου, στο δυτικό Καζακστάν, όπου και τελικά κατέπεσε. Μπορεί να είναι πιθανό να μην είχαν υπολογιστεί σωστά τα καύσιμα και να έμεινε από αυτά στον αέρα. Όσο τρελό και αν φαίνεται, δεν θα είναι η πρώτη φορά που έχει συμβεί κάτι τέτοιο. Από τα 21 καταγεγραμμένα περιστατικά, το πιο γνωστό περιστατικό πτώσης αεροσκάφους από αυτό το λόγο, είναι αυτό της Avianca 052 με 158 επιβάτες, που συνετρίβη στα ορεινά της Νέας Υόρκης, σκοτώνοντας 73 από τους επιβάτες του.





0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου