Σάββατο 16 Μαρτίου 2019
Συνέντευξη Τύπου Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ξάνθη
Κ. ΖΟΥΛΑΣ:
Κυρίες και κύριοι καλησπέρα σας και σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για τη συμμετοχή σας. Είναι ουσιαστικά η πρώτη άτυπη συνέντευξη τύπου του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας σε αυτήν την όχι άτυπη πια προεκλογική περίοδο που βρισκόμαστε, ενόψει των εκλογών, των όποιων εκλογών. Σίγουρα θα έχουμε εκλογές, ευρωεκλογές στις 26 Μαΐου και τοπικές εκλογές. Είναι άγνωστο αν θα έχουμε και εθνικές εκλογές. Κύριε Πρόεδρε, θα κρατήσει η διάρκεια της συνέντευξης αυτής 40 λεπτά. Θα προσπαθήσουμε να δεχθούμε όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις. Είναι προσκεκλημένα όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης από όλους τους Νομούς. Και να ευχαριστήσω τους συνάδελφους που είναι εδώ. Ο λόγος αμέσως στον κύριο Δημοσθένη Καμαρίδη, είναι από τη «Θράκη» και «Φωνή Νέστου».
Δ. ΚΑΜΑΡΙΔΗΣ «Θράκη» «Φωνή Νέστου»:
Κύριε Πρόεδρε, καλώς ήρθατε στη Θράκη. Σήμερα η πρώτη σας δήλωση μόλις ήρθατε, ήταν να καταδικάσετε απερίφραστα το γεγονός που συνέβη στη Ν. Ζηλανδία, όπου υπήρξαν 50 περίπου θύματα συνανθρώπων μας, από τη βίαιη εισβολή ενός δολοφονικού -θα έλεγα- ατόμου. Επειδή κάνατε λόγο για μια υποδειγματική συνύπαρξη Χριστιανών και Μουσουλμάνων στη Θράκη, κάτι για το οποίο συμφωνούμε όλοι, αλλά υπάρχουν ορισμένες πολύ λεπτές και σημαντικές ισορροπίες τις οποίες κάποιοι επιχειρούν κατά διαστήματα να διασαλεύσουν. Κάποιοι δηλαδή θέλουν να τις χαλάσουν. Πιστεύετε λοιπόν ότι υπάρχει αυτό το ενδεχόμενο, ένας τέτοιος ενδεχόμενος κίνδυνος στην περιοχή; Και αν ναι, αν έχετε κάτι σχετικό υπόψη σας; Έχετε κάτι κατά νου, ως αυριανή κυβέρνηση ίσως, να κάνετε για αυτό το θέμα;
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Κοιτάξτε, κατ’ αρχάς, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω όχι απλά καταδικάζοντας, κάνοντας δηλαδή το προφανές, αλλά εκφράζοντας νομίζω τη βαθιά μου οδύνη, τον αποτροπιασμό μου για αυτό το φρικτό έγκλημα το οποίο διεπράχθη στην άλλη άκρη του κόσμου, στη Ν. Ζηλανδία. Μία επίθεση σε έναν τόπο λατρείας, άνανδρη δολοφονία αθώων ανθρώπων. Είναι ένα πρωτοφανές έγκλημα, το οποίο καταδεικνύει, δυστυχώς, ότι στον κόσμο σήμερα υπάρχει περίσσευμα μίσους, το οποίο πολλές φορές διοχετεύεται σε τέτοιες αποτρόπαιες πράξεις. Έκανα την αντιδιαστολή με την πραγματικότητα η οποία υπάρχει στη Θράκη, για να τονίσω για άλλη μια φορά κάτι το οποίο κατά την άποψή μου δεν το λέμε με αρκετά μεγάλη ένταση: ότι δηλαδή η Θράκη είναι ένα υπόδειγμα ειρηνικής συνύπαρξης χριστιανών και μουσουλμάνων. Και αυτό το υπόδειγμα ειρηνικής συνύπαρξης, παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν, και στις οποίες θα αναφερθώ στη συνέχεια, είναι ένα κεκτημένο το οποίο πρέπει να διαφυλαχθεί και να υποστηριχθεί ως κόρη οφθαλμού. Ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, εφάρμοσε στη Θράκη την ισονομία και την ισοπολιτεία, δίνοντας ίσα δικαιώματα και ίσες ευκαιρίες στους πολίτες της Θράκης, ανεξαρτήτως θρησκευτικών πεποιθήσεων. Την ίδια πολιτική την οποία ακολούθησαν όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις από τότε. Δεν ισχυρίζομαι ότι ήταν πάντα απόλυτα επιτυχημένη και σίγουρα θα υπάρχουν ακόμη αρκετές εκκρεμότητες οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν. Ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εκπαίδευση, τον εκσυγχρονισμό και την εφαρμογή του νόμου για τα Βακούφια, με τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα ειδικά τοπικά χαρακτηριστικά της ανάπτυξης, ειδικά στους νομούς, στις περιφερειακές ενότητες της Ροδόπης και της Ξάνθης.
Έχουμε ακόμη πολλά ζητήματα τα οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Γι’ αυτό και η δική μου πρόθεση, η δική μου βούληση είναι να δημιουργήσω ένα Μουσουλμανικό Συμβούλιο παρά τω Πρωθυπουργώ. Ώστε η μειονότητα να μπορέσει να έχει επίσημη έκφραση στο ανώτατο δυνατό επίπεδο και ο διάλογος αυτός κεντρικής πολιτείας με μειονότητα, να αποκτήσει θεσμικά χαρακτηριστικά. Να θέσουμε συγκεκριμένους στόχους, να τους παρακολουθούμε και να τους υλοποιούμε στη συνέχεια. Θεωρώ ότι είναι το ελάχιστο το οποίο μπορώ να κάνω για να συνεχίσω μια πολιτική, την οποία ξεκίνησε ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, σπάζοντας ταμπού και προκαταλήψεις δεκαετιών. Μία πολιτική, όμως, η οποία σήμερα που ζούμε τη ριζοσπαστικοποίηση θρησκευτικών πληθυσμών σε όλα τα μέρη του κόσμου, αποδεικνύεται πόσο σοφή ήταν. Και σε συνεργασία με τις περιφερειακές διοικήσεις, με τους δήμους, με τους τοπικούς Δημάρχους, τους τοπικούς άρχοντες, να μπορούμε αυτήν την πολιτική να την υλοποιήσουμε με τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
Ν. ΠΙΤΣΕΡΗΣ «Center TV της Καβάλας»:
Κύριε Πρόεδρε, η συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση δεν διεξήχθη μέσα σε ένα κλίμα σύμπνοιας και συνεργασίας, κάθε άλλο, ήταν υψηλότατοι οι τόνοι και έντονες οι αντιπαραθέσεις. Χαρακτηρίστηκε, δε, από εσάς, μετέωρη. Επαναλάβατε χθες στη Βουλή ότι δεν δεσμεύεστε από το περιεχόμενο των αναθεωρητέων άρθρων. Τι θα πράξετε κ. Πρόεδρε στην επόμενη κοινοβουλευτική περίοδο;
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Κύριε Πιτσέρη, να επαναλάβω ότι χθες, αλλά και πριν από ένα μήνα όταν έλαβε χώρα η πρώτη ψηφοφορία για την αναθεώρηση, χάθηκε μία μεγάλη ευκαιρία. Μία ευκαιρία να κάνουμε μία τολμηρή αναθεώρηση του καταστατικού χάρτη της χώρας, ώστε να αντιμετωπίσουμε συνταγματικές παθογένειες δεκαετιών. Η Νέα Δημοκρατία προσήλθε σε αυτήν την συζήτηση με καλή διάθεση και δημιουργικές προτάσεις, σε αντίθεση με την εικόνα την οποία επιχείρησε -για άλλη μια φορά- να παρουσιάσει ο Πρωθυπουργός. Εμείς καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις και ζητήσαμε από τον Πρωθυπουργό και από την κυβερνητική πλειοψηφία να καταφέρουμε, έστω και την τελευταία στιγμή, να διαμορφώσουμε τη μέγιστη δυνατή συναίνεση, ώστε περισσότερα άρθρα να φτάσουν έστω και με 151 ψήφους στην επόμενη Βουλή και να κριθούν αναθεωρητέα. Ώστε η επόμενη Βουλή με αυξημένη πλειοψηφία να επιχειρήσει να τα αλλάξει. Κρίσιμα άρθρα, όπως το άρθρο 16 που αφορά την ίδρυση μη κρατικών και ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Το άρθρο 24, τα άρθρα που αφορούν τον τρόπο επιλογής των ανώτατων δικαστών, τα άρθρα που αφορούν τη δυνατότητα μέσα από το Σύνταγμα να απλοποιήσουμε την προσέλκυση επενδύσεων. Αυτά είναι κρίσιμα ζητήματα τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ επέλεξε να αφήσει έξω από τη συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση. Γι’ αυτό και την περιέγραψα ως μία μεγάλη χαμένη ευκαιρία. Εμείς θα τηρήσουμε το Σύνταγμα. Δηλαδή, θα προσέλθουμε στην επόμενη Βουλή και θα συνεχίσουμε τη διαδικασία συνταγματικής αναθεώρησης με γνώμονα και με σημείο αφετηρίας τα άρθρα τα οποία αυτή η Βουλή στέλνει στην επόμενη Βουλή προς αναθεώρηση. Έχουμε μιλήσει ξεκάθαρα και για την κατεύθυνση την οποία θέλουμε να δώσουμε στα προς αναθεώρηση άρθρα. Παραδείγματος χάρη, για το ζήτημα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, είναι θετικό ότι καταφέραμε να συμφωνήσουμε στο αυτονόητο. Στην αποσύνδεση, δηλαδή, της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της Βουλής. Είναι βαθιά υποκριτικό αυτό να το ισχυρίζεται ο κ. Τσίπρας, ο οποίος χρησιμοποίησε τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας και το εργαλείο που του έδινε το Σύνταγμα, για να ρίξει την προηγούμενη κυβέρνηση. Έχουμε δε προδιαγράψει τον τρόπο με τον οποίο πιστεύουμε ότι πρέπει να εκλέγεται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι η συνταγματική αναθεώρηση, η πρώτη φάση της τουλάχιστον, δεν είναι μία χαμένη ευκαιρία. Θα μπορούσαμε, εάν υπήρχε λίγο καλύτερο κλίμα, λίγο πιο δημιουργική διάθεση συνεργασίας, την οποία εξάλλου το ίδιο το Σύνταγμα την επιβάλλει, να ήμασταν πιο τολμηροί. Ο λαός του οποίου η κρίση μεσολαβεί να εκφράσει την άποψή του για το περιεχόμενο της αναθεώρησης. Ο κ. Τσίπρας το φοβήθηκε, προφανώς ο ίδιος προεξοφλεί το εκλογικό αποτέλεσμα. Δεν ήθελε να δώσει στη Νέα Δημοκρατία τη δυνατότητα να διαμορφώσει περισσότερα άρθρα. Γιατί; Δεν το γνωρίζω. Θα πρέπει να ερωτηθεί ο ίδιος. Πάντως η αλήθεια παραμένει ότι χάθηκε μία ευκαιρία για μία μεγάλη τολμηρή συνταγματική αναθεώρηση.
ΣΤ. ΚΑΡΥΠΙΔΗΣ«Ξάνθη News»:
Κύριε Πρόεδρε, σας άκουσα να λέτε ότι οι εκλογές για τη Νέα Δημοκρατία είναι τον Μάη έτσι και αλλιώς. Θέλω να ρωτήσω τι γίνεται με τα εθνικά ψηφοδέλτια και πότε θα έχουμε απελευθέρωση δυνάμεων για να μπουν όλοι αυτοί στον αγώνα για τη Νέα Δημοκρατία;
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Τα ψηφοδέλτια θα ανακοινωθούν στη ώρα τους. Δεν είναι μία υπόθεση η οποία αφορά μόνο τον Πρόεδρο του Κόμματος. Σε πρώτη φάση έχουμε ανακοινώσει 34 ονόματα για το Ευρωψηφοδέλτιο. Άνθρωποι οι οποίοι έχουν ο καθένας τη δική του ξεχωριστή διαδρομή. Έμπειρα πολιτικά στελέχη, αλλά και πολλοί νέοι άνθρωποι οι οποίοι για πρώτη φορά κάνουν το βήμα να ασχοληθούν με την πολιτική. Άνθρωποι οι οποίοι δεν προέρχονται κατ’ ανάγκη από τον δικό μας ιδεολογικό ή κομματικό χώρο. Άνθρωποι με πολύ ενδιαφέρουσες ιστορίες, οι οποίοι μπορούν να συνεισφέρουν στη συνολική πολιτική μας προσπάθεια σε αυτήν την κρίσιμη εκλογή, αλλά να εκπροσωπήσουν και επάξια την επόμενη μέρα την Ελλάδα στην Ευρωβουλή. Ο τρόπος επιλογής και συγκρότησης του ευρωψηφοδελτίου σας δίνει μία πρόγευση για τον τρόπο με τον οποίο θα συγκροτήσουμε και τα εθνικά ψηφοδέλτια. Δηλαδή, θα επιχειρήσουμε να κάνουμε μία όσμωση μεταξύ έμπειρων στελεχών και νέων ανθρώπων, πολλοί εκ των οποίων θα συμμετέχουν σε πολιτικό ψηφοδέλτιο και θα διεκδικήσουν την εκλογή τους για πρώτη φορά, με πολύ περισσότερες γυναίκες.
Εμείς χαιρετίζουμε την απόφαση της κυβέρνησης να δρομολογήσει υποχρεωτική ποσόστωση 40% στις γυναίκες στα εθνικά ψηφοδέλτια, σε επίπεδο εκλογικής Περιφέρειας. Αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι για την Ξάνθη και για τη Ροδόπη θα πρέπει από τους 5 υποψηφίους, οι 2 τουλάχιστον να είναι γυναίκες. Είναι ένα θετικό βήμα. Θα μας δώσει τη δυνατότητα να δώσουμε περισσότερες ευκαιρίες σε γυναίκες να συμμετέχουν στα κοινά, ώστε να μην είμαστε ουραγοί στην Ευρώπη στην εκπροσώπηση των γυναικών στο εθνικό Κοινοβούλιο. Είναι κάτι το οποίο θέλουμε να το αλλάξουμε, αλλά βέβαια θα πρέπει να ανταποκριθούν και οι πολίτες οι οποίοι μέσα από το σταυρό προτίμησης έχουν τον τελικό λόγο.
Το βέβαιο είναι ότι ο Ευρωεκλογές οι οποίες γνωρίζουμε ότι θα γίνουν στις 26 Μαΐου, αποκτούν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, καθώς θα είναι η πρώτη φορά που οι πολίτες θα προσέλθουν σε κάλπη μετά από σχεδόν 4 χρόνια. Δεν γνωρίζω εάν θα έχουμε και Εθνικές εκλογές μαζί με τις Ευρωεκλογές. Σε κάθε περίπτωση, όμως, αν αυτό δεν συμβεί, οι Ευρωεκλογές θα αποτελέσουν ταυτόχρονα και ένα δημοψήφισμα αξιολόγησης μιας αποτυχημένης κυβέρνησης και μια δυνατότητα έκφρασης μιας καθολικής αγανάκτησης της ελληνικής κοινωνίας προς την κυβέρνηση του κ. Τσίπρα. Αυτό δεν μας αρκεί. Εμείς δεν εισπράττουμε μόνο, δεν προσβλέπουμε μόνο στην καταδίκη μιας κυβέρνησης. Προσβλέπουμε στη θετική ψήφο. Αλλά ανώδυνες επιλογές σε αυτήν την ευρωκάλπη, δεν μπορούν να υπάρξουν. Καταδίκη της κυβέρνησης πρέπει να σημαίνει ταυτόχρονα και ισχυρή Νέα Δημοκρατία. Διότι με αυτόν τον τρόπο θα σταλεί και ένα ισχυρό μήνυμα όχι μόνο δυνατής εκπροσώπησης της Ελλάδας στην επόμενη ευρωβουλή, που είναι το βασικό διακύβευμα των ευρωεκλογών, αλλά σίγουρα θα μπορέσουμε να βγάλουμε και πολύ χρήσιμα πολιτικά συμπεράσματα για τις εθνικές εκλογές, οι οποίες εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να πάνε πέρα από τον Οκτώβριο του 2019.
Τ. ΠΑΛΕΣΤΙΔΗΣ «ΕΝΑ Chanel της Καβάλας»:
Θα διαβάσω ένα tweet του Πρωθυπουργού. Λέει χαρακτηριστικά: «μπορούμε να ονειρευόμαστε και να αγωνιζόμαστε για μια καλύτερη κοινωνία σε ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης και ολιγαρκούς αφθονίας».
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Ναι, το είδα και εγώ αυτό. Τι να σας πω. Φαντάζομαι ότι ο Πρωθυπουργός εννοεί το «ολιγαρκής» για όλους τους Έλληνες που τους έκανε φτωχότερους και το «αφθονία» για τον ίδιο, την κυβέρνησή του και την παρέα του. Δεν μπορώ να εξηγήσω αλλιώς αυτήν την αποστροφή του λόγου του Πρωθυπουργού, σε έναν χαιρετισμό που εκφράζει -για άλλη μια φορά τον θαυμασμό του- για σοσιαλιστικά μοντέλα της Λατινικής Αμερικής, τα οποία έχουν αποτύχει οικτρά. Στην ακραία τους έκφραση, δεν έχουν αποτύχει απλά, αλλά έχουν καταλήξει να είναι στυγνές δικτατορίες, όπως η περίπτωση της Βενεζουέλας, το καθεστώς της οποίας ο κ. Τσίπρας εξακολουθεί να στηρίζει. Εξ ου και εν τη ρύμη του λόγου του πήγε να αποκαλέσει τον Πρόεδρο τη Βολιβίας, Πρόεδρο της Βενεζουέλας. Το πρόβλημα είναι ότι στη Βενεζουέλα έχει το μυαλό του συνέχεια ο άνθρωπος. Αυτό είναι το μοντέλο το οποίο ονειρεύεται για την Πατρίδα μας.
Δεν θα κάνουμε τη χάρη του κ. Τσίπρα να μετατρέψει την Ελλάδα σε Βενεζουέλα. Και βέβαια κάποια στιγμή θα πρέπει και ο ίδιος να εξηγήσει γιατί η Ελλάδα μόνη παραμένει στην Ευρωπαϊκή Ένωση να στηρίζει το καθεστώς του κ. Μαδούρο. Τι είναι επιτέλους αυτό το οποίο συνδέει τη Βενεζουέλα με τον κ. Τσίπρα και τον ΣΥΡΙΖΑ. Τι δεσμοί ενδεχομένως τους οποίους μπορεί να μη γνωρίζουμε υπάρχουν, που να δικαιολογούν αυτή τη στήριξη; Mια στήριξη η οποία βάζει την Ελλάδα στη γωνία, την απομονώνει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στο ΝΑΤΟ, σε μία εποχή που η χώρα μας θα πρέπει να αναζητά και να έχει κάθε λόγο να χτίζει συμμαχίες. Kαι όχι να απομονώνεται διεθνώς επειδή ο κ. Τσίπρας επιμένει να στηρίζει το καθεστώς του κυρίου Μαδούρο.
Γ. ΤΡΟΥΠΗΣ «ΕΡΤ»:
Κύριε Πρόεδρε, εγώ θα σας πάω λίγο στον τομέα της παιδείας. Θα ήθελα καταρχάς το σχόλιό σας για τις αλλαγές που εξήγγειλε ο κύριος Γαβρόγλου για τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αφενός και αφετέρου, θα ήθελα ένα σχόλιο ακόμη για ένα «παράθυρο» όπως ερμηνεύτηκε από πολλούς τουλάχιστον, για διδασκαλία της «μακεδονικής» γλώσσας που άνοιξε ο κ. Γαβρόγλου.
Να θυμίσω ότι ο κ. Γαβρόγλου, ο Υπουργός Παιδείας, παρέπεμψε στην επιστημονική κοινότητα το αίτημα για διδασκαλία που διατύπωσε το Ουράνιο Τόξο, τη διδασκαλία της «μακεδονικής» γλώσσας στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, παρά την άρνηση του Πρύτανη.
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Να ξεκινήσω με το δεύτερο κ. Τρουπή. Η συμφωνία των Πρεσπών παράγει ήδη απόνερα και τα παράγει ενδεχομένως νωρίτερα απ’ ότι κάποιοι είχαν προβλέψει. Έχουμε πει -και το επαναλαμβάνω και εδώ στη Ξάνθη- ότι αποτελούσε τεράστιο σφάλμα η επίσημη αναγνώριση από τη χώρα μας «μακεδονικής» γλώσσας και «μακεδονικής» εθνότητας. Θυμίζω ότι η Βουλγαρία, η γειτονική Βουλγαρία, η οποία ήταν από τις πρώτες χώρες που είχε αναγνωρίσει τα Σκόπια με το παλιό συνταγματικό τους όνομα. Δεν αναγνώρισε ποτέ την ύπαρξη διακριτής «μακεδονικής» γλώσσας. Εμείς με μεγάλη άνεση ήρθαμε και το κάναμε, όπως αναγνωρίσαμε και μέσα από τη συμφωνία των Πρεσπών διακριτή «μακεδονική» εθνότητα με τα δικά της διακριτά πολιτιστικά χαρακτηριστικά.
Δεν μου κάνει εντύπωση αυτό που είπε ο κύριος Γαβρόγλου, διότι ανήκει στη συνομοταξία των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, που ήθελαν η γειτονική χώρα το 2008 να ονομάζεται «Μακεδονία» σκέτο. Είναι μία συνιστώσα εντός του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία τελικά επέβαλε τη θέση της, την εξωτερική πολιτική της χώρας, η οποία θεωρούσε ότι όλες οι ελληνικές ευαισθησίες γύρω από το ζήτημα της ονομασίας είναι ξεπερασμένες, ακροδεξιές, λαϊκίστικες και γραφικές, βάζοντας έτσι απέναντί τους το 70% της ελληνικής κοινωνίας, το οποίο διαφωνεί σήμερα με αυτή τη συμφωνία. Πολύ καλά απάντησε στον κ. Γαβρόγλου ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Αλλά ο κ. Γαβρόγλου μέσα από την απάντησή του, αποκάλυψε τις αληθινές του προθέσεις και διαθέσεις.
Για το άλλο ζήτημα το οποίο μου θέσατε: Έχουν κουραστεί οι Έλληνες μαθητές και οι γονείς τους να ακούν τον κ. Γαβρόγλου να αλλάζει άποψη γύρω από το εξεταστικό σύστημα με το οποίο θα μπαίνουν τα παιδιά μας στο Πανεπιστήμιο Είναι ένας πρωτοφανής εμπαιγμός. Δείχνει μέγιστη αδιαφορία για το άγχος εκατοντάδων χιλιάδων παιδιών και οικογενειών που θα αγωνιστούν σε μία δύσκολη προσπάθεια να διεκδικήσουν μία θέση στο ελληνικό Πανεπιστήμιο. Έχει αλλάξει τουλάχιστον 4 φορές άποψη ο κ. Γαβρόγλου για το τι θέλει να κάνει και αυτό και μόνο είναι ένδειξη της προσωπικής του αναξιοπιστίας γύρω από το ζήτημα αυτό.
Εμείς έχουμε πει ότι δεν μπορούμε να παίζουμε με τα εξεταστικά συστήματα και ότι η δική μας πρόθεση είναι για μία τριετία τουλάχιστον να μην αλλάξουμε τις πανελλήνιες εξετάσεις και να εστιάσουμε την προσοχή μας, σε πρώτη φάση, στην αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου και του ελληνικού σχολείου. Μη δίνοντας, όμως, την εντύπωση ότι μπορεί κάθε χρόνο να σχεδιάζουμε αλλαγές σε ένα εξεταστικό σύστημα το οποίο αναμφίβολα έχει αδυναμίες αλλά τουλάχιστον, ένα είναι βέβαιο, είναι αδιάβλητο και σίγουρα επιβραβεύει τη σκληρή δουλειά. Ας είναι, λοιπόν, ο κ. Γαβρόγλου περισσότερο προσεκτικός, ας μην παίζει με το άγχος και την αγωνία εκατοντάδων χιλιάδων γονιών. Αρκετή ζημιά έχει κάνει στην παιδεία με την ιδεοληψία του αυτός και συνολικά η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα. Ελπίζω να μην κάνει και άλλη στους λίγους μήνες που τους μένουν ακόμη στην εξουσία.
Μ. ΑΜΠΑΤΖΗ «ΔΕΛΤΑ TV»:
Καταρχήν είναι συγκεκριμένη ερώτηση. Έχει να κάνει με την εφημερίδα «ΥΠΑΙΘΡΟ ΧΩΡΑ» που είναι αγροτική. Να ρωτήσω το εξής: παρουσιάστηκε την περασμένη Δευτέρα στην Ειδική Επιτροπή Γεωργίας του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης ένα σχέδιο κοινής διακήρυξης των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει σαν αντικείμενο την ψηφιακή γεωργία. Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, ενδέχεται στις 9 Απριλίου -είναι η digital day- οι Επίτροποι Γεωργίας, ο κ. Χόκαν, και Ψηφιακής Πολιτικής, ο κ. Γκάμπριελ, να συνυπογράψουν το κοινό ψηφιακό μέλλον της Ευρώπης χαράσσοντας μία άλλη πολιτική για τους αγρότες και της πατρίδας μας που θα τους βοηθήσει σε πολλά ζητήματα, όπως είναι η εξοικονόμηση πόρων, ειδικά των υδάτινων πόρων που γνωρίζετε πολύ καλά πόσο σημαντικοί είναι. Η δική σας η θέση σε σχέση με το ψηφιακό μέλλον της ελληνικής γεωργίας, γιατί είναι ένα ζήτημα που από ότι ξέρω το παρακολουθείτε στενά.
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Ναι, έχετε δίκιο και χαίρομαι που μου κάνετε αυτή την ερώτηση που μπορεί να φαντάζει για κάποιους από τους τηλεθεατές μας ελαφρώς εξειδικευμένη, είναι όμως πάρα πολύ σημαντική. Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η ελληνική γεωργία, ο ελληνικός πρωτογενής τομέας είναι, δυστυχώς, πολύ πίσω στην ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, όπως είναι πίσω και στο επίπεδο κατάρτισης και γνώσης των αγροτών μας σε σχέση με τις καινούργιες τάσεις και την πρόοδο, την παγκόσμια πρόοδο η οποία επιτελείται στον τομέα της πρωτογενούς παραγωγής. Αν το δεχτούμε αυτό ως αφετηρία, θα μπορούμε να δούμε το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο. Δηλαδή να δούμε την εφαρμογή της τεχνολογίας στον πρωτογενή τομέα και ειδικά στη γεωργία ως μια μεγάλη ευκαιρία για να βελτιώσουμε συνολικά την παραγωγικότητα των Ελλήνων αγροτών. Και σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και η σχετική διακήρυξη. Γι’ αυτό και έχει ενδιαφέρον ότι δυο επίτροποι από δύο διαφορετικά σημεία αναφοράς ενώνουν τις δυνάμεις τους για να πουν ότι και στον πρωτογενή τομέα και τη γεωργία, το μέλλον είναι ψηφιακό.
Για εμάς οι ψηφιακές πολιτικές και η δυνατότητα της χώρας να συμμετέχει σε αυτό που αποκαλούμε 4η βιομηχανική επανάσταση, είναι το μεγάλο στοίχημα της επόμενης δεκαετίας. Ένα στοίχημα το οποίο δεν μπορούμε να χάσουμε και το οποίο αφορά οριζόντια όλες τις εθνικές πολιτικές. Δεν είναι ζήτημα μόνο του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής. Γι’ αυτό και βούλησή μου είναι το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής να το μετατρέψω σε ένα Υπουργείο παρά τω Πρωθυπουργώ, ώστε να σηματοδοτήσω με αυτό τον τρόπο όχι απλά τη δική μου προσωπική ανάμειξη στα ζητήματα ψηφιακής πολιτικής, αλλά και την ανάγκη οι πολιτικές αυτές να έχουν ακριβώς αυτόν τον οριζόντιο χαρακτήρα.
Να μπορεί δηλαδή να δουλεύει το αρμόδιο Υπουργείο με το Υπουργείο γεωργικής ανάπτυξης, όπως δουλεύουν οι δυο συναρμόδιοι επίτροποι και να χρησιμοποιήσουμε τα εργαλεία αυτά, τους αυξημένους πόρους οι οποίοι θα είναι διαθέσιμοι από την επόμενη προγραμματική περίοδο, για να μπορέσουμε να δώσουμε και στους Έλληνες αγρότες αυτές τις δυνατότητες. Είναι ένας άλλος κόσμος αυτός ο οποίος διανοίγεται μπροστά μας και ο οποίος είναι λογικό από παραδοσιακούς ανθρώπους, ενδεχομένως μεγαλύτερης ηλικίας, να αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό. Έχουμε υποχρέωση, όμως, να εξηγήσουμε στους αγρότες μας, ειδικά στα νέα παιδιά -και βλέπω πολλά νέα παιδιά τα οποία τολμούν και κάνουν το βήμα να ασχοληθούν με τον πρωτογενή τομέα, με μια διαφορετική αντίληψη- ότι αυτή είναι μια μεγάλη ευκαιρία την οποία έχουν υποχρέωση να την αρπάξουν. Εμείς πρέπει να είμαστε δίπλα τους, η Ευρώπη θα είναι δίπλα τους, θα είναι προτεραιότητα για την επόμενη κοινή αγροτική πολιτική το ζήτημα των ψηφιακών δεξιοτήτων συνολικά. Και εγώ θέλω η χώρα μας να είναι στην πρώτη γραμμή αυτής της μεγάλης αλλαγής η οποία συντελείται και στον πρωτογενή τομέα.
ΣΤ. ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ «Φωνή της Ξάνθης»:
Καλησπέρα, κ. Πρόεδρε. Να περάσω, με αφορμή την εκδήλωση στην οποία σε λίγη ώρα θα είστε κεντρικός ομιλητής και έχει να κάνει με τις Περιφερειακές εκλογές και να θέσω το εξής ερώτημα: Όταν αποφασίσατε να δώσετε στήριξη-χρίσμα, στον κ. Μέτιο, δημιουργήθηκαν αρκετές αντιδράσεις σε όλο το μήκος και το πλάτος της Περιφέρειας. Ποια είναι η δική σας θέση; Και τι απαντάτε σε όλους αυτούς οι οποίοι χαρακτηρίστηκαν «αντάρτες» και οι οποίοι προέρχονται από τη Νέα Δημοκρατία.
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με μια γενική τοποθέτηση, για να έρθω, στη συνέχεια, να απαντήσω ειδικά στο ερώτημα, το οποίο θέσατε. Η Νέα Δημοκρατία, από την πρώτη στιγμή, έδωσε πολιτική χροιά και πολιτικό χαρακτήρα στην μάχη των Περιφερειακών εκλογών. Δεν το έκανε για να ισχυριστεί το βράδυ της 26ης ή της επόμενης Κυριακής, που θα έχουμε πια ολοκληρωμένα αποτελέσματα, ότι κέρδισε έναν μεγάλο αριθμό Περιφερειών. Το κάνουμε αυτό, γιατί θεωρούμε τους Περιφερειάρχες αναπόσπαστο τμήμα της συνολικής αναπτυξιακής μας στρατηγικής. Δεν γίνεται σε αυτήν τη χώρα να σχεδιάζουμε Περιφερειακή ανάπτυξη, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψιν τις απόψεις, αλλά και τα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία έχουν στη διάθεσή τους οι Περιφέρειες. Αυτό σημαίνει ότι ο δικός μας αναπτυξιακός σχεδιασμός, το δικό μας όραμα, η δική μας φιλοσοφία πρέπει όσο το δυνατόν να συμπίπτει με τις απόψεις, τα οράματα, τους σχεδιασμούς των εκλεγμένων Περιφερειαρχών. Οι Περιφερειάρχες εκλέγονται από τις τοπικές κοινωνίες και αυτό είναι μια κατάκτηση για τη Δημοκρατία μας. Δίνουμε, όμως, πολιτικό στίγμα και πολιτικό χαρακτήρα στις μάχες αυτές, διότι θέλουμε ακριβώς όσο το δυνατόν περισσότεροι Περιφερειάρχες, την επόμενη μέρα, να συμμερίζονται τη δική μας αναπτυξιακή φιλοσοφία.
Ο Χρήστος Μέτιος τη συμμερίζεται αυτήν τη φιλοσοφία και τον στηρίζουμε στην προσπάθειά του να εκλεγεί Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Γνωρίζω ότι υπάρχουν και αντιδράσεις και διαφωνίες. Και εν πάσει περιπτώσει, ο καθένας είναι θεμιτό να εκφράσει την άποψή του και να διεκδικήσει και την εκλογή του στην Περιφέρεια. Όμως, θέλω να είμαι ξεκάθαρος: Η Νέα Δημοκρατία έχει κάνει μία σαφέστατη πολιτική επιλογή. Και από εκεί και πέρα, όλοι θα κριθούν, από πλευράς Νέας Δημοκρατίας, με βάση το πώς τοποθετούνται απέναντι σε αυτήν την κεντρική πολιτική επιλογή, την οποία έχει κάνει η Παράταξή μας. Θέλω να τονίσω ότι δεν ισχύει το ίδιο για τις δημοτικές εκλογές. Στις δημοτικές εκλογές υπάρχει, εκ των πραγμάτων, πολύ μεγαλύτερη αυτονομία των τοπικών κοινωνιών να επιλέξουν αυτόν ή αυτήν που θεωρούν ότι είναι ο καλύτερος Δήμαρχος. Και ο βαθμός στήριξης είναι πολύ πιο χαλαρός στις δημοτικές εκλογές, σε σχέση με τις Περιφερειακές εκλογές. Αλλά, κλείνω λέγοντας και πάλι ότι στις Περιφερειακές εκλογές η Νέα Δημοκρατία πάει με υποψηφίους οι οποίοι έχουν ξεκάθαρη κομματική στήριξη. Από εκεί και πέρα, νομίζω ότι ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του, τι σημαίνει αυτό στην πράξη.
Δ. ΣΤΑΜΑΤΑΚΗΣ εφημερίδα «Περισκόπιο»:
Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να αναφερθούμε λίγο στην Παιδεία. Βλέπουμε τα τελευταία χρόνια ότι η γειτονική μας χώρα κάνει μία σημαντική προσπάθεια για να προσελκύσει Έλληνες μουσουλμάνους από την περιοχή της Θράκης, για να φοιτήσουν στα δικά της Πανεπιστήμια. Μάλιστα, έχει προχωρήσει στη θέσπιση και κάποιων κινήτρων τα οποία γίνονται αποδεκτά αυτήν τη στιγμή από ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της μειονότητας. Πώς σκοπεύετε, σαν Νέα Δημοκρατία, να αντιμετωπίσετε αυτό το φαινόμενο; Και με ποιο τρόπο θα αναβαθμιστεί η παιδεία της μουσουλμανικής μειονότητας της περιοχής; Και δεν ξέρω αν αυτό που είπατε κι εσείς νωρίτερα, για τη θέσπιση αυτού του Συμβουλίου Μουσουλμάνων, το οποίο θα είναι παρά τον Πρωθυπουργό, εάν θα παίξει αυτόν τον ρόλο και σ’ αυτό το θέμα. Ευχαριστώ.
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Ευχαριστώ για την ερώτηση. Αποδίδω πάρα πολύ μεγάλη σημασία στην Παιδεία και σ’ αυτό που αποκαλούμε μειονοτική παιδεία και το οποίο δεν θα έπρεπε να είναι τίποτα άλλο από τη δυνατότητα που δίνουμε στα παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας, όταν τελειώνουν το σχολείο, να μιλούν εξίσου καλά -και πολύ καλά- και τα ελληνικά και τα τουρκικά. Άρα, στην ουσία, η δίγλωσση παιδεία να αποκτήσει πραγματικό και ποιοτικό περιεχόμενο. Και νομίζω ότι υπάρχουν προτάσεις σε αυτήν την κατεύθυνση τις οποίες θα ήμουν διατεθειμένος να συζητήσω, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο, προχωρώντας στο δημοτικό, πηγαίνοντας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Κατά το πόσο, παραδείγματος χάρη στο δημόσιο σχολείο, θα μπορεί να διδάσκεται η Τουρκική ως ξένη γλώσσα, ώστε τα παιδιά της μειονότητας, τα οποία επιλέγουν τελικά το ελληνικό δημόσιο σχολείο, όπως ολοένα και περισσότερα ή αρκετά εν πάση περιπτώσει το κάνουν, να έχουν τη δυνατότητα να κρατήσουν την επαφή τους με τη μητρική τους γλώσσα, τη γλώσσα που έμαθαν και ομιλείται μέσα στο σπίτι τους. Πρέπει να δείξουμε ανοιχτό πνεύμα σε αυτή τη συζήτηση. Και βέβαια τα ελλείμματα και μειονεκτήματα που έχουν να κάνουν με τις υποδομές της μειονοτικής εκπαίδευσης θα πρέπει και αυτά να αντιμετωπιστούν.
Η χειρότερη δυνατή εξέλιξη για τα παιδιά της μειονότητας, θα είναι να τελειώσουν το σχολείο και να μη μιλάνε ούτε πολύ καλά τουρκικά, ούτε πολύ καλά ελληνικά. Έχουμε πολλά παραδείγματα από χώρες που υπάρχει δίγλωσση εκπαίδευση και που το κάνουν πάρα πολύ καλά αυτό. Νομίζω ότι μπορούμε να δούμε καλές πρακτικές για το πώς θα βελτιώσουμε ουσιαστικά την εκπαίδευση που αφορά στη μειονότητα, ώστε να δοθεί στα παιδιά η δυνατότητα στο τέλος του σχολείου να επιλέξουν να σπουδάσουν στην Τουρκία αν το θέλουν, ελεύθερη χώρα είμαστε. Δεν μπορούμε να το απαγορεύσουμε αυτό σε κανέναν. Ή να τους δώσουμε περισσότερες δυνατότητες να σπουδάσουν στην Ελλάδα.
Από το 1995 που καθορίστηκε, αυτό που λέμε, θετική ποσόστωση για την εισαγωγή παιδιών από τη μειονότητα στα Πανεπιστήμια, έχουν εισαχθεί περίπου 6.000 παιδιά ς στα ελληνικά Πανεπιστήμια, κάνοντας χρήση αυτών των ειδικών διατάξεων, τις οποίες σκοπεύουμε να διατηρήσουμε. Γιατί θεωρώ ότι δίνουν ένα πάρα πολύ σημαντικό πρόσθετο κίνητρο στα παιδιά της μειονότητας να φοιτήσουν σε ελληνικά Πανεπιστήμια. Και έχουμε πάρα πολλά παιδιά τα οποία φοιτούν σε αυτά, όχι μόνο εδώ στο Δημοκρίτειο, αλλά και σε όλη την Ελλάδα. Παίρνουν πτυχία από ελληνικά Πανεπιστήμια και στη συνέχεια διακρίνονται σε όποιο επάγγελμα, σε όποια διαδρομή τα ίδια επιλέξουν.
Θα ήθελα κάποια στιγμή να φτάσω στο σημείο -δεν είμαστε εκεί ακόμα, θέλω να είμαι ρεαλιστής- όπου δεν θα χρειαζόμαστε τέτοιου είδους πολιτικές θετικών διακρίσεων. Πρέπει να αναγνωρίσουμε τις αδυναμίες οι οποίες υπάρχουν σήμερα, αλλά η βελτίωση της ποιότητας της μειονοτικής εκπαίδευσης αποτελεί για μένα πρώτη προτεραιότητα ως προς την πολιτική μου σε σχέση με τη μειονότητα. Διότι θεωρώ ότι τελικά μια καλή και ποιοτική δίγλωσση εκπαίδευση είναι το καλύτερο εργαλείο για να εξασφαλίσουμε ομαλή ενσωμάτωση, ομαλή συμβίωση και τελικά τη δυνατότητα τα παιδιά της μειονότητας να έχουν πραγματικά ίσες ευκαιρίες.
Δεν θα κουραστώ να το λέω. Όταν μιλάμε για ίσες ευκαιρίες, μιλάμε πρωτίστως για πρόσβαση σε ποιοτική δημόσια εκπαίδευση. Το φτωχό παιδί είτε είναι από μία γειτονιά της δυτικής Θεσσαλονίκης, είτε είναι στον Εχίνο, να μπορεί να ξέρει ότι ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του καθενός, θα έχει πρόσβαση σε ποιοτική παιδεία. Να μπορεί να ξέρει ότι δεν θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση σε σχέση με κάποιο άλλο παιδί, το οποίο γεννήθηκε σε ένα πιο πλούσιο ή πιο προνομιούχο περιβάλλον.
ΧΡ. ΝΕΦΡΕΜ «Ελευθερία Λόγου της Καβάλας»:
Καλώς ορίσατε Πρόεδρε. Καλώς ήρθατε στη Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. Θα ήθελα να ξεκινήσω από την ερώτηση του προηγούμενου συναδέλφου, όσον αφορά το Περιφερειακό κομμάτι, που αφορά τους περισσότερους από εμάς και ουσιαστικά μας καίει ακόμα περισσότερο. Ξεκινώ την ερώτησή μου όσον αφορά τον Γιώργο τον Παυλίδη και το έργο που έχει αφήσει πίσω και το κατά πόσο είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε έναν απολογισμό πραγμάτων για τον νυν Περιφερειάρχη, θετικό ή αρνητικό, ανάλογα με το έργο που έχει πράξει. Ουσιαστικά μιλάμε για 5 παιδιά, τα οποία είναι η Δράμα, η Καβάλα, η Ξάνθη, η Κομοτηνή και ο Έβρος. Αυτά τα παιδιά είναι μεταξύ τους άρρηκτα και αδιάσπαστα. Αυτά τα παιδιά, λοιπόν, όταν ο Γιώργος ο Παυλίδης βρέθηκε στην τελευταία παρουσίαση στη συνεδρίαση που έγινε, έδωσε μια σαφή εντολή, καθώς έφευγε από τη ζωή, όπως όλοι γνωρίζουμε και είπε συγκεκριμένα στους 5 αντιπεριφερειάρχες οι οποίοι υπήρχαν εκείνο το χρονικό διάστημα. «Θα πρέπει να μείνουν ενωμένοι μεταξύ τους για να υπηρετήσουν το καλό του τόπου τους. Τα προβλήματα δεν λύνονται έξω από την παράταξη, αλλά μέσα στην παράταξη. Εφόσον δεν λυθούν εκεί θα πρέπει να αναζητηθούν άλλες ενδεχόμενες λύσεις». Αναρωτιέμαι λοιπόν σε αυτό που αναφέρατε πριν, σήμερα η παρουσία σας εδώ είναι μια τυπική στήριξη στον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ή θεωρείτε ότι θα μπορούσαμε να ψάξουμε και άλλες ενδεχόμενες λύσεις ανθρώπων οι οποίοι είναι ουσιαστικά παιδιά του λαού αλλά στηρίζουν την πορεία του κόμματος;
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Καταρχάς θυμάμαι την τελευταία φορά που συνάντησα τον Γιώργο τον Παυλίδη. Ήταν ήδη εμφανώς καταβεβλημένος. Όμως πάλεψε μέχρι την τελευταία στιγμή και στάθηκε όρθιος για να υπηρετήσει τη μεγάλη του αγάπη που δεν ήταν άλλη από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Την πόνεσε και την υπηρέτησε με πάθος, με συνέπεια και με αποτελεσματικότητα. Και στέκομαι με πολύ μεγάλο σεβασμό απέναντι στο έργο το οποίο άφησε πίσω του. Και πράγματι, έχετε δίκιο σε αυτό που λέτε: Η παράταξη πήρε τις εσωτερικές της αποφάσεις και γνωρίζω ότι μπορεί να υπήρξαν και διαφωνίες και προστριβές και είναι πάντα δύσκολο όταν γίνεται μια επιλογή εκ των έσω η οποία δεν έχει ακόμα τουλάχιστον λαϊκή νομιμοποίηση. Όμως θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Η Νέα Δημοκρατία έκανε την επιλογή της και στηρίζει τον Χρήστο τον Μέτιο. Τον στηρίζουμε διότι πιστεύουμε ότι έχει τις δυνατότητες και αναβαπτισμένος -ελπίζουμε- από τη λαϊκή νομιμοποίηση να είναι ένας καλός και αποτελεσματικός Περιφερειάρχης. Άρα δεν είναι μια «τυπική» στήριξη η παρουσία μου εδώ, είναι μια ουσιαστική στήριξη στον Χρήστο και στο συνδυασμό του και εύχομαι να κερδίσει.
Αλλά φυσικά αυτό δεν αφορά εμένα, αυτό αφορά τους πολίτες της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Και εξήγησα πριν το σκεπτικό μου. Το ότι πράγματι η Περιφέρεια αυτή είναι στρατηγικής σημασίας με τεράστιες αναπτυξιακές προοπτικές, αλλά και με μεγάλες διαφοροποιήσεις. Είναι άλλες οι ανάγκες της Καβάλας, άλλες οι ανάγκες της Δράμας, της Ξάνθης, της Ροδόπης και του Έβρου. Μέσα δηλαδή σε ένα περιφερειακό σχέδιο κρύβονται πολύ μικρότερα συγκεκριμένα αναπτυξιακά σχέδια και μέσα στην περιφερειακή ενότητα της Καβάλας μπορεί να υπάρχουν ευκαιρίες διαφοροποίησης μιας πολιτικής η οποία μπορεί -παραδείγματος χάρη- να αφορά την αξιοποίηση γεωθερμικών πεδίων για την υποστήριξη του πρωτογενούς τομέα και τη μείωση του κόστους παραγωγής. Την ανάδειξη της Καβάλας ως μιας πόλης προορισμού 12 μήνες το χρόνο στην οποία θα έρχονται και ξένες εταιρίες. Να επισκέπτονται την Καβάλα, μια πανέμορφη πόλη, επισκέπτες 12 μήνες το χρόνο, για να γνωρίσουν μια γωνιά της Ελλάδος η οποία μπορεί να μην είναι τόσο γνωστή. Αυτό λοιπόν το συνεκτικό σχέδιο πιστεύουμε ότι ο Χρήστος ο Μέτιος μπορεί να το υπηρετήσει. Άρα η επίσκεψή μας εδώ όπως γίνεται - θέλω να το τονίσω αυτό- σε όλες τις περιφέρειες, γίνεται για να εξηγήσουμε γιατί στηρίζουμε τους υποψήφιους περιφερειάρχες. Ο τελικός λόγος βέβαια πάντα ανήκει στον κυρίαρχο λαό. Κλείνω έναν κύκλο παρουσιών, αντίστοιχων με αυτή την οποία κάνουμε σήμερα, με μια τελευταία επίσκεψη στα Ιόνια νησιά. Έτσι θα έχω επισκεφτεί όλες τις περιφέρειες της χώρας,
Ε. ΔΙΑΦΩΝΙΔΟΥ «ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΜΠΡΟΣ της Ξάνθης»:
Καλησπέρα, κύριε Πρόεδρε, καλώς ήρθατε. Εγώ, πάνω σε αυτόν τον στρατηγικό σχεδιασμό θα ήθελα να σταθώ. Η Περιφέρειά μας είναι μία από τις φτωχότερες της Ευρώπης. Είναι σίγουρα η φτωχότερη της χώρας μας. Έχουμε χαρακτηριστικά, άλλοτε συγκριτικά μειονεκτήματα, άλλοτε συγκριτικά πλεονεκτήματα, διαφορετικά από την υπόλοιπη χώρα. Παρ’ όλα αυτά, έχουμε το χαμηλότερο Α.Ε.Π., όπως δείχνουν και τα στατιστικά στοιχεία και έχουμε και πάρα πολύ υψηλή ανεργία. Θεωρείτε ότι σε περιπτώσεις σαν τη δική μας πρέπει να υπάρξουν διαφοροποιήσεις, να καθοριστούν ξεχωριστά κίνητρα, ίσως ειδικές οικονομικές ζώνες, ώστε να ενισχυθεί η ανάπτυξη; Ευχαριστώ.
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Κυρία Διαφωνίδου, δεν ξέρω αν πρέπει να διαφωνήσω ή να συμφωνήσω μαζί σας. Θα σας πω, όμως, ότι στο παρελθόν έχουμε δοκιμάσει αυτές τις πολιτικές, όχι πάντα με επιτυχία, για να είμαστε ειλικρινείς. Με αποτέλεσμα, να έχουμε και εκκρεμότητες από το παρελθόν, τις οποίες το κράτος δεν μπόρεσε να τηρήσει. Πιστεύω ότι αυτό το οποίο χρειάζεται συνολικά η χώρα είναι ένα εθνικό πλαίσιο προσέλκυσης επενδύσεων, μείωσης φόρων και στήριξης της επιχειρηματικότητας, το οποίο θα αφορά όλη την Ελλάδα, οριζόντια. Και από εκεί και πέρα, στοχευμένες περιφερειακές πολιτικές, οι οποίες θα υλοποιούνται σε συνεργασία με τις περιφερειακές ενότητες, για την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της κάθε περιφέρειας, της κάθε περιφερειακής ενότητας. Και αυτό σημαίνει, βέβαια, εκ των πραγμάτων, μία δύσκολη, πλην όμως απαραίτητη, προτεραιοποίηση σημαντικών έργων, τα οποία πρέπει να γίνουν.
Όπως είδατε, είμαι πάντα πολύ φειδωλός σ’ αυτά τα οποία λέω. Και το τελευταίο το οποίο χρειάζεται, νομίζω, η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη είναι να έρθω εδώ με έναν κατάλογο έργων, τα οποία θα τα παρουσιάσω, χωρίς να τα έχω κοστολογήσει και χωρίς να ξέρω αν μπορούν να υλοποιηθούν. Όμως, έργα, τα οποία αφορούν, παραδείγματος χάριν, το σπάσιμο της απομόνωσης της Δράμας, τον οδικό άξονα Δράμα-Καβάλα, ο οποίος ήδη από ό,τι γνωρίζω, βρίσκεται και στον περιφερειακό σχεδιασμό της Περιφέρειας, είναι έργα τα οποία πρέπει να γίνουν και πρέπει να μπουν σε προτεραιότητα γιατί δε γίνεται σήμερα καμία πρωτεύουσα Περιφερειακής Ενότητας να είναι απομονωμένη και αποκομμένη από τους κεντρικούς οδικούς άξονες. Όταν μιλάμε, παραδείγματος χάριν, για την Περιφερειακή Ενότητα της Ξάνθης, τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα μεγάλα αρδευτικά έργα - εκκρεμότητες οι οποίες πηγαίνουν 10 χρόνια πίσω, μετά από αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες τελεσιδίκησαν, στην ουσία κλείνοντας έναν κύκλο περιβαλλοντικών εκκρεμοτήτων- πρέπει να τα ξαναδούμε από την αρχή. Η σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων είναι απολύτως απαραίτητη, για να μπορέσουμε να έχουμε ουσιαστικό πρωτογενή τομέα. Μιλήσαμε πριν για την τεχνολογία, αλλά εδώ μας λείπουν βασικές υποδομές. Δηλαδή, καλή η τεχνολογία: αν δεν εξασφαλίσουμε καλή διαχείριση του νερού, τότε, ναι, θα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία για να εξοικονομήσουμε νερό. Αλλά δεν μπορεί να είναι υποκατάστατο η τεχνολογία για βασικά έργα υποδομής, τα οποία έχουν να κάνουν με τον πρωτογενή τομέα. Θα έχω την ευκαιρία και στη συνέχεια να μιλήσω πιο αναλυτικά, το έχω κάνει και σε άλλη ευκαιρία, για το πώς βλέπω και πού βλέπω τα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Περιφέρειας. Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά τις βιομηχανικές περιοχές, θέλουμε η συμμετοχή σε μία βιομηχανική περιοχή να συνδέεται αυτόματα με την αδειοδοτική διαδικασία. Πας σε ΒΙΠΕ, δεν χρειάζεται να ξαναπεράσεις από άλλη γραφειοκρατική διαδικασία. Η ίδια η ΒΙΠΕ μεριμνά για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων που βρίσκονται στην χωροθετημένη περιοχή. Και έχουμε παραδείγματα εταιρειών, υψηλής προστιθέμενης αξίας, που τόλμησαν και μέσα στη Θράκη να έρθουν και να επενδύσουν. Και θέλουμε περισσότερες τέτοιες εταιρείες. Διότι υπάρχουν οι δυνατότητες, υπάρχει ο χώρος, υπάρχει το ανθρώπινο δυναμικό, υπάρχει η πρόσβαση στα δίκτυα για τη διάθεση των προϊόντων. Κατά συνέπεια, μπορώ να σας πω ότι υπάρχουν πολύ φιλόδοξα σχέδια. Και αν δεν με ενθάρρυνε ο κ. Ζούλας να είμαι λίγο πιο σύντομος, θα μπορούσα να μιλάω για πολλή ώρα για τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι την ανάπτυξη της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης. Αλλά, δε νομίζω ότι τα κίνητρα με περιφερειακή διάσταση βοήθησαν. Αφήστε που πολλές φορές δημιουργούν και προβλήματα συμβατότητας με το ενωσιακό δίκαιο.
Κ. ΜΙΚΕΡΔΟΥΛΗΣ «Παρατηρητής της Θράκης»:
Καλησπέρα σας. Αυτό που θα ήθελα να ρωτήσω αφορά πάλι την αναπτυξιακή πλευρά, αλλά και την τουριστική. Και αφορά κυρίως σε εμάς, στη Ροδόπη, τον κάθετο άξονα της Νιβέας, ο οποίος έχει ανοίξει, αλλά όχι για φορτηγά και λεωφορεία. Έχουμε φαινόμενα παρεμπορίου από εκείνον. Αλλά, δεν έχουμε ουσιαστικά τη ροή που θα μπορούσε να έχει. Πως θεωρείτε ότι μπορεί μια κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να βοηθήσει ώστε και να ανοίξει, αλλά και να αξιοποιηθεί κατάλληλα για να φέρει αυτή την ανάπτυξη που αναφέρατε μόλις τώρα;
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Ίσως ο άξονας της Νυμφαίας είναι η πρώτη είσοδος, αν δεν κάνω λάθος, στην ανατολική Μακεδονία και στη Θράκη. Περνάνε νομίζω 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι περίπου κάθε χρόνο και είναι πάρα πολύ σημαντική είσοδος για τη χώρα. Μπορούμε να προχωρήσουμε και να ξεπεράσουμε τα εμπόδια αυτά σε συνεννόηση με τη Βουλγαρία ξεκινώντας με τα λεωφορεία, είναι πιο εύκολη η υπόθεση αυτή. Απαιτείται μια συνεννόηση με τη βουλγαρική πλευρά και είμαι διατεθειμένος να την κάνω. Έχω πολύ καλή προσωπική σχέση με τον Πρωθυπουργό Μπορίσοφ και είναι ένα από τα πρώτα ζητήματα τα οποία θα του θέσω στο επίπεδο των διμερών μας επαφών.
Για το ζήτημα των φορτηγών. Προφανώς αυτό το οποίο χρειάζεται ταυτόχρονα είναι η ενίσχυση της αστυνόμευσης και των τελωνειακών αρχών, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι οι πύλες εισόδου, δεν είναι πύλες εισόδου για προϊόντα τα οποία μπαίνουν παράνομα στη χώρα. Έχω πει επανειλημμένα ότι τα σύνορα δεν μπορεί να είναι απλά μια γραμμή στο χάρτη. Σύνορα σημαίνει ότι εισέρχεται κάποιος στην ελληνική επικράτεια με τις υποχρεώσεις που αυτό συνεπάγεται. Αλλά μπορούμε να ενισχύσουμε και να λύσουμε αυτές τις εκκρεμότητες σχετικά γρήγορα ξεκινώντας με τα τουριστικά λεωφορεία τα οποία θα τονώσουν -πιστεύω- και τον τουρισμό, τουλάχιστον της Ροδόπης, και στη συνέχεια μέσα από μια συνολική πολιτική διαχείρισης των συνοριακών μας σταθμών να προχωρήσουμε και στα φορτηγά.
Δ. ΤΣΙΝΙΖΙΔΗΣ «ΕΝΗΜΕΡΟΣ ΚΑΒΑΛΑ» και «Kavala web»:
Καλησπέρα κ. Πρόεδρε. Θα ήθελα να θέσω το εξής ερώτημα: η Περιφέρειά μας αποτελεί πύλη εισόδου για μετανάστες, πρόσφυγες κλπ. Είναι μεγάλο το πρόβλημα, οξύ, το ξέρετε. Ποιες είναι οι προθέσεις της Νέας Δημοκρατίας ως αυριανής Κυβέρνησης πάνω στο ζήτημα αυτό, τι θα κάνετε;
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ:
Κοιτάξτε, πριν από λίγες μέρες ήμουν στη Ρόδο, ήμουν στη Μυτιλήνη, μίλησα εκτενώς για το προσφυγικό και την απόλυτη αποτυχία της Κυβέρνησης να υλοποιήσει μια ουσιαστική πολιτική για να αντιμετωπίσει το προσφυγικό και μεταναστευτικό πρόβλημα, το οποίο δεν είναι μόνο ελληνικό πρόβλημα, είναι και ευρωπαϊκό πρόβλημα. Πρώτος πυλώνας: Αυστηρή φύλαξη των συνόρων σε συνεργασία με την Ευρώπη. Λέμε ξεκάθαρα, η χώρα έχει σύνορα και τα σύνορα πρέπει να φυλάσσονται. Τα σύνορα της Ελλάδος είναι και σύνορα της Ευρώπης. Και η Ευρώπη πρέπει να μας βοηθήσει στην προσπάθεια να φυλάξουμε τα σύνορά μας. Γι’ αυτό και στηρίζουμε την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αποκτήσουμε το συντομότερο δυνατόν 10.000 Ευρωπαίους συνοριοφύλακες οι οποίοι θα υποστηρίξουν στη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεύτερον, διαφορετική αντιμετώπιση προσφύγων και οικονομικών μεταναστών. Αυτή τη στιγμή, επειδή οι διαδικασίες χορήγησης ασύλου διαρκούν χρόνια γιατί η Κυβέρνηση για ιδεοληπτικούς λόγους δεν τις έχει απλοποιήσει, τελεσιδικούν με πολύ αργό ρυθμό. Το αποτέλεσμα είναι ότι διαρκώς ο αριθμός των ανθρώπων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα, δεν ξέρουμε αν είναι πρόσφυγες ή αν είναι μετανάστες, να αυξάνεται. 15.000 άνθρωποι φύγαν από τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου τον περασμένο χρόνο. Ο αριθμός στα νησιά παρέμεινε σταθερός. Αυτό σημαίνει ότι ο συνολικός αριθμός των προσφύγων και μεταναστών στη χώρα μας αυξάνεται. Άρα αυστηρή εφαρμογή της συμφωνίας και αντί να έχουμε αποσυμφόρηση των νησιών -γιατί εκεί έχουμε το μεγαλύτερο πρόβλημα- προς την ηπειρωτική Ελλάδα, να έχουμε αποσυμφόρηση των νησιών προς την Τουρκία όπως ορίζει η συμφωνία. Και τρίτον, καλύτερη και πιο αποτελεσματική αξιοποίηση των σημαντικών ευρωπαϊκών πόρων, ώστε να μην αντικρίζουμε, κυρίως στα νησιά ή όπου έχουμε χώρους υποδοχής προσφύγων και μεταναστών, αυτές τις τριτοκοσμικές εικόνες οι οποίες ντροπιάζουν τη χώρα, προσβάλλουν κάθε έννοια ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Και είναι στην ουσία ένα χαστούκι στην εικόνα μιας Κυβέρνησης η οποία έχει δήθεν αριστερές ευαισθησίες. Ο κ. Τσίπρας δεν έχει πάει ποτέ στη Μόρια εξ όσων γνωρίζω να δει την κατάσταση o ίδιος. Να δει τα λύματα τα οποία είδα εγώ μέσα από τη Μόρια να χύνονται στον δρόμο επειδή κανείς δεν έχει προνοήσει να συνδέσει τη Μόρια με τον βιολογικό καθαρισμό. Τρία χρόνια τώρα, περιμένουν οι άνθρωποι να γίνουν τα αυτονόητα. Κακοδιαχείριση, διασπάθιση πόρων, υποψίες διαφθοράς, αυτό είναι το αποτύπωμα της δήθεν αριστερής Κυβέρνησης, σε συνδυασμό με μπόλικη ιδεοληψία περί μη ύπαρξης συνόρων στη θάλασσα. Αυτά είναι τα αποτελέσματα τα οποία βιώνουμε.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου