Βασικά σημεία από τη συνέντευξη του Υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη στην τηλεόραση του OPEN:
- Με τη Λιβύη είμαστε μία άμεσα γειτονική χώρα και εκείνο, το οποίο επιδιώκουμε είναι να έχουμε μία αγαστή γειτονική σχέση. Η προσπάθειά μας ήταν να αναβαθμίσουμε τη σχέση μας με τη Λιβύη και στα δύο επίπεδα
- Η Λιβύη είναι μία χώρα ειδικών συνθηκών, υπό την έννοια ότι είναι χωρισμένη στα δύο, έχει πρακτικά δύο κυβερνήσεις, βρίσκεται σε συνθήκες πολύ μεγάλης πίεσης. Η αναγνωρισμένη κυβέρνηση της δυτικής Λιβύης, δέχεται πολύ μεγάλη πίεση από στρατεύματα άτακτα.
- Η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα, η οποία σήμερα μπορεί να ομιλεί στο υψηλότερο επίπεδο και με τις δύο πλευρές της Λιβύης. Έχουμε μία καλή λειτουργική σχέση, η οποία συνεχίζεται.
- Πρώτον, ενόσω είχαμε πράγματι στο παρελθόν υψηλές μεταναστευτικές ροές κατά περιόδους από τον άξονα του Τομπρούκ, δηλαδή από την ανατολική Λιβύη, αυτή τη στιγμή οι ροές αυτές έχουν ελαχιστοποιηθεί χάρη στην καλή συνεργασία, η οποία έχει υπάρξει. Δεύτερον, πράγματι η κυβέρνηση της δυτικής Λιβύης, με την υπογραφή του άκυρου και ανυπόστατου τουρκολιβυκού μνημονίου το 2019, δημιούργησε μια κατάσταση, η οποία παραβιάζει το Διεθνές Δίκαιο.
- Υπάρχει μια προσπάθεια της Τουρκίας να έχει μεγαλύτερη διείσδυση στη Λιβύη. Δεν είναι σημερινό φαινόμενο. H Τουρκία έχει μια πολύ μεγάλη επιρροή στη δυτική Λιβύη, την οποία προσπαθεί να επεκτείνει, όπως συμβαίνει και με άλλες χώρες.
- Η ρηματική διακοίνωση της Λιβύης έχει απαντηθεί προσηκόντως στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών. Η προκήρυξη οικοπέδων από την πλευρά της Λιβύης είναι κάτω από την ελληνική μέση γραμμή. Οι Λίβυοι σεβάστηκαν την ελληνική μέση γραμμή, ενόσω φαίνεται ότι αγγίζουν κυριαρχικά δικαιώματα της Αιγύπτου, της Ιταλίας και της Μάλτας.
- Εάν η Λιβύη είχε κάποια αξίωση, η οποία στο πεδίο θα μπορούσε να εφαρμοστεί, τότε ότι κολοσσοί ενεργειακοί όπως είναι η Chevron και η Exxon θα έρχονταν να επενδύσουν σε ελληνικά οικόπεδα;
- Η Ελλάδα δεν πρόκειται να επιτρέψει καμία παραβίαση κυριαρχικών δικαιωμάτων. Υπό οποιαδήποτε συνθήκη, η Ελλάδα δεν πρόκειται να δεχθεί παραβίαση κυριαρχικών δικαιωμάτων.
- Είναι τρία πράγματα που έχουμε πετύχει: Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός, ο οποίος εκφράζει τη δυνητική ελληνική Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και υφαλοκρηπίδα, τα θαλάσσια περιβαλλοντικά πάρκα και είναι η προκήρυξη των οικοπέδων.
- Η Ελλάδα μετά από 50 χρόνια, όπου καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε να καταγράψει σε διεθνή οργανισμό ή στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα απώτατα όρια δυνητικής υφαλοκρηπίδας, ήταν αυτή η κυβέρνηση, η οποία το τόλμησε.
- Η πόντιση του καλωδίου για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου και εν τέλει Ισραήλ είναι ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Θα συνεχιστεί κανονικά. Θα συνεχιστούν οι έρευνες το επόμενο διάστημα. Εάν η Τουρκία, η οποία φιλοδοξεί να καταστεί μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θεωρεί ότι θα πρέπει να παρεμποδίσει ένα ευρωπαϊκό έργο, θα αναλάβει το τίμημά της. Όμως η Ελλάδα δεν θα ετεροκαθοριστεί.
- Η Ελλάδα δεν πρόκειται να εγκαταλείψει κανένα δικαίωμα, το οποίο απορρέει από το Διεθνές Δίκαιο. Θα ασκήσει όλα τα δικαιώματά της στο πεδίο, υπό οποιαδήποτε συνθήκη, έχοντας τις συμμαχίες τις οποίες έχει.
- Πρέπει οι Έλληνες πολίτες να γνωρίζουν πού βρισκόμασταν δύο χρόνια πριν και πού είμαστε σήμερα.
- Σήμερα έχουμε θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, ο οποίος εκφράζει τις απώτατες ελληνικές θέσεις. Έχουμε θαλάσσια πάρκα, τα οποία προστατεύουν το Αιγαίο μας.
- Να σκεφτούμε που ήμασταν με την Τουρκία πριν από δυόμισι, τρία, ή πέντε χρόνια; Να θυμηθούμε ότι είχαμε 7.000 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου κάθε χρόνο; Να θυμηθούμε ότι είχαμε χιλιάδες παράτυπους μετανάστες που έρχονταν από την Τουρκία; Σήμερα ποια είναι η κατάσταση;
- Δεν είμαστε αφελείς να περιμένουμε ότι σε δύο χρόνια θα αλλάξει μια πολιτική της Τουρκίας 50 ετών. Εκείνο, το οποίο ευχόμαστε και λέμε είναι το εξής απλό. Εμείς θα έχουμε μια λειτουργική σχέση με την Τουρκία, θα βελτιωθεί η κατάσταση στο πεδίο. Από εκεί και πέρα δεν είμαστε ούτε αφελείς, ούτε αιθεροβάμονες. Γνωρίζουμε ότι η Τουρκία έχει μια πάρα πολύ συγκεκριμένη, διαχρονική στρατηγική.
- Υπάρχει μία και ενιαία ελληνική εξωτερική πολιτική, την οποία δεν επιλέγει ο Υπουργός Εξωτερικών. Η εξωτερική πολιτική καθορίζεται από τον Πρωθυπουργό και από το ΚΥΣΕΑ, στο οποίο συμμετέχουν όλοι οι συναρμόδιοι Υπουργοί.
- Στην περίπτωση των εξοπλιστικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτό το οποίο συνέβη ήταν μία σαφέστατη επιτυχία της ελληνικής διπλωματίας. Η Τουρκία, όπως και κάθε τρίτη χώρα, θα μπορούσε να είχε μπει ευθέως στα εξοπλιστικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Γιατί; Διότι επρόκειτο για την ψήφιση ενός κανονισμού, ο οποίος δεν απαιτεί ομοφωνία. Δεν υπάρχει βέτο. Δυνητικά - επειδή οι περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήθελαν όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες να μπουν στα εξοπλιστικά - θα μπορούσε η Τουρκία να αποτελεί ήδη, βάσει κανονισμού, μέρος της ευρωπαϊκής άμυνας. Καταφέραμε δύο πράγματα.
- Το πρώτο είναι να περιληφθεί στον κανονισμό ρητά ότι οι οποιεσδήποτε τρίτες χώρες μπορούν να συμμετέχουν μόνο στο μέτρο που δεν αντιστρατεύονται εθνικά συμφέροντα. Και είναι προφανές ότι αν μία χώρα έχει απειλή πολέμου κατά άλλης χώρας, εξ ορισμού και αντικειμενικά αντιστρατεύεται εθνικά συμφέροντα.
- Και το δεύτερο και πιο σημαντικό είπαμε το ακόλουθο. Για να συμμετέχει μια τρίτη χώρα σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα, θα πρέπει πριν να έχει υπάρξει μία διμερής συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης με την τρίτη χώρα. Άρα δεν είναι αυτόματη η ένταξη της Τουρκίας, αλλά προϋποθέτει μία συμφωνία μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας. Σε αυτή την συμφωνία η Ελλάδα διαθέτει βέτο.



0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου