Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026

Έτσι δρούσε το κύκλωμα με τις ρευματοκλοπές με ζημιά 10 εκατ. ευρώ

 



Ανακοίνωση με λεπτομέρειες για τον τρόπο δράσης του κυκλώματος ρευματοκλοπών που εξαρθρώθηκε εξέδωσε η Ελληνική Αστυνομία.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ελληνικής Αστυνομίας:

Από την Υποδιεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος εξαρθρώθηκε εγκληματική οργάνωση, τα μέλη της οποίας δραστηριοποιούνταν συστηματικά στη διάπραξη εκτεταμένων ρευματοκλοπών και παράνομων παρεμβάσεων σε αναλογικούς και ψηφιακούς μετρητές παροχών ηλεκτρικής ενέργειας του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε., σε περιοχές της Αττικής, της Θεσσαλονίκης, των Σερρών, του Κιλκίς, της Χαλκιδικής, της Καβάλας, της Πέλλας, της Ημαθίας, της Πιερίας, του Έβρου, της Ξάνθης, της Λάρισας, των Τρικάλων και της Ηλείας.

Για την υπόθεση συνελήφθησαν 5 άτομα, εκ των οποίων 3 μέλη της οργάνωσης, έπειτα από συντονισμένη αστυνομική επιχείρηση που πραγματοποιήθηκε πρωινές ώρες της Τρίτης, 23 Ιουνίου 2026, σε περιοχές της Θεσσαλονίκης, από αστυνομικούς του Γραφείου Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας του Τμήματος Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων κατά της Ζωής και της Ιδιοκτησίας, με τη συνδρομή του Τμήματος Πληροφοριών και Ειδικών Δράσεων, του Γραφείου Δίωξης Εκβιαστών, του Γραφείου Εγκλημάτων κατά Ζωής και Προσωπικής Ελευθερίας, του Τμήματος Καταπολέμησης Διακίνησης και Εμπορίας Ανθρώπων και Αγαθών, του Τμήματος Αντιμετώπισης Οργανωμένης Αθλητικής Βίας, του Τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών και του Τμήματος Δίωξης Οικονομικών Εγκλημάτων της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος.

Έτσι δρούσε το κύκλωμα με τις ρευματοκλοπές: Οι τρεις κομβικοί ρόλοι, η παγκόσμια «πατέντα» και η ζημιά 10 εκατομμυρίων ευρώ.

Σε βάρος τους, καθώς και σε βάρος ακόμη 101 φυσικών και νομικών προσώπων, σχηματίσθηκε δικογραφία για –κατά περίπτωση- σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, διακεκριμένες κλοπές, απάτες, κλοπές, παρακώλυση λειτουργίας πληροφοριακών συστημάτων και διακεκριμένες φθορές ψηφιακών δεδομένων, κατά συναυτουργία και κατ’ εξακολούθηση, καθώς και παράβαση του νόμου περί όπλων.


Ειδικότερα, κατόπιν πολύμηνης, μεθοδικής και επισταμένης έρευνας, σε συνεργασία με τα αρμόδια Τμήματα του ΔΕΔΔΗΕ, προέκυψε ότι τα 3 βασικά μέλη της οργάνωσης είχαν συγκροτήσει, τουλάχιστον από το 2017, δομημένη και με διαρκή δράση εγκληματική ομάδα, με σκοπό την κατ’ επάγγελμα, με την ίδια ή διαφορετική σύνθεση κάθε φορά, τέλεση παράνομων επεμβάσεων σε αναλογικούς και ψηφιακούς μετρητές παροχών ηλεκτρικής ενέργειας του ΔΕΔΔΗΕ σε πλείστες περιοχές της ελληνικής επικράτειαςκαι την αποκόμιση παράνομου περιουσιακού οφέλους.

Οι παράνομες επεμβάσεις πραγματοποιούνταν κατόπιν αιτήματος φυσικών και νομικών προσώπων, που ήταν συμβεβλημένοι χρήστες των παροχών ηλεκτρικής ενέργειας. Σκοπός των παρεμβάσεων ήταν η μείωση της καταγραφόμενης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας έναντι της πραγματικής, με αποτέλεσμα τη διενέργεια ρευματοκλοπών μεγάλης κλίμακας προς όφελος των χρηστών, αλλά και της ίδιας της εγκληματικής οργάνωσης.


Για την επίτευξη του σκοπού τους, τα μέλη της οργάνωσης είχαν αναπτύξει συγκεκριμένο τρόπο δράσης (modusoperandi), ο οποίος διαφοροποιούνταν ανάλογα με τον τύπο του μετρητή ηλεκτρικής ενέργειας, στον οποίο πραγματοποιούσαν την παράνομη επέμβαση.

Πιο αναλυτικά, στους αναλογικούς μετρητές πραγματοποιούσαν κάθε είδους αυθαίρετη, όπως παρέμβαση μέσωγεφυρών, διακλαδώσεων, επεμβάσεων σε πηνία, παραβίασηςσφραγίδων, απομονώσεων καλωδίων- πηνίων τάσεως κ.α., επιτυγχάνοντας σημαντική μείωση της καταγραφόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, έναντι της πραγματικά καταναλισκόμενης.


Ακόμη πιο εξελιγμένη και μοναδική παγκοσμίως μεθοδολογία ακολουθούσαν στους ψηφιακούς μετρητές τύπου EDMIATLAS. Ειδικότερα, χρησιμοποιούσαν εξειδικευμένο παράνομο λογισμικό (firmware), το οποίο εγκαθιστούσαν στο σώμα του μετρητή με τη χρήση ειδικής οπτικής κεφαλής. Με τον τρόπο αυτό, αποκτούσαν παράνομη πρόσβαση στο λογισμικό του μετρητή και στο πληροφοριακό σύστημα τηλεμέτρησης του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε., μέσω του οποίου αποστέλλονταν διαδικτυακά τα δεδομένα κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Στη συνέχεια, εισήγαγαν στο λογισμικό του μετρητή ειδικούς συντελεστές κλίμακας και χρονικές παραμέτρους εφαρμογής, με τους οποίους προκαθόριζαν το ποσοστό μείωσης της καταγραφόμενης κατανάλωσης και το χρονικό διάστημα εφαρμογής της παραποίησης, με αποτέλεσμα να αλλοιώνονται τα στοιχεία κατανάλωσης που καταγράφονταν και μεταδίδονταν στο κέντρο τηλεμέτρησης του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.


Η μακροχρόνια χρήση του συγκεκριμένου λογισμικού είχε ως αποτέλεσμα τη διαρκή αλλοίωση των αποστελλόμενων δεδομένων και τη διατάραξη της λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος τηλεμέτρησης του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. Παράλληλα, οι παρεμβάσεις αυτές είχαν ως αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η πρόσβαση των αρμόδιων υπηρεσιών του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.στα πραγματικά δεδομένα της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλωνόταν απότις επηρεαζόμενες παροχές.

Σε πολλές περιπτώσεις οι παρεμβάσεις είχαν περιοδικό χαρακτήρα, καθώς τα μέλη της οργάνωσης επανέρχονταν ανά μήνα, τρίμηνο ή εξάμηνο, προκειμένου να ανανεώνουν τους συντελεστές κλίμακας και τις λοιπές παραμέτρους που επηρέαζαν τη μείωση της καταγραφόμενης ηλεκτρικής ενέργειας.Η πρακτική αυτή προσέδιδε στη δράση τους χαρακτηριστικά «συνδρομητικής υπηρεσίας», εξασφαλίζοντας συνεχή ροή παράνομων εσόδων.


Μάλιστα, τα μέλη της οργάνωσης είχαν αναπτύξει και δυνατότητα απομακρυσμένου ελέγχου στοιχείων των παροχών ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που τους επέτρεπε να παρακολουθούν στοιχεία κατανάλωσης, ενεργοποιήσεις και απενεργοποιήσεις μετρητών και λοιπά τεχνικά δεδομένα των παροχών στις οποίες είχαν παρέμβει.

Ιδιαίτερη σημασία παρουσιάζει το γεγονός ότι σε συνολικά -88- ψηφιακούς μετρητές διαπιστώθηκαν παρεμβάσεις με τη χρήση του προαναφερόμενου παράνομου λογισμικού. Ο κατασκευαστής των συγκεκριμένων μετρητών χαρακτήρισε τις επεμβάσεις ως το πλέον εξεζητημένο περιστατικό που έχει εντοπισθεί διεθνώς σε περισσότερους από δύο εκατομμύρια μετρητές του ίδιου τύπου που λειτουργούν παγκοσμίως. Λόγω της πρωτοτυπίας και της τεχνικής πολυπλοκότητας του λογισμικού που χρησιμοποιήθηκε, αναπτύχθηκε ειδικό εργαλείο διάγνωσης για την ανίχνευση των συγκεκριμένων παρεμβάσεων.


Κατά την έρευνα διαπιστώθηκε επίσης ότι η οργάνωση δεν περιοριζόταν αποκλειστικά σε περιπτώσεις ρευματοκλοπής. Ειδικότερα, σε δύο περιπτώσεις φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων διαπιστώθηκαν παράνομες επεμβάσεις με σκοπό όχι τη μείωση της καταγραφόμενης κατανάλωσης, αλλά την τεχνητή αύξηση της εμφανιζόμενης ως παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, με στόχο την παράνομη οικονομική ωφέλεια των εμπλεκομένων.

Οι συλληφθέντες

Για να πετύχουν τον σκοπό τους, τα μέλη της οργάνωσης διέθεταν σαφώς καθορισμένους και διακριτούς ρόλους, ως εξής:

-52χρονος, είχε συντονιστικό ρόλο, παρέχοντας κατευθύνσεις στα λοιπά μέλη όσον αφορά τις αυθαίρετες – παράνομες παρεμβάσεις στους μετρητές ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και το ρόλο του φυσικού αυτουργού, ιδίως όταν επρόκειτο για ψηφιακούς μετρητές, ενώ καθόριζε το ύψος της αμοιβής που εισέπρατταν από τους καταναλωτές για λογαριασμό και προς όφελος των οποίων πραγματοποιούνταν,

-40χρονος,είχε κυρίως επιχειρησιακό ρόλο κατά την τέλεση των αξιόποινων πράξεων και ήταν επιφορτισμένος με την πραγματοποίηση των παράνομων παρεμβάσεων στους μετρητές ηλεκτρικής ενέργειας ενώ επικουρικά και κατά περίπτωση αναλάμβανε ρόλο ενδιάμεσου, μεταφέροντας εντολές και κατευθύνσεις του 52χρονου προς μέλη που αναλάμβαναν την τέλεση παράνομων παρεμβάσεων σε μετρητές,

-43χρονος,ο οποίος είχε καθαρά επιχειρησιακό ρόλο κατά την τέλεση των αξιόποινων πράξεων και ήταν επιφορτισμένος με την τέλεση των παράνομων παρεμβάσεων στους μετρητές ηλεκτρικής ενέργειας και την παραλαβή των αμοιβών από τους καταναλωτές.

Όπως προέκυψε, σημαντικός αριθμός των εμπλεκόμενων παροχών αφορούσε επιχειρήσεις υψηλής ενεργειακής κατανάλωσης, όπως πρατήρια υγρών καυσίμων, επιχειρήσεις εστίασης, internetcafe, βιομηχανικές μονάδες συσκευασίας κρεάτων, τροφίμων και γάλακτος, καθώς και ελαιοτριβεία.

Σε πλήθος περιπτώσεων διαπιστώθηκε κοινό ιδιοκτησιακό ή συγγενικό υπόβαθρο μεταξύ των εμπλεκόμενων προσώπων και επιχειρήσεων, καθώς και χρονική αλληλουχία των παράνομων παρεμβάσεων.Σε αρκετές, μάλιστα, από τις εν λόγω περιπτώσεις, η ζημία που προκλήθηκε από τη μη καταγραφείσα ηλεκτρική ενέργεια υπερέβαινε τις -100.000- ευρώ ανά παροχή.

Μέχρι σήμερα έχουν διαπιστωθεί 606 παράνομες παρεμβάσεις σε μετρητές παροχών ηλεκτρικής ενέργειας, που αφορούν -103- περιπτώσεις ρευματοκλοπών, με τη συνολική οικονομική ζημία να ανέρχεται σε -9.163.354- ευρώ. Επίσης, εντοπίστηκαν -2- περιπτώσεις απάτης μέσω της παράνομης αύξησης της εμφαινόμενης ως παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, η ακριβής οικονομική διάσταση των οποίων εξακολουθεί να διερευνάται.

Από τις ανωτέρω παράνομες δραστηριότητες εκτιμάται ότι η εγκληματική οργάνωση αποκόμισε τουλάχιστον 371.000 ευρώ.

Όσα κατασχέθηκαν από την ΕΛΑΣ




Κατά τη διάρκεια της επιχείρησης πραγματοποιήθηκαν έρευνες σε οικίες, οχήματα και επαγγελματικούς χώρους όπου, μεταξύ άλλων, βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:

-περίστροφο, 9 mm, κρότου αερίου με χοάνη εκτόξευσης φωτοβολίδων,κενό φυσιγγίων,

-2 δέκτες σημάτων τηλεχειρισμού δι’ ακουστικής συχνότητας, ιδιοκτησίας της ΔΕΗ, μπλε χρώματος που χρησιμοποιούνται για την ενεργοποίηση/απενεργοποίηση του νυκτερινού (μειωμένου) τιμολογίου, τον έλεγχο ηλεκτρικών φορτίων και την λήψη εντολών σε μετρητές χωρίς να απαιτείται επίσκεψη από συνεργείο του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.,

-417 τεμάχια στρογγυλών μολυβοσφραγίδων σφράγισης μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.,

-574 τεμάχια ορθογώνιων μολυβοσφραγίδων σφράγισης,

ακανθώδες σύρμα, μικρής διαμέτρου, το οποίο χρησιμοποιείται για το δέσιμο μολυβοσφραγίδων μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε., πρέσα εντύπωσης κωδικών μολυβοσφραγίδων, μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. με μήτρες,

-5 μήτρες διαφορετικών κωδικών μολυβοσφραγίδων, μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.,

πρέσα ακροδεκτών καλωδίων μετρητών, χρώματος κίτρινου-ασημί με μαύρες χειρολαβές,

πρέσα σφραγίδων καλύμματος μετρητή, χρώματος ασημί-μαύρου με κόκκινες λαβές,

καρούλι ακανθώδες σύρμα σφράγισης μολυβδοσφραγίδων,

-42 μολυβδοσφραγίδες, μπρίκι με κουτάλι, περιέχον τηγμένεςμολυβοσφραγίδες, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ο μόλυβδος για τη σφράγιση μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε., ηλεκτρολογικό πολύμετρο, ηλεκτρολογική αμπεροτσιμπίδα με ακροδέκτες, ηλεκτρονικό σετ κατασκευής καλωδίων και βυσμάτων Ethernet, καλώδιο θύρας COM (σειριακή) σε USB, φορητή μονάδα ελέγχου ηλεκτρονικών συσκευών με εξωτερική τροφοδοσία – μπαταρία, οπτική κεφαλή υπερύθρων,

-3 φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές, επαγγελματική δερμάτινη τσάντα, καφέ χρώματος, φέρουσα εντυπωμένη σφραγίδα στο πάνω μέρος της με την επιγραφή «ΔΕΗ» και κεραυνό εντός αυτής και επώνυμο γραμμένο με μπλε μελάνι στο χερούλι και εντός αυτής, υφασμάτινη μάσκα προσώπου, μπλε χρώματος, που αναγράφει με μπλε κέντημα «ΔΕΔΔΗΕ» και κεραυνό, διάφορα έτερα ηλεκτρολογικά υλικά, όπως καλώδιο και κλέμες, 5 συσκευές κινητής τηλεφωνίας, 9 πακέτα σύνδεσης κινητής τηλεφωνίας,

κενή συσκευασία συσκευής κινητής τηλεφωνίας και το χρηματικό ποσό των 24.970 ευρώ.

Επιπλέον, στο πλαίσιο των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν από συνεργεία του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. σε παροχές ηλεκτρικής ενέργειας, καταστήματα και επιχειρήσεις που εξετάστηκαν κατά τη διερεύνηση της υπόθεσης, εντοπίστηκαν δύο αυτόφωρες περιπτώσεις ρευματοκλοπής, για τις οποίες συνελήφθησαν αντίστοιχα οι δύο νόμιμοι εκπρόσωποι – ιδιοκτήτες των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων.

Ειδικότερα, στη μία περίπτωση, προέκυψε ότι παροχή ηλεκτρικής ενέργειας που είχε διακοπεί από το έτος 2019 είχε επανασυνδεθεί αυθαίρετα και χρησιμοποιούνταν για την ηλεκτροδότηση επιχειρήσεων, με την υπολογισθείσα ζημία να ανέρχεται σε -65.775- ευρώ, ενώ στη δεύτερη περίπτωση διαπιστώθηκε παράνομη γεφύρωση τριφασικού μετρητή επιχείρησης, με αποτέλεσμα τη μη καταγραφή 6.532 kWh ηλεκτρικής ενέργειας και οικονομική ζημία ύψους -4.401- ευρώ.

Οι συλληφθέντες, με τη δικογραφία που σχηματίσθηκε σε βάρος τους, οδηγήθηκαν στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.





Απέλαση αλλοδαπού με νόμιμη άδεια που καλούσε μετανάστες να έλθουν παράνομα

 


Την απέλαση αλλοδαπού, με νόμιμη άδεια διανομής, ανακοίνωσε ο Θάνος Πλεύρης, καθώς με ανάρτηση του καλεί μετανάστες να έλθουν παράνομα στο Ναύπλιο «γιατί κανείς δεν τους ελέγχει». 

«Τα συγκεκριμένα βίντεο διακινούν ψευδείς ειδήσεις και χρησιμοποιούνται από κυκλώματα λάθροδιακινητών για να πείσουν παράνομους μετανάστες να έλθουν στην ΕΕ» επισημαίνει ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου. 

Η ανάρτηση του Θάνου Πλεύρη αναλυτικά

«Ένας αλλοδαπός, με νόμιμη άδεια διαμονής, με ανάρτηση του καλεί μετανάστες να έλθουν παράνομα στο Ναύπλιο γιατί κανείς δεν τους ελέγχει. Τα συγκεκριμένα βίντεο που διακινούν ψευδείς ειδήσεις και χρησιμοποιούνται από κυκλώματα λάθροδιακινητών για να πείσουν παράνομους μετανάστες να έλθουν στην ΕΕ. Ο συγκεκριμένος αλλοδαπός ταυτοποιήθηκε από την αστυνομία,

σχηματίστηκε σε βάρος του δικογραφία και έδωσα εντολή στις υπηρεσίες να ανακαλέσουν την άδεια διαμονής του και να εκκινήσει η διαδικασία της απέλασης του βάσει των νέων διατάξεων του Κώδικα Μετανάστευσης».



Μικρότερες Δόσεις, Μικρότερη επιβάρυνση, ταχύτερη αποπληρωμή, τι κερδίζουν οι οφειλέτες

 




ΜΙΚΡΟΤΕΡΕΣ ΔΟΣΕΙΣ, ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ, ΤΑΧΥΤΕΡΗ ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗ

ΤΙ ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ ΟΙ ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΕΝΕΡΓΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΝΟΜΟ ΚΑΤΣΕΛΗ

 

9 Ερωτήσεις – Απαντήσεις, Αναλυτικά παραδείγματα

 

  1. Τι επιτυγχάνει η ρύθμιση;

Η ρύθμιση πετυχαίνει τέσσερα κρίσιμα πράγματα:

  • Εφαρμόζει καθολικά την απόφαση του Αρείου Πάγου, ώστε κανένας συνεπής δανειολήπτης να μη χρειαστεί να προσφύγει ξανά στα δικαστήρια.
  • Μειώνει ουσιαστικά το κόστος αποπληρωμής, καθώς ο τόκος υπολογίζεται πλέον μόνο επί της μηνιαίας δόσης και όχι επί ολόκληρου του κεφαλαίου.
  • Αναγνωρίζει αναδρομικά τα ποσά που καταβλήθηκαν επιπλέον και τα συμψηφίζει υπέρ του δανειολήπτη, μειώνοντας το υπόλοιπο του δανείου ή τον αριθμό των δόσεων.
  • Επιμερίζει δίκαια το κόστος μεταξύ τραπεζών και ΗΡΑΚΛΗ, ανάλογα με την περίοδο που έχουν εισπραχθεί τα ποσά.

Άρα, οι δανειολήπτες κερδίζουν: μικρότερες δόσεις, μικρότερη συνολική επιβάρυνση, ταχύτερη αποπληρωμή.

 

2. Πώς ωφελούνται οι δανειολήπτες;

Οι δανειολήπτες ωφελούνται άμεσα με δύο τρόπους:

  • Από εδώ και πέρα πληρώνουν σημαντικά μικρότερη μηνιαία δόση, με τόκο που αντιστοιχεί μόνο σε έναν μήνα.
  • Όσα επιπλέον ποσά κατέβαλαν τα προηγούμενα χρόνια αναγνωρίζονται ως αποπληρωμένο κεφάλαιο.

Αυτό σημαίνει ότι οι δανειολήπτες θα δουν τόσο μείωση της δόσης, όσο και μείωση της περιόδου αποπληρωμής.

 

 3. Πόσο αλλάζει στην πράξη η δόση;

Για να γίνει κατανοητός ο τρόπος υπολογισμού πριν και μετά, παρατίθεται το ακόλουθο παράδειγμα:

Δανειολήπτης που είχε υπόλοιπο οφειλής τον Ιανουάριο 2024 144.500 ευρώ, με την προηγούμενη μέθοδο υπολογισμού θα πλήρωνε μηνιαία δόση 731 ευρώ για 300 μήνες.

Με τη νέα μέθοδο υπολογισμού θα πληρώνει δόση 483 ευρώ που αντιστοιχεί σε 482 ευρώ αποπληρωμή κεφαλαίου (χρεολύσιο) και 1 ευρώ τόκος.

Εάν κατέβαλε ποσό 731 ευρώ που αντιστοιχεί στην τοκοχρεωλυτική δόση από τον Ιανουάριο 2024 έως τον Ιούνιο του 2026, θα έχει πληρώσει υπερβάλλον ποσό για 30 μήνες ίσο με (731-483)*30=7.440 ευρώ.

Συνεπώς αντί να του απομένουν σήμερα 270 δόσεις για την αποπληρωμή του δανείου, αυτό το ποσό αφαιρείται από τις δόσεις που έχει να καταλάβει και θα πληρώσει τελικά 255 δόσεις των 483 ευρώ (με την τελευταία δόση να ανέρχεται σε 266 ευρώ).

Συνολικά ο δανειολήπτης αντί να πληρώσει 74.852 ευρώ σε τόκους, θα καταβάλει μόλις 411 ευρώ.

Α. Πληρωμή έως σήμερα με υπολογισμό τόκων επί του αρχικού Κεφαλαίου (υπόθεση επιτοκίου 3,6%)

Έτος

Κεφάλαιο (σε €)

Τόκος (σε €)

Χρεολύσιο (σε €)

Δόση (σε €)

Ιαν-24

144500

434

298

731

Φεβ-24

144202

433

299

731

Μαρ-24

143904

432

299

731

Απρ-24

143604

431

300

731

Μαϊ-24

143304

430

301

731

Ιουν-24

143003

429

302

731

Σεπ-48

2903

9

722

731

Οκτ-48

2180

7

725

731

Νοε-48

1456

4

727

731

Δεκ-48

729

2

729

731

     

ΣΥΝΟΛΟ

 

74.852

144.500

219.352

 

Β. Μετά την απόφαση του δικαστηρίου και τη νομοθετική εφαρμογή: Σταθερό χρεολύσιο, υπολογισμός τόκου μόνο επί των 30 ημερών κάθε δόσης 

Έτος

Κεφάλαιο (σε €)

Τόκος (σε €)

Χρεολύσιο (σε €)

Δόση (σε €)

Ιαν-24

144500

1

482

483

Φεβ-24

144018

1

482

483

Μαρ-24

143537

1

482

483

Απρ-24

143055

1

482

483

Μαϊ-24

142573

1

482

483

Ιουν-24

142092

1

482

483

Σεπ-48

1927

1

482

483

Οκτ-48

1445

1

482

483

Νοε-48

963

1

482

483

Δεκ-48

482

1

482

483

     

ΣΥΝΟΛΟ

 

433

144.500

144.933

 

Γ. Μετά την απόφαση του δικαστηρίου και τη νομοθετική εφαρμογή εάν έχει καταβάλει υπερβάλλοντα ποσά από τον Ιανουάριο του 2024 έως τον Ιούνιο 2026: Σταθερό χρεολύσιο, υπολογισμός τόκου μόνο επί των 30 ημερών κάθε δόσης και αφαίρεση του ποσού που έχει καταβληθεί απομειώνοντας το χρόνο αποπληρωμής του δανείου

Έτος

Κεφάλαιο

Τόκος

Χρεολύσιο

Δόση

Ιαν-24

144500

1

730

731

Φεβ-24

143770

1

730

731

Μαρ-24

143041

1

730

731

Απρ-24

142311

1

730

731

Μαϊ-24

141581

1

730

731

Ιουν-24

140851

1

730

731

Απρ-26

124797

1

730

731

Μαϊ-26

124068

1

730

731

Ιουν-26

123338

1

730

731

Ιουλ-26

122608

1

482

483

Αυγ-26

122126

1

482

483

Σεπ-26

121645

1

482

483

Ιουν-47

1710

1

482

483

Ιουλ-47

1228

1

482

483

Αυγ-47

746

1

482

483

Σεπ-47

265

1

265

266

     

ΣΥΝΟΛΟ

 

411

144.500

144.911

 

4. Προβλέπεται αναδρομικότητα στη ρύθμιση;

Ναι και αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της ρύθμισης.

Για όσους έχουν ενεργή ρύθμιση και είναι συνεπείς της πληρωμές της, τα ποσά που κατέβαλαν επιπλέον αναγνωρίζονται αναδρομικά.

Αυτή η αναδρομικότητα δεν προβλεπόταν από την ίδια την απόφαση του Αρείου Πάγου. Τη δίνει η νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης.

 

5. Πώς εφαρμόζεται η αναδρομικότητα;

Υπολογίζεται πόσα χρήματα πλήρωσε ο δανειολήπτης παραπάνω από την έναρξη της ρύθμισης.

Το ποσό αυτό αφαιρείται από το υπόλοιπο της οφειλής  και μειώνει τις τελευταίες δόσεις του δανείου.

Το δάνειό τελειώνει νωρίτερα.

 

6. Γιατί δεν δίνεται αναδρομικότητα σε υποθέσεις που έχουν κλείσει ή έχουν κηρυχθεί έκπτωτες;

Γιατί στις υποθέσεις αυτές:

  • είτε η οφειλή έχει αποπληρωθεί και η κύρια κατοικία έχει ήδη διασωθεί (συνήθως με εφάπαξ αποπληρωμή του υπόλοιπου κεφαλαίου),
  • είτε έχουν ήδη παραχθεί νομικά αποτελέσματα και για στις δύο πλευρές εξαιτίας στις μη καταβολής δόσεων για σειρά μηνών η ετών.

Η αναδρομική επανεξέταση αυτών των υποθέσεων θα δημιουργούσε σοβαρή νομική και συστημική αβεβαιότητα, καθώς θα απαιτούσε να ανοίξουν ξανά χιλιάδες παλιές υποθέσεις, στις από στις οποίες βασίζονται σε δικαστικές αποφάσεις δεκαετίας. Επιπλέον, στις περιπτώσεις όπου ο οφειλέτης έχει εκπέσει από τη ρύθμιση, σημαίνει ότι δεν έχει καταβληθεί σημαντικός αριθμός δόσεων. Άρα δεν τίθεται θέμα αναδρομικής επιστροφής για ποσά που δεν πληρώθηκαν ποτέ.

 

7. Τι ισχύει για όσους είναι στον εξωδικαστικό ή στον ν. 4605/2019;

Για τις περιπτώσεις των λοιπών εργαλείων ρύθμισης οφειλών και συγκεκριμένα του ν. 4605/2019 καθώς και του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, προβλέπεται ρητά από τη διάταξη ότι η μηνιαία δόση υπολογίζεται ως τοκοχρεολυτική δόση επί του συνολικού ποσού της ρυθμιζόμενης οφειλής και όχι επί της μηνιαίας δόσης, όπως άλλωστε προβλέπεται στο νόμο, στις κανονιστικές πράξεις, στις συμβάσεις των ρυθμίσεων και στον υπολογισμό της εγκεκριμένης ρύθμισης για τον οποίο έχει συμφωνήσει ο δανειολήπτης κατά την ένταξη στη ρύθμιση.

 

8. Ποιο είναι το κόστος για τον «ΗΡΑΚΛΗ»;

Η μείωση των δόσεων συνεπάγεται χαμηλότερες μελλοντικές εισπράξεις για το πρόγραμμα εγγυήσεων «ΗΡΑΚΛΗΣ».

Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι η συνολική επίδραση είναι περίπου:

  • 500 εκατ. ευρώ σε βάθος 20ετίας, λόγω των χαμηλότερων δόσεων σε δάνεια συνολικού ύψους 16,5 δις. Ευρώ
  • επιπλέον περίπου 200 εκατ. ευρώ από την αναδρομική εφαρμογή της ρύθμισης.

Ωστόσο, σημαντικό μέρος του κόστους των αναδρομικών δεν θα επιβαρύνει το Δημόσιο, καθώς θα καλυφθεί από τα ίδια τα πιστωτικά ιδρύματα.

 

9. Γιατί χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση αφού αποφάσισε ο Άρειος Πάγος;

Η απόφαση του Αρείου Πάγου έδωσε τη βασική κατεύθυνση.

Όμως στην εφαρμογή της προέκυψαν διαφορετικές ερμηνείες σχετικά με τη χρονική διάρκεια υπολογισμού των τόκων επί της μηνιαίας δόσης (εάν δηλαδή υπολογίζονται για όλη την περίοδο από την αρχή της ρύθμισης έως την καταβολή κάθε δόσης, ή το πιο ευνοϊκό σενάριο που υιοθετείται μόνο για τις 30 ημέρες που μεσολαβούν μεταξύ των δύο δόσεων).

Επιπλέον δεν προσδιορίστηκε από την απόφαση τι συμβαίνει με τα αναδρομικά.

Η νομοθετική παρέμβαση έρχεται να κλείσει οριστικά κάθε ασάφεια.

Έτσι ξεκαθαρίζεται ο τρόπος υπολογισμού, εφαρμόζεται ενιαία για όλους και οι δανειολήπτες δεν χρειάζεται να προσφύγουν ξανά στη δικαιοσύνη.

Αυτό είναι το ουσιαστικό όφελος. Με τη νομοθέτηση γίνεται καθολικό, εφαρμόσιμο και άμεσα αξιοποιήσιμο δικαίωμα για χιλιάδες δανειολήπτες.




Άρειος Πάγος: Απορρίφθηκε η προσφυγή Κοβέσι για τη θητεία των Ευρωπαίων Εισαγγελέων

 


Ένα μάθημα στην Λάουρα Κοβέσι έδωσε ο Άρειος Πάγος, για να μάθει να μην παρεμβαίνει στις αποφάσεις άλλων κρατών και ειδικά στις αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης.

Την απόρριψη της προσφυγής της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (EPPO) και συγκεριμένα της προκλητικής Ρουμάνας Λάουρας Κοβέσι, σχετικά με τη διετή ανανέωση της θητείας τριών Eλλήνων εντεταλμένων Ευρωπαίων εισαγγελέων, ως απαράδεκτης, αποφάσισε η Διοικητική Ολομέλεια.

Σύμφωνα με τη Διοικητική Ολομέλεια του Άρειου Πάγου η προσφυγή που είχε καταθέσει η EPPO απορρίφθηκε με ψήφους 72-10, τονίζοντας παράλληλα ότι πρέπει να δοθεί πενταετής θητεία ανανέωσης σε τρεις εισαγγελείς που υπηρετούν στο ελληνικό κλιμάκιο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας.

Να σημειωθεί, ότι το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο του Αρείου Πάγου είχε αποφασίσει διετή ανανέωση για τους τρεις εισαγγελείς Πόπη Παπανδρέου, Χαρίκλεια Θάνου και Διονύση Μουζάκη.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η προσφυγή απορρίφθηκε με το σκεπτικό ότι η ελληνική νομοθεσία προβλέπει πως για θέματα υπηρεσιακής κατάστασης δικαστικών λειτουργών μόνο οι ίδιοι δύνανται να προσφύγουν στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου.

Κατά συνέπεια η προσφυγή της EPPO κρίθηκε απαράδεκτη, καθώς δεν είχε το δικαίωμα -κατά τη συντριπτική πλειοψηφία των αρεοπαγιτών- να προσφύγει για λογαριασμό των τριών εισαγγελέων.

Κατά τη συζήτηση, η πλευρά της EPPO εκπροσωπήθηκε από τον συνταγματολόγο Σπύρο Βλαχόπουλο, ο οποίος υπέβαλε και υπόμνημα με τις θέσεις του, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων την υπεροχή του ενωσιακού δικαίου στην συγκεκριμένη περίπτωση.

Στη φαρέτρα των επιχειρημάτων της EPPO ήταν ότι η ανανέωση της θητείας για πέντε χρόνια είχε αποφασιστεί για όλους τους Ευρωπαίους εισαγγελείς από το Κολλέγιο στο Λουξεμβούργο και ότι δεν μπορεί η κάθε χώρα να ανανεώνει κατά το δοκούν, κάτι που θα έθετε σε κίνδυνο την ενότητα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας.

Μάλιστα, στο υπόμνημα φέρεται να γίνεται λόγος για την ανάγκη υποβολής προδικαστικού ερωτήματος στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο προκειμένου να ξεκαθαριστεί το ποιός έχει την αρμοδιότητα να ανανεώνει της θητείες των ευρωεισαγγελέων. Σημειώνεται ότι αυτήν την άποψη υποστήριξαν 10 μέλη της μειοψηφίας της Ολομελείας.



Μεταγραφή Σκανδάμη από το ΠΑΣΟΚ στην ΕΛΑΣ και ο Ανδρουλάκης σε απόγνωση ετοιμάζεται να μαζέψει Τζάκρη - Αποστολάκη - Κασσιμάτη

 


Η «μεταγραφή» του Μαρίνου Σκανδάμη από το ΠΑΣΟΚ στην ΕΛΑΣ, φαίνεται ότι μεγάλωσε την απόγνωση του Νίκου Ανδρουλάκη, και ετοιμάζεται να μαζέψει στο ΠΑΣΟΚ ότι περισσεύει και ότι είναι στα αζήτητα.

Το πρώην στέλεχος του ΠΑΣΟΚ που υπήρξε γενικός γραμματέας του υπουργείου Δικαιοσύνης και τομεάρχης του κόμματος, ανακοινώθηκε στη σκιώδη κυβέρνηση του πολιτικού απατεώνα Αλέξη Τσίπρα ως Τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη.

 Το γεγονός ότι η ένταξή του στην ΕΛΑΣ έγινε λίγες ώρες από τη γνωστοποίηση της πρόθεσής του να μην είναι ξανά υποψήφιος με το ΠΑΣΟΚ στην Αχαΐα, κάνει τα στελέχη της Χαριλάου Τρικούπη να μιλούν για υπόγειες συνεννοήσεις. Οι αιχμές τους βασίζονται στην απουσία του Μαρίνου Σκανδάμη από το Συνέδριο του ΠΑΣΟΚ, παράμετρος που τους κάνει να θεωρούν ότι είχε υπάρξει συμφωνία του ίδιου με τον Αλέξη Τσίπρα πριν καν ιδρύσει την ΕΛΑΣ. Αιτία της επιλογής Σκανδάμη να περάσει στην πλευρά του Αλέξη Τσίπρα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι η αδυναμία του να εκλεχθεί στην Αχαΐα, καθώς η έδρα κλειδώνει σταθερά από τον Γιώργο Παπανδρέου. 

Επίσης οι πρώτες δηλώσεις Σκανδάμη που έκαναν τον κόσμο να γελάει είναι όταν είπε ότι στόχος η ΕΛ.Α.Σ. να γίνει πρώτο κόμμα!!! Και δεν ντράπηκε που είπε να γίνει πρώτο το κόμμα ενός αποδεδειγμένα πολιτικού απατεώνα και παθολογικά ψεύτη Αλέξη Τσίπρα!!

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αναπληρωτής τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη είναι ο επίσης προερχόμενος από το ΠΑΣΟΚ Αντώνης Σαουλίδης.

Η απόγνωση λοιπόν του ακατάλληλου Νίκου Ανδρουλάκη, θα φέρνει σε σημείο περαιτέρω υποβάθμισης του ΠΑΣΟΚ, νομίζοντας ότι μαζεύοντας ότι να΄ναι θα περάσει στην αντεπίθεση.

Πριν λίγο καιρό μάζεψε το πρώην στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ και νούμερο του Ευρωκοινοβουλίου Νικόλα Φαραντούρη.

Έτσι λοιπόν για να γελάει ο κόσμος θέμα χρόνου θεωρούνται και οι μετακινήσεις της Νίνας Κασιμάτη, της Θεοδώρας Τζάκρη που γελάει ο κόσμος μαζί της σε κάθε της εμφάνιση, και του κομπάρσου στα βιντεάκια του Στέφανου Κασσελάκη, Μπ μάστορα Ευάγγελου Αποστολάκη στο ΠΑΣΟΚ. 






Αβραμόπουλος: Είναι μπούρδα το ένταλμα, δεν απολογούμαι σε κανέναν κερατά


 

Ο Δημήτρης Αβραμόπουλος σε τηλεοπτική συνέντευξή τουστην εκπομπή «Σήμερα» του ΣΚΑΪ, υποστήριξε ότι είχε έγκριση της Κομισιόν για τη συμμετοχή του στη Fight Impunity, με αμοιβή 5.000 ευρώ μηνιαίως, τα οποία δήλωνε και φορολογούσε στην Ελλάδα, ενώ τόνισε ότι δεν προώθησε ποτέ τα συμφέροντα του Κατάρ.

Ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, ανέφερε ότι οι πρώην Επίτροποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποχρεούνται για δύο χρόνια μετά τη λήξη της θητείας τους να ζητούν άδεια για κάθε επαγγελματική δραστηριότητα που αναλαμβάνουν.

Όπως είπε, ενημέρωσε εγγράφως την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι του προτάθηκε να συμμετάσχει στη Fight Impunity και έλαβε γραπτή απάντηση ότι μπορούσε να το πράξει. Σύμφωνα με τον ίδιο, ζήτησε επιπλέον διευκρίνιση για το αν μπορούσε να αμείβεται για τη συμμετοχή του και έλαβε εκ νέου θετική απάντηση, ενώ το «πράσινο φως» δόθηκε και από την Επιτροπή Ηθικής της Κομισιόν.

Ο κ. Αβραμόπουλος υποστήριξε ότι συμμετείχε στη Fight Impunity ως «τιμητικό μέλος», χωρίς εκτελεστικές αρμοδιότητες. Σε ερώτηση για την αμοιβή του, ανέφερε ότι λάμβανε 5.000 ευρώ τον μήνα, τα οποία, όπως είπε, δήλωνε κανονικά και φορολογούνταν στην Ελλάδα.

Απαντώντας σε αιχμές περί πιθανής μίζας, υπογράμμισε ότι τα συγκεκριμένα ποσά ήταν δηλωμένα στις ελληνικές φορολογικές αρχές. Παράλληλα, σημείωσε ότι στα έγγραφα της Fight Impunity δεν υπάρχει, όπως είπε, καμία αναφορά σε Μαυριτανία, Μαρόκο ή Κατάρ.

Αναφερόμενος στις σχέσεις του με το Κατάρ, ο πρώην Επίτροπος τόνισε ότι κατά τη θητεία του είχε την ευθύνη και για τη ζώνη Σένγκεν, στο πλαίσιο της οποίας εξετάζονταν αιτήματα χωρών για απελευθέρωση της βίζας των πολιτών τους.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το Κατάρ είχε υποβάλει σχετικό αίτημα, ωστόσο επί των ημερών του δεν εγκρίθηκε. Όπως ανέφερε, υπάρχει έγγραφο με την υπογραφή του στο οποίο απορρίπτεται η χορήγηση visa waiver στο Κατάρ. Πρόσθεσε ότι η επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά την αποχώρηση της δικής του, επανεξέτασε το ζήτημα και τελικά προχώρησε στην έγκριση της σχετικής πρότασης.

Ο Δημήτρης Αβραμόπουλος επικαλέστηκε επίσης πρόσφατες δηλώσεις του εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υποστηρίζοντας ότι επιβεβαιώνουν τη νομιμότητα της συμμετοχής του στη Fight Impunity  Όπως ανέφερε, η Επιτροπή είχε ζητήσει τον Φεβρουάριο του 2021 τη γνώμη της Ανεξάρτητης Επιτροπής Δεοντολογίας, η οποία διατύπωσε δημόσια τη θέση της. Στη συνέχεια, σύμφωνα με τον ίδιο, το Κολλέγιο των Επιτρόπων ενέκρινε τη δραστηριότητά του, θέτοντας συγκεκριμένους όρους.

Ο πρώην Επίτροπος υποστήριξε ότι, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Κομισιόν, οι όροι αυτοί τηρήθηκαν πλήρως. Πρόσθεσε ακόμη ότι η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ζήτησε να διερευνηθεί αν είχε οποιαδήποτε εμπλοκή στην υπόθεση του Qatargate, με όλους τους Επιτρόπους να απαντούν αρνητικά μέσω εγγράφων, όπως είπε.





Παραιτήθηκε ο πραγματογνώμονας του ξυλολίου Κοκοτσάκης από το κόμμα Καρυστιανού με βαριές καταγγελίες


 

Την αποχώρησή του από το κόμμα Ελπίδα για τη Δημοκρατία της ψωνισμένης εργαλειοποιήτριας της τραγωδίας των Τεμπών Μαρίας Καρυστιανού ανακοίνωσε ο πραγματογνώμονας του ξυλολίου στην υπόθεση των Τεμπών, Βασίλης Κοκοτσάκης ενώ το ίδιο έκανε και ο πτέραρχος εν αποστρατεία Αθανάσιος Παπανικολάου με τον TikToker Δημήτρη Σαββίδη να παίρνει , επίσης, ξεκάθαρες αποστάσεις.

Υπενθυμίζουμε ότι ο Βασίλης Κοκοτσάκης είναι συνεργός στην απάτη που στήθηκε με τις θεωρίες συνωμοσίας και το δήθεν ξυλόλιο στην τραγωδία των Τεμπών.

Σε ανοιχτή επιστολή του ο Κοκοτσάκης κάνει λόγο για «σοβαρές οργανωτικές ελλείψεις» τονίζοντας ότι «κανένα Κίνημα Πολιτών δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς κανόνες, χωρίς θεσμούς, χωρίς διαφάνεια, χωρίς λογοδοσία και χωρίς σαφές οργανωτικό πλαίσιο».

Καταγγέλλει ότι «δεν υπήρξε ποτέ ουσιαστική συζήτηση για κανένα οργανωτικό , θεσμικό, πολιτικό ή άλλο θέμα. Ποτέ δεν έγινε προσπάθεια να αφουγκραστεί η ιδιότυπη ηγεσία, τις επιθυμίες του κινήματος των πολιτών, αλλά ξεφύτρωναν θέσεις και απόψεις που εξέφραζαν μόνο τους ομιλούντες και ουδέποτε την όποια λαϊκή βάση ή κάποιο συλλογικό όργανο».

Υποστηρίζει ότι «διαμορφώθηκε σταδιακά ένα μοντέλο συγκέντρωσης αποφάσεων σε ελάχιστα πρόσωπα, έξω από κάθε έννοια συλλογικής λειτουργίας», γράφοντας για τη Μαρία Καρυστιανού ότι «ως επικεφαλής του εγχειρήματος, φέρει την κύρια πολιτική ευθύνη για τον τρόπο με τον οποίο αυτό οργανώθηκε και λειτούργησε» καθώς «οι κρίσιμες επιλογές που καθόρισαν τη φυσιογνωμία, τη δομή και τη λειτουργία του φορέα έγιναν με τη γνώση, την ανοχή ή την αποδοχή της».

Γράφει, επίσης, ότι «η Ιδρυτική Διακήρυξη συντάχθηκε χωρίς συλλογικές διαδικασίες. Το Καταστατικό προαναγγέλλεται ότι θα συνταχθεί με τον ίδιο τρόπο. Το ολοκληρωμένο εθνικό οργανωτικό σχέδιο που κατατέθηκε από το αρμόδιο οργανωτικό τμήμα, αγνοήθηκε για χάρη ενός συγκεντρωτικού μοντέλου "αποφάσεων από ελάχιστα πρόσωπα". Δεν μπορείς να ευαγγελίζεσαι τη διαφάνεια όταν λειτουργείς με "αυλές"», προσθέτοντας ότι «αντί να συζητούμε για θεσμούς, διαδικασίες και συμμετοχή, άρχισαν να εμφανίζονται λογικές μηχανισμών, εσωτερικών ισορροπιών, προσωπικών επιρροών και παρασκηνιακών ανταγωνισμών».

Σύμφωνα με τον ίδιο, το Κίνημα Πολιτών της Καρυστιανού έγινε «μια δομή που αρνείται στην πράξη τις βασικές αρχές της συμμετοχικότητας και της συλλογικής λειτουργίας, που δεν έχει απολύτως καμία σχέση από τις απαιτήσεις και προσδοκίες του κόσμου που το διεκδίκησε» υπογραμμίζοντας πως «όσοι προερχόμαστε από τον αγώνα των Τεμπών δεν μάθαμε να λειτουργούμε με όρους αυλής. Μάθαμε να λειτουργούμε με όρους ευθύνης γιατί δεν μας κινητοποίησε η εξουσία, αλλά μας κινητοποίησε η ανάγκη για αλήθεια. Δεν μας ένωσε η φιλοδοξία ,αλλά μας ένωσε η απαίτηση για Δικαιοσύνη».

«Και γι’ αυτό δεν μπορώ να αποδεχθώ και να ανεχθώ ότι ένα Κίνημα που γεννήθηκε από την απαίτηση των πολιτών για Δημοκρατία , αρνείται να εφαρμόσει τη Δημοκρατία στο εσωτερικό του. Δεν μπορώ να αποδεχθώ ότι ένα Κίνημα που επικαλείται τη Διαφάνεια θα λειτουργεί χωρίς θεσμικές διαδικασίες. Δεν μπορώ να αποδεχθώ ότι ένα Κίνημα που γεννήθηκε ως έκφραση της κοινωνίας θα μετατρέπεται σταδιακά σε προσωπικό πολιτικό εγχείρημα».

Όλη η επιστολή του Βασίλη Κοκοτσάκη

«Στις 21 Μαΐου 2026, κατά την παρουσίαση της Ιδρυτικής Διακήρυξης του υπό ίδρυση τότε Κινήματος, δήλωσα δημόσια:

"Εύχομαι αυτή η νέα αρχή να μείνει πάντα πιστή σε αυτό που τη γέννησε: Την απαίτηση των πολιτών για Αλήθεια, Δικαιοσύνη και Ευθύνη".

Σήμερα αισθάνομαι την ανάγκη να επιστρέψω σε εκείνα τα λόγια, όχι για να τα αναθεωρήσω, αλλά γιατί δυστυχώς θεωρώ ότι επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι που έκρυβαν μέσα τους.

Στην υπόθεση των Τεμπών στήριξα(μεταξύ άλλων) ως τεχνικός σύμβουλος & την τότε πρόεδρο του Συλλόγου θυμάτων , στον αγώνα όλων των συγγενών για την αλήθεια στην υπόθεση αυτή.

Την στηρίξαμε ως τεχνική ομάδα, επιστημονικά, ηθικά , όχι γιατί αναζητούσαμε ρόλο, θέση ή επιρροή, αλλά γιατί πιστεύαμε ότι εκφράζει ένα αυθεντικό κοινωνικό αίτημα για Δικαιοσύνη και αλήθεια, όπως αυτό εκφράστηκε από τα εκατομμύρια των Πολιτών που διαδήλωναν στους δρόμους.

Και όταν ανακοινώθηκε η δημιουργία πολιτικού φορέα, πιστεύοντας και εγώ ότι επιχειρούσαμε να μεταφέρουμε στη δημόσια ζωή το μήνυμα που έστειλαν εκατομμύρια πολίτες στους δρόμους της Ελλάδας, δήλωσα παρόν χωρίς καμία φιλοδοξία ή προσωπική επιδίωξη.

Όχι για να δημιουργηθεί άλλο ένα ακόμη κόμμα, αλλά να δημιουργηθεί ένα αυθεντικό-πραγματικό Κίνημα Πολιτών, όπως ήταν η απαίτηση του κόσμου, ενάντια στην σήψη και την διαφθορά του υφιστάμενου πολιτικού συστήματος

Ένα κίνημα που θα αποτελούσε συνέχεια εκείνου του μεγάλου λαϊκού ξεσηκωμού που γεννήθηκε μέσα από την τραγωδία των Τεμπών και κορυφώθηκε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2025.

Ένα κίνημα όμως που δεν θα ανήκε σε πρόσωπα, δεν θα διοικούνταν από αυλές και αυλικούς, δεν θα λειτουργούσε με όρους μηχανισμών, αποκλείοντας τις φράξιες και τους κολλητούς…

Δεν θα αναπαρήγαγε τις παθογένειες που για δεκαετίες οδήγησαν τους πολίτες στην αποστροφή απέναντι στην πολιτική.

Δυστυχώς, όσο περνούσε ο χρόνος, διαπίστωνα ολοένα και περισσότερο ότι η πορεία που ακολουθείται απέχει ουσιωδώς από εκείνη που εξαγγέλθηκε.

Από την πρώτη στιγμή επισημάνθηκαν σοβαρές οργανωτικές ελλείψεις. Υποβλήθηκαν προτάσεις, κατατέθηκαν σχέδια, διατυπώθηκαν προβληματισμοί. Ζητήθηκαν συναντήσεις και διευκρινίσεις. Όχι από διάθεση αντιπαράθεσης. Αλλά από αίσθημα ευθύνης.

Γιατί κανένα Κίνημα Πολιτών δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς κανόνες, χωρίς θεσμούς, χωρίς διαφάνεια, χωρίς λογοδοσία και χωρίς σαφές οργανωτικό πλαίσιο.

Και όμως, παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις, δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση.

Δεν υπήρξε ποτέ ουσιαστική συζήτηση για κανένα οργανωτικό , θεσμικό, πολιτικό ή άλλο θέμα. Ποτέ δεν έγινε προσπάθεια να αφουγκραστεί η ιδιότυπη ηγεσία, τις επιθυμίες του κινήματος των πολιτών, αλλά ξεφύτρωναν θέσεις και απόψεις που εξέφραζαν μόνο τους ομιλούντες και ουδέποτε την όποια λαϊκή βάση ή κάποιο συλλογικό όργανο.

Δεν υπήρξε συλλογική ποτέ επεξεργασία για κανένα θέμα , όπως δεν υπήρξε και καμία διάθεση θεσμικής συγκρότησης.

Αντίθετα, διαμορφώθηκε σταδιακά ένα μοντέλο συγκέντρωσης αποφάσεων σε ελάχιστα πρόσωπα, έξω από κάθε έννοια συλλογικής λειτουργίας.

Η Μαρία Καρυστιανού, ως επικεφαλής του εγχειρήματος, φέρει την κύρια πολιτική ευθύνη για τον τρόπο με τον οποίο αυτό οργανώθηκε και λειτούργησε.

Δεν αποδίδω τις παραπάνω διαπιστώσεις σε συνεργάτες, συμβούλους ή πρόσωπα του περιβάλλοντός της.

Οι κρίσιμες επιλογές που καθόρισαν τη φυσιογνωμία, τη δομή και τη λειτουργία του φορέα έγιναν με τη γνώση, την ανοχή ή την αποδοχή της.

Για τον λόγο αυτό, η κριτική μου αφορά πρωτίστως την πολιτική κατεύθυνση που επιλέχθηκε και την ευθύνη της ηγεσίας για αυτήν.

Η Ιδρυτική Διακήρυξη συντάχθηκε χωρίς συλλογικές διαδικασίες. Το Καταστατικό προαναγγέλλεται ότι θα συνταχθεί με τον ίδιο τρόπο.

Το ολοκληρωμένο εθνικό οργανωτικό σχέδιο που κατατέθηκε από το αρμόδιο οργανωτικό τμήμα, αγνοήθηκε για χάρη ενός συγκεντρωτικού μοντέλου «αποφάσεων από ελάχιστα πρόσωπα». Δεν μπορείς να ευαγγελίζεσαι τη διαφάνεια όταν λειτουργείς με «αυλές».

Οι οργανώσεις πολιτών που αυτοβούλως συγκροτήθηκαν ανά την χώρα , αφέθηκαν να λειτουργούν χωρίς σαφείς κανόνες, χωρίς δικαιώματα, χωρίς αρμοδιότητες και χωρίς θεσμικές εγγυήσεις συμμετοχής και χωρίς ποτέ να ζητηθεί η γνώμη τους για οποιοδήποτε θέμα.

Και το χειρότερο: Αντί να συζητούμε για θεσμούς, διαδικασίες και συμμετοχή, άρχισαν να εμφανίζονται λογικές μηχανισμών, εσωτερικών ισορροπιών, προσωπικών επιρροών και παρασκηνιακών ανταγωνισμών.

Μια κατάσταση που όχι μόνο δεν θυμίζει Κίνημα Πολιτών, αλλά θυμίζει ακριβώς εκείνο το πολιτικό μοντέλο που υποτίθεται ότι επιχειρούσαμε να υπερβούμε. Υπάρχει όμως και μία ακόμη διάσταση που δεν μπορώ να αγνοήσω.

Από την πρώτη στιγμή της συγκρότησης του εγχειρήματος, δεκάδες άνθρωποι και στη συνέχεια εκατοντάδες πολίτες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας.( όπως έγινε υποδειγματικά στην Κρήτη). Δημιουργήθηκαν Ομάδες Πολιτών σε πολλά μέρη της Ελλάδας , αποτελούμενες από ανθρώπους που δεν ζητούσαν ανταλλάγματα, αξιώματα ή πολιτική σταδιοδρομία.

Άνθρωποι της εργασίας, της καθημερινότητας και της προσφοράς. Άνθρωποι που πίστεψαν ότι οικοδομούμε κάτι διαφορετικό. Ότι επιχειρούμε να δημιουργήσουμε ένα αληθινό Κίνημα Πολιτών, βασισμένο στη συμμετοχή, στη συλλογικότητα, στη διαφάνεια και στον σεβασμό της δημοκρατικής λειτουργίας.

Οι άνθρωποι αυτοί μας εμπιστεύθηκαν και μας ακολούθησαν. Επένδυσαν χρόνο, κόπο, αξιοπρέπεια και Ελπίδα. Και ακριβώς γι’ αυτό αισθάνομαι ότι έχω απέναντί τους μια ιδιαίτερη ηθική υποχρέωση.

Δεν μπορώ να τους ζητήσω να συνεχίσουν να πιστεύουν σε κάτι διαφορετικό από αυτό που βλέπουν να διαμορφώνεται.

Δεν μπορώ να τους ζητήσω να αποδεχθούν ως Κίνημα Πολιτών μια δομή που αρνείται στην πράξη τις βασικές αρχές της συμμετοχικότητας και της συλλογικής λειτουργίας, που δεν έχει απολύτως καμία σχέση από τις απαιτήσεις και προσδοκίες του κόσμου που το διεκδίκησε.

Και κυρίως δεν μπορώ να σιωπήσω όταν βλέπω ανθρώπους που εργάστηκαν ανιδιοτελώς να αισθάνονται σήμερα απογοήτευση & πικρία απέναντι στις προσδοκίες που οι ίδιοι επένδυσαν.

Τους οφείλω την αλήθεια, όπως τους όφειλα την αλήθεια από την πρώτη ημέρα.Με τα παραπάνω δεν καταγράφω προσωπική πικρία, αλλά τα καταγράφω με θλίψη.

Γιατί όσοι προερχόμαστε από τον αγώνα των Τεμπών δεν μάθαμε να λειτουργούμε με όρους αυλής.

Μάθαμε να λειτουργούμε με όρους ευθύνης γιατί δεν μας κινητοποίησε η εξουσία, αλλά μας κινητοποίησε η ανάγκη για αλήθεια. Δεν μας ένωσε η φιλοδοξία ,αλλά μας ένωσε η απαίτηση για Δικαιοσύνη.

Και γι’ αυτό δεν μπορώ να αποδεχθώ και να ανεχθώ ότι ένα Κίνημα που γεννήθηκε από την απαίτηση των πολιτών για Δημοκρατία , αρνείται να εφαρμόσει τη Δημοκρατία στο εσωτερικό του.

Δεν μπορώ να αποδεχθώ ότι ένα Κίνημα που επικαλείται τη Διαφάνεια θα λειτουργεί χωρίς θεσμικές διαδικασίες.

Δεν μπορώ να αποδεχθώ ότι ένα Κίνημα που γεννήθηκε ως έκφραση της κοινωνίας θα μετατρέπεται σταδιακά σε προσωπικό πολιτικό εγχείρημα.

Προσωπικά, αισθάνομαι ότι σε αυτή την προσπάθεια δεν μπορώ να συμπράξω. Μίλησα όταν έπρεπε να μιλήσω και πρότεινα όταν έπρεπε να προτείνω.

Προειδοποίησα όταν έπρεπε να προειδοποιήσω και παρέμεινα παρών όσο υπήρχε η ελπίδα ότι η πορεία μπορούσε να διορθωθεί, αλλά μάταια.

Για να μπορώ αύριο να κοιτάζω στα μάτια τους ανθρώπους που με εμπιστεύθηκαν και πορευτήκαμε για λίγο μαζί…

Για τον λόγο αυτό δηλώνω ότι αποσύρω την όποια στήριξή μου από τον συγκεκριμένο πολιτικό φορέα.

Δεν αναγνωρίζω σε αυτόν τον φορέα ,τα χαρακτηριστικά ενός Κινήματος Πολιτών όπως εκείνου που οραματιστήκαμε και παρουσιάσαμε στους πολίτες.

Η απόφασή μου αυτή δεν στρέφεται εναντίον κανενός προσώπου, αλλά αφορά αποκλειστικά τη διαπίστωσή μου για τον τρόπο συγκρότησης, λειτουργίας και πολιτικής εξέλιξης του εγχειρήματος

Ταυτόχρονα, δηλώνω ξεκάθαρα ότι παραμένω δίπλα στους ανθρώπους που πορεύτηκαν μαζί μας όλο αυτό το διάστημα και που τίμησαν με την παρουσία, τη δουλειά, το ήθος και την ανιδιοτέλειά τους αυτή την προσπάθεια.

Πάνω απ’ όλα όμως, παραμένω ανυποχώρητα εκεί όπου βρισκόμουν από την πρώτη ημέρα: Στον καθαρό αγώνα για την αλήθεια στην υπόθεση των Τεμπών, μαζί με την τεχνική μας ομάδα. Συνεχίζουμε απρόσκοπτα το επιστημονικό μας έργο για τη μνήμη των θυμάτων και την αξιοπρέπεια των οικογενειών τους.

Οι αρχές που μας έφεραν εδώ εξακολουθούν να είναι ζωντανές, και όσο παραμένουν ζωντανές, ο δικός μας δρόμος θα παραμένει ανοιχτός.

Αποχωρώ μόνο από μια πολιτική κίνηση που δεν με εκφράζει, όπως πλέον δεν εκφράζει την πλειοψηφία όλων όσων πιστέψαμε σε αυτήν…





Μητσοτάκης : Από μια εκκρεμότητα δεκαετιών σε μια νέα εποχή με διαφάνεια, ταχύτητα και ασφάλεια

 


Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετείχε σε συζήτηση με τον δημοσιογράφο Απόστολο Μαγγηριάδη, στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Κτηματολόγιο: Από μια εκκρεμότητα δεκαετιών σε μια νέα εποχή με διαφάνεια, ταχύτητα και ασφάλεια», που διοργάνωσαν το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης και το Ελληνικό Κτηματολόγιο, στο Ωδείο Αθηνών. Ακολουθεί ολόκληρη η συζήτηση:



Απόστολος Μαγγηριάδης: Κύριε Πρόεδρε, καλημέρα και ευχαριστώ πολύ που είστε μαζί μας. Νομίζω ακούσαμε, σήμερα, ωραία και αισιόδοξα πράγματα για το Κτηματολόγιο. Η κυβέρνηση λέει ότι το Κτηματολόγιο είναι ένα πρότυπο μεταρρύθμισης, ότι κάτι έχει αλλάξει στην πράξη. Ένα πρώτο ερώτημα νομίζω, ημών των δημοσιογράφων αλλά και του κόσμου που παρακολουθεί και θέλει να αλλάξει η καθημερινότητά του: πώς αποδεικνύεται ότι το νέο μοντέλο πραγματικά λειτουργεί; Πώς θα πεισθούμε ότι οι διαχρονικές παθογένειες με τις οποίες, όπως και να το κάνουμε, όλοι λίγο-πολύ στην Ελλάδα έχουμε σχετικές εμπειρίες -οι συναλλαγές κάτω από το τραπέζι, καθυστερήσεις, «γρηγορόσημα»- ότι όλα αυτά θα καταργηθούν;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω εκφράζοντας τη μεγάλη μου χαρά για τη σημερινή εκδήλωση.

Ένα έργο το οποίο έμοιαζε πράγματι ακατόρθωτο επιτέλους ολοκληρώνεται. Αυτό οφείλεται, πρώτα και πάνω απ’ όλα, στη διοίκηση και στους εργαζόμενους του Ελληνικού Κτηματολογίου, αλλά και σε όλες τις πολιτικές ηγεσίες που από το 2019 και μετά δεν το έβαλαν κάτω και ξεπέρασαν εμπόδια τα οποία φαίνονταν, τουλάχιστον όταν μας εμπιστεύτηκε για πρώτη φορά ο ελληνικός λαός πριν από επτά χρόνια, στην κυριολεξία αξεπέραστα.

Θα ήθελα μόνο να θυμίσω κι εγώ με τη σειρά μου, την κατάσταση την οποία παραλάβαμε: την κτηματογράφηση στο 38%, όλα τα αρχεία ουσιαστικά σε κατάσταση όπως στις εικόνες που είδατε, 392 Υποθηκοφυλακεία.

Όμως, με πολύ μεθοδική δουλειά, με ξεκάθαρα ορόσημα, φτάσαμε σήμερα στο σημείο να μπορούμε να πούμε, επιτέλους, ότι μία εκκρεμότητα 200 ετών για το ελληνικό κράτος, για την ελληνική διοίκηση, για την έννοια και την προστασία της ατομικής ιδιοκτησίας, έχει επιτέλους επιλυθεί.

Νομίζω ότι είναι μια πολύ μεγάλη κατάκτηση, αλλά ίσως και η πιο εμβληματική μεταρρύθμιση η οποία συμβολίζει αυτή τη διαρκή προσπάθεια της κυβέρνησής μας να ξεπεράσουμε παθογένειες που, όπως έχω πει πολλές φορές, έρχονται από τους προηγούμενους αιώνες και μέχρι το 2030, ορόσημο σημαντικό καθώς τότε ουσιαστικά θα γιορτάσουμε τα 200 χρόνια από τη συγκρότηση του νεοελληνικού κράτους, να έχουμε τακτοποιήσει και να έχουμε αντιμετωπίσει όλες αυτές τις παθογένειες που μας ταλάνιζαν τόσες δεκαετίες.

Κατά συνέπεια, οι ίδιοι οι πολίτες γνωρίζουν καλά σήμερα ότι έχουν ένα καινούργιο πλαίσιο προστασίας της ιδιοκτησίας τους, το οποίο όχι απλά λειτουργεί με όρους αντικειμενικότητας και διαφάνειας, αλλά τους επιτρέπει και μας επιτρέπει, να αντιμετωπίσουμε χρόνιες παθογένειες, μικρής, μεσαίας, μεγάλης διαφθοράς, αδιαφάνειας, που σε μεγάλο βαθμό ήταν και σε έναν βαθμό μπορεί να είναι ακόμα συνδεδεμένες με την όλη έννοια της διαχείρισης της ιδιοκτησίας και της μεταβίβασής της.

Απόστολος Μαγγηριάδης: Ακούγοντας όσα λέτε για το Κτηματολόγιο, αντιλαμβάνεται κανείς ότι επιχειρείτε να το παρουσιάσετε ως ένα case study, ως ένα μοντέλο που θα μπορούσε να εφαρμοστεί και αλλού.

Επιτρέψτε μου, η ερώτηση εδώ είναι, καταρχάς, αν αυτή η εμπειρία μπορεί να μεταφερθεί στις πολεοδομίες. Και το λέω διότι, όπως και να το κάνουμε, τις τελευταίες εβδομάδες παρακολουθήσαμε κάπως σοκαρισμένοι -όσοι δεν έχουμε τουλάχιστον αυτή την καθημερινή εμπειρία με την έκδοση οικοδομικών αδειών- τα όσα αποκάλυψε η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων της Αστυνομίας, με τους εκβιασμούς του κυκλώματος, τους επίορκους υπαλλήλους κλπ. Θα ήθελα να ρωτήσω λοιπόν, η εμπειρία αυτή μπορεί να μεταφερθεί εκεί; Και πώς θα διασφαλιστεί ότι ο έλεγχος δόμησης θα γίνεται πραγματικά πιο αξιόπιστος και πιο αδιάβλητος;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, να διαχωρίσουμε τη μεγάλη σημασία του Κτηματολογίου, η οποία αναδείχθηκε απ’ όλους όσοι έλαβαν τον λόγο πριν από εμένα, από τα ευρύτερα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οργάνωση του χώρου.

Για να μπορέσει να ασκήσει κανείς σοβαρή πολιτική, η οποία να έχει και ένα αναπτυξιακό πρόσημο, πρέπει πρώτα να γνωρίζει σε ποιον ανήκει μια συγκεκριμένη έκταση, τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται να μπορείς να κάνεις στην έκταση αυτή. Δηλαδή, με άλλα λόγια, ποιος μπορεί να είναι ο χαρακτήρας της.

Εκτός από τη μεταρρύθμιση του Κτηματολογίου, η κυβέρνηση αυτή με πολύ μεγάλη μεθοδικότητα προχωρά ίσως στη σημαντικότερη σιωπηλή μεταρρύθμιση την οποία έχουμε δρομολογήσει, που δεν είναι άλλη από την οργάνωση του χώρου.

Να μπορούμε να απαντήσουμε, δηλαδή, με όρους αντικειμενικότητας και διαφάνειας σε αυτό το απλό ερώτημα: τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται να κάνει κανείς σε οποιοδήποτε ελληνικό γήπεδο ή ακίνητο ή χωράφι, με βάση ξεκάθαρους κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας.

Γι’ αυτό και έχουμε προχωρήσει με πολύ μεγάλη μεθοδικότητα την εκπόνηση ενός χωροταξικού σχεδιασμού. Ξεκινάει από το ανώτατο επίπεδο του εθνικού σχεδιασμού, κατεβαίνει στο επίπεδο της Περιφέρειας, αντιμετωπίζει συγκεκριμένες οικονομικές δραστηριότητες, όπως, για παράδειγμα, η βιομηχανία, ο τουρισμός, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας -ανοίγω παρένθεση: τα τρία αυτά ειδικά χωροταξικά θα έχουν δημοσιοποιηθεί μέσα στον επόμενο μήνα, αποτελεί, εξάλλου, και αυτό ορόσημο του Ταμείου Ανάκαμψης- για να φτάσουμε τελικά στο μικρό επίπεδο, στο τοπικό επίπεδο των τοπικών χωροταξικών σχεδίων, που πια σε επίπεδο μικροκλίμακας θα μπορούν να προσδιορίζουν τις χρήσεις του χώρου και τις δυνατότητες ή τις απαγορεύσεις που ο νομοθέτης κρίνει ότι πρέπει να ισχύουν σε επίπεδο πια μικρής κλίμακας.

Όλα αυτά, θέλω να το ξαναπώ, είναι μια τεράστια μεταρρύθμιση για τη χώρα. Και επιτρέψτε μου μια ιστορική αναφορά, για όποια αξία έχει. Δεν επικαλούμαι συχνά τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη. Όμως, όταν τον ρώτησα κάποια στιγμή, αν έπρεπε να προτάξει μία μεταρρύθμιση στην Ελλάδα, ποια θα προέτασσε, μου ανέφερε τα ζητήματα της οργάνωσης του χώρου. Ενδεχομένως κουβαλούσε συμπυκνωμένα βιώματα πολλών δεκαετιών όπου έβλεπε τις παθογένειες, αλλά και τις τεράστιες ευκαιρίες οι οποίες ξετυλίγονται μπροστά μας από τη στιγμή που θα ολοκληρώσουμε αυτή τη μεταρρύθμιση.

Από τη στιγμή, λοιπόν, που οι κανόνες θα είναι πολύ ξεκάθαροι, ουσιαστικά εκλείπει, θα έλεγα, και ο λόγος να έχουμε μία υπηρεσία σε τοπικό επίπεδο η οποία να μπορεί να είναι αντικείμενο πάντα μικροπιέσεων ή, θα έλεγα, διασταλτικής ερμηνείας της υφιστάμενης νομοθεσίας.

Και θα σας έλεγα ότι η απόφαση να μεταφέρουμε ουσιαστικά τις Υπηρεσίες Δόμησης των Δήμων στο Κτηματολόγιο είχε ληφθεί πολύ πριν έρθουν στη δημοσιότητα οι υποθέσεις διαφθοράς στις πολεοδομίες που απασχόλησαν τελευταία την κοινή γνώμη. Άρα, γνωρίζαμε την κατάσταση και, βέβαια, θέλω να τονίσω ότι και η υπόθεση αυτή διαλευκάνθηκε από τις Εσωτερικές Υποθέσεις της Ελληνικής Αστυνομίας, με απόλυτη μυστικότητα, αποδεικνύοντας για ακόμα μία φορά ότι η έννοια της νομιμότητας παντού ισχύει στην πράξη και υποστηρίζεται έμπρακτα από αυτή την κυβέρνηση.

Θα έλεγα, λοιπόν, ότι τώρα που τελειώνουμε με την εκκρεμότητα του Κτηματολογίου, η επόμενη μεγάλη μεταρρύθμιση -και κοιτώ εδώ τους συναρμόδιους Υπουργούς- είναι με ταχύτητα να προχωρήσουμε στην υλοποίηση αυτής της ειλημμένης απόφασης που είναι η μεταφορά των Υπηρεσιών Δόμησης από την Τοπική Αυτοδιοίκηση στο Κτηματολόγιο, ώστε να έχουμε έναν κεντρικό φορέα ο οποίος θα ασχολείται με τα ζητήματα της ιδιοκτησίας και με τον έλεγχο της δόμησης.

Η τεχνολογία, πια, μας δίνει πάρα πολλές δυνατότητες -και για τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης. Η τεχνητή νοημοσύνη προσθέτει πολλά εργαλεία τα οποία μπορούμε να αξιοποιήσουμε. Ήδη, θέλω να τονίσω, το έχουμε κάνει στο Κτηματολόγιο για τον νομικό έλεγχο εκατοντάδων χιλιάδων πράξεων, οι εργαζόμενοι του Κτηματολογίου γνωρίζουν πόσο πολύ τους έχει διευκολύνει η τεχνητή νοημοσύνη στο να κάνουν τη δουλειά τους και να αυξηθεί η παραγωγικότητά τους. Είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η τεχνητή νοημοσύνη δεν υποκαθιστά τον εργαζόμενο, αλλά τον βοηθά να γίνει πιο παραγωγικός.

Για εμένα είναι απολύτως σαφές ότι το τελικό όραμα θα πρέπει να είναι ένας μεγάλος ψηφιακός χάρτης. Θα μπορείς να μπαίνεις σε κάθε Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ), να γνωρίζεις ακριβώς τι μπορείς να χτίζεις, τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται. Και βέβαια, πια, μια τελείως ψηφιακή παρακολούθηση και της οικοδομικής δραστηριότητας στη χώρα, ώστε να μπορούμε να γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή τι χτίζεται και αν υπάρχει οποιαδήποτε αυθαιρεσία. Η τεχνητή νοημοσύνη αυτά μπορεί να τα κάνει πολύ εύκολα και πολύ γρήγορα.

Θα έλεγα ότι αυτή είναι η κατάληξη, μαζί με την ολοκλήρωση των τοπικών χωροταξικών σχεδίων, της εκκρεμότητας που αφορά τη χωροταξία στη χώρα μας.

Αυτό οραματιζόμαστε για το 2030 και αυτό είναι και το επόμενο μεγάλο βήμα της μεταρρύθμισης, η οποία ήδη κινείται με πολύ γρήγορους ρυθμούς.

Απόστολος Μαγγηριάδης: Ξέρετε, τα όσα λέμε, γιατί το συζητάμε, για τον χωρικό σχεδιασμό και τις πολεοδομικές ρυθμίσεις, ίσως για τον μέσο πολίτη μπορεί να ακούγονται κάπως τεχνικά, κάπως πιο αφηρημένα. Δεν είναι, όμως, μια συζήτηση που δεν αφορά πολύ τους επενδυτές, αυτούς οι οποίοι θέλουν να έρθουν, να επενδύσουν κεφάλαια, να βοηθήσουν την ανταγωνιστικότητα και την οικονομική ανάπτυξη.

Αναρωτιέμαι, στη διάρκεια αυτών των επτά χρόνων -της διακυβέρνησης της χώρας, εννοώ- δεν έχετε ακούσει και από ξένους επενδυτές ότι μπορεί να έχει αποθαρρυνθεί κάποιος, όταν διαπιστώνει ότι ακόμα υπάρχουν εκκρεμότητες στα ζητήματα αυτά;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι σωστό αυτό το οποίο λέτε. Γι’ αυτό και προτάσσουμε τη μεταρρύθμιση αυτή όχι μόνο γιατί είμαστε το κόμμα, ως Νέα Δημοκρατία, της ιδιοκτησίας -είμαστε ταυτισμένοι με την έννοια της προστασίας της ιδιοκτησίας-, αλλά επειδή αναγνωρίζουμε απόλυτα την πολύ σημαντική αναπτυξιακή διάσταση που έχει αυτή η μεταρρύθμιση.

Σωστό είναι αυτό το οποίο λέτε. Από την άλλη, νομίζω ότι υπάρχει και μια καθολική αναγνώριση ότι έχουμε κάνει πολύ σημαντικά βήματα προόδου σε αυτή την κατεύθυνση.

Εδώ θα ήθελα να τονίσω, επίσης, την ανάγκη να μπορεί να υπάρχει απόλυτη ασφάλεια δικαίου και να μην βρισκόμαστε αντιμέτωποι με δικαστικές αποφάσεις οι οποίες, εκ των υστέρων, να αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Είναι και αυτό ένα μεγάλο αντικείμενο της Συνταγματικής Αναθεώρησης, η οποία συζητείται αυτή τη στιγμή στη Βουλή. Διότι όταν έρχεται ένα δικαστήριο, εν προκειμένω το Συμβούλιο της Επικρατείας, και κρίνει εκ των υστέρων ότι κάποιες προβλέψεις που μπορεί να αφορούν τον οικοδομικό κανονισμό ενδεχομένως να είναι αντισυνταγματικές, αυτό δημιουργεί μια μεγάλη αβεβαιότητα.

Είναι πολύ σημαντικό να βρούμε έναν στέρεο νομικό τρόπο ώστε όλα αυτά τα ζητήματα να αντιμετωπίζονται εκ των προτέρων και όχι εκ των υστέρων. Και αυτό πρέπει να είναι ένα αντικείμενο της συζήτησης που θα κάνουμε για τη Συνταγματική Αναθεώρηση.

Όπως είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι τα ζητήματα αυτά συνδέονται άμεσα και με ένα φλέγον πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει σήμερα πια η ελληνική κοινωνία, που είναι το ζήτημα της στέγης. Εάν σήμερα αναγνωρίζουμε ότι στη χώρα μας υπάρχει πια πρόβλημα στέγης με πολύ υψηλά ενοίκια, θα πρέπει να είμαστε απολύτως σαφείς για το πώς οργανώνουμε τη νέα δόμηση -δεν αναφέρομαι μόνο στις επισκευές των υφιστάμενων κτηρίων-, πώς, ενδεχομένως, αλλάζουμε χρήσεις σε υφιστάμενα κτήρια για να ενθαρρύνουμε τη δόμηση, ειδικά σε περιοχές όπου έχουμε μεγάλη πίεση.

Άρα, η συζήτηση αυτή δεν είναι μια συζήτηση…

Απόστολος Μαγγηριάδης: Μπορεί να δούμε εξελίξεις σε αυτό το πεδίο ειδικά, την επόμενη ίσως τετραετία, για το θέμα της στέγασης;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Νομίζω ότι μετά βεβαιότητος θα δούμε εξελίξεις ως προς τον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να εξασφαλίσουμε ότι οι παρεμβάσεις που μπορεί να κάνουμε, παραδείγματος χάρη, στον οικοδομικό κανονισμό, που είναι το κύριο εργαλείο το οποίο έχουμε στη διάθεσή μας για να προσδιορίζουμε τι και πόσο μπορούμε να χτίζουμε, θα είναι στέρεες και θα εξυπηρετούν ταυτόχρονα και την έννοια του περιβαλλοντικού κεκτημένου, αλλά και την ανάγκη της χώρας σήμερα να αντικαταστήσει ένα κτηριακό απόθεμα το οποίο είναι παλιό και πάρα πολύ ταλαιπωρημένο.

Τι θέλω να πω; Ότι αυτή η μεταρρύθμιση δεν ολοκληρώνεται με την πολύ σημαντική επιτυχία της ολοκλήρωσης του Εθνικού Κτηματολογίου. Έχουμε ακόμα πολλά βήματα μπροστά μας έτσι ώστε να ισορροπήσουμε μεταξύ της προστασίας της ατομικής ιδιοκτησίας, της προστασίας του περιβάλλοντος, αλλά και της ανάγκης η χώρα να προχωρήσει σε μία λελογισμένη ανάπτυξη, η οποία προφανώς συμπεριλαμβάνει και το δομημένο περιβάλλον.

Απόστολος Μαγγηριάδης: Επειδή μιλήσατε για το χρονικό ορόσημο του 2030 και τη συμπλήρωση των 200 χρόνων από την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους, πείτε μας, καταρχάς, πού βρισκόμαστε σήμερα σε σχέση με αυτή τη διαδρομή; Κατά δεύτερον, πόσο καθοριστικός είναι ο ρόλος του Ταμείου Ανάκαμψης σε αυτή τη μετάβαση;

Θυμίζω ότι ήσασταν την προηγούμενη εβδομάδα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ότι έχει ξεκινήσει μία συζήτηση για το επόμενο χρηματοδοτικό πλαίσιο για την επόμενη εξαετία-επταετία -είναι πολύ σημαντικό κιόλας, γιατί στην ελληνική προεδρία πρόκειται όλα αυτά να συζητηθούν.

Και πόσο η χώρα θα μπορέσει να διεκδικήσει και νέα κονδύλια για να μπορέσει να υποστηρίξει αυτά τα έργα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, να πούμε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης ήταν απολύτως κρίσιμο σε δύο επίπεδα: αφενός χρηματοδότησε πολύ σημαντικά έργα. Θα το ξαναπώ, 612 εκατομμύρια σελίδες ψηφιοποιήθηκαν -νομίζω ότι αντιλαμβάνεστε τον όγκο αυτής της προσπάθειας και τη μεγάλη δυσκολία υλοποίησής της-, πρωτοβουλία και δράση η οποία χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως χρηματοδοτούνται και οι μελέτες για τα τοπικά χωροταξικά σχέδια, πάλι από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Όλα αυτά ταυτόχρονα είναι και μεταρρυθμιστικά ορόσημα για να μπορέσουμε να εκταμιευθούν οι δόσεις του Ταμείου Ανάκαμψης. Άρα, το Ταμείο Ανάκαμψης ήταν απολύτως κρίσιμο για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε αυτή τη μετάβαση.

Προφανώς στη συζήτηση η οποία θα γίνει για το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, τον νέο προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα προτάξουμε τις εθνικές προτεραιότητες οι οποίες θα χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Και θέλω να το ξαναπώ: η ψηφιοποίηση της χώρας είναι μία διαρκής διαδικασία, η οποία προφανώς και συνέχεια πρέπει να τυγχάνει, όποτε μπορούμε να το πετύχουμε, ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.

Νομίζω, όμως, ότι υπάρχει πια ένα κεκτημένο μιας πολύ σημαντικής δουλειάς η οποία έχει γίνει, ένα κεκτημένο το οποίο οι πολίτες το αναγνωρίζουν, θα έλεγα διακομματικά. Δεν είναι, νομίζω, αυτή μία επιτυχία μόνο αυτής της κυβέρνησης, είναι συνολικά μία επιτυχία της χώρας, πάνω στην οποία μπορούμε και πρέπει να οικοδομήσουμε, λαμβάνοντας υπόψη και τη νέα πραγματικότητα της τεχνητής νοημοσύνης, η οποία προφανώς μπορεί να μας ανοίξει πολύ σημαντικές ευκαιρίες για να αντιμετωπίσουμε προβλήματα τα οποία εξακολουθούν να μας ταλαιπωρούν.

Απόστολος Μαγγηριάδης: Κλείνοντας τη συζήτησή μας, κ. Πρόεδρε, δεν μπορώ να μην σχολιάσω το ότι θυμηθήκατε δημοσίως τον πατέρα σας, τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, την ημέρα της συμπλήρωσης 30 χρόνων από τον θάνατο του Ανδρέα Παπανδρέου, του μεγάλου του αντιπάλου αλλά και συνοδοιπόρου κατά μία έννοια στη δημόσια ζωή της χώρας. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης τζούνιορ ερχόταν και ρωτούσε εσάς, «πατέρα, ποια είναι η επόμενη μεγάλη μεταρρύθμιση για τη χώρα τα επόμενα χρόνια», τι θα του απαντούσατε;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Νομίζω ότι έχουμε προτάξει ένα πολύ συνεκτικό πλαίσιο σημαντικών μεταρρυθμίσεων για την Ελλάδα του 2030, το οποίο θα αποτελέσει και τον πυρήνα, θα έλεγα τον «πολιορκητικό κριό» του προεκλογικού μας προγράμματος για τις εκλογές του 2027.

Και θέλω να τονίσω ότι η μεταρρύθμιση του κράτους και η μάχη με αυτό που αποκαλούμε «βαθύ κράτος» είναι συνεχής. Η κυβέρνηση έχει επιδείξει σημαντικές επιτυχίες, αλλά υπήρξαν και μάχες οι οποίες χάθηκαν. Και υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες από το παρελθόν, οι οποίες πρέπει να επιλυθούν.

Ενδεικτικά, ο κ. Χατζηδάκης διακριτικά αναφέρθηκε στην άλλη μεγάλη μάχη, η οποία εμπλέκει και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, που δεν είναι άλλη από τη μετάπτωση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, έτσι ώστε να γνωρίζουμε ποιος δικαιούται να πληρωθεί, με τι ποσό, και να εξασφαλίσουμε ότι αφήνουμε πίσω μας παθογένειες του παρελθόντος.

Κατά συνέπεια, η ολοκλήρωση ενός κράτους το οποίο θα λειτουργεί με αντικειμενικότητα, διαφάνεια, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα εξακολουθεί να είναι μία σημαντική εκκρεμότητα για τη χώρα. Δεν έχει ολοκληρωθεί αυτή η μάχη. Πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2030 και θα ολοκληρωθεί από αυτή την κυβέρνηση και ελπίζω και από την επόμενη κυβέρνηση.

Είδα έναν χάρτη καταπράσινο που έλεγε 100%. Φαντάζομαι ότι αναφερόσασταν μόνο στην κτηματογράφηση και όχι σε πρόβλεψη εκλογικών ποσοστών. Φιλοδοξούμε η Ελλάδα να είναι και πάλι «γαλάζια» το 2027, ακριβώς για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε αυτές τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις.

Απόστολος Μαγγηριάδης: Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ αυτή τη συζήτηση.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εγώ σας ευχαριστώ. Και πάλι, μπράβο. Θα το ξαναπώ: δεν ήταν καθόλου εύκολο αυτό το οποίο πετύχαμε. Και οφείλεται πρώτα και πάνω απ’ όλα σε εσάς, τους ανθρώπους του Κτηματολογίου, στις πολιτικές ηγεσίες, σε όλους τους μηχανικούς, μελετητές, συνεργάτες.

Έχουμε λίγες εκκρεμότητες ακόμα, πάμε να πατήσουμε γκάζι, να τις τελειώσουμε όλες.

Σας ευχαριστώ πολύ.