Κ. Μητσοτάκης μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Χάγη:
- Είχα την ευκαιρία να έχω μία σύντομη συνομιλία με τον Πρόεδρο Erdoğan, όπως συνήθως συμβαίνει σε αυτές τις Συνόδους. Θέσαμε τα θέματα τα οποία έπρεπε να θέσουμε και είμαστε σε αναμονή εξεύρεσης μιας ημερομηνίας η οποία θα βολεύει και τις δύο πλευρές για το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, οπότε θα έχουμε την ευκαιρία να πούμε και πολλά περισσότερα δημόσια.
- Ο στόχος για τις αμυντικές δαπάνες δεν επηρεάζει τον οικονομικό σχεδιασμό ενόψει ΔΕΘ. Ο στόχος του 5% «σπάει» σε δύο κομμάτια: είναι 3,5% οι σκληρές αμυντικές δαπάνες και 1,5% δαπάνες οι οποίες μπορούν, εν τη ευρεία έννοια, να συσχετιστούν με την αμυντική θωράκιση της χώρας.
- Διαβάζω το κοινό ανακοινωθέν ως ένα ανακοινωθέν το οποίο δεσμεύει όλες τις χώρες. Μου φαίνεται και λίγο παράξενο να υπάρχουν καθορισμένες εξαιρέσεις.
- Σκοπός μας δεν είναι να δαπανήσουμε τα χρήματα αυτά και να τα δώσουμε σε κάποιους εταίρους μας στο εξωτερικό. Σκοπός μας είναι ένα μεγάλο κομμάτι των χρημάτων αυτών, να αναπτύξουν ένα δυναμικό οικοσύστημα αμυντικής βιομηχανίας στη χώρα μας, το οποίο θα μπορεί να έχει και εξαγωγική δραστηριότητα. Άρα, η δέσμευση αυτή εκτός από γεωπολιτική σημασία έχει και ένα πολύ έντονο αναπτυξιακό αποτύπωμα.
Σημεία από τη συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Χάγη:
- H Σύνοδος αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική διότι αποφασίστηκε μία πολύ σημαντική αύξηση των συνολικών αμυντικών δαπανών όλων των χωρών μελών του ΝΑΤΟ στο 5% έως το 2035. Είχα την ευκαιρία να τονίσω ότι η Ελλάδα ούτως ή άλλως σήμερα είναι μέσα στις πέντε πρώτες χώρες ως προς τις αμυντικές της δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ.
- Έχουμε ήδη ξεπεράσει το 3% και έχουμε ένα μεγάλο πρόγραμμα επενδύσεων στην αμυντική μας βιομηχανία για τα επόμενα 12 χρόνια, το οποίο ενδεχομένως να αγγίξει και τα 28 δισεκατομμύρια ευρώ.
- Ο στόχος αυτός εξάλλου, το 5%, «σπάει» σε δύο κομμάτια: είναι 3,5% οι σκληρές αμυντικές δαπάνες και 1,5% δαπάνες οι οποίες μπορούν, εν τη ευρεία εννοία, να συσχετιστούν με την αμυντική θωράκιση της χώρας, παραδείγματος χάρη δαπάνες πολιτικής προστασίας ή δαπάνες σε υποδομές οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για στρατιωτικές μετακινήσεις. Ο «σκληρός» στόχος ως προς τις αμυντικές δαπάνες είναι το 3,5%, η Ελλάδα θα πετύχει αυτόν τον στόχο μετά βεβαιότητας. Εξάλλου, είναι στόχος σε ορίζοντα δεκαετίας.
- Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο την Πέμπτη … Θα συζητήσουμε το θέμα της Λιβύης, το οποίο ως προς την Ελλάδα έχει δύο πτυχές.
- Η πρώτη είναι το απαράδεκτο, παράνομο, ανυπόστατο τουρκολιβυκό μνημόνιο και θα ζητήσει η Ελλάδα -και πιστεύω ότι θα το καταφέρει- να συμπεριληφθούν και πάλι στα συμπεράσματα αυτούσια όσα είχαμε πει τον Δεκέμβριο του 2019: ότι το μνημόνιο αυτό είναι παράνομο, δεν αναγνωρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά συνέπεια δεν μπορεί να παράγει κανένα έννομο αποτέλεσμα. Θεωρώ σημαντικό αυτή η επανάληψη να γίνει με τρόπο απολύτως σαφή προς τη Λιβύη σε αυτή τη χρονική συγκυρία.
- Το δεύτερο ζήτημα αφορά στις προσφυγικές ροές. Πράγματι, έχουμε αυξημένες προσφυγικές ροές, ειδικά από την ανατολική Λιβύη. Είναι κάτι το οποίο δεν μας προβληματίζει απλά, είναι κάτι για το οποίο παίρνουμε ήδη πολύ συγκεκριμένα μέτρα. Θέσαμε το θέμα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. … Θέλουμε να συνεργαστούμε με τις λιβυκές αρχές έτσι ώστε όχι απλά να περιορίσουμε, αλλά να μηδενίσουμε, αν αυτό είναι εφικτό, αυτές τις ροές. Αλλά, βέβαια, θέλω να είμαι και πολύ σαφής, η Ελλάδα θα χρησιμοποιήσει τα μέσα τα οποία έχει στη διάθεσή της για να μπορέσει να κάνει εξαιρετικά δύσκολη τη ζωή στους διακινητές οι οποίοι θέλουν να μεταφέρουν κατατρεγμένους ανθρώπους στην Κρήτη. Γι’ αυτό και αποστέλλουμε πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού έξω από τα χωρικά ύδατα της Λιβύης, ώστε να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα σε αυτούς τους διακινητές: ότι εμείς δεν είμαστε εδώ «ξέφραγο αμπέλι». Και ο λύκος δεν μπορεί να χαίρεται στην αναμπουμπούλα, επειδή έχουμε μια ευρύτερη αναταραχή στην περιοχή να νομίζουν ότι αυτές οι πρακτικές μπορούν να συνεχιστούν.



0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου