Τετάρτη 6 Ιουλίου 2016

Από μισθούς και συντάξεις θα προέρχεται το 60% του κόφτη που υπέγραψε η κυβέρνηση Τσίπρα




Έχουν θυσιάσει μισθούς και συντάξεις και έχουν ξεπουλήσει τα πάντα απλά για να μείνουν στην καρέκλα τους για όσο περισσότερο μπορούν.

Διαβάζουμε στο in.gr

Αυστηρούς όρους περικοπών δαπανών αν ενεργοποιηθεί ο «δημοσιονομικός κόφτης», πλαφόν 0,2% του ΑΕΠ στην εξαίρεση προσφυγικών δαπανών από το πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά και των εσόδων και των δαπανών του ΕΣΠΑ συνολικά, καθώς και ειδικούς όρους στην αποπληρωμή οφειλών προς ιδιώτες, περιλαμβάνει το Τεχνικό Μνημόνιο Συνεργασίας, το οποίο υπέγραψε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος πριν ένα μήνα.

Όπως αναφέρει το capital.gr., το Τεχνικό Μνημόνιο Συνεργασίας (TMU), στο δεύτερο κείμενο του μνημονίου που υπέγραψε έναν μήνα πριν ο ΥΠΟΙΚ (συνοδεύει το τεχνικό Μνημόνιο που τότε ανακοινώθηκε), είναι το υποστηρικτικό κείμενο του επικαιροποιημένου μνημονίου που περιέχει όλους τους δείκτες, τους ποιοτικούς στόχους, τα κριτήρια απόδοσης και γενικότερα τα «ψιλά γράμματα» των όρων που συμφωνήθηκαν με τους δανειστές.

Περιέχει αναλυτική λίστα με την ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ και όλες τις άλλες ΔΕΚΟ που μεταφέρονται στο Υπερταμείο άμεσα, καθώς και ρήτρα για την απόφαση μεταφοράς άλλων ΔΕΚΟ.

Επίσης με αυτό η κυβέρνηση δεσμεύεται για όλα τα μέτρα που έχει λάβει, για αναλυτικό πλέγμα φορολογικών – ασφαλιστικών ελέγχων, αλλά και στόχων.

Πώς θα ενεργοποιηθεί ο κόφτης

Στο κείμενο αναγράφεται ρητά το πλαίσιο που θα ισχύει για τον κόφτη δαπανών σε περίπτωση που υπάρχει υπερβολικό έλλειμμα το 2017. Όπως προκύπτει, το βάρος σε περίπτωση ενεργοποίησης του δημοσιονομικού «κόφτη» πέφτει σε μισθωτούς και συνταξιούχους. 

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε περίπτωση ενεργοποίησης του «κόφτη», οι προσαρμογές των δαπανών θα πρέπει να υπολογιστούν με βάση τις τυχόν αρνητικές επιπτώσεις στα έσοδα της κυβέρνησης, ώστε το καθαρό δημοσιονομικό αποτέλεσμα να είναι το επιδιωκόμενο. Όπως ορίζεται η περικοπή (που μπορεί να φτάσει 2017- 2019 στα 3,5 δισ. ευρώ ή στο 2% του ΑΕΠ) πρέπει να είναι «καθαρή». Δηλαδή τα μέτρα που θα ληφθούν θα πρέπει να είναι τέτοια, ώστε μετά από την απώλεια (πχ φορολογικών εσόδων/εισφορών) να προκύπτει το επιδιωκόμενο δημοσιονομικό αποτέλεσμα (άρα τα ονομαστικά μέτρα θα είναι υψηλότερα).

Ορίζονται επίσης οι επιπτώσεις στα κρατικά έσοδα από κάθε πεδίο περικοπών δαπανών, σε περίπτωση ενεργοποίησης του κόφτη:

· από συντάξεις χάνεται το 15%
· από μισθούς και αποδοχές χάνεται το 45% και
· από καταναλωτικές δαπάνες για αγαθά υπηρεσίες το 19,3% (λόγω έμμεσων φόρων)

Οροφή στις εξαιρούμενες δαπάνες για το προσφυγικό

Για το προσφυγικό και την εξαίρεση δαπανών, που δεν καλύπτονται από κοινοτικά κονδύλια, από τον υπολογισμό των πρωτογενών πλεονασμάτων υπάρχει μία πάρα πολύ σημαντική ρήτρα: ότι η συνολική εξαίρεση δαπανών λόγω του κόστους του προσφυγικού δεν πρόκειται να υπερβαίνει το 0,2% του ΑΕΠ ετησίως, δηλαδή περίπου τα 350 εκατ. ευρώ. Και τούτο όταν σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ το 2015 και με τα σύνορα ανοιχτά, οι δαπάνες του προσφυγικού άγγιξαν τα 600 εκατομμύρια ευρώ. 

Επίσης δεν θα εξαιρούνται δαπάνες για μισθούς και αποδοχές μονίμων δημοσίων υπαλλήλων.

Επισημαίνεται επίσης ότι για να εξαιρεθεί η δαπάνη θα πρέπει να είναι καλά τεκμηριωμένη με εκ των υστέρων μελέτη, ενώ θα εξαιρείται και όποια καθυστέρηση στην καταβολή επιδοτήσεων της ΕΕ που συνδέονται με το προσφυγικό.

Ποιες ΔΕΚΟ μεταφέρονται στο νέο Υπερταμείο

Στο νέο Υπερταμείο θα μεταφερθεί τον Σεπτέμβριο η συμμετοχή του Δημοσίου σε άλλες οκτώ κρατικές εταιρείες και συγκεκριμένα στις ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ΕΑΒ, σύμφωνα με το τεχνικό μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψε η κυβέρνηση με τους δανειστές.

Όπως είναι γνωστό, στο νόμο για την εφαρμογή του μνημονίου προβλέπεται πως θα μεταφερθούν στο υπερταμείο οι έξι πρώτες κρατικές εταιρείες και συγκεκριμένα οι ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ. 

Στη συμφωνία με τους δανειστές προβλέπεται, επίσης, πως μέχρι τον Δεκέμβριο θα έχει διαμορφωθεί η λίστα ώστε να μεταφερθούν στο υπερταμείο όλες οι κρατικές εταιρείες. 


Από το κείμενο του τεχνικού μνημονίου προκύπτει ακόμη πως στο υπερταμείο θα μεταφερθεί και το ποσοστό που θα κατέχει το δημόσιο στον ΑΔΜΗΕ, όταν ολοκληρωθεί η συμφωνία «αποκοπής» από τη ΔΕΗ και εισόδου στρατηγικού επενδυτή με ποσοστό 20%-24%. 

Προκύπτει, επίσης, πως ειδικά για την ΕΑΒ, η κυβέρνηση και οι θεσμοί θα συναποφασίσουν αν έχει εμπορική δραστηριότητα, ή καλύπτει καθαρά αμυντικούς σκοπούς της χώρας. Αν υπερισχύσει η άποψη πως καλύπτει αμυντικούς σκοπούς, τότε δεν θα μεταφερθεί στο υπερταμείο. 

Τέλος, η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει με τους θεσμούς να εξεταστεί η μεταφορά στο υπερταμείο και της ΕΚΧΑ, της εταιρείας που διαχειρίζεται τη σύνταξη του Εθνικού Κτηματολογίου και εισπράττει τα σχετικά τέλη.

Ειδικοί όροι στην αποπληρωμή οφειλών

Στο τεχνικό μνημόνιο, ορίζεται επίσης ο νέος πολύ πιο αυστηρός μηχανισμός αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς ιδιώτες (5,5 δισ. ευρώ σήμερα). Υπάρχει ρήτρα που προβλέπει ότι δεν θα υπάρχει νέα καταβολή δόσης για την αποπληρωμή οφειλών αν δεν έχει εκκαθαριστεί προηγουμένως το 80% των οφειλών για τις οποίες έχουν ήδη διατεθεί τα ποσά από τους θεσμούς.

Σημειώνεται ότι η τελευταία δόση προβλέπει 1,8 δισ. ευρώ που θα διανεμηθεί με ρυθμό 500-800 εκατ. ευρώ τον μήνα, ενώ το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχει ήδη εκδώσει εγκύκλιο προς τους αρμόδιους φορείς.

Στο TMU oρίζονται επίσης συγκεκριμένες υποχρεώσεις παροχής πληροφοριών από το υπουργείο Οικονομικών για το ρυθμό καταβολής των επιστροφών φόρου (οι εκκρεμείς βεβαιωμένες ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ).

Συμφωνήθηκαν επίσης μία σειρά από δείκτες απόδοσης για τη συλλογή εσόδων και την διενέργεια εκτεταμένων φορολογικών ελέγχων στη βάση όσων αποφασίστηκαν στο Συμπληρωματικό Μνημόνιο. 

Ακόμη τίθενται αναλυτικοί κανόνες και όροι για τους ελέγχους αλλά και για τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων.

Επιπλέον το TMU περιέχει τους όρους για την επανεκτίμηση των αντικειμενικών αξιών έως το τέλος Ιουνίου του 2017, αλλά και για την παρακολούθηση της πορείας των μη εξυπηρετούμενων δανείων με βάση συγκεκριμένους ποιοτικούς όρους. Περιγράφει επίσης τη νομοθετική αλλαγή για την εξωδικαστική διαχείριση των επιχειρηματικών δανείων.



0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου