Του Σπύρου Δημητρέλη
Με τον πιο εμφατικό τρόπο έγινε χθες γνωστό ότι στη φορολογική καταιγίδα που έρχεται στο πλαίσιο της «συμφωνίας» με τους θεσμούς, περιλαμβάνεται και η φορολόγηση του αυτοκινήτου. Ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών κ Γιάνης Βαρουφάκης που ρωτήθηκε ευθέως αν στόχος των αλλαγών στη φορολογία του αυτοκινήτου είναι να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα είπε ένα ξεκάθαρο «ναι».
Δυο σημαντικά πεδία στα οποία η καταιγίδα αναμένεται να χτυπήσει τα αυτοκίνητα είναι τα τέλη κυκλοφορίας και τα καύσιμα κίνησης. Για το πρώτο πεδίο ο Γιάνης Βαρουφάκης είπε ότι στο τραπέζι θα πέσει ακόμη και η απαλλαγή που υπάρχει σήμερα για τα αυτοκίνητα τα οποία εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους. Να σημειωθεί ότι για τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από την 1η Νοεμβρίου 2010 τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βασικό κριτήριο τους εκπεμπόμενους ρύπους, ενώ για τα οχήματα που εκπέμπουν έως 99 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα προβλέπεται απαλλαγή από τα τέλη.
Συνολικά το σύστημα των τελών κυκλοφορίας αναμένεται να αλλάξει αυξάνοντας συνολικά το φορολογικό βάρος για τα οχήματα. Μαζί με τους ρύπους θα αποτελέσει κριτήριο για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας και η σημερινή εμπορική του αξία. Η διαφορά μεταξύ των τελών που βαρύνουν τα οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2010 και των παλαιότερων οχημάτων είναι σήμερα πολύ μεγάλη (ακόμη και πενταπλάσια τέλη βαρύνουν τα παλαιότερα οχήματα) και η απόσταση αυτή θεωρείται δεδομένο ότι θα κλείσει με αύξηση των τελών για τα νεότερα οχήματα.
Στην πράξη αναμένονται αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας για το μεγαλύτερο αριθμό των οχημάτων.
Σήμερα εισπράττονται από τα τέλη κυκλοφορίας περίπου 1,1 δις ευρώ ετησίως και το ποσό αυτό σχεδιάζεται να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ προκειμένου να κλείσουν οι τρύπες του προϋπολογισμού και να εκπληρωθούν –μαζί με τα υπόλοιπα φορολογικά μέτρα της «συμφωνίας- οι δημοσιονομικοί στόχοι που θα συμφωνηθούν με τους εταίρους.
Καύσιμα κίνησης
Ο υπουργός άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο για αλλαγές και στη φορολογία των καυσίμων κίνησης. Δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης στο πλαίσιο του σπασίματος της εξίσωσης του φόρου μεταξύ τους πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης. Υπενθυμίζεται ότι όταν τον Οκτώβριο του 2013 εξισώθηκε ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης επήλθε μείωση του φόρου στο δεύτερο προκειμένου η εξίσωση να γίνει σε χαμηλότερο επίπεδο και να συγκρατηθεί η αύξηση στην τελική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης. Τότε η λιανική τιμή του πετρελαίου κίνησης μειώθηκε κατά περίπου 10 λεπτά του ευρώ. Με το σπάσιμο της εξίσωσης αναμένεται ο φόρος να επανέλθει τουλάχιστον στο επίπεδο που βρισκόταν τον Οκτώβριο του 2013.
Ερωτηματικό είναι το τι θα γίνει με τον φόρο κατανάλωσης στην αμόλυβδη και το υγραέριο κίνησης. Στη βενζίνη ο φόρος είναι ήδη πολύ υψηλός και στην Ελλάδα η τιμή της είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη. Στο υγραέριο ο φόρος είναι σήμερα ίδιος με αυτόν του πετρελαίου κίνησης και αν η εξίσωση αυτή διατηρηθεί θα αυξηθεί η τιμή του μαζί με την αύξηση στο φόρο του πετρελαίου κίνησης.
Πηγή : capital.gr
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου