Τετάρτη 8 Ιουνίου 2016

Έρευνα: η κρυφή, φωτεινή πλευρά του θυμού στη δουλειά



Ο θυμός στη δουλειά δεν είναι πάντα προάγγελος παραίτησης, σύμφωνα με νέα έρευνα, η οποία προειδοποιεί τους εργοδότες ότι δεν θα έπρεπε να βιάζονται να βγάλουν συμπεράσματα σχετικά με τους εργαζόμενους, βασιζόμενοι στο κατά πόσο εκφράζουν θετικά ή αρνητικά συναισθήματα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα αρνητικά συναισθήματα στον χώρο εργασίας αποδεικνύουν το ενδιαφέρον των ατόμων για το επάγγελμά τους.

Ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Cambridge προχώρησε σε σχετική μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό της Academy of Management, σε μια προσπάθεια να αποκρυπτογραφήσει τον θυμό και άλλα αρνητικά συναισθήματα που μπορεί να προκύψουν στο εργασιακό περιβάλλον και να συμπεράνει σε ποιες αντιδράσεις οδηγούν τους εργαζομένους.

Οι ερευνητές υπέθεταν ότι "οι αντιδράσεις των εργαζομένων στα συναισθήματα διαμορφώνονται και εξαρτώνται από το πώς αναγνωρίζουν οι εν λόγω εργαζόμενοι τη δουλειά τους" και η μελέτη τους παρέχει στοιχεία για να υποστηρίξει την εν λόγω υπόθεση για τα αισθήματα του θυμού, της ενοχής και της περηφάνιας.

Σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα, το πρακτικό μήνυμα από τη μελέτη τους είναι ότι οι εργοδότες κάνουν λάθος, αν χαρακτηρίζουν γενικά τα συναισθήματα ως αρνητικά ή θετικά για την επιχείρησή τους, καθώς για κάθε εργαζόμενο η έκφραση ενός συναισθήματος μπορεί να σημαίνει κάτι πολύ διαφορετικό.

Υπάρχει καλή πλευρά στα αρνητικά συναισθήματα

Προκειμένου να καταλήξει στα παραπάνω συμπεράσματα, η ομάδα του Cambridge πραγματοποίησε έρευνα με αντικείμενο 135 εκπαιδευτές πιλότων μεγάλης εταιρείας σε ΗΠΑ και Ευρώπη, οι οποίοι κλήθηκαν να απαντήσουν σε μία σειρά από ερωτήματα για την εργασία τους.



Συγκεκριμένα, οι ερευνητές ρώτησαν τους εργαζόμενους αν έχουν πρόθεση να μείνουν ή να φύγουν από την εταιρεία σε ένα χρόνο, ποια είναι τα καθήκοντά τους και ο μισθός τους, αλλά και πιο συγκεκριμένα πράγματα, όπως "υπήρξε συγκεκριμένο συμβάν που σε έκανε να νιώσεις καλά στη δουλειά;" και "ένιωσες ποτέ να σε μειώνουν σαν πιλότο και αν ναι, γιατί;".

Έξι μήνες μετά το πέρας της έρευνας, η ομάδα επέστρεψε στην εταιρεία για να ελέγξει κατά πόσο οι εργαζόμενοι που είχαν δηλώσει ότι προτίθενται να παραιτηθούν, είχαν κάνει πράξη τις σκέψεις τους.

Από την έρευνά τους, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι υπάρχει αρνητική πλευρά στα θετικά συναισθήματα, αλλά και θετική πλευρά στα αρνητικά συναισθήματα, οι οποίες σχετίζονται με τον βαθμό ταύτισης των εργαζομένων με το επάγγελμά τους, αλλά πολύ περισσότερο με τον βαθμό ταύτισής τους με την εταιρεία/επιχείρηση/οργανισμό για την οποία δουλεύουν.

Η σημασία της σχέσης εργαζόμενου - οργανισμού

Γενικά, οι εργοδότες και όχι μόνο πιστεύουν ότι τα θετικά συναισθήματα οδηγούν σε εποικοδομητικά αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς και τα αρνητικά συναισθήματα σε επιβλαβή, σημειώνεται σε σχετικό δημοσίευμα στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου. Ωστόσο, η μελέτη δείχνει ότι αυτές οι γενικεύσεις είναι απλά, μύθοι.



Πράγματι, σύμφωνα με τη μελέτη, όταν η ταύτιση ενός ατόμου με τον οργανισμό στον οποίο εργάζεται είναι χαμηλή, ο θυμός για υποθέσεις της δουλειάς αυξάνει την πρόθεσή του να παραιτηθεί. Ωστόσο, όταν η ταύτιση είναι υψηλή, ο θυμός συχνά μειώνει την πρόθεση του ατόμου να παραιτηθεί, γιατί ο εργαζόμενος που ταυτίζεται με τη δουλειά του θέλει να μείνει και έχει στόχο να βελτιώσει τον οργανισμό.

Όπως διαπίστωσαν, ειδικότερα, οι ερευνητές του Cambridge, τα άτομα που ταυτίζονται πολύ με τη δουλειά τους, όταν εκφράζουν θυμό για αυτήν είναι λες και κατηγορούν τον εαυτό τους, επειδή ακριβώς η δουλειά τους είναι για εκείνους μέρος της προσωπικότητάς τους. Επομένως, τέτοιοι άνθρωποι είναι λιγότερο πιθανό να αντιδράσουν στα αρνητικά συναισθήματα φεύγοντας.

Με άλλα λόγια, ο θυμός δεν δείχνει πάντα την πρόθεση κάποιου να εγκαταλείψει την εργασία του, αλλά ενδέχεται να υποδεικνύει υψηλή ταύτιση με τη δουλειά του και θέληση να τη δει να προοδεύει. Το ίδιο ισχύει και για τα αισθήματα ενοχής και περηφάνιας -π.χ. οι εργαζόμενοι με υψηλά επίπεδα περηφάνιας, αλλά και υψηλή ταύτιση με την εταιρεία τους, είναι λιγότερο πιθανό να παραιτηθούν.

Ο λέκτορας Οργανωσιακής Συμπεριφοράς στο Cambridge και εκ των συγγραφέων της μελέτης, Jochen Menges, δήλωσε συμπερασματικά: 

“Η μελέτη δείχνει ότι οι εταιρικές πολιτικές που έχουν σχεδιαστεί για να προωθήσουν τα θετικά συναισθήματα ή να ελαχιστοποιήσουν τα αρνητικά, μπορεί στην πραγματικότητα να μην έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Από το να προσπαθούν να καταστείλουν συναισθήματα, οι εταιρείες πρέπει να επικεντρωθούν στην ενθάρρυνση της ταύτισης των εργαζομένων με τον οργανισμό”.


Πηγή : pathfinder.gr


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου