Πέμπτη 22 Μαρτίου 2018

«Η απλοποίηση του αδειοδοτικού πλαισίου και η ελεύθερη πρόσβαση σε δημόσια πληροφορία αποτελεί πάρα πολύ σημαντική προϋπόθεση για να δρομολογηθεί οποιοδήποτε αναπτυξιακό σχέδιο»



Χαιρετισμός του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην παρουσίαση αναπτυξιακής πρωτοβουλίας ΤΕΕ «ONECLICLLIS-ΜΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΥΡΙΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ»

«Η απλοποίηση του αδειοδοτικού πλαισίου και η ελεύθερη πρόσβαση σε δημόσια πληροφορία αποτελεί πάρα πολύ σημαντική προϋπόθεση για να δρομολογηθεί οποιοδήποτε αναπτυξιακό σχέδιο»

Κυρίες και κύριοι,

Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση και εύχομαι καλή επιτυχία στην ημερίδα σας.

Είχα την ευκαιρία χθες να επισκεφθώ τον Εμίρη του Κατάρ. Συζητήσαμε εκτενώς για τις σημαντικές προοπτικές που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία, καθώς και τις ευκαιρίες για σημαντικές επενδύσεις από ξένα κεφάλαια.

Όταν τον ρώτησα ποιος είναι ο σημαντικότερος ανασταλτικός παράγων ο οποίος εμποδίζει μια μεγάλη οικονομική δύναμη, όπως είναι το Κατάρ, μέσω των κρατικών του κεφαλαίων, να επενδύσει στην Ελλάδα, δεν μου ανέφερε ούτε την αξία των περιουσιακών στοιχείων, ούτε τη φορολογία, ούτε τις εισφορές στην εργασία. Αντικειμενικά εμπόδια και τα τρία.

Στάθηκε, μόνο, στα μεγάλα διοικητικά και γραφειοκρατικά εμπόδια που αφορούν στις διαδικασίες αδειοδότησης. Ίσως διότι και ο ίδιος, μέσω της οικογένειας του, έχει πικρή εμπειρία από το τι σημαίνει να προσπαθεί κανείς να επενδύσει στην πατρίδα μας.

Κατά συνέπεια, η απλοποίηση του αδειοδοτικού πλαισίου και η ελεύθερη πρόσβαση σε δημόσια πληροφορία, έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να γνωρίζει που μπορεί να χτίζει, τι μπορεί να χτίζει και υπό ποιες προϋποθέσεις μπορεί να χτίζει, αποτελεί πάρα πολύ σημαντική προϋπόθεση για να δρομολογηθεί οποιοδήποτε αναπτυξιακό σχέδιο. Και αυτό ασχέτως της διαφορετικής φιλοσοφίας που μπορεί κάποιος να έχει για την ίδια την ανάπτυξη. Μπορεί κάποιος να έχει πιο αυστηρές αντιλήψεις για το τι πρέπει να γίνεται κάπου και κάποιος άλλος πιο χαλαρές.

Σε κάθε περίπτωση, η πρόσβαση στην πληροφορία πρέπει να είναι δεδομένη, έτσι ώστε να μην έχουμε τους τραγικούς χρόνους, τους οποίους παρουσίασε ο κ. Στασινός στο διάγραμμά του, που δρουν αποτρεπτικά για οποιαδήποτε επένδυση σήμερα στην Ελλάδα, μεγάλη, μεσαία ή μικρή. Διότι οι αδειοδοτικές διαδικασίες είναι εξίσου δύσκολες, μερικές φορές πιο δύσκολες, για μικρές επενδύσεις, για την οικοδόμηση μιας απλής εξοχικής κατοικίας,  σε σχέση με μεγαλύτερες επενδύσεις όπου κανείς περιμένει κιόλας ότι θα υπάρχει ένα μεγάλο γραφειοκρατικό βάρος.

Τι πρέπει να γίνει λοιπόν; Σωστά επισημάνατε, κ. Πρόεδρε, ότι η ελληνική δημόσια διοίκηση διαθέτει αυτήν την πληροφορία. Σε μια σειρά από διαφορετικές φάσεις, πολλές από τις οποίες χρηματοδοτήθηκαν ή κατασκευάστηκαν με πόρους από την προηγούμενη Κυβέρνηση, έτσι ώστε σήμερα η πληροφορία αυτή, σε μεγάλο βαθμό -εξαιρώ το κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες, που είναι έργα τα οποία ακόμα τρέχουν- να είναι διαθέσιμη, μέσα όμως στα γνωστά σιλό της δημόσιας διοίκησης. Είναι διαθέσιμη, αλλά δεν είναι προσβάσιμη.

Η δική μου εμπειρία στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με έκανε να πιστεύω ότι πολλές φορές  όταν μιλάμε για έργα πληροφορικής δεν πρέπει κατ’ ανάγκη να σχεδιάζουμε μεγαλεπήβολα έργα από την αρχή. Αρκεί τα έργα αυτά να είναι έργα έξυπνης διασύνδεσης υφιστάμενων βάσεων, έτσι ώστε η πληροφορία να ρέει απρόσκοπτα από και προς αυτούς που έχουν  πραγματικά  τη δυνατότητα και την υποχρέωση να έχουν πρόσβαση σε αυτή.

Και ακριβώς σε αυτήν τη λογική κινείται και η πρόταση την οποία παρουσίασε σήμερα ο Γιώργος Στασινός με το επιτελείο του. Η πρόταση του Τεχνικού Επιμελητηρίου, την οποία βρίσκω προσωπικά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Διότι μπορεί ακριβώς να συγκεντρώσει αυτήν τη διαθέσιμη πληροφορία σε ένα κοινό σημείο και να δώσει τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε να έχει πρόσβαση στους βασικούς όρους δόμησης και στους ενδεχόμενους περιορισμούς που μπορεί να υπάρχουν θεωρητικά. Και αυτό θα μπορούσε να γίνει σε οποιοδήποτε οικόπεδο στην πατρίδα μας, είτε είναι μεγάλο είτε είναι μικρό.

Προφανώς, μια τέτοια πλατφόρμα, από μόνη της, δεν θα λύσει όλα τα εμπόδια. Θα είναι, όμως, μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία στην κατεύθυνση της διαφάνειας και της ελεύθερης πρόσβασης στην πληροφορία που τόσο σημαντική είναι στη σημερινή ψηφιακή εποχή. Θα είναι, επίσης, και ένα συμβολικό άλμα στο μέλλον που θα καταδείξει ότι οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάμε στη χώρα μας, δεν συνδέονται κατ’ ανάγκη με μειώσεις συντάξεων ή αυξήσεις φόρων ή άλλες δημοσιονομικού τύπου παρεμβάσεις. Αλλά είναι πραγματικές και ουσιαστικές παρεμβάσεις, που κάνουν τη ζωή των πολιτών ευκολότερη και απλούστερη. Όχι απλά ευκολότερη και απλούστερη, αλλά εν προκειμένω γλιτώνουν και χρήμα. Διότι όπως σωστά ειπώθηκε στην εισαγωγή, όταν μιλάμε για μια επένδυση, ο χρόνος είναι χρήμα.

Είτε μιλάμε για την κατασκευή μιας κατοικίας, είτε για μια μεγάλη ξενοδοχειακή επένδυση, ο επενδυτής, ο οποίος κάνει το πρόγραμμά του, πρέπει να γνωρίζει σε πόσο χρόνο θα υλοποιήσει αυτήν την επένδυση για να έχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση και να μπορεί να προβλέψει βέβαια και ποια θα είναι η απόδοση αυτής της επένδυσης. Άρα, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε και το χρονικό πλαίσιο της διαδικασίας αδειοδότησης. Είναι κάτι πολύ σημαντικό. Για να το κάνουμε αυτό, πρέπει να έχουμε την πληροφορία και πρέπει να είμαστε και στη λογική εκείνη που η διοίκηση, είτε να είναι υποχρεωμένη να τηρεί αποκλειστικές προθεσμίες, είτε να βρούμε άλλους τρόπους να παρακάμψουμε την καθυστέρηση της  όταν αυτή εκ των πραγμάτων προκύπτει.

Δεν θέλω να σχολιάσω εκτενώς αυτά τα οποία είπε ο Υπουργός διότι δεν είναι σήμερα το πεδίο για μια κομματική αντιπαράθεση. Και πιστεύω ότι σε πολλά από αυτά τα ζητήματα μπορούμε να βρούμε αυτά τα οποία μας ενώνουν και όχι αυτά τα οποία μας χωρίζουν. Να επισημάνω, κ. Υπουργέ, ότι για την ηλεκτρονική έκδοση οικοδομικής άδειας, εδώ και αρκετό καιρό -εδώ και δύο χρόνια- δεν έχουν εκδοθεί ακόμα οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις. Παρ’ ότι το έργο ήταν ουσιαστικά δρομολογημένο από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Θεωρώ θετικό το γεγονός ότι θα εκδοθούν, έστω και με καθυστέρηση, διότι είναι ένα έργο πολύ σημαντικό το οποίο κουμπώνει στο πάζλ των έργων που αναφέρθηκα πριν.

Επίσης, θέλω με την ευκαιρία αυτή, να συγχαρώ το Τεχνικό Επιμελητήριο, διότι οι αποστολές τις οποίες επιτέλεσε στο παρελθόν σε συνεργασία με τη δημόσια διοίκηση, όπως π.χ. ο νόμος περί αυθαιρέτων κατάφερε και τις επιτέλεσε με ακεραιότητα και με αποτελεσματικότητα. Και δεν πρέπει να είναι έκπληξη αυτό για μας. Διότι είναι ένας φορέας ο οποίος είναι κοντά στην αγορά. Εκφράζει στην ουσία, την ίδια την ελεύθερη οικονομία. Και κάποια στιγμή πιστεύω ότι μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις υποχρεώσεις.

Κλείνω, λοιπόν, λέγοντάς σας και πάλι συγχαρητήρια για αυτήν τη πρωτοβουλία. Και εγώ και το επιτελείο μου θα τη μελετήσουμε σε μεγαλύτερο βάθος. Και αυτό το οποίο θα ήθελα απλά να επισημάνω, είναι ότι στον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό των έργων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, είναι πολύ σημαντικό να αποφεύγουμε να κάνουμε την ίδια δουλειά δύο φορές. Αν είναι να επιλέξουμε αυτήν την πλατφόρμα για να συγκεντρώσουμε την πληροφορία  να το κάνουμε. Αν δεν πρέπει να είναι αυτή, να είναι μία άλλη. Αλλά να αποφύγουμε μια παθογένεια του συστήματος, η οποία ταλάνισε όλες τις κυβερνήσεις: τον κατακερματισμό των έργων. Στην ουσία την επανάληψη έργων με παρεμφερές αντικείμενο, χωρίς να έχουν πάντα τα προσδοκώμενα αποτελέσματα για τον πολίτη, την εθνική οικονομία αλλά και τη διαφάνεια.

Οπότε και πάλι τα συγχαρητήριά μου αγαπητέ Γιώργο για αυτήν την πρωτοβουλία και θα αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την περαιτέρω ανταπόκριση της Κυβέρνησης στην πρόταση την οποία καταθέσατε. Σας ευχαριστώ πολύ




0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου