Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2014

Η ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΕΝΟΣ ΟΡΟΘΕΤΙΚΟΥ ΣΤΟ «ΕΘΝΟΣ» «Nιώθουμε τον ρατσισμό στο πετσί μας»

«Μπορεί από πρόνοια και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη να μην πηγαίνουμε άσχημα, αλλά σε όλο το υπόλοιπο πάσχουμε», λέει ο Αντώνης (αριστερά στη φωτογραφία) στον συντάκτη του «Εθνους» Γιάννη Φώσκολο

«Δεν έχουμε μάθει ως κοινωνία να ζούμε με τον HIV. Μπορεί από πρόνοια και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη να μην πηγαίνουμε άσχημα, αλλά σε όλο το υπόλοιπο πάσχουμε».
Ο 35χρονος Αντώνης Π. διαγνώστηκε πριν από τέσσερα χρόνια ως φορέας του HIV. Πόσο δύσκολο είναι να ζει ως οροθετικός στην Ελλάδα;
«Τα φάρμακα και οι εξετάσεις μας είναι δωρεάν και κάποιοι δικαιούνται υψηλό προνοιακό επίδομα. Στην Αθήνα έχουμε αρκετές μονάδες λοιμώξεων». Κάπου εδώ σταματούν τα καλά νέα. «Δεδομένου ότι η οροθετικότητά μου είναι γνωστή σε συγκεκριμένο κύκλο, έχω βιώσει μόνο λεκτικές επιθέσεις. Είμαι όμως κοντά σε ανθρώπους που έχουν βρεθεί σε πολύ ζόρικες θέσεις κι έχουν νιώσει τον ρατσισμό στο πετσί τους.
Για παράδειγμα, στο νοσοκομείο όπου παρακολουθούμαι χωρίς πρόβλημα, άλλος οροθετικός πήγε να εξεταστεί σε άλλη κλινική και γιατροί τον έσπρωξαν έξω από το ιατρείο φωνάζοντας φύγε, θα μας κολλήσεις... Γνωρίζω ανθρώπους που απολύθηκαν επειδή γνωστοποιήθηκε πως είναι οροθετικοί. Τέτοια υπόθεση έφτασε στον Αρειο Πάγο, που δικαιολόγησε την απόλυση... Για όσους ζουν στην επαρχία τα πράγματα είναι ακόμη πιο ζόρικα. Για όλη τη Βόρεια Ελλάδα υπάρχουν μόνο δύο μονάδες λοιμώξεων, στη Θεσσαλονίκη και την Ξάνθη. Πολλοί νησιώτες πρέπει να κάνουν ταξίδια αρκετές φορές τον χρόνο για να εξεταστούν και να πάρουν φάρμακα».
Η ζωή του άλλαξε
Μιλώντας στο «Εθνος» με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά του AIDS λέει πως από τότε που διαγνώστηκε η ζωή του άλλαξε. «Απέρριψα οικογενειακές, φιλικές και άλλες σχέσεις που μου ήταν περιττές, συμβατικές ή υποχρεωτικές». Ζορίστηκε όταν έμεινε όχι απλώς αυτόνομος, αλλά και μόνος, ιδιαίτερα όταν έχασε μια σχέση στην οποία είχε επενδύσει.
«Αναρωτιόμουν μήπως είμαι απόλυτος, οργισμένος, μήπως ήθελα να εκδικηθώ τους πάντες. Ο HIV με έκανε να διώξω από κοντά μου ανθρώπους». Ζήτησε βοήθεια από ψυχολόγο. «Μου έδωσε να καταλάβω πως όταν αποφασίζουμε να κάνουμε κάτι καλό για τον εαυτό μας, αυτό δεν θα αρέσει απαραίτητα στους άλλους. Πια κοιμάμαι καλύτερα τα βράδια».
Είναι κρυωμένος σχεδόν όλο τον χειμώνα. «Είχα ευαισθησία σε μύτη, λαιμό και αυτιά. Ο HIV βρίσκει πάτημα και με ταλαιπωρεί με φαρυγγίτιδες και ωτίτιδες. Δεν αρκεί να πιω τσάι και να ξεκουραστώ για να γίνω καλά. Πρέπει να πάρω αντιβίωση». Εχει εμφανίσει έρπητα ζωστήρα «όπως οι υπερήλικοι και άλλοι με κατεσταλμένο ανοσοποιητικό». Παίρνει τρία χάπια κάθε 24 ώρες και πρέπει να προσέχει να τα παίρνει στην ώρα τους. «Θα μπορούσα να επιλέξω αγωγή με ένα χάπι, αλλά μου είπαν πως είχε υψηλή πιθανότητα για στομαχικές και νευρολογικές παρενέργειες τις πρώτες εβδομάδες».
Ο ιός, λέει, τον έμαθε να αναζητεί την ουσία. Κάθε μέρα του να έχει κάποιο όφελος και να είναι ευγνώμων γι' αυτό. «Παρότι δεν θα πεθάνω. Αλλά αιωρείται δυστυχώς ακόμη μια παλιά υποψία από τον μπαμπούλα του AIDS και σε κάνει να αναθεωρείς τη ζωή. Δεν έχω AIDS», σπεύδει να πει, «είμαι φορέας του ιού HIV. Ο κόσμος δυστυχώς ακόμη ταυτίζει αυτά τα δύο. Το AIDS είναι μια ομάδα λοιμώξεων που μπορεί να προκύψει από τον ιό αν τον αφήσεις χωρίς θεραπεία. Τα φάρμακα είναι πια τόσο καλά που δεν πεθαίνεις. Το στάδιο του AIDS είναι σχεδόν ανύπαρκτο. Γι' αυτό πρέπει να εξαφανίσουμε και τη λέξη από τον λόγο μας. Πρέπει να φύγει από τη μέση επειδή κουβαλά τον μπαμπούλα».
Εξομολόγηση
Γιατί να το πω στη μάνα μου;
Είναι o HIV νόσος των ομοφυλόφιλων; «Είναι λάθος να θεωρούνται οι ομοφυλόφιλοι ομάδα υψηλού κινδύνου. Από εκεί ξεκινούν τα στερεότυπα, ο ρατσισμός και οι επιθέσεις. Κατηγοριοποιείται μια ομάδα ανθρώπων ως επιπόλαιη και εγκληματική. Ενώ δεν είναι καθόλου έτσι», απαντά ο Αντώνης Π. ο οποίος είναι εθελοντής, μέλος κι εργαζόμενος στον Σύλλογο Οροθετικών Ελλάδος «Θετική Φωνή».
Ο ίδιος έχει κάνει μια σχέση με κάποιον μη οροθετικό ο οποίος γνώριζε εξαρχής την κατάσταση. «Δεν είναι απίθανο. Γνωρίζω ζευγάρια που ο ένας είναι οροθετικός και ο άλλος όχι. Και μπορεί να είναι μαζί για πολλά χρόνια. Συμβαίνει στους φίλους, στους γνωστούς, στους συναδέλφους μας. Δεν είναι εξωγήινο φρούτο. Οταν κάνεις ασφαλές σεξ και ο οροθετικός λαμβάνει πετυχημένη αντιρετροϊκή αγωγή δεν υπάρχει πρόβλημα».
Χώρισαν, όπως λέει ο Αντώνης, για λόγους άσχετους με τον ιό. Εκτοτε δεν έχει κάνει σχέση. «Θα ήταν υποκριτικό να πω ότι δεν παίζει ρόλο ο HIV. Αλλά δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Εχω δει ανθρώπους που είναι πολύ πιο απελπισμένοι από μένα».
Οι φίλοι έμειναν
Αποκάλυψε την οροθετικότητά του αμέσως στους πιο κοντινούς του φίλους και δεν τους έχασε. Αυτός, ωστόσο, απέκτησε μια ανελαστικότητα ως προς το τι μπορεί να ανεχθεί από τους άλλους. «Θεωρώ πως υπάρχει ένας ευρύς κύκλος ανθρώπων που το γνωρίζουν, στους οποίους δεν συμπεριλαμβάνεται η οικογένειά μου». Ο πατέρας του πέθανε μία μέρα αφού διαγνώστηκε χωρίς να το μάθει ποτέ. «Σκέφτομαι τη μητέρα μου. Γιατί να της πω κάτι που εμένα δεν θα μου προσφέρει τίποτα και θα κάνει τη δική της ζωή πιο δύσκολη; Ζει στην επαρχία κι έτσι είναι πιο εύκολο».

Γιάννης Φώσκολος
Φωτογραφία Γρηγόρης Χρυσοχοΐδης


Πηγή : ethnos.gr


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου