Δευτέρα 7 Μαρτίου 2016

Νέος διαγωνισμός για τα Airbus της παλιάς Ολυμπιακής



Tο ΤΑΙΠΕΔ προσκαλεί υποψήφιους επενδυτές

Την επανεκκίνηση της διαδικασίας πώλησης των δύο «ορφανών» Airbus A340-300 της κρατικής Ολυμπιακής Αεροπορίας αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), τρία χρόνια μετά την ακύρωση της πώλησής τους στην αμερικανική Apollo Aviation από το Ελεγκτικό Συνέδριο και έξι χρόνια μετά την πρώτη απόπειρα του υπουργείου Οικονομικών να τα πουλήσει μέσα από διεθνή διαγωνισμό. 

Πρόκειται για τα τετρακινητήρια Airbus A340-300 με αριθμούς κατασκευαστή (MSN) 280 και 292, τα οποία είχαν αγοραστεί το 1999 από την παλιά Ολυμπιακή Αεροπορία με χρηματοδοτική μίσθωση. 

Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, ο δημόσιος διεθνής διαγωνισμός θα διεξαχθεί σε μία φάση, υπό την προϋπόθεση να μεταβιβαστούν οι τίτλοι ιδιοκτησίας στο ΤΑΙΠΕΔ από το Ελληνικό Δημόσιο μέχρι και την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Και αυτό διότι οι τίτλοι ανήκουν ακόμη στην κυπριακή εταιρία ειδικού σκοπού Ottinger Enterprises Limited, η οποία είχε συσταθεί για τους σκοπούς της χρηματοδοτικής μίσθωσης, λόγω της υποθήκης που είχαν εγγράψει οι δανειστές της παλαιάς Ολυμπιακής Αεροπορίας.

Τα αεροσκάφη θα πωληθούν σε κατάσταση «as is -where is», ύστερα από έλεγχο τον οποίο μπορούν να κάνουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές σε συνεργασία με τους συμβούλους του Έργου, αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ

«Η έγκαιρη ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιοποίησης των δύο αεροσκαφών καθίσταται επιτακτική, δεδομένου του υψηλού κόστους συντήρησης (CAMO) και στάθμευσης των εν λόγω αεροσκαφών ενόψει και της συνεχιζόμενης απαξίωσης τους λόγω παλαίωσης» αναφέρει το Ταμείο.

Το «κουβάρι» των δύο αεροσκαφών άρχισε να μπλέκει το 2005, όταν το δημόσιο υπεισήλθε στις συμβάσεις δανεισμού και όλες τις συμπληρωματικές συμβάσεις υποκαθιστώντας την Ολυμπιακή Αεροπορία. 

Μάλιστα, μολονότι οι υποχρεώσεις από τη χρηματοδοτική μίσθωση αποπληρώθηκαν το 2011 επί υπουργίας του κ. Γιάννη Ραγκούση, οι τίτλοι ιδιοκτησίας των δυο αεροσκαφών παραμένουν ακόμη στην κυριότητα της Ottinger.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο τέλος του 2011, η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων επικύρωσε την πώληση των τεσσάρων Αirbus στην αμερικανική Apollo Aviation με τίμημα 40 εκατ. δολάρια και με συμβατική ημερομηνία παράδοσης τον Φεβρουάριο του 2012. Τελικώς, η σύμβαση πώλησης υπεγράφη από τον τότε υπουργό Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα τον Ιούλιο του 2012.

Σύμφωνα με τη σύμβαση, οι Αμερικανοί είχαν το δικαίωμα να αποδεχθούν το κάθε αεροσκάφος ξεχωριστά έπειτα από διενέργεια τεχνικού ελέγχου. Τα πρώτα δύο αεροσκάφη παρελήφθησαν το φθινόπωρο του 2012 και το τίμημα κατεβλήθη. 

Στο μεταξύ, η εμπλοκή της υπόθεσης έγινε ακόμη μεγαλύτερη το 2013, όταν η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων μεταβίβασε στο ΤΑΙΠΕΔ τα εμπράγματα και ενοχικά δικαιώματα του δημοσίου επί των τεσσάρων αεροσκαφών, χωρίς στην ουσία να τα κατέχει για δύο από αυτά, καθώς ακόμη και σήμερα αυτά ανήκουν στην κυπριακή εταιρία. 

Οι Αμερικανοί της Apollo εντόπισαν προβλήματα στους κινητήρες της πρώτης παρτίδας και ζήτησαν μείωση του τιμήματος, το οποίο ύστερα από μήνες διαπραγματεύσεων ορίστηκε σε 9 εκατ. δολάρια ανά αεροσκάφος. Η τροποποιητική σύμβαση υπεβλήθη στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο το φθινόπωρο του 2013 την απέρριψε, με αποτέλεσμα η Apollo να καταγγείλει τη σύμβαση και να αποχωρήσει. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέθεσε αίτηση ανάκλησης της απόφασης και δικαιώθηκε, όμως ήταν αργά.

Τον Ιανουάριο του 2014 το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην προετοιμασία για την πώληση των δύο αεροσκαφών με νέο διεθνή διαγωνισμό, ενώ μετά την ολοκλήρωση του νομικού και τεχνικού ελέγχου των δύο αεροσκαφών από τους τεχνικούς (ICF SH&E) και νομικούς (Norton Rose Fulbright) συμβούλους, το διοικητικό του συμβούλιο ενέκρινε τα τεύχη του διαγωνισμού τον Ιούνιο του 2014 και αποφάσισε την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, ευθύς μετά την μεταφορά των τίτλων ιδιοκτησίας από το δημόσιο στο Ταμείο.

Έκτοτε, η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας εκκρεμούσε, δεδομένου ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η αναγκαία προϋπόθεση της μεταβίβασης των τίτλων κυριότητας των δύο αεροσκαφών από το δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ ή της βεβαίας προς τους επενδυτές υπόσχεσης (comfort letter) μεταβίβασης της κυριότητας των αεροσκαφών από το κράτος στο ΤΑΙΠΕΔ.

Μάλιστα, είναι ενδεικτικό της ελαφρότητας με την οποία χειρίζεται το θέμα το υπουργείο Οικονομικών το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ δημόσια παραδέχεται ότι έχει ζητήσει επανειλημμένα με επιστολές και e-mail από το εποπτεύον υπουργείο του «την ολοκλήρωση των απαραίτητων ενεργειών για την εκπλήρωση της ανωτέρω αναγκαίας προϋπόθεσης, παραμένοντας σε επικοινωνία με αυτό για την παροχή οποιασδήποτε ενημέρωσης ή βοήθειας».





Χεκίμογλου Αχιλλέας
BHMA


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου