Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2023

Τροπολογία προστασίας της δημοκρατίας από εγκληματικές οργανώσεις

 



Σημεία από την ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή στη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Μέριμνα υπέρ του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εξορθολογισμός της νομοθεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, οργάνωση της Εθνοφυλακής και άλλες διατάξεις»:


Την κατεύθυνση της βελτίωσης της ποιότητας της δημοκρατίας μας αλλά και της προστασίας της δημοκρατίας μας από αυτούς οι οποίοι είναι ταγμένοι να την υπονομεύουν, υπηρετεί και η διάταξη η οποία έχει ήδη κατατεθεί προς ψήφιση: η τροπολογία της προστασίας της δημοκρατίας από εγκληματικές οργανώσεις και από πρόσωπα που εμφανίζονται έχοντας τον μανδύα πολιτικών κομμάτων. Πρόκειται για κάτι το οποίο με διαφορετικούς τρόπους ισχύει σε αρκετά ευρωπαϊκά κράτη, αποβλέποντας -και επιμένω σε αυτό- όχι στον αποκλεισμό των ιδεών, αλλά τελικά στην περιφρούρηση της ίδιας της δημοκρατικής συνταγματικής τάξης.


Πράγματι, το Σύνταγμά μας -και σωστά- δεν επιτρέπει τον εξοβελισμό καμίας άποψης. Ούτε και την απαγόρευση κομμάτων. Άλλα Συντάγματα, όπως το γερμανικό ή το αυστριακό, είναι πολύ πιο αυστηρά ως προς τις δυνατότητες που δίνει το Σύνταγμα στα δικαστήρια να απαγορεύουν κόμματα από το να συμμετέχουν στις εκλογές.

Επιτάσσει, όμως, το Σύνταγμά μας την απρόσκοπτη δημοκρατική λειτουργία και τη διαφύλαξη της ίδιας της ποιότητας της δημοκρατίας μας. Και αυτήν ακριβώς τη δημοκρατική λειτουργία επιχειρεί να ενισχύσει αυτή η ρύθμιση, εμποδίζοντας συμμορίες να μεταμφιέζονται σε πολιτικούς φορείς. Να καταχρώνται τις κοινές μας ελευθερίες για να τις στερούν από άλλους και να καθιερώνουν στην πολιτική ζωή το μίσος και το αίμα.

Αυτός είναι ο λόγος που η κυβέρνηση κατέθεσε εγκαίρως τις απόψεις της στα κόμματα. Θέλω να θυμίσω στην εθνική αντιπροσωπεία ότι αυτή η συζήτηση από πλευράς κυβέρνησης έχει ξεκινήσει εδώ και τουλάχιστον τρεις μήνες. Έχει υπάρξει ένας διάλογος με τα κόμματα, με σκοπό πάντα να εξασφαλίσουμε τη μέγιστη δυνατή διακομματική συναίνεση.

Με τη νέα, λοιπόν, αυτή ρύθμιση, όπως έχει ήδη συζητηθεί εκτενώς στον δημόσιο διάλογο, για να συμμετέχει στις εκλογές ένας συνδυασμός θα πρέπει να συγκεντρώνει τρεις προϋποθέσεις:


Πρώτον, το κόμμα να έχει ιδρυθεί νόμιμα.

Δεύτερον, τα μέλη του επιτελείου, οι επικεφαλής των οργάνων, αλλά -προσοχή, εδώ έγκειται η ουσία της διάταξης- και οι πραγματικοί ηγέτες του να μην έχουν καταδικαστεί για σοβαρά αδικήματα κατά της πολιτείας.

Και τρίτον, η οργάνωση και η δράση της συγκεκριμένης παράταξης, του συγκεκριμένου κόμματος, να εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.

Αρμόδια, μόνη αρμόδια, δεν θα μπορούσε να είναι άλλη, να διαπιστώσει αν συντρέχουν αυτές οι προϋποθέσεις είναι η Δικαιοσύνη. Ειδικότερα το Α’ Τμήμα του Αρείου Πάγου που, άλλωστε, ανέκαθεν έχει από το Σύνταγμα την ευθύνη για την ανακήρυξη των συνδυασμών.


Οι δικαστές, χωρίς να μπουν στη διαδικασία να αξιολογούν ιδέες ή διακηρύξεις, εξετάζουν ένα και μόνο στοιχείο: αν υπάρχουν πράξεις με ιδιαίτερη ποινική απαξία.

Ουσιαστικά η διάταξη την οποία προτείνουμε έρχεται σε συνέχεια, στηρίζεται πάνω σε άλλη διάταξη η οποία είχε ψηφιστεί το 2021. Μάλιστα τότε, με τις ψήφους της αξιωματικής αντιπολίτευσης, είχε αποκλειστεί από την κορυφαία δημοκρατική διαδικασία η συμμετοχή φορέων που έχουν στην κορυφή τους πρόσωπα καταδικασθέντα για εγκλήματα. Τώρα καλύπτεται και η περίπτωση η ηγεσία αυτή να είναι ουσιαστικά εικονική, να αποτελείται δηλαδή από κάποιο κομματικό ανδρείκελο, όταν ουσιαστικά τα νήματα θα κινούν άλλοι, με βεβαρημένο ποινικό μητρώο.

Δεν απαγορεύεται, άλλωστε, να είναι υποψήφιος βουλευτής κάθε πολίτης ο οποίος δεν στερήθηκε τα πολιτικά του δικαιώματα, ο οποίος εξέτισε την ποινή του ή είναι ακόμα καταδικασμένος. Αρκεί όμως να μην είναι ο αληθινός ηγέτης κόμματος. Αλλιώς η δημοκρατία θα βρισκόταν μπροστά σε ένα εφιαλτικό παράδοξο: να προσφέρει σε έναν εγκληματία τις δυνατότητες για να συνεχίσει να παρανομεί μέσω ενός αχυρανθρώπου και επιπλέον να τον χρηματοδοτεί με δημόσιο χρήμα.

Αυτή η διάταξη συμμορφώνεται πλήρως με τις επιταγές του καταστατικού μας χάρτη αλλά και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Όπως και με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, που θέλω να σας θυμίσω ότι το 2015 απεφάνθη ότι είναι συνταγματική η διακοπή της χρηματοδότησης ενός κόμματος όταν η δράση του είναι αντίθετη στην ίδια τη λειτουργία του πολιτεύματος. Κρίνοντας, δηλαδή, όπως το ίδιο το Σύνταγμα ορίζει, ότι πρώτη υποχρέωση των κομμάτων είναι ο ίδιος ο σεβασμός στον κανόνα της δημοκρατίας.

Η ψήφιση, λοιπόν, αυτής της διάταξης θεωρώ πως συνιστά δημοκρατικό καθήκον κάθε πτέρυγας της εθνικής αντιπροσωπείας, για πολλούς λόγους από τους οποίους συγκρατώ έναν: η καθολική αποδοχή αυτής της διάταξης θα έστελνε ένα ηχηρό μήνυμα σε όλους τους πολίτες ότι σε τέτοια θέματα δεν χωρούν κομματικές διαφορές.


 



0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου