Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2016

Οι έξυπνοι άνθρωποι κάνουν ερωτήσεις, έτσι δεν είναι;



Όταν φτάνει η ώρα των ερωτήσεων, επικρατεί μία αμηχανία καθώς πολλοί αισθάνονται άβολα, σκεπτόμενοι πως μάλλον θα φανούν ανόητοι ή ενδεχομένως να δώσουν το μήνυμα ότι δεν καταλαβαίνουν, αν εκφράσουν μία απορία. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ειδικούς, αυτοί που ρωτάνε και ζητάνε περισσότερες πληροφορίες, είναι πιθανό να είναι εξυπνότεροι. Φτάνει να κάνουν τις σωστές ερωτήσεις.

Σύμφωνα με τη Heidi Grant Halvorson, βοηθό διευθύντρια του Κέντρου της Επιστήμης Κινήτρων του Columbia Business School οι άνθρωποι που κάνουν ερωτήσεις κρίνονται ως πιο έξυπνοι και πιο διαθέσιμοι να ασχοληθούν με αυτό που έχουν κληθεί να βγάλουν εις πέρας.

Όπως σημειώνεται στο Fast Company, η Halvorson λέει: “Μπορεί να είναι ενοχλητικό να παραδεχτούμε ότι δεν καταλάβαμε κάτι που είπε κάποιος. Μπορεί να φοβόμαστε ότι [οι ερωτήσεις] θα μας κάνουν να φαινόμαστε ανεπαρκείς, αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια. Η έρευνα έδειξε ότι όσοι είναι φιλοπερίεργοι, κρίνονται γενικά ως πιο έξυπνοι και ως άνθρωποι που ασχολούνται”.



Η Dian Griesel, συγγραφέας του βιβλίου “FUNDaMentals: The Corporate Guide to Cultivating Mindshare”, προσθέτει ότι είναι καλό, έως και επιβάλλεται, να κάνουμε ερωτήσεις, ειδικά όταν οι πράξεις μας ή η θέση μας επηρεάζουν την ασφάλεια, τα οικονομικά ή την υγεία κάποιου. 

Το κλειδί είναι να αντιμετωπίζουμε τις ερωτήσεις ως εργαλεία που μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της απόδοσής μας, λέει ο Jon Acuff, συγγραφέας του βιβλίου “Do Over: Rescue Monday, Reinvent Your Work, and Never Get Stuck”, ο οποίος προτείνει ότι αυτό που θα ήταν καλό να ελέγχουμε στις ερωτήσεις μας, είναι αν μπορούν να μας προσφέρουν κάτι καινούριο.

Καλές ερωτήσεις Vs κακές ερωτήσεις

Ποιες είναι όμως αυτές οι ερωτήσεις που μπορούν να βοηθήσουν στην εργασία, στην εκμαίευση μιας νέας πληροφορίας, και στην προώθηση ιδεών και παραγωγικότητας; Σύμφωνα με τους ειδικούς και ειδικότερα, σύμφωνα με τη Marillee Adamas, πρόεδρο και ιδρύτρια του Inquiry Institute, υπάρχουν οι ερωτήσεις που στόχο έχουν να κρίνουν και εκείνες που στόχο έχουν να μάθουν.

Οι ερωτήσεις αυτού που θέλει να μάθει είναι ανοιχτόμυαλες, περίεργες και δημιουργικές. Προωθούν την πρόοδο και τις δυνατότητες, και συνήθως οδηγούν σε ανακαλύψεις, στην κατανόηση και στις λύσεις. Αυτές οι ερωτήσεις θα μπορούσαν να είναι:


  1. Ποιοι είναι οι στόχοι μου;
  2. Για ποια πράγματα είμαι εγώ ο υπεύθυνος;
  3. Πώς μπορώ να βοηθήσω;
  4. Τι επιθυμούν οι πελάτες μας;

Στην αντίπερα όχθη βρίσκονται οι ερωτήσεις που στόχο έχουν περισσότερο να κρίνουν, και επικεντρώνονται σε πληροφορίες που δεν προωθούν τη δημιουργικότητα και την παραγωγικότητα. Σύμφωνα με την Adams τονίζουν τα προβλήματα αντί των λύσεων και συχνά οδηγούν σε αμυντικές αντιδράσεις, αρνητικότητα και αδράνεια. Αυτές οι ερωτήσεις θα μπορούσαν να είναι:


  1. Ποιος φταίει;
  2. Γιατί δεν κερδίζουμε;

Είναι φυσιολογικό κάθε άτομο να κάνει ερωτήσεις και από τις δύο παραπάνω κατηγορίες, αλλά αν κάνει ερωτήσεις μόνο από τη σκοπιά του "κριτή", τότε τα πράγματα δεν προβλέπεται να πάνε καλά.

Η μέθοδος των ερωτήσεων

Σύμφωνα με τον Hal Gregersen, διευθυντή του Κέντρου Ηγεσίας του MIT, η διοργάνωση ενός meeting αποκλειστικά για ερωτήσεις συνήθως κάνει καλό στις εταιρείες. Προτείνει την “εκμετάλλευση” ερωτήσεων οι οποίες μπορούν να φανούν ιδιαίτερα ωφέλιμες στην επίλυση των προβλημάτων.

“Όταν οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για το θέμα, όταν έχουν σκεφτεί πολύ για το θέμα, αλλά είναι κολλημένοι, αυτό είναι το σημείο στο οποίο είναι ιδανικό να κάνουν ένα βήμα πίσω και να πουν: 'Εντάξει, ώρα για ερωτήσεις'”.



Ο Gregersen προτείνει πως η ομάδα είναι καλό να δημιουργεί τουλάχιστον 50 ερωτήσεις σχετικά με το πρόβλημα. Από την εμπειρία του λέει πως η ομάδα περίπου στις 25 ερωτήσεις θα σταματήσει.

“Το έχω παρακολουθήσει εκατό φορές σε όλον τον κόσμο. Οι άνθρωποι λένε: 'Δεν έχω άλλες ερωτήσεις, είμαι κολλημένος', συνεχίστε γιατί αυτά που περνούν από μπροστά μας, μπορεί μερικές φορές να μας δώσουν μερικές από τις μεγαλύτερες ερωτήσεις”, καταλήγει.

Μήπως, λοιπόν, οι απαντήσεις μας βρίσκονται στις ερωτήσεις μας;


Πηγή : pathfinder.gr


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου