Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016

Κάμερες στο τιμόνι: πότε είναι πιο πιθανό να τρακάρουμε;



Ο "φόρος αίματος" που πληρώνουν τα κράτη σε όλο τον πλανήτη, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα, εξαιτίας τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, συνεχίζει να είναι υπερβολικά υψηλός. Μία νέα, εκτενής μελέτη -η μεγαλύτερη του είδους της- επιχείρησε να εντοπίσει πότε οι οδηγοί έχουν περισσότερες πιθανότητες να τρακάρουν, προκειμένου να βοηθήσει στην οικοδόμηση πιο υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς.

Σύμφωνα με τη μελέτη, πέραν των καλά γνωστών παραγόντων που αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχήματος στον δρόμο, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η πληκτρολόγηση στο κινητό, υπάρχει ένας ακόμα πολύ σημαντικός παράγοντας κινδύνου, ο οποίος ενδέχεται να μη λαμβάνει τη δέουσα προσοχή: οι συναισθηματικοί οδηγοί (emotional drivers).

Ειδικότερα, οι Αμερικανοί ερευνητές πίσω από τη μελέτη σημειώνουν ότι οι οδηγοί που πιάνουν το τιμόνι σε συνθήκες συναισθηματικής έντασης, έχουν σχεδόν 10 φορές περισσότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε ατύχημα στον δρόμο. Η οδήγηση αυτού του στυλ διαπιστώθηκε να είναι πιο επικίνδυνη, ακόμα και από την οδήγηση την ώρα που μιλάμε στο κινητό. 


Στα πλαίσια της έρευνας, η οποία δημοσιεύτηκε στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών (ΗΠΑ), ερευνητές από το Ινστιτούτο Μεταφορών του Πανεπιστημίου Virginia Tech, τοποθέτησαν κάμερες, μικρόφωνα και αισθητήρες στα αυτοκίνητα περισσότερων από 3500 ανθρώπων, ηλικίας 16 (ηλικία απόκτησης διπλώματος οδήγησης στις ΗΠΑ) έως 98 ετών.

Για 3 χρόνια, οι ερευνητές παρακολουθούσαν και κατέγραφαν όλες τις κινήσεις των συμμετεχόντων, προκειμένου να καταλάβουν τι ακριβώς συμβαίνει τα δευτερόλεπτα πριν και κατά τη διάρκεια ενός τροχαίου ατυχήματος. Συνολικά, σε αυτό το χρονικό διάστημα, τα αυτοκίνητα ταξίδεψαν 56327040 χιλιόμετρα και ενεπλάκησαν σε 905 σοβαρά ατυχήματα.

Όπως σημειώνεται στη μελέτη, η οποία είναι η πρώτη η οποία παρέχει μία άμεση και επικεντρωμένη στα τρακαρίσματα ανάλυση των παραγόντων που οδηγούν σε ατυχήματα στον δρόμο, τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι ο ανθρώπινος παράγοντας (κούραση, λάθη, ανικανότητα, έλλειψη προσοχής) παίζει ρόλο στο 90% των ατυχημάτων.



Πιο ειδικά, οι ερευνητές τονίζουν ότι αιτίες όπως οι μηχανικές βλάβες ή η ζημιά στα ελαστικά, ήταν εξαιρετικά σπάνιες, ενώ εντοπίστηκε ότι η οδήγηση σε καταστάσεις συναισθηματικής φόρτισης, όπως για παράδειγμα μετά από έναν τσακωμό, ήταν ένας από τους σημαντικότερους "κρυφούς" λόγους που οδηγούν σε τρακάρισμα.

Συγκεκριμένα, η έρευνα διαπίστωσε ότι:

Οι “συναισθηματικοί οδηγοί" (emotional drivers), αυτοί δηλαδή που οδηγούσαν σε καταστάσεις έντονου θυμού και λύπης ή ταραγμένοι, είχαν περίπου 9,8 φορές περισσότερες πιθανότητες να τρακάρουν σε σχέση με τους οδηγούς με σωστή συμπεριφορά και περίπου 5 φορές περισσότερες σε σχέση με τους οδηγούς που μιλούσαν στο κινητό τους.


  • Η συναισθηματική φόρτιση κατά τη διάρκεια οδήγησης είναι πιο επικίνδυνη ακόμα και από τη συζήτηση με έναν συνεπιβάτη, την ενασχόληση με το ραδιόφωνο ή το σύστημα κλιματισμού, αλλά και από την οδήγηση όταν είμαστε νυσταγμένοι.
  • Αν και δεν είναι τόσο συχνό φαινόμενο, η οδήγηση σε υπερυψωμένη συναισθηματική κατάσταση δεν είναι σπάνια, καθώς σε 1 κάθε 500 ταξίδια οι οδηγοί κρίθηκαν θυμωμένοι, λυπημένοι, ταραγμένοι ή έκλαιγαν κατά τη διάρκεια της οδήγησης
  • Η οδήγηση ενώ μιλάμε στο κινητό τηλέφωνο διπλασιάζει τις πιθανότητες ενός ατυχήματος. 
  • Η οδήγηση ενώ πληκτρολογούμε στο κινητό αυξάνει πάνω από 12 φορές τις πιθανότητες να εμπλακούμε σε ατύχημα.
  • Η λανθασμένη οδήγηση (λάθος χρήση των φρένων, στροφές χωρίς προειδοποίηση) αυξάνει επίσης σημαντικά τον κίνδυνο ατυχήματος.

Άλλα ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας ήταν ότι (προφανώς) η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που αυξάνουν τις πιθανότητες ατυχήματος, αλλά παραδόξως, ο χορός στη θέση του οδηγού και η τοποθέτηση μακιγιάζ δεν διαπιστώθηκε να αυξάνουν στατιστικά σημαντικά τον κίνδυνο.

Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η συζήτηση με ένα παιδί, κατά τη διάρκεια των ταξιδιών, παρά το γεγονός ότι μπορεί να θεωρηθεί περισπασμός, εντοπίστηκε στην πραγματικότητα, να μειώνει τις πιθανότητες ατυχήματος, ίσως επειδή οι οδηγοί που έχουν στο αυτοκίνητο έναν ανήλικο προσαρμόζουν την οδήγησή τους ανάλογα.



Πηγή : pathfinder.gr


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου