Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2023

22 ερωτήσεις – απαντήσεις για τους Δασικούς Χάρτες

 



1 Τι είναι ο δασικός χάρτης;


Ο δασικός χάρτης προσδιορίζει και οριοθετεί τις εκτάσεις δασικού ή χορτολιβαδικού χαρακτήρα, οι οποίες προστατεύονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και τις διαχωρίζει από όλες τις διαφορετικού χαρακτήρα εκτάσεις.


Σημειώνεται ότι οι δασικοί χάρτες ρυθμίζουν τον χαρακτήρα των εκτάσεων και δεν επεμβαίνουν στο ιδιοκτησιακό καθεστώς, δεν θίγουν ιδιοκτησιακά δικαιώματα, της εκάστοτε έκτασης.


Αντίθετα αποσκοπούν να οριοθετήσουν τις δασικού και χορτολιβαδικού χαρακτήρα εκτάσεις υποστηρίζοντας το χωροταξικό σχεδιασμό, ενώ παράλληλα συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος.


2 Ποιοι είναι οι κωδικοί για τις εκτάσεις και τι σημαίνουν;


Εκτάσεις μη διεπόμενες από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας

ΑΑ: Ανέκαθεν άλλης μορφής/χρήσης εκτάσεις


ΠΑ: Τελεσίδικες Πράξεις Χαρακτηρισμού Μη δασικές/Μη χορτολιβαδικές


Εκτάσεις διεπόμενες από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας

ΠΔ: Τελεσίδικες Πράξεις Χαρακτηρισμού, Δασικές


ΔΔ: Ανέκαθεν δασικές εκτάσεις


ΔΑ: Εκχερσωμένες δασικές εκτάσεις


ΑΔ: Δασωμένοι Αγροί


ΠΧ: Τελεσίδικες Πράξεις Χαρακτηρισμού, Χορτολιβαδικές


ΧΧ: Ανέκαθεν χορτολιβαδικές εκτάσεις


ΧΑ: Χορτολιβαδικές εκτάσεις στις αεροφωτογραφίες του 1945, άλλη μορφή κάλυψης στις αεροφωτογραφίες 2007-2009


ΑΝ: Εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες


3 Ποια η είναι η πρόοδος του έργου;


Έως σήμερα έχουν αναρτηθεί δασικοί χάρτες για το 95% της επικράτειας, το υπόλοιπο 5% αφορά σε περιοχές εντός ορίων οικισμών και σχεδίων πόλεων.


Έχει κυρωθεί το 90% των δασικών χαρτών. Η διαφορά οφείλεται στο ότι δεν έχει γίνει κύρωση σε εκτάσεις, που έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις και αιτήματα διόρθωσης προδήλου σφάλματος.


4 Με ποιον τρόπο αποδεικνύεται ο χαρακτήρας έκτασης -για οποιαδήποτε νόμιμη χρήση/συναλλαγή με το δημόσιο/συμβολαιογραφική πράξη- μετά τη μερική ή ολική κύρωση των δασικών χαρτών;


Μετά την κύρωση του δασικού χάρτη κάθε μεταβίβαση, σύσταση και γενικά κάθε μεταβολή των εμπραγμάτων δικαιωμάτων εκτάσεων που έχουν χαρακτηριστεί ως δάση, δασικές ή χορτολιβαδικές, πρέπει να  συνοδεύεται από σχετικό πιστοποιητικό της αρμόδιας Διεύθυνσης Δασών, με το οποίο βεβαιώνεται ο χαρακτήρας της έκτασης (ν.3889/2010, αρ. 20, παρ. 4).


Αν η έκταση δεν εμπίπτει στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας (δεν αποτελεί δασική εν γένει έκταση) αρκεί υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (A’ 75) επί του τοπογραφικού διαγράμματος, που συνοδεύει τη σχετική πράξη του συμβολαιογράφου ή, αν δεν υφίσταται υποχρέωση εκπόνησης τοπογραφικού διαγράμματος, επί αποσπάσματος του δασικού χάρτη όπου απεικονίζεται το ακίνητο στο οποίο αφορά η συμβολαιογραφική πράξη και όπου εμφαίνονται οι συντεταγμένες των κορυφών του ακινήτου, με την οποία δηλώνεται υπευθύνως από τον συντάκτη του, ότι το συγκεκριμένο ακίνητο δεν εμπίπτει στις προστατευτικές διατάξεις της δασικής νομοθεσίας (ν.3889/2010, αρ. 20, παρ. 5).


5 Τι ισχύει με τις μεταβιβάσεις – αγοραπωλησίες σε έκταση χαρακτηρισμένη ως δασική στον αναρτημένο δασικό χάρτη, που όμως η Επιτροπή Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) έκανε αποδεκτή αντίρρηση και άλλαξε το χαρακτηρισμό της σε μη δασική;


Για εκτάσεις για τις οποίες έχουν γίνει δεκτές αντιρρήσεις των ενδιαφερομένων με απόφαση ΕΠΕΑ, και έως να κυρωθεί το επίμαχο τμήμα του δασικού χάρτη, στο σχετικό συμβόλαιο προσαρτάται αντίγραφο της απόφασης αυτής με τον αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (Α.Δ.Α.) από τη «Διαύγεια» και με επισυναπτόμενο τοπογραφικό διάγραμμα εξαρτημένων συντεταγμένων Ε.Γ.Σ.Α., επί του οποίου ο συντάκτης βεβαιώνει ότι το ακίνητο είναι αυτό, ως προς το οποίο έχουν γίνει δεκτές οι υποβληθείσες αντιρρήσεις (ν.3889/2010, αρ. 20, παρ. 4).


Σε έκταση που λανθασμένα επιβαρύνεται με δασικό χαρακτήρα, για να γίνει η μεταβίβαση πρέπει πρώτα να περατωθεί η διαδικασία των αντιρρήσεων.


6 Μπορεί να εκδοθεί οικοδομική άδεια σε έκταση που είναι εν μέρει δασική και εν μέρει άλλης μορφής (ΑΑ);


Εφόσον το τμήμα του γεωτεμαχίου, με χαρακτηρισμό ΑΑ, πληροί τους όρους αρτιότητας, τότε εκδίδεται άδεια δόμησης. Σε κάθε περίπτωση, για την έκδοση οικοδομικής άδειας εφαρμόζεται η εγκύκλιος ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/56321/2354/09.06.2021 (ΑΔΑ: Ω25Υ4653Π8-27Α) οδηγία περί δήλωσης δασικού ή μη χαρακτήρα κατά την έκδοση οικοδομικών αδειών, μετά την ανάρτηση των δασικών χαρτών.


7 Τί γίνεται σε περιοχές στις οποίες δεν έχει αναρτηθεί/κυρωθεί δασικός χάρτης;


Οι περιοχές αυτές αφορούν σε σχέδια πόλεων και οικισμών, τα όρια των οποίων δεν έχουν εγκριθεί με πράξεις της Διοίκησης αλλά έχουν οριοθετηθεί με άλλες διατάξεις, όπως π.χ. τα περιγράμματα των νομίμως υφιστάμενων οικισμών προ του έτους 1923 για τους οποίους δεν έχει καθοριστεί όριο, οι ακτινικοί οικισμοί, τα όρια των πολεοδομικών μελετών και σχεδίων πόλεως που εκπονούνται καθώς και τα υπό καθορισμό όρια οικισμών που δεν έχουν ακόμα εγκριθεί.


Για τις περιοχές αυτές το ΥΠΕΝ προγραμματίζει αναρτήσεις δασικού χάρτη εντός του 2023, ώστε να ξεκαθαρίσει ο δασικός ή μη χαρακτήρας τους.


Μέχρι τότε, στις περιοχές αυτές, για τον χαρακτηρισμό μιας έκτασης ή τμήματος της επιφανείας της γης ως υπαγομένης ή μη στις περιπτώσεις του άρθρου 3 του ν.998/79 (δάσος, δασική έκταση) ισχύει η διαδικασία του άρθρου 14 του ν.998/79, η οποία προβλέπει την έκδοση πράξης χαρακτηρισμού του κατά τόπου αρμοδίου δασάρχη ή του Διευθυντή Δασών.


8 Ποιος έχει δικαίωμα χρήσης των δεδομένων του δασικού χάρτη;


Δυνατότητα χρήσης των στοιχείων του δασικού χάρτη είτε είναι αναρτημένος είτε κυρωμένος, παρέχεται σε κάθε δημόσια αρχή μέσω ειδικού διαδικτυακού τόπου του Κτηματολογίου (ν.3889/2010, αρ. 20, παρ. 6).


Αν απαιτείται από κείμενες διατάξεις η βεβαίωση του δασικού ή μη χαρακτήρα έκτασης ενώπιον του Δημοσίου, των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και των υπηρεσιών και φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα αυτή πραγματοποιείται με υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (A΄ 75) επί του τοπογραφικού διαγράμματος, που αφορά το συγκεκριμένο ακίνητο από τον συντάκτη του. Στη δήλωση αναφέρεται υποχρεωτικά, αν ο χαρακτηρισμός της έκτασης ως δασικής ή μη έχει προσωρινή ή οριστική ισχύ, ανάλογα με το στάδιο στο οποίο βρίσκεται ο δασικός χάρτης.


9 Ποια τα προβλήματα που ανέδειξε η ανάρτηση και κύρωση των δασικών χαρτών;


Τα προβλήματα που αναδεικνύονται από την πρόσφατη ανάρτηση και κύρωση των δασικών χαρτών είναι το ιδιοκτησιακό, οι εκτάσεις που χαρακτηρίζονται ως ΑΔ και ΔΑ δηλαδή πρώην αγροτικές εκτάσεις που δασώθηκαν λόγω εγκατάλειψης ή δασικές εκτάσεις που εκχερσώθηκαν παράνομα προς καλλιέργεια, καθώς και σπίτια που έχουν χτιστεί σε δασικές εκτάσεις χωρίς την απαιτούμενη οικοδομική άδεια, δηλαδή είναι «δασικά αυθαίρετα».


10 Τι ισχύει για τους δασωμένους αγρούς (ΑΔ);


Πρόκειται για εκτάσεις που εμφανίζονται στις αεροφωτογραφίες του 1945 με αγροτική μορφή και δασώθηκαν μεταγενέστερα λόγω εγκατάλειψης.


Το ΥΠΕΝ με νομοθετική ρύθμιση (αρ. 93 του ν.4915/2022) τροποποίησε το αρ. 67 του ν.998/1979 και έδωσε τη δυνατότητα οικονομικής αξιοποίησης 7.000.000 στρεμμάτων για αγροτική και δενδροκομική καλλιέργεια, καθώς και για ελεύθερη χρήση υπό προϋποθέσεις.


Το Δημόσιο πλέον δεν θα προβάλει δικαιώματα κυριότητας σε αυτές τις εκτάσεις παρά μόνο αν αυτά θεμελιώνονται βάσει τίτλων. Πρόκειται για μια μεγάλη μεταρρύθμιση, την οποία οι ιδιοκτήτες εκτάσεων περίμεναν εδώ και σχεδόν 45 χρόνια.


11 Πώς επιλύθηκαν ιδιοκτησιακά ζητήματα;


Το ιδιοκτησιακό καθεστώς δεν αφορά άμεσα τους δασικούς χάρτες, αλλά είναι παρεμπίπτον ζήτημα. Οι δασικοί χάρτες ρυθμίζουν αποκλειστικά και μόνο τον χαρακτήρα των εκτάσεων με βάση τις ανθρωπογενείς επεμβάσεις, τη χρήση τους στο παρελθόν και την παρουσία ή μη δασικής βλάστησης, χωρίς να επεμβαίνουν στο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Οποιαδήποτε ιδιοκτησιακή διαφορά συνεχίζει να ρυθμίζεται είτε διοικητικά είτε δικαστικά.


Για την επίσπευση της οριστικής επίλυσης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στις περιοχές της ελληνικής επικράτειας που δεν ισχύει το τεκμήριο κυριότητας του δημοσίου, το ΥΠΕΝ νομοθέτησε ότι για τις περιοχές αυτές (νησιά Ιονίου, Κρήτη, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Κυκλάδες, Κύθηρα, Αντικύθηρα, Δωδεκάνησα και Μάνη) το Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα ιδιοκτησίας σε δάση και δασικές εκτάσεις εκτός αν διαθέτει τίτλους ιδιοκτησίας (αρ. 152 του ν.4819/2021).


Πρακτικά, αν μια αποδεδειγμένα ιδιωτική έκταση χαρακτηριστεί ως δασικού χαρακτήρα, δεν διεκδικείται από το ελληνικό Δημόσιο. Παραμένει ιδιωτική έκταση, γεγονός που δεν επηρεάζει τη χρήση της, σε σχέση με το προηγούμενο θεσμικό καθεστώς. Πρέπει να αναφερθεί ότι οι δασικές εκτάσεις που δεν είναι αναγνωρισμένες ιδιωτικές με έναν από τους τρόπους που αναφέρονται το αρ. 10 του ν.3208/2003, θεωρούνται δημόσιες.


12 Όταν μέρος ιδιοκτησίας έχει χαρακτηριστεί δασικό, μπορεί να μεταβιβαστεί το αγροτικό τμήμα της;


Το ΥΠΕΝ με νομοθετική ρύθμιση, έδωσε το δικαίωμα σε ιδιοκτησίες που περιλαμβάνουν και δασικές και αγροτικές εκτάσεις να μπορούν να μεταβιβάζονται, ως προς το μη δασικό τμήμα, χωρίς αυτό να θεωρείται κατάτμηση (αρ. 153 του ν.4819/2021).


13 Ποια λύση δίνεται για τα δασικά αυθαίρετα;


Λύση δίνεται και στο ζήτημα των δασικών αυθαιρέτων μέσω της ειδικής διαδικτυακής πλατφόρμας της παρ. 1 του άρ. 52 του ν.4685/2020  που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Ελληνικό Κτηματολόγιο και βρίσκεται σε λειτουργία από τις 5 Οκτωβρίου 2022.


Οι όροι και οι προδιαγραφές λειτουργίας της διαδικτυακής πλατφόρμας της παρ. 1 του αρ. 52 του ν.4685/2020 περιγράφονται στην υπ’ αρ. οικ. ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/68161/3775/16.07.2021 Κ.Υ.Α, με την υποχρέωση καταβολής παραβόλου ύψους 250 €.


Οι κάτοχοι κατοικιών σε δάση και δασικές εκτάσεις, δηλώνουν εκεί τις κατοικίες τους, με αναστολή των διαδικασιών κατεδάφισης και επιβολής προστίμων για 30 έτη.


Στη συνέχεια, αφού συγκεντρωθούν τα στοιχεία των δηλώσεων θα εκπονηθεί οικονομοτεχνική μελέτη βάση της οποίας θα εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα που θα καθορίζει τους όρους διατήρησης με καταβολή προστίμου ή κατεδάφισης των κατοικιών που έχουν δηλωθεί.


Σημειώνεται ότι αποκλείεται η υπαγωγή -στις παραπάνω διατάξεις- κτιρίων, τα οποία:


δεν έχουν το χαρακτήρα κατοικίας,

έχουν ανεγερθεί μετά την 28η Ιουλίου 2011,

βρίσκονται σε περιοχές του δικτύου Natura 2000, σε υγροτόπους Ramsar και σε περιοχές για τις οποίες ισχύουν ειδικές προστατευτικές διατάξεις της φύσης ή του τοπίου, εκτός εάν κατασκευάστηκαν πριν το χαρακτηρισμό των περιοχών αυτών,

βρίσκονται εντός περιοχών που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες λόγω πυρκαγιάς και έχουν ανεγερθεί μετά την κήρυξη της αναδάσωσης,

η διατήρησή τους παρακωλύει τη διαφυγή των πολιτών ή την πρόσβαση πυροσβεστικών οχημάτων σε περίπτωση πυρκαγιάς ή άλλου κινδύνου από φυσικά φαινόμενα.

14 Είναι δασικές οι εκτάσεις με φρύγανα και ασπαλάθους;


Όχι, με βάση γνωμοδότηση του Τεχνικού Συμβουλίου Δασών του ΥΠΕΝ που έγινε αποδεκτή από τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/35724/2004/16.04.2021 αποδοχή γνωμοδότησης, εκτάσεις που στο παρελθόν ήταν αγροτικού χαρακτήρα και λόγω της εγκατάλειψης αναπτύχτηκε ασπάλαθος και φρυγανώδης βλάστηση δεν χαρακτηρίζονται πλέον δασικές.


Επίσης σύμφωνα με προγενέστερη αποδοχή γνωμοδότησης του Τεχνικού Συμβουλίου Δασών (την 182363/2395/13.5.2019), εκτάσεις που και καλύπτονται µόνο από φρυγανική βλάστηση, δε συγκεντρώνουν τα απαραίτητα κριτήρια που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη ώστε να θεωρηθεί ότι συγκροτούν δασοβιοκοινότητα και κατά συνέπεια οι εκτάσεις αυτές δεν χαρακτηρίζονται ως δάση ή δασικές αλλά ως χορτολιβαδικές.


15 Τι ισχύει για τα εκχερσωμένα δάση (ΔΑ) και τις επιδοτούμενες εκτάσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ;


Βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία για τη λύση του ζητήματος των εκχερσωμένων δασικών εκτάσεων, που χρησιμοποιούνται για αγροτική χρήση, χωρίς να έχουν εκδοθεί νόμιμες διοικητικές πράξεις.


Για τις εκχερσώσεις (ΔΑ) υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες για τη στοιχειοθέτηση του δημοσίου συμφέροντος μέσω συγκέντρωσης ποσοτικών στοιχείων και σύνταξης οικονομοτεχνικών μελετών. Ο δασικός χάρτης συμβάλλει στην επίλυση του θέματος βοηθώντας στην καταμέτρηση τους και στον προσδιορισμό των παραγόμενων αγαθών από αυτές. Ακολούθως, το Δημόσιο βασιζόμενο σε επιστημονικά ποσοτικά δεδομένα θα μπορεί να προσδιορίσει τις απαιτούμενες ενέργειες για την επίλυση του θέματος.


Έχει, ήδη, ολοκληρωθεί οικονομοτεχνική μελέτη για τη στοιχειοθέτηση του δημοσίου συμφέροντος και σχεδιάζεται νομικά βιώσιμη λύση σύμφωνα με τις επιταγές του Συντάγματος.


Σε κάθε περίπτωση, η προωθούμενη ρύθμιση θα επιλύει οριστικά όλα τα ζητήματα που έχουν ανακύψει προστατεύοντας το Δημόσιο από τους καταπατητές, αλλά και τους νόμιμους ιδιοκτήτες αυτών των εκτάσεων.


Η ρύθμιση αφορά σε 2,3 εκ. στρέμματα πρώην δασικών εκτάσεων που εκχερσώθηκαν (ΔΑ) χωρίς νόμιμες διοικητικές πράξεις και χρησιμοποιούνται για αγροτική χρήση και χιλιάδες ιδιοκτήτες – αγρότες.


Σύμφωνα με αυτήν, οι εν λόγω εκτάσεις διατηρούν τη γεωργική χρήση για όσο χρόνο λαμβάνουν ενιαία ενίσχυση από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και είναι ενταγμένες στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Υποβολής Δηλώσεων (ΟΣΔΕ).


16 Τι ισχύει στην περίπτωση που δεν έχει υποβληθεί αντίρρηση στις προθεσμίες που προβλέπονταν; Θα υπάρξει εκ νέου δυνατότητα για υποβολή, ακόμα και μετά την κύρωση των δασικών χαρτών;


Με πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ έχει κριθεί ότι κατά την προηγούμενη περίοδο οι χρόνοι αναρτήσεων, αλλά και ο τρόπος δημοσιοποίησης της διαδικασίας των αναρτήσεων και κύρωσης των δασικών χαρτών ήταν επαρκείς, έτσι ώστε οι ιδιώτες να προβούν σε όλες τις νόμιμες ενέργειες (κατά μέσο όρο το χρονικό διάστημα υποβολής αντιρρήσεων κυμάνθηκε περισσότερο από 8 μήνες).


Σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 48 του ν. 4685/2020, υπήρχε κατόπιν συνεχών παρατάσεων ικανό χρονικό διάστημα, για την υποβολή ατελούς αίτησης αναμόρφωσης του δασικού χάρτη.


Επιπλέον αυτών, η χώρα μας έχει αναλάβει διεθνείς δεσμεύσεις, προκειμένου να επιτευχθεί η κύρωση των δασικών χαρτών εντός εύλογων και παράλληλα δεσμευτικών χρονικών διαστημάτων, χωρίς να υποχρεωθούμε ως κράτος στην καταβολή δυσβάστακτων προστίμων εξαιτίας της χρόνιας ασυνέπειας.


Κατά συνέπεια των παραπάνω δεν είναι δυνατόν να δοθεί εκ νέου η δυνατότητα υποβολής αντίρρησης στο σύνολο (αλλά ούτε και σε μέρος) των κυρωμένων χαρτών, δηλαδή, ακόμα και στις περιοχές που ποτέ μέχρι σήμερα δεν υπήρξε κανένα ενδιαφέρον.


17 Ποια εναλλακτική δυνατότητα έχουν οι ιδιοκτήτες, που δεν υπέβαλλαν αντίρρησή;


Μπορούν να υποβάλλουν αίτημα αναμόρφωσης δασικού χάρτη στην οικεία Διεύθυνση Δασών.


Ο κυρωμένος δασικός χάρτης δεν δέχεται αντιρρήσεις, επιτρέπεται όμως η αναμόρφωσή του σύμφωνα με την παρ. 1 του αρ. 20 του ν.3889/2010.


Η αναμόρφωση του κυρωμένου δασικού χάρτη επιτρέπεται με την προσθήκη ή διαγραφή των εκτάσεων που υπάγονται ή παύουν να υπάγονται σε αυτόν σύμφωνα με τη δασική νομοθεσία, με δικαστικές αποφάσεις επί τού ιδιοκτησιακού ζητήματος των χορτολιβαδικών εκτάσεων, με διοικητικές πράξεις που έπρεπε να συμπεριληφθούν στον δασικό χάρτη κατά την κατάρτισή του και δεν απεικονίζονται σε αυτόν, καθώς και με τη διόρθωση προδήλων σφαλμάτων.


18 Ποιες είναι οι πράξεις της διοίκησης που μπορούν να αναμορφώσουν τον δασικό χάρτη;


Σύμφωνα με την ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/64663/2956/2020 ΥΑ, οι διοικητικές πράξεις είναι:


Εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια πόλης, πράξεις εφαρμογής και εγκεκριμένες πολεοδομικές μελέτες,

Αποφάσεις χαρακτηρισμού οικισμού,

Πράξεις οριοθέτησης καθώς και πράξεις πολεοδόμησης – ρυμοτόμησης,

Ισχύουσες άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας, οικοδομικές άδειες ή άλλες άδειες ή διοικητικές πράξεις που καλύπτονται από το τεκμήριο νομιμότητας για βιομηχανικές ή βιοτεχνικές εγκαταστάσεις που περιλαμβάνονται σε ζώνες οικιστικού ελέγχου,

Αποφάσεις επιτροπών αλλοτριώσεων,

Παραχωρητήρια αγροτικών κλήρων,

Αποφάσεις κύρωσης διανομών και αναδασμών στις οποίες έχει αποδοθεί γεωργική, κτηνοτροφική ή μικτή χρήση,

Αποφάσεις του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων ή Νομάρχη,

Άδειες του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων,

Αποφάσεις διάθεσης εξαγορασμένων από το δημόσιο κτημάτων δυνάμει ειδικών νόμων,

Διοικητικές πράξεις που αναφέρονται σε απαλλοτριώσεις και μεταβιβάσεις.

19 Τι χαρακτηρίζεται ως πρόδηλο σφάλμα;


Σύμφωνα με την Υ.Α. 153394/919/12.04.2017 ως πρόδηλο σφάλμα στη διαδικασία κατάρτισης του δασικού χάρτη ορίζεται οποιαδήποτε προφανής:


Τεχνικού χαρακτήρα απόκλιση ή εσφαλμένη τεχνική απόδοση των οριογραμμών που παρατηρείται πάνω στα φωτογραμμετρικά υπόβαθρα και προκύπτει είτε από μετρήσεις εδάφους ή φωτοερμηνευτικής απόδοσης του θεματικού περιεχομένου του χάρτη, που έρχεται σε αντίθεση με την εικόνα, που παρουσιάζεται σ’ αυτά,

Παράλειψη, εκ παραδρομής, της αποτύπωσης σαφώς δασικής έκτασης εντός ευρύτερης άλλης μορφής (αγροτικής κ.λπ.) και το αντίστροφο,

Απεικόνιση εμφανώς λανθασμένη αγροτικής έκτασης ως δασικής και το αντίστροφο,

Παράλειψη εγγραφών στοιχείων των πολυγώνων του χάρτη στη βάση δεδομένων,

Λανθασμένη αποτύπωση θεματικής επιφάνειας που οφείλεται σε διαμορφωμένα στοιχεία εικόνας (φωτογραφίας) λόγω διαβαθμισμένων περιοχών,

Απόδοση ως χορτολιβαδικής, έκτασης που αφορά σε πεδινή και ομαλής κλίσης περιοχή, η οποία εξαιρείται της υπαγωγής στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, σύμφωνα με το π.δ. 32/2016 (ΦΕΚ 46 Α’),

Απόδοση ως χορτολιβαδικής, έκτασης που αφορά σε αναγνωρισμένη, κατά τις κείμενες διατάξεις, έναντι του Δημοσίου ως ιδιωτικής, η οποία εξαιρείται της υπαγωγής στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας,

Απόδοση ως δασικής, έκτασης που αφορά τεχνητή δασική φυτεία, η οποία εξαιρείται της υπαγωγής στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και

Παράλειψη απεικόνισης πράξεων της διοίκησης.

20 Πως επιταχύνεται η διαδικασία εξέτασης αντιρρήσεων;


Αναφορικά με τη λειτουργία των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ), το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει προχωρήσει σε μία σειρά από θεσμικές παρεμβάσεις για την αποτελεσματικότερη λειτουργία τους, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία εξέτασης των αντιρρήσεων.


Με τον νόμο 4685/2020 μεταβλήθηκε η σύνθεση των ΕΠΕΑ, που πλέον είναι αμειβόμενες με βάση τον μηνιαίο αριθμό υποθέσεων που εξετάζουν (100 ανά μήνα), με στόχο τα πορίσματα τους να χαρακτηρίζονται από μεγαλύτερη κατά το δυνατόν έξωθεν αντικειμενικότητα. Οι επιτροπές αποτελούνται από Δικηγόρο (ως πρόεδρο), Μηχανικό από τον ιδιωτικό τομέα και Δασολόγο από το δημόσιο τομέα.


Είναι γνωστό ότι το πλήθος των αντιρρήσεων που εκκρεμούν είναι μεγάλο. Γι’ αυτό το λόγο έχει προβλεφθεί η σύσταση κατ’ ελάχιστο 200 επιτροπών, για τη λειτουργία των οποίων έχει εξασφαλιστεί η αναγκαία χρηματοδοτική πηγή από το Πράσινο Ταμείο.


Επιπλέον, έχει προβλεφθεί να γίνονται προπαρασκευαστικές – υποστηρικτικές διεργασίες από τις Διευθύνσεις Δασών, έτσι ώστε η ροή των αντιρρήσεων να είναι πλήρως ομαδοποιημένη και τελικά να επιτευχθεί ο επιθυμητός ρυθμός εξέτασης των αντιρρήσεων.


Σε κάθε περίπτωση η διαδικασία θα παρακολουθείται στενά και αν κριθεί απαραίτητο με βάση τα χρονοδιαγράμματα, θα συσταθούν και επιπλέον επιτροπές. Η Γενική Διεύθυνση Δασών & ΔΠ του ΥΠΕΝ, βρίσκεται σε στενή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και υπηρεσίες, έτσι ώστε να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες των επιτροπών, και να μην χαθεί καθόλου χρόνος.


21 Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία;


Μέχρι σήμερα έχουμε ιδρύσει 116 επιτροπές εξέτασης αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) με στόχο να φτάσουμε τουλάχιστον τις 200 ΕΠΕΑ που θα εξετάζουν 20.000 αντιρρήσεις το μήνα, δεδομένο ότι για την καταβολή της αποζημίωσης των μελών απαιτείται εξέταση 100 υποθέσεων ανά μήνα.


22 Τι ισχύει στην περίπτωση που η αντίρρηση ενός πολίτη δεν γίνει αποδεκτή από την αρμόδια ΕΠΕΑ;  


Σύμφωνα με την παρ. 5 του αρ. 19 του ν.3889/2010 ο πολίτης έχει το δικαίωμα άσκησης αίτησης ακύρωσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά της πράξης κύρωσης του δασικού χάρτη για το τμήμα εκείνο της αντίρρησης που η ΕΠΕΑ δεν έκανε αποδεκτό. Προϋπόθεση της προσφυγής στο ΣτΕ είναι η ενσωμάτωση στον κυρωμένο δασικό χάρτη της επίμαχης έκτασης ύστερα από την απορριπτική απόφαση της ΕΠΕΑ.




Επιδοτήσεις ρεύματος 840 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο

 


Η Κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να συνεχίσει τη στήριξη της κοινωνίας έναντι των ανατιμήσεων ηλεκτρικού ρεύματος για όσο διαρκεί η ενεργειακή κρίση. Για το σκοπό αυτό έχει τεθεί από τον Ιούλιο σε εφαρμογή μηχανισμός άμεσης ανάκτησης των υπερεσόδων των εταιρειών ενέργειας και διάθεσής τους στην κοινωνία. Ήδη από τον μηχανισμό αυτό έχουν αντληθεί 3,2 δισ. ευρώ. Έτσι  και αυτόν τον μήνα, το μεγαλύτερο τμήμα των χρημάτων προέρχονται από τη φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και τα έσοδα από τις δημοπρασίες των αερίων του θερμοκηπίου. Το συνολικό ποσό της επιδότησης για το ηλεκτρικό ρεύμα τον Ιανουάριο για νοικοκυριά και επιχειρήσεις ανέρχεται στα 840 εκατ. ευρώ, ποσό διπλάσιο από αυτό του Δεκεμβρίου.  Συγκεκριμένα για τον Ιανουάριο:


Σε ό,τι αφορά τα οικιακά τιμολόγια: Η επιδότηση ηλεκτρικής ενέργειας κύριας και μη κύριας κατοικίας, γίνεται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και ανεξαρτήτως παρόχου και διαμορφώνεται ως εξής:

Για μηνιαίες καταναλώσεις έως 500 KWh, η επιδότηση θα είναι 330 ευρώ ανά MWh. Η κατηγορία αυτή αφορά το 90% των νοικοκυριών και απορροφάται έως το 87% της αύξησης.

Για μηνιαίες καταναλώσεις από 501-1000 kWh, η επιδότηση ανέρχεται σε 280 ανά MWh. Αν, όμως, ένα νοικοκυριό μειώσει κατά 15% την μέση ημερήσια κατανάλωσή του σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή, τότε η επιδότηση αυξάνεται κατά 50 ευρώ ανά MWh.

Για μηνιαίες καταναλώσεις πάνω από 1001 KWh, η επιδότηση ανέρχεται στα 190 ευρώ ανά MWh. Αφορά μόνο το 2% των νοικοκυριών. Και σε αυτή την κλίμακα ισχύει η επιπλέον επιδότηση των 50 ευρώ ανά MWh, αν υπάρξει μείωση κατανάλωσης κατά 15%.

Στα νοικοκυριά που είναι ενταγμένα στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) η επιδότηση  ανέρχεται στα 378 ευρώ ανά MWh, με αποτέλεσμα να απορροφάται το 100% της αύξησης.

Σε ό,τι αφορά τα επαγγελματικά τιμολόγια:

Για τους εμπορικούς καταναλωτές με παροχή ισχύος έως 35 KVa και κατανάλωση έως τις 2.000 KWh, η επιδότηση για τον Ιανουάριο ανέρχεται στα 292 ευρώ ανά ΜWh. Απορροφάται σχεδόν το 80% της αύξησης.

Για τους επαγγελματικούς και εμπορικούς  καταναλωτές έως 35 KVa που ξεπερνούν τις 2.000 KWh αλλά και όλα τα υπόλοιπα μη οικιακά τιμολόγια χαμηλής μέσης και υψηλής τάσης, η επιδότηση ανέρχεται σε 134 ευρώ ανά MWh.

Για τους φούρνους ανεξαρτήτως παροχής ισχύος και για το σύνολο της μηνιαίας κατανάλωσης η επιδότηση ανέρχεται στα 292 ευρώ ανά MWh.

Για τους αγρότες, η επιδότηση είναι οριζόντια και ανέρχεται στα 330 ευρώ ανά MWh. Απορροφάται έως το 92% της αύξησης.

Σε ό,τι αφορά τα τιμολόγια φυσικού αερίου: Η ΔΕΠΑ Εμπορίας σε συνεργασία με τους υπόλοιπους παρόχους τους οποίους θα προμηθεύσει με φυσικό αέριο θα δώσει μια οριζόντια επιδότηση που θα ανέλθει σε 20 ευρώ ανά θερμική MWh. Το μέτρο αφορά σε 700.000 νοικοκυριά ανεξαρτήτως εισοδήματος, μεγέθους κατοικίας ή παρόχου.

Παραδείγματα του οφέλους που έχει ο καταναλωτής με την επιδότηση ρεύματος:


Νοικοκυριό με μηνιαία κατανάλωση 400 KMW θα πλήρωνε χωρίς την επιδότηση  199 ευρώ. Με την επιδότηση θα πληρώσει τελικά 67 ευρώ.

Νοικοκυριό με μηνιαία κατανάλωση 700 KMW  θα πλήρωνε χωρίς την επιδότηση  349 ευρώ. Με την επιδότηση θα πληρώσει  128 ευρώ. Αν εξοικονομήσει, 15% θα πληρώσει 118 ευρώ.

Νοικοκυριό με μηνιαία κατανάλωση 1.200 KMW  θα πλήρωνε χωρίς την επιδότηση 598 ευρώ. Με την επιδότηση θα πληρώσει τελικά 255 ευρώ. Αν εξοικονομήσει 15%  θα πληρώσει 220 ευρώ.

 



Πολιτικές με κοινωνικό πρόσημο στη νέα χρονιά



Παρά τις διαδοχικές εξωγενείς κρίσεις (την πανδημία  και την ενεργειακή κρίση) η Κυβέρνηση, από το ξεκίνημα της θητείας της προχώρησε σε 50 μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, ενώ παράλληλα εφάρμοσε δραστικές παρεμβάσεις για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, την τόνωση της απασχόλησης, τη βελτίωση του εισοδήματος. Οι πολιτικές αυτές συνεχίζονται και στη νέα χρονιά, σε σειρά παρεμβάσεων που ανάμεσα στα άλλα αφορούν:  

Την αύξηση συντάξεων, την πρώτη ύστερα από 12 χρόνια, κατά 7,75% που θα τη δουν στους λογαριασμούς τους, 1.724.713 συνταξιούχοι. Από αυτούς, το 80%-85% θα δουν ακέραια την αύξηση της τάξεως του 7,75%, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των υπολοίπων θα δει αυξήσεις που θα ξεπερνούν το 7% αναλόγως του ύψους της προσωπικής διαφοράς που διαθέτουν.

Στη μόνιμη κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και στους υπαλλήλους του Δημοσίου, και στους συνταξιούχους.

Στην εφαρμογή (από τον Φεβρουάριο) της «Κάρτας Αγορών» που προβλέπει την επιστροφή του 10% του κόστους αγοράς βασικών αγαθών στην πλειονότητα των συμπολιτών μας, των οικονομικά αδύναμων και της μεσαίας τάξης.

Στη συνέχιση της επιδότησης των λογαριασμών ρεύματος  που (τον Ιανουάριο)  θα απορροφά το 100% των αυξήσεων για κοινωνικά τιμολόγια, το 87% για το 90% των νοικοκυριών και το 92% για τους αγρότες.

Στην επέκταση του επιδόματος μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα από τους 6 στους 9 μήνες.

Στην αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των γιατρών του Ε.Σ.Υ., με μεσοσταθμική αύξηση κατά 10%.

Σε μισθολογικές παρεμβάσεις για τη στήριξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Σε νέα αύξηση του κατώτατου μισθού με τη διαδικασία να ξεκινά στις αρχές του χρόνου για να ισχύσει από 1η Απριλίου.

Στην εφαρμογή της νέα στεγαστικής πολιτικής που ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνει  χαμηλότοκα (και άτοκα για τους τρίτεκνους) δάνεια για την αγορά πρώτης κατοικίας από νέους και νέα ζευγάρια έως 39 ετών, καθώς και επιδοτήσεις για ανακαίνιση και εξοικονόμηση ενέργειας κατοικιών.

Στη συνέχιση και εντός του 2023 της μείωσης του συντελεστή Φ.Π.Α. σε υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων, σε υπηρεσίες διάθεσης μη αλκοολούχων ποτών και ροφημάτων, στα εισιτήρια κινηματογράφων, θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών, στα γυμναστήρια και τις σχολές χορού και στο τουριστικό πακέτο.

Στην αναστολή του Φ.Π.Α. για νέες οικοδομές έως το τέλος του 2024.



Καλύτεροι μισθοί, αξιοπρεπής υγεία, προσιτή στέγη

 



Από το μήνυμα του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη για το νέο έτος:

… η νέα χρονιά βρίσκει την Ελλάδα:

Με τη χαμηλότερη ανεργία από το 2010.

Με τις επενδύσεις, τις εξαγωγές και τα έσοδα του τουρισμού να ξεπερνούν κάθε προσδοκία.

Με παγκόσμιους επιχειρηματικούς κολοσσούς να εμπιστεύονται τη χώρα και το μέλλον της.

Και με το ψηφιακό κράτος να εξυπηρετεί τον πολίτη, καταργώντας τη γραφειοκρατία και διευκολύνοντας την καθημερινότητά του.

Κι ακόμα, με τα σύνορά μας ασφαλή και την εθνική άμυνα θωρακισμένη.

Κυρίως, όμως, με την πολιτεία να υψώνει διαρκώς αναχώματα υπέρ της κοινωνίας, απέναντι πότε στις συνέπειες ενός πολέμου και πότε στις επιθέσεις της διεθνούς ακρίβειας.

Όλα αυτά δεν είναι επιτυχίες της κυβέρνησης. Είναι επιτυχίες της Ελλάδας, που έγιναν πράξη χάρη στη δική σας στήριξη στις πρωτοβουλίες μας. Αλλά και χάρη στην κατανόησή σας στις όποιες αδυναμίες μας. Διδασκόμαστε πάντα από αυτές. …


Ξέρω καλά ότι ο εισαγόμενος πληθωρισμός εξακολουθεί να "ροκανίζει" το μέσο εισόδημα. Ότι πιέζει πολύ, ειδικά τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας. Όπως και ότι δυσκολεύει τη δραστηριότητα των επιχειρήσεών μας. Ξέρετε όμως και εσείς τις πολλές στοχευμένες προσπάθειες του κράτους να στηρίζει την οικονομία και την κοινωνία στην κάθε απρόβλεπτη δοκιμασία.


Από την 1η του μήνα οι συνταξιούχοι θα δουν, μετά από πολλά χρόνια, αυξήσεις στις συντάξεις τους.

Οι γιατροί του ΕΣΥ θα δουν αυξήσεις στις απολαβές τους.

Και πλέον όλοι οι Έλληνες θα ανακουφιστούν από την κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης.

Από τον Φεβρουάριο, επίσης, η πολιτεία θα καλύπτει ένα σημαντικό μέρος των βασικών εξόδων των νοικοκυριών.

Ενώ την 1η Απριλίου, νωρίτερα από πέρυσι, θα αυξηθεί και πάλι ο κατώτατος μισθός.

Όλα αυτά μπορούμε να τα πραγματοποιούμε ακριβώς επειδή η οικονομία μας αναπτύσσεται πολύ πιο γρήγορα από τον μέσο όρο της Ευρώπης. Αλλά και γιατί προτεραιότητά μας ήταν και είναι, η κοινωνία να ευημερεί χωρίς να αφήνει κανέναν πίσω. Αυτόν τον στόχο υπηρετώ από την πρώτη στιγμή. Και σε αυτόν τον δρόμο παραμένω: να προχωρούμε μπροστά και πάντα ενωμένοι…

Υποδεχόμαστε, λοιπόν, το 2023 με αισιοδοξία. Και όπως έχω πει, αν το πρώτο μας σύνθημα ήταν οι «λιγότεροι φόροι», το δεύτερο πρέπει να είναι οι «καλύτεροι μισθοί», η αξιοπρεπής υγεία για όλους και η προσιτή στέγη, ιδίως για τη νέα γενιά. Στόχοι που ασφαλώς δεν θα γίνουν πράξη από τη μία στιγμή στην άλλη. Που έχουν, ωστόσο, δρομολογηθεί στις ράγες συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων. Αρκεί να μείνουμε ενωμένοι. Με όπλο μας την αλήθεια, το σχέδιο και την όρεξη για δουλειά…