Πέμπτη 25 Απριλίου 2019

Παιδεία: Ιδεοληψίες, ψηφοθηρία, ρουσφετάκια


Σε κομματικές εκδουλεύσεις, σε επαναφορά ρυθμίσεων του παρελθόντος και εντέλει στη μικροκομματική πολιτική που δηλητηριάζει τη λειτουργία του ελληνικού κράτους από καταβολής του κατέληξε η μεταρρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία, που είχε προβληθεί από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα ως μείζον εκσυγχρονιστικό βήμα. 

Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, εγκλωβισμένος σε ιδεοληψίες της Αριστεράς, αντέγραψε τα κακέκτυπα της δεκαετίας του 1980, παρουσιάζοντας ένα νομοσχέδιο που δεν έχει καμία πνοή, στρατηγική και πολιτικό όραμα, πλην της ικανοποίησης των ψηφοθηρικών στοχεύσεων του κυβερνώντος κόμματος. Ενδεικτικά, το νέο σύστημα εισαγωγής είναι κακέκτυπο των δεσμών, τα Πρότυπα-Πειραματικά επιστρέφουν στο παλιό τους καθεστώς που ίσχυσε από το 1985, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το δόγμα του «κάθε πόλη και ΑΕΙ» αποθεώνεται, καθώς όλο το προηγούμενο διάστημα... έκαναν παρέλαση βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ από το υπουργικό γραφείο και χθες πανηγύριζαν για τα τμήματα-ακαδημαϊκά ρουσφετάκια που πήραν για να κυματίζουν στα προεκλογικά μπαλκόνια τους. Χαρακτηριστικό της αμετροέπειας που επέδειξε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι ότι οι διατάξεις του, πλέον από χθες, νόμου ψηφίστηκαν χωρίς αλλαγές, παρότι προκάλεσαν μπαράζ οξύτατων αντιδράσεων από όλους τους εκπαιδευτικούς χώρους. Η χθεσινή ψήφιση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής –με 147 ψήφους υπέρ και 100 κατά σε ονομαστική ψηφοφορία– αποτέλεσε το κύκνειο πολιτικό άσμα του υπουργού Κώστα Γαβρόγλου, ο οποίος, εμφανώς εκνευρισμένος από τις αντιδράσεις, κατέφυγε σε ειρωνείες και σκωπτικά σχόλια προς την αντιπολίτευση. Μάλιστα, μετά την αποστομωτική απάντηση που έλαβε το βράδυ της Δευτέρας από τον γ.γ. του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα –«Kύριε Γαβρόγλου, που πετάγεστε συνεχώς με αυτό το υφάκι, κόφτε το», του είπε– χθες ο υπουργός Παιδείας στην καταληκτική του ομιλία έφθασε να πει ότι «στη Βουλή εκφράστηκε και το πιο σύντομο ανέκδοτο, το αίτημα του ΚΚΕ για κριτική σκέψη».

Αναφορικά με το ν/σ, έως τώρα και μετά την «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ το 2001, την ανώτατη τριτοβάθμια εκπαίδευση –τα ΑΕΙ δηλαδή– αποτελούσαν τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Χθες, έπεσε η αυλαία των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, καθώς στον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τα ΤΕΙ είτε απορροφήθηκαν από κάποιο πανεπιστήμιο είτε αναβαθμίστηκαν σε πανεπιστήμια. Τα ΑΕΙ από 32 έμειναν 24 (μόνον η ΑΣΠΑΙΤΕ δεν συγχωνεύθηκε), ενώ, σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, ο αριθμός των τμημάτων από 450 έως τώρα μειώνεται σε 430. Ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε τη μείωση του αριθμού για να αντικρούσει τις κατηγορίες ότι δημιουργεί τμήματα για ρουσφετολογικούς λόγους. Ωστόσο, η μείωση του αριθμού προκλήθηκε από τη συγχώνευση τμημάτων, ενώ η θέση Γαβρόγλου καταρρίπτεται από τη δική του (προ τριών εβδομάδων στην ΕΡΤ) εξαγγελία για αύξηση του αριθμού των εισακτέων για το έτος 2019-2020.

Παράλληλα, ο υπουργός Παιδείας δεν εξήγησε γιατί έκανε δεκτές τις εκπρόθεσμες βουλευτικές τροπολογίες που του πρότειναν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για νέα τμήματα σε Αργος, Εδεσσα, Κοζάνη και Φλώρινα. Με ποια ακαδημαϊκά κριτήρια τα αποφάσισε; Ο καθηγητής Φυσικής του ΑΠΘ Λουκάς Βλάχος αποτύπωσε την κατάσταση δηλώνοντας στην «Κ»: «Είναι έτοιμη η σημερινή κυβέρνηση να διαλύσει τον βασικότερο μοχλό της πολιτιστικής και οικονομικής ανάπτυξης της χώρας, την εκπαίδευση, με τροπολογίες που έγιναν κυριολεκτικά μέσα στη νύχτα».

Αντί της κατάργησης, διπλές εξετάσεις

Η εξαγγελία του ΣΥΡΙΖΑ για κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων κατέληξε σε... διπλές εξετάσεις (περιφερειακές και πανελλαδικές) στα ίδια μαθήματα. Ο ΣΥΡΙΖΑ, διά χειρός του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, επαναφέρει το σύστημα των δεσμών που ίσχυσε επί ΠΑΣΟΚ, επικρινόμενος μάλιστα ότι θέτει σε αμφισβήτηση το κεκτημένο της μεταπολίτευσης, δηλαδή το αδιάβλητο των εξετάσεων.

Ειδικότερα, ο βασικός κορμός του νέου συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ που ψηφίστηκε χθες προσομοιάζει με το μακροβιότερο εξεταστικό σύστημα μεταπολιτευτικά, αυτό των δεσμών. Οι δέσμες καθιερώθηκαν επί ΠΑΣΟΚ το 1983 και εφαρμόστηκαν έως και το 1999. Τότε οι μαθητές εξετάζονταν σε τέσσερα μαθήματα για τις σχολές ενός και μόνον επιστημονικού πεδίου.

Ωστόσο, με το νέο σύστημα καθιερώνεται ένα... εξεταστικό παράδοξο: οι μαθητές θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα για να πάρουν το απολυτήριό τους (τα θέματα θα ορίζονται από καθηγητές ανά ομάδες σχολείων της ίδιας περιφέρειας) και ένα μήνα μετά θα εξετάζονται εκ νέου στα ίδια μαθήματα (με θέματα ορισμένα από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων-ΚΕΕ) για να εισαχθούν στα ΑΕΙ. Με τον τρόπο αυτό, δηλαδή αναθέτοντας τα θέματα των κρίσιμων πανελλαδικών στην ΚΕΕ, ουσιαστικά το υπουργείο αποδέχεται μια γκρίζα ζώνη του νέου συστήματος, η οποία σχετίζεται με τον διαφορετικό βαθμό δυσκολίας που θα έχουν τα θέματα για το απολυτήριο, ανά περιφέρεια σχολείων. Παράλληλα, η ελεύθερη πρόσβαση κατέληξε να αφορά σχολές χαμηλής ζήτησης και βάση εισαγωγής κάτω από το 10.

Από την άλλη, τους τίτλους τέλους της προσπάθειας για υψηλού επιπέδου διδασκαλία και αριστεία στα δημόσια σχολεία που ξεκίνησε το 2011 με την ίδρυση των Πρότυπων-Πειραματικών Σχολείων (ΠΠΣ) υπέγραψε ο υπουργός Παιδείας. Το βασικό στοιχείο του νέου συστήματος, για το οποίο υπάρχουν οι περισσότερες αντιδράσεις από γονείς, είναι ότι οι εκπαιδευτικοί που θα στελεχώσουν τα ΠΠΣ δεν θα έχουν αξιολογηθεί προηγουμένως. Ο νόμος 3966 του 2011 άλλαξε άρδην το θεσμικό πλαίσιο των σχολείων καθιερώνοντας την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τους. Πλέον ο κ. Γαβρόγλου κάνει βήματα προς το παλαιότερο καθεστώς που ίσχυσε από το 1985 και μετά, όταν τα Πειραματικά Σχολεία είχαν μετατραπεί σταδιακά σε σχολεία της γειτονιάς.


ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου