Σάββατο 28 Απριλίου 2018

Ντόρα : Ας μην παριστάνουμε ότι δεν έχουμε προβλήματα στην Ελλάδα του τρίτου μνημονίου.



ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟ

Επίκαιρης Ερώτησης προς τον Yπουργό Οικονομίας κ Ανάπτυξης κ. Γ. Δραγασάκη

Χαίρομαι που σήμερα ήρθατε για να συζητήσουμε το φλέγον θέμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Δεν θα αναφερθώ στις προεκλογικές υποσχέσεις σας για σεισάχθεια. Φέρατε το νομοσχέδιο με καθυστέρηση 2 ετών, υποσχόμενοι ότι θα δώσετε οικονομική ανάσα στους οφειλέτες. Από την αρχή, η Νέα Δημοκρατία είχε αναδείξει την ανεπάρκεια του νόμου, ο οποίος με τις αναρίθμητες γραφειοκρατικές του διατάξεις θα καταντούσε δικαστικός, οδηγώντας τελικώς τις επιχειρήσεις στα δικαστήρια.

Δυστυχώς, επιβεβαιωθήκαμε. Σύμφωνα με την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, μέχρι το Μάρτιο έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία αίτησης υπαγωγής 29.375 επιχειρήσεις. Από αυτές μόλις 10.352 έχουν καλύψει τα πρώτα βήματα και έχουν υποβληθεί οριστικά μόνο 764 αιτήσεις. Από αυτές τις χιλιάδες επιχειρήσεις, μόλις 23 κατόρθωσαν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους. Επιβεβαιώνεται στην πράξη ότι πρόκειται για μία χρονοβόρα διαδικασία. Ακόμα και ο ίδιος ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους κ. Φώτης Κουρμούσης, τον οποίον αφήσατε επί μήνες μόνο με 3 υπαλλήλους, τη χαρακτήρισε ως «μαρτύριο».

Η Νέα Δημοκρατία από την αρχή αντιπρότεινε μια αυτοματοποιημένη και πραγματικά εξωδικαστική διαδικασία. Δεν ήταν τυχαία η απόφασή μας να καταψηφίσουμε αυτό το μηχανισμό που αντί να λύνει προβλήματα, δημιουργεί νέα.

Πρώτον, απαιτείται πληθώρα δικαιολογητικών. Δεύτερον, αν για μια υπόθεση δεν υπάρχει ομοφωνία των πιστωτών, τότε παραπέμπεται αναγκαστικά στη δικαιοσύνη. Και, τρίτον, η διαδικασία επεκτείνεται σε κάθε είδους οφειλή. Και μέχρι να επιβεβαιωθούν όλες οι οφειλές, χρειάζονται μήνες.

Κύριε υπουργέ,

Μόλις στις 20 Απριλίου δημοσιεύσατε προκήρυξη για τη στελέχωση της αρμόδιας Ειδικής Γραμματείας. Την στείλατε στο κτήριο του Κεράνη χωρίς επαρκές προσωπικό, και μετά από μήνες θυμηθήκατε να την επανδρώσετε.

Σας ερωτώ, λοιπόν:

Τι μέτρα θα εφαρμόσετε, προκειμένου να επιταχυνθεί ο εξωδικαστικός συμβιβασμός;

Υπάρχει σχεδιασμός για να εισαχθούν διατάξεις που θα απλοποιήσουν τη διαδικασία και, συνεπώς, θα ωφελήσουν περισσότερες επιχειρήσεις και επαγγελματίες;

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Για να πετύχει, ο εξωδικαστικός συμβιβασμός πρέπει να πληρούνται 4 προϋποθέσεις.

Πρώτον, να επικεντρώνεται στις περιπτώσεις που δεν καλύπτονται από τα υφιστάμενα εργαλεία, δηλαδή την αναγκαστική εκτέλεση και την εξυγίανση, και να διασφαλίζει τη συμμετοχή των σημαντικών πιστωτών. Δεύτερον, να είναι ταχύς και πραγματικά εξωδικαστικός. Τρίτον, να προκαλεί την ελάχιστη παρέμβαση στα δικαιώματα των πιστωτών και, τέταρτον, να προβλέπει τον κίνδυνο κατάχρησης της διαδικασίας. Η εμπειρία με το άρθρο 99 και το νόμο Κατσέλη έχει δείξει ότι η καταχρηστική εκμετάλλευση είναι συνήθης.

Καμία προϋπόθεση δεν πληρείται σήμερα. Μιλάμε για μέτρο έκτακτης ανάγκης, στο οποίο βασική παράμετρος επιτυχίας είναι η ταχύτητα. Επίσης, επιβαρύνεται περαιτέρω ο οφειλέτης. Για παράδειγμα, στις περιπτώσεις οφειλών σε τράπεζα, ο οφειλέτης υποχρεούται να προσλάβει εμπειρογνώμονα για τη διαπραγμάτευση. Ξέρετε ότι η αμοιβή ξεπερνά τις 10.000 ευρώ; Αντιλαμβάνεστε πόσο μεγάλο είναι το ποσό για κάποιον που χρωστάει;

Εκτός αυτού, έχετε επισκεφθεί ποτέ το κτήριο 7 των δικαστηρίων στην Ευελπίδων; Γνωρίζετε τι συμβαίνει εκεί; Καθημερινά συνωστίζονται απελπισμένοι άνθρωποι που καταστρέφονται για ελάχιστα χρέη. Η αλήθεια είναι σκληρή. Έχετε φτιάξει ένα μηχανισμό δυσλειτουργικό και πρακτικά άχρηστο. Κι έχετε αφήσει όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες στην τύχη τους.

Η Νέα Δημοκρατία έχει ήδη καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για τον εξωδικαστικό:

Πρώτον, να επικεντρωθεί η χρήση σε μικρές εταιρίες και ελεύθερους επαγγελματίες, με τζίρο ως 2 εκατομμύρια. Διότι οι αδύναμοι δεν έχουν διαπραγματευτική δύναμη έναντι των πιστωτών.

Δεύτερον, να αξιοποιηθεί η υφιστάμενη πλατφόρμα ως σημείο συγκέντρωσης των στοιχείων οφειλών σε τράπεζες, δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, χωρίς τη συμμετοχή εργαζομένων και προμηθευτών. Βάσει των στοιχείων, να διαμορφώνει ο μεγαλύτερος σε αξία πιστωτής πρόταση ρύθμισης και να ακολουθεί σύντομη διαπραγμάτευση και διαμόρφωση αντιπροτάσεων που θα τίθεται σε ψηφοφορία. Εφόσον η πρόταση υιοθετείται από την πλειοψηφία, τότε να ισχύει χωρίς δικαστική επικύρωση. Και δικαίωμα ανακοπής να έχει μόνο ο μη συναινών. Έτσι, δεν θα επηρεάζονται οι λοιποί πιστωτές και δεν θα επιβαρύνονται τα δικαστήρια.

Τρίτον, να παρέχεται εύλογη προστασία από ευθύνη στους συμμετέχοντες στη διαδικασία ρύθμισης, τόσο από τις τράπεζες όσο και από το δημόσιο. Όσο επικρέμεται η δαμόκλειος σπάθη της δίωξης λόγω αναδιάρθρωσης οφειλών, κανείς δεν θα αναλαμβάνει ευθύνες. Αυτός θα είναι ένας λειτουργικός μηχανισμός που θα βοηθά τις βιώσιμες επιχειρήσεις να ξανασταθούν όρθιες, απαλλαγμένες από τα δεσμά του χρέους.

Κύριε υπουργέ,

Χθες η ΓΣΕΒΕΕ ανακοίνωσε ότι 81.000 επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν άμεσο κίνδυνο κατασχέσεων λόγω χρεών. Είναι σαφές ότι αποθαρρύνονται από το να εμπλακούν στη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού βασανισμού των επιχειρήσεων.




0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου