Κυριακή 26 Ιουνίου 2016

Η ΔΕΗ «πουλάει» 400.000 πελάτες της



Στρατηγική που θα ακυρώνει στην πράξη το μοντέλο των NOME για τη μείωση των μεριδίων της ΔΕΗ, όπως συμφωνήθηκε μεταξύ κυβέρνησης και πιστωτών, επιχειρεί να χαράξει η διοίκηση της ΔΕΗ, σε μια προσπάθεια να ανατρέψει τα αδιέξοδα που δημιουργούνται από την εφαρμογή του. Από το βήμα του συνεδρίου του Economist, o επικεφαλής της ΔΕΗ Μανόλης Παναγιωτάκης ανακοίνωσε χθες το δικό του σχέδιο για τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ, που περιλαμβάνει τη δημιουργία εταιρειών λιανικής με πελάτες από όλες τις κατηγορίες, τις οποίες θα διαθέσει, μέσω διαγωνισμού και έναντι ανταλλάγματος, στους άλλους προμηθευτές. Η πρώτη εταιρεία μάλιστα, όπως είπε, με μερίδιο 6-7%, δηλαδή περίπου 400.000 πελάτες, επιδιώκεται να είναι έτοιμη τον Σεπτέμβριο.

«Πιστεύουμε ότι όσοι επενδυτές βλέπουν την αγορά στρατηγικά θα ανταποκριθούν», τόνισε ο κ. Παναγιωτάκης, ενώ στο περιθώριο του συνεδρίου διευκρίνιζε ότι η προς πώληση εταιρεία θα περιλαμβάνει όλες τις κατηγορίες πελατών, τόσο από άποψη χρήσης (επαγγελματικοί, βιομηχανικοί, οικιακοί κ.ά.) όσο και από άποψη συνέπειας (καλοπληρωτές και κακοπληρωτές).

Ο βασικός στόχος του σχεδίου, που είναι να μη μείνει η ΔΕΗ με τους «προβληματικούς» πελάτες, ενώ παράλληλα θα διαθέτει και μέρος της λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής της στους ανταγωνιστές της, σε τιμές που θα αφήνουν περιθώρια κέρδους, έχει ήδη απορριφθεί από τους πιστωτές στις διαπραγματεύσεις για τα ΝΟΜΕ, όταν μάλιστα η ΔΕΗ το είχε θέσει ως «κόκκινη» γραμμή. Μπροστά στο αδιέξοδο που έχει επέλθει, ενόψει της εφαρμογής του μνημονίου, η διοίκηση της ΔΕΗ φαίνεται να καταστρώνει σχέδια που θα μπορούσαν να αποτελέσουν οδό διαφυγής για την Επιχείρηση, στερούνται όμως επενδυτικού ενδιαφέροντος, ενώ η εφαρμογή τους απαιτεί και ειδικές ρυθμίσεις. Οι ιδιώτες προμηθευτές, οι οποίοι είναι οι δυνητικοί ενδιαφερόμενοι για την εξαγορά των εταιρειών λιανικής που θα βγάλει προς πώληση η ΔΕΗ, δεν έχουν κανέναν λόγο να βάλουν λεφτά για να προσθέσουν στο υγιές σήμερα χαρτοφυλάκιό τους πελάτες με χαμηλά περιθώρια κέρδους ή πελάτες που δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους, όταν χωρίς να επενδύσουν μπορούν να κερδίζουν τους «καλούς» πελάτες της ΔΕΗ προσφέροντας εκπτώσεις. Επιπλέον, κανείς δεν μπορεί να διασφαλίσει στον ενδιαφερόμενο επενδυτή ότι ένα μέρος από το ποσοστό των πελατών του, 6-7%, που θα αγοράσει από τη ΔΕΗ θα παραμείνει σε αυτήν. Ο κ. Παναγιωτάκης ισχυρίζεται ότι κίνητρο για την παραμονή των πελατών στη νέα εταιρεία θα είναι η προσφορά εκ μέρους της ΔΕΗ σταθερού τιμολογίου χονδρικής για διάστημα τουλάχιστον ενός έτους. Η αγορά άκουσε με μεγάλη επιφύλαξη τις χθεσινές ανακοινώσεις του κ. Παναγιωτάκη, ενώ από πουθενά δεν προκύπτει ότι έχουν γίνει συζητήσεις επ’ αυτού με εταιρείες του κλάδου. Τα «γκρίζα» σημεία του σχεδίου αναγνωρίζουν και κύκλοι της ΔΕΗ, οι οποίοι παραδέχονται ότι πρόκειται για σχέδιο που δεν είναι ολοκληρωμένο και απαιτεί σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων.

Το σχέδιο, πάντως, που ανακοινώθηκε χθες από τον επικεφαλής της ΔΕΗ δεν ήταν το σημαντικότερο κομμάτι της ομιλίας του στο συνέδριο του Εconomist. Ενώπιον του διεθνούς ακροατηρίου του συνεδρίου, ο κ. Παναγιωτάκης, αφού περιέγραψε την τραγική κατάσταση της ΔΕΗ, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, κάνοντας εμμέσως λόγο ακόμη και για χρεοκοπία.

«Κλείνω με την επισήμανση κάποιου σημαίνοντος παράγοντα των θεσμών: Οι χώρες χρεοκοπούν όχι μόνο από τις τράπεζες αλλά και από την ενέργεια. Ας αναλάβουμε, λοιπόν, εμείς οι Ελληνες την ευθύνη για τη δημιουργία υγιούς αγοράς. Ταυτόχρονα και η Ε.Ε. ας αναλάβει τη δική της ευθύνη, προσεγγίζοντας ολιστικά, όπως επιβάλλεται, τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα», είπε.




Έντυπη Καθημερινή


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου