Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016

SOS για τα Airbus της παλιάς Ολυμπιακής


Τεχνικό έλεγχο στα αεροσκάφη ζήτησε το υπουργείο Οικονομικών

Κατεπειγόντως καλείται πλέον να λάβει αποφάσεις για τα δύο Airbus A340-300 της πάλαι ποτέ Ολυμπιακής Αεροπορία το υπουργείο Οικονομικών, τα οποία βρίσκονται καθηλωμένα στο «Ελ. Βενιζέλος» καθώς με την πάροδο του χρόνου, η αξία τους απομειώνεται και, μάλιστα, έχουν εξαιρεθεί πλέον από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, λόγω νομικών επιπλοκών.  

Σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, κ. Ευκλείδη Τσακαλώτου και του αναπληρωτή υπουργού, κ. Τρύφωνα Αλεξιάδη, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, συστήνεται ομάδα εργασίας, αποτελούμενη από στελέχη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ) και του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία θα εξετάσει την τεχνική τους κατςσταση και θα καταλήξει σε πόρισμα εντός διμήνου, «εν όψει της ανάγκης κατεπείγουσας λήψης απόφασης σχετικά με την αξιοποίηση των δύο εν θέματι αεροσκαφών», όπως σημειώνεται. 

Η απόφαση επικαλείται «την ανάγκη άμεσης διενέργειας τεχνικού ελέγχου για τη σύνταξη πορίσματος περί της τρέχουσας κατάστασης των αεροσκαφών με ίδια μέσα του Ελληνικού Δημοσίου».

Η ομάδα Τεχνικού Ελέγχου θα διενεργήσει επιτόπιο έλεγχο και θα συντάξει τεχνική έκθεση, στην οποία θα περιγράφεται γενικά η τρέχουσα λειτουργική κατάσταση των αεροσκαφών, «ήτοι ενδεικτικά των κινητήρων και των λειτουργικών τους μονάδων, των υπολοίπων ορίων ζωής των βασικών μονάδων, και των λοιπών μερών» σημειώνεται. Η έκθεση της ομάδας θα είναι εμπιστευτική και θα κοινοποιηθεί στους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών. 

Ειδικότερα, η Ομάδα Τεχνικού Ελέγχου θα επιθεωρήσει την τεχνική βιβλιογραφία των αεροσκαφών, τα Μητρώα τους, τις εκθέσεις συντήρησης, τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας «και όλα τα σχετικά έγγραφα και στοιχεία που θα θέσουν στη διάθεση της οι υπάλληλοι που θα υποδείξει η «Ολυμπιακές Αερογραμμές Α.Ε.» (ΟΑΛ) υπό ειδική εκκαθάριση, όπως η εταιρία αυτή νόμιμα εκπροσωπείται από την Εθνική Τράπεζα Ελλάδος (ΕΤΕ ΑΕ)». 

Επίσης, στη διάθεση της Ομάδας Τεχνικού Ελέγχου θα τεθούν και οι εμπιστευτικές εκθέσεις των χρηματοοικονομικών συμβούλων, τεχνικών συμβούλων και συμβούλων αποτίμησης της αξίας των αεροσκαφών, οι οποίοι προσελήφθησαν από το Ελληνικό Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ.

Στην έκθεση της ομάδας τεχνικού ελέγχου θα περιλαμβάνεται και κρίση περί της προσήκουσας ή μη διενέργειας των εργασιών υπηρεσιών CAMO (Οργάνωση Διαχείρισης Διαρκούς Πλοϊμότητας), «τεχνικής υποστήριξης και σχετικών διοικητικών υπηρεσιών, υπηρεσιών ασφάλισης, στάθμευσης στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και υπηρεσιών σε κατάσταση καθήλωσης (preservation) επί των αεροσκαφών, όπως αυτές προσδιορίζονται στην από 1.8.2010 Σύμβαση μεταξύ του Υπουργού Οικονομικών και της ΟΑΛ δια του εκπροσώπου εκκαθαριστή «Εθνική Κεφαλαίου Α.Ε.», νυν ΕΤΕ Α.Ε», σημειώνεται. 

Τα δύο Airbus της παλιάς Ολυμπιακής (με αριθμό κατασκευαστή MSN 292 και 280), τα  μεταβιβάστηκαν προ ετών στο ΤΑΙΠΕΔ από το Ελληνικό Δημόσιο, βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση, καθώς τελούν εν ακινησία από το 2009 και η αξία τους απομειώνεται διαρκώς, αφού η προσφορά παρεμφερών αεροσκαφών (προς διάλυση) πυκνώνει στη διεθνή αγορά, ενώ το κόστος συντήρησης και στάθμευσης «τρέχει» με ρυθμό 100.000 ευρώ τον μήνα και παράλληλα πλησιάζει η ολοκλήρωση του κύκλου ζωής τους. 

Σύμφωνα με πρόσφατο ρεπορτάζ του "Βήματος της Κυριακής", το υπουργείο Οικονομικών μελετά το ενδεχόμενο η νέα διαγωνιστική διαδικασία να παρακάμψει εντελώς το ΤΑΙΠΕΔ (θα συντονίζει ωστόσο το εγχείρημα) προκειμένου να μη χαθεί χρόνος. 

Έτσι, προτείνεται είτε τα αεροσκάφη να επιστρέψουν στο Δημόσιο και η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων να προσλάβει συμβούλους άμεσα με κλειστή πρόσκληση - όπως προβλέπει ο νόμος - και να αποφευχθεί το Ελεγκτικό Συνέδριο (υποχρεωτικό για το ΤΑΙΠΕΔ) προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες είτε το υπουργείο Οικονομικών να αναθέσει στον εκκαθαριστή της Ολυμπιακής, «Εθνική Κεφαλαίου», να προχωρήσει σε διαγωνισμό με όρους αγοράς. 

Στο μεταξύ, οι τεχνικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ ζητούν παράταση της συντήρησης των αεροπλάνων, η σύμβαση της οποίας έχει λήξει εδώ και μήνες, καθώς η απαξίωσή τους θα οδηγήσει σε απομείωση της αξίας των κινητήρων τους, δηλαδή του μοναδικού εξοπλισμού των δύο Airbus που έχει πραγματική αξία.

Η κατακύρωση της πώλησης των τεσσάρων Airbus έγινε στα τέλη του 2011 αντί 40 εκατ. δολαρίων στην Apollo Aviation, η οποία διατηρούσε το δικαίωμα αγοράς των αεροσκαφών έπειτα από τεχνικό έλεγχο. Λόγω της πολιτικής αναταραχής του 2012, η σύμβαση άργησε να εκτελεστεί, ενώ στο μεταξύ είχαν αλλάξει οι κανονισμοί ασφαλείας και τα αεροσκάφη δεν μπορούσαν να πετάξουν. 

Ετσι αποφασίστηκε να τεμαχιστούν στο «Ελ. Βενιζέλος» και τα πρώτα δύο άλλαξαν χέρια τον Νοέμβριο του 2012. Η τεχνική επιθεώρηση των δύο εναπομεινάντων αεροπλάνων έδειξε βλάβες στους κινητήρες και ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις για τη μείωση του τιμήματος. Η συμφωνία έκλεισε τελικά στα 9 εκατ. δολάρια ανά αεροσκάφος, η σύμβαση κατατέθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο την απέρριψε τον Σεπτέμβριο του 2013, με αποτέλεσμα οι Αμερικανοί να αποχωρήσουν.






Χεκίμογλου Αχιλλέας
Πηγή : tovima.gr


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου