Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

«Καμπανάκι» των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας για τα ραντάρ



Ανάσχεση στην τουριστική ανάπτυξη και απώλεια εσόδων για την χώρα θα είναι οι άμεσες επιπτώσεις του συνδυασμού τεχνολογικής υστέρησης και έλλειψης προσωπικού στο σύστημα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας της χώρας μας.

Αυτό κατήγγειλε κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου ο πρόεδρος της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, Σπύρος Ρολάκης υπογραμμίζοντας ότι το βασικό radar, αυτό δηλαδή που εξυπηρετεί τον ελληνικό εναέριο χώρο συνολικά, εγκαταστάθηκε το 1999. Έκτοτε αναβαθμίσθηκε μια φορά το 2008.

Στην ίδια κατάσταση είναι τα τοπικά radars που εξυπηρετούν τα κατά τόπους αεροδρόμια. Κι όλα αυτά ενώ η διεθνής πρακτική προτείνει πλήρη αντικατάσταση τους ανά 12 έτη, με συνεχείς ενδιάμεσες αναβαθμίσεις.

Η έλλειψη σύγχρονου συστήματος απειλεί να δυναμιτίσει την τουριστική ανάπτυξη δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να σημειωθούν σημαντικές καθυστερήσεις στις πτήσεις του καλοκαιριού, υπογραμμίζουν οι ελεγκτές. Να σημειωθεί μάλιστα ότι κάθε λεπτό καθυστέρησης κοστίζει στις αεροπορικές εταιρίες 80 ευρώ, γεγονός, το οποίο ίσως οδηγήσει τις εταιρίες να προτιμούν την Τουρκία για τις υπερπτήσεις τους έναντι της Ελλάδας.

Το ζήτημα των υπερπτήσεων είναι ιδιαίτερα σημαντικό δεδομένου ότι όλες οι πτήσεις που διαχειρίζεται ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας πληρώνουν τέλη διαδρομής ανάλογα με τα μίλια που διανύουν με τις υπερπτήσεις να πληρώνουν τη μερίδα του λέοντος. Τα συνολικά έσοδα από τα τέλη ανέρχονται σε περίπου 180 εκατομμύρια ευρώ ετησίως ικανά να χρηματοδοτήσουν την προμήθεια ενός νέου συστήματος, το κόστος του οποίου δεν ξεπερνά τα 40 εκατομμύρια.

Ωστόσο αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα καθώς το σύστημα ελέγχου αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια σημαντικό ζήτημα υποστελέχωσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2002, το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στην χώρα μας εξυπηρέτησε 411.000 πτήσεις με 707 άτομα προσωπικό. Το 2014 εξυπηρέτησε 678.00 πτήσεις με 550 ελεγκτές. Δηλαδή εξυπηρετήθηκαν 65% περισσότερες πτήσεις με 22% λιγότερο προσωπικό. Με άλλα λόγια το 2002 ο κάθε ελεγκτής εξυπηρέτησε 581 πτήσεις, ενώ το 2014 έφθασε τις 1232, ήτοι αύξηση 112%!

Από το 1995 έως σήμερα έγιναν προσλήψεις ελεγκτών τρεις φορές. Συνολικά προσελήφθησαν 270 άτομα, ενώ το ίδιο διάστημα συνταξιοδοτήθηκαν 440. Οι τελευταίες προσλήψεις έγιναν το 2009 και οι συγκεκριμένοι άνθρωποι απέκτησαν 100% λειτουργική ετοιμότητα μόλις πέρυσι αφού απαιτείται περίπου μία τριετία εκπαίδευσης. Φέτος υπολογίζεται ότι την αεροπορική κίνηση θα κληθούν να διαχειριστούν 8% λιγότεροι ελεγκτές.

«Η επίσημη πρόβλεψη για την Ελλάδα μέχρι το 2022 είναι μια μέση ετήσια αύξηση της κίνησης στον εναέριο χώρο μας κατά 5% . Όμως, με τις σημερινές ελλείψεις σε εξοπλισμό και κυρίως σε ανθρώπινο δυναμικό, απλά δεν υπάρχει περίπτωση αύξησης, διότι η ασφάλεια των πτήσεων προηγείται» σημείωσε ο κ. Ρολάκης.

Τόσο το απαρχαιωμένο σύστημα ελέγχου όσο και η έλλειψη προσωπικού υποχρεώνει τους ελεγκτές να τηρούν αποστάσεις 10 ναυτικών μιλίων μεταξύ των αεροσκαφών για λόγους ασφαλείας, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η δυνατότητα εξυπηρέτησης μεγαλύτερου αριθμού πτήσεων. Η αντίστοιχη απόσταση στην Ευρώπη έχει πέσει στα 5 ναυτικά μίλια διπλασιάζοντας ουσιαστικά τον εναέριο χώρο και πολλαπλασιάζοντας τις πτήσεις που θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν.

Συνολικά την τελευταία δεκαετία, όπως τονίσθηκε, εισπράχθηκαν από το ελληνικό δημόσιο έσοδα από τέλη υπέρ πτήσης περί το 1 δισ. Ευρώ. Τα χρήματα αυτά ωστόσο, παρότι είναι ανταποδοτικά και θα έπρεπε να κατευθύνονται στον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού αεροναυτιλίας, αξιοποιήθηκαν από το Δημόσιο για την κάλυψη άλλων αναγκών.

ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ



Πηγή : ethnos.gr


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου