Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 2015

Δοκιμή: BMW R 1200 GS



Με 170.000 πωλήσεις στο ενεργητικό του το R 1200 GS είναι αδιαμφισβήτητα ο κυρίαρχος στην κατηγορία των mega on-off ή travel enduro, όπως θέλουν να την αποκαλούν πλέον οι Βαυαροί. Η νέα γενιά της μοτοσικλέτας θέλει να συνεχίσει πάνω στην ίδια επιτυχημένη πορεία του προκατόχου και αν κρίνουμε από την ολοκληρωτική ανανέωση που δέχτηκε, οι άλλοι κατασκευαστές θα πρέπει να προσπαθήσουν πολύ σκληρά για να του πάρουν την πρωτιά.

Όλα διαφορετικά λοιπόν για το νέο R 1200 GS, αλλά τα βασικά και άμεσα αναγνωρίσιμα στοιχεία παραμένουν στη θέση τους. Boxer κινητήρας, που παίζει βασικά και το ρόλο του πλαισίου, μετάδοση με άξονα, Telelever και Paralever για τις αναρτήσεις και φυσικά η πλήρως φρεσκαρισμένη σχεδίαση που, αν και διαφέρει αρκετά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά δεν έχει αλλοιώσει καθόλου την αναγνωρισιμότητα του μοντέλου της BMW ως R 1200 GS.

Το πρώτο πράγμα που θα προσέξει κάποιος στο νέο GS είναι μάλλον οι διακόπτες του που αντικαθιστούν αυτούς της προηγούμενης γενιάς και το κάνουν σημαντικά πιο πρακτικό. Ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμό, στο αριστερό γκριπ θα βρείτε και το μεγάλο δακτυλίδι που είδαμε για πρώτη φορά στο K 1600 GT, από το οποίο μπορείτε να προβείτε σε διάφορες ρυθμίσεις αλλά και να αλλάξετε τις ενδείξεις της οθόνης υγρών κρυστάλλων. Η αναβάθμιση στην εργονομία του GS δεν σταματά εδώ και προχωρά και στη θέση οδήγησης. Η νέα και χαμηλότερη κατά 20 χλστ. σέλα μπορεί να ρυθμιστεί τόσο σε ύψος όσο και σε κλίση κάνοντας ακόμη πιο εύκολη τη ζωή του αναβάτη πάνω στο GS, ενώ ρυθμιζόμενη σε μήκος είναι και η σέλα του συνεπιβάτη. Παράλληλα το νέο σχήμα του ρεζερβουάρ δίνει στον αναβάτη καλύτερο γκριπ, ενώ το τιμόνι μπορεί να μεταβάλλει το ύψος του κατά 20 χλστ. κάνοντας έτσι πιο εύκολη την εκτός δρόμου οδήγηση. Τέλος, η νέα ζελατίνα προστατεύει πιο αποτελεσματικά τον αναβάτη, από ό,τι πριν, δημιουργεί μικρότερη περιδίνηση και μπορεί να ρυθμιστεί εύκολα-αλλά χειροκίνητα-σε ύψος από έναν περιστροφικό διακόπτη που βρίσκεται στο νέο πίνακα οργά



Μπορεί, χάρη στην πολύ καλή δουλειά που έκαναν οι σχεδιαστές της εταιρίας, να μην του φαίνεται καθόλου, ωστόσο, ο boxer κινητήρας είναι πέρα από ολοκαίνουριος και υγρόψυκτος. Για την ακρίβεια οι Βαυαροί τον αποκαλούν αερο-υγρόψυκτο αφήνοντας να εννοηθεί πως οι ψύκτρες στους κύλινδρους δεν έχουν απλά διακοσμητικό ρόλο αλλά συμβάλλουν αποφασιστικά στην διατήρηση της θερμοκρασίας υπό έλεγχο. Ούτως ή άλλως βρίσκονται σε ιδανική θέση για να ψύχονται…φυσικά και θα ήταν κρίμα να μην εκμεταλλεύονται αυτό το γεγονός. Αυτός ο τρόπος ψύξης επέτρεψε στους ανθρώπους της BMW να διατηρήσουν το μέγεθος και το βάρος του συστήματος ψύξης σε λογικά επίπεδα (μόλις 2,7 κιλά) και να εστιάσουν την ψύξη με το υγρό στοιχείο σε εκείνα τα σημεία που δέχονται τη μεγαλύτερη θερμική καταπόνηση, την περιοχή δηλαδή γύρω από τις βαλβίδες.

Η υγρόψυξη δεν ήρθε μόνο για να αυξηθεί η απόδοση του μοτέρ αλλά για να μπορεί το μηχανικό σύνολο να περνά τις μελλοντικές προδιαγραφές θορύβου και ρύπων. Λεπτομέρειες που κάνουν και οπτικά τη διαφορά σε σχέση με το προηγούμενο μοτέρ είναι οι νέες θέσεις για την εισαγωγή αλλά και την εξαγωγή στους κυλίνδρους που έρθει στον κάθετο άξονα με την εισαγωγή να βοηθά και στην αποτελεσματικότερη πλήρωση του κυλίνδρου. Αυτό έδωσε, επίσης, περισσότερο χώρο στους μηχανικούς ώστε να τοποθετήσουν ξεχωριστούς εκκεντροφόρους για τις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής βελτιώνοντας έτσι τον έλεγχό τους. Παράλληλα ο περισσότερος χώρος, αφήνει, σύμφωνα με την εταιρία, το ενδεχόμενο να τοποθετηθεί μελλοντικά και κάποιο σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων που θα βελτιστοποιεί την απόδοσή του ανάλογα με το ρυθμό περιστροφής!

Aλλες σημαντικές αλλαγές στο νέο μοτέρ είναι η ενσωμάτωση του κιβωτίου στο μπλοκ του κινητήρα, ενώ ο συμπλέκτης είναι πλέον υγρός και πολύδισκος, φέρει χαρακτηριστικά μονόδρομης λειτουργίας και σύμφωνα με την BMW απαιτεί λιγότερη δύναμη στη μανέτα για να συμπλέξει/αποσυμπλέξει. Τέλος, το κέλυφος το ψαλιδιού που φέρει εσωτερικά τον άξονα της μετάδοσης βγαίνει πλέον από το αριστερό μέρος της μοτοσικλέτας. Ανασχεδιασμένη είναι και η κεφαλή του κυλίνδρου η οποία έχει μικρότερες διαστάσεις από την προηγούμενη οι βαλβίδες δεν είναι πλέον ακτινικά τοποθετημένες και έχουν μεγαλύτερες κατά ένα χλστ. κεφαλές και κοντύτερα ελατήρια. Πιο κοντός, κατά 5 χλστ. (από 60) είναι και ο ελαφρύτερος και πιο άκαμπτος στρόφαλος, ενώ ο αντικραδασμικός άξονας ανασχεδιάστηκε και παραμένει. Τέλος, ανασχεδιασμένες είναι και οι σχέσεις το 6τάχυτου κιβωτίου προς καλύτερη εκμετάλλευση της υψηλότερης απόδοσης.
Όσον αφορά στην τροφοδοσία του αυτή πραγματοποιείται από ένα νέο σώμα ψεκασμού με διάμετρο στα 52 χλστ. (από 50), ενώ το γκάζι είναι πλέον ηλεκτρονικά ελεγχόμενο. Αλλαγές είχαμε φυσικά και στην νέα εξάτμιση η οποία φέρει και πεταλούδα για τον έλεγχο των καυσαερίων που βελτιώνει ακόμη περισσότερο την απόδοση.

Ο κυβισμός του boxer παρέμεινε τελικά στα 1.170 κ.εκ. (ίδια διάμετρος και διαδρομή), παρά τις φήμες για αύξηση του κυβισμού, όχι όμως και η απόδοσή του. Η τελευταία αυξήθηκε στους 123,3 ίππους και τα 12,75 kgm ροπής στις 7.700 και 6.500 σ.α.λ. αντίστοιχα. Η προηγούμενη γενιά απέδιδε 110 ίππους και 12,2 Kgm ροπής στις 7.750 και 6.000 σ.α.λ. αντίστοιχα.

Ο νέος κινητήρας εξακολουθεί να αποτελεί το κύριο μέρος του, ωστόσο, το ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο που δένεται επάνω του είναι ολοκαίνουριο, όπως επίσης και το νέο βιδωτό υποπλαίσιο. Ανασχεδιασμένα είναι τόσο το Telelever εμπρός όσο και το Paralever πίσω. Η BMW έχει αυξήσει την ακαμψία του εμπρός συστήματος, ενώ πίσω παρά το μεγαλύτερο μήκος του (588 από 535,6 χλστ.) μονόμπρατσου ψαλιδιού η ακαμψία έχει παραμείνει στα ίδια επίπεδα. Στα ίδια επίπεδα έχει παραμείνει και η διαδρομή εμπρός και πίσω στα 190 και 200 χλστ αντίστοιχα, ενώ η απόσβεση και η προφόρτιση του πίσω αμορτισέρ είναι ρυθμιζόμενες. Όσον αφορά στη γεωμετρία το μεταξόνιο έχει παραμείνει στα 1.507 χλστ. και το ίχνος έχει αυξηθεί ελάχιστα στα 101 χλστ. (από 99,6).
Σημαντική αλλαγή, που προσφέρει μεγαλύτερη πρόσφυση και βελτιωμένο φρενάρισμα, εντοπίζεται και στη μπροστινή ζάντα των 19 ιντσών που είναι πλέον πλατύτερη και φέρει ελαστικό 120/70 το φαρδύτερο που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε mega on-off. Φαρδύτερος είναι και ο πίσω τροχός, ενώ μεγαλύτερες είναι και οι διαστάσεις του ελαστικού (170/60 από 150/70).
Στο προαιρετικό εξοπλισμό του R 1200 GS θα βρείτε και τις, νέας γενιάς ημι-ενεργητικές αναρτήσεις της BMW, ESA (Electronic Suspension Adjustment) που ρυθμίζουν την απόσβεσή τους μέσω αισθητήρων απόστασης στους τροχούς.



Το GS έχει σαφώς μεγαλύτερη δύναμη από το παρελθόν, την οποία μπορεί να αποδώσει ιδιαίτερα βίαια, και απαιτεί σεβασμό. Απενεργοποιήστε σταδιακά τα συστήματα, μόνο εάν γνωρίζετε τι κάνετε. Από την άλλη, το νέο 1200 κάνει τις πιο εύκολες και στρωτές σούζες στην ιστορία της μοτοσικλέτας -όχι πως θα επιδοθούν πολλοί να ανακαλύψουν αυτή τη λεπτομέρεια. Ακόμα κι αν δεν σας αρέσουν οι σούζες, το πρώτο χαρακτηριστικό που θα επισημάνετε στο GS είναι το πόσο καλά κρύβει την ταχύτητα με την οποία κινείται. Επιταχύνει με ευκολία Superbike, και πριν καλά-καλά προλάβεις να πεις «τροχαία παράβαση», έχεις ήδη πατήσει τα 180 χλμ/ώρα, και έκπληκτος κοιτάζεις τριγύρω, μην πιστεύοντας τις ενδείξεις του κοντέρ! Τα 230 της τελικής είναι ίδια με του προηγούμενου GS, απλώς οι επιταχύνσεις είναι πολύ πιο γεμάτες.

Στο προαιρετικό εξοπλισμό του R 1200 GS μπορεί να βρει κανείς το σύστημα ελέγχου ευστάθειας της BMW το οποίο είναι περισσότερο γνωστό ως ASC (Automatic Stability Control). Αυτό δίνει στον αναβάτη τη δυνατότητα να επιλέξει μεταξύ πέντε διαφορετικών προγραμμάτων ευστάθειας (Rain, Road, Dynamic, Enduro, Enduro Pro), τα οποία επηρεάζουν τα χαρακτηριστικά απόδοσης τόσο του κινητήρα, όσο και των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αναρτήσεων αλλά και του ABS. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει τρεις διαφορετικές χαρτογραφήσεις για τον κινητήρα, ενώ εάν επιλέξει τη ρύθμιση Enduro Pro (μόνο για τρακτερωτά ελαστικά), το ABS για τον πίσω τροχό απενεργοποιείται και το σύστημα πρόσφυσης του πίσω τροχού γίνεται λιγότερο παρεμβατικό.

Αλλαγές έχουμε και στον τομέα της πέδησης. Οι διπίστονες δαγκάνες που προέρχονται από την Brembo είναι μονομπλόκ, έχουν τοποθετηθεί ακτινικά και συνδυάζονται με σύστημα αντιπλοκαρίσματος από τον βασικό εξοπλισμό του νέου R 1200 GS. Τα πιστόνια τους είναι όμοια και πιο μικρά σε σχέση με πριν (32 χλστ. από 34 και 36), όπως μικρότερη είναι και διάμετρος της τρόμπας που βρίσκεται πλέον στα 15 χλστ. από 16. Οι δίσκοι εμπρός είναι διαμέτρου 305 χλστ. με τον πίσω να έχει μεγαλώσει σε διαστάσεις και να αγγίζει πλέον τα 276 χλστ.




Πηγή: skai.gr


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου